Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Juf nadoen

Mijn dochter zit in groep 5. Ze wil steeds de juf nadoen. Dan wijst ze anderen erop dat ze iets fout doen of als er iets anders moet gebeuren. De juf zegt dan zelf ook: "Ik dacht dat ik je juf was." Of "Als jij juf gaat spelen, ga ik koffie drinken." Ze gaat er gelukkig op een grappige manier mee om.
Maar intussen moet de hele klas om haar lachen. Ik wil niet dat ze hierdoor het pispaaltje van de klas wordt.

Hoe kan ik haar dit afleren?

Paddington

Paddington

07-10-2015 om 12:09

In gesprek gaan met je dochter

het is groep 5, dus misschien is je dochter al in staat om uit te leggen waarom ze het doet. Wie weet kun je haar dan helpen inzien dat het niet echt handig is.

Verder zal juf het moeten oplossen. Jij bent er immers in de klas niet bij. Ik zou hier ook met de juf over praten, zodat jullie op een lijn zitten.

angel3

angel3

07-10-2015 om 12:28

kinderen corrigeren elkaar wel

Kinderen houden niet van gebemoei. Is gauw afgelopen hoor. Mijn dochter had er ook een handje van totdat kinderen haar gingen corrigeren (zij is nl zelf ook niet perfect he dus zij deed ook weleens wat en dan deden ze het bij haar).

Jamie

Jamie

07-10-2015 om 13:20

angel3

Ik denk juist dat TS dát wil voorkomen want als ze haar eenmaal gaan corrigeren blijven ze vaak in dat gedrag en wordt het er niet leuker op voor de dochter van TS om nog maar iets te zeggen in de klas, ook als dat normaal gedrag is.

Dees

Dees

07-10-2015 om 13:26

oorzaak gevolg

Een kind in groep 5 begrijpt het principe van oorzaak gevolg, ik zou haar dus aangeven wat het gevolg kan zijn van haar gedrag naar andere kinderen.

angel3

angel3

07-10-2015 om 14:45

ach welnee

Want dan wordt het pesten en dan lijkt me ingrijpen van de juf nogal voor de hand liggend. Je kunt proberen het met je dochter te bespreken. Maar ik neem aan dat je dat al gedaan hebt? Mijn dochter neemt vooralsnog weinig van mij aan op dat vlak. Dus voor haar werkt het het beste zelf tegen de consequenties aan te lopen en daar is ze echt niet het pispaaltje van de groep door geworden hoor. Het is gewoon een leuke meid met wat bemoeierige trekjes.

Jamie

Jamie

07-10-2015 om 14:57

angel

Dus omdat het bij jouw dochter zo werkt werkt dat bij ieder kind in elke klas zo? Dacht het niet

angel3

angel3

07-10-2015 om 15:44

nee tuurlijk niet

Dat zeg ik toch ook niet. Ik geef alleen het advies omdat ik vanuit mezelf redeneer zoals iedereen dat hier doet. Ik heb nl nog niet gehoord dat kinderen gaan lachen. Dat vind ik dan weer gek. De juf reageert overigens ook overduidelijk nogal sneu en plein public. Daar word je pispaal van omdat de juf dat faciliteert op deze manier een kind te kakken zetten. Dus misschien moet je de juf erop aanspreken dat zij kind 1 op 1 aanspreekt en niet voor overstaan van de hele klas. Daar begint het pesten al.

Karmijn

Karmijn

08-10-2015 om 09:09

Uitleggen

Volgens mij is de positieve grond van dit gedrag dat je dochter weet hoe het gedaan moet worden (wat de regels zijn, hoe het schoolwerk in elkaar zit) en dat ze behulpzaam is.

Misschien is het leuk om hiermee naar offman te kijken. http://www.keizerco.nl/r12/

Elke positieve eigenschap heeft een uitdaging, een allergie en een valkuil.

Ik denk dat de valkuil van je dochter bemoeizucht is. De uitdaging is anderen met rust laten om hun eigen oplossingen te vinden en de allergie regelloosheid.

Misschien als je het zo met haar doorspreekt, dat ieder gedrag valkuilen heeft en dat het kan helpen om de uitdaging te ontwikkelen, zodat de valkuil vermeden wordt, zou dat kunnen helpen.

Misschien wel met andere woorden, groep 5. Maar die van mij zouden dat wel snappen. Vooral als ik het met tekeningetjes laat zien.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.