Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
JasperTorettto

JasperTorettto

31-08-2016 om 00:03

Jouw mening over zoontje-papa reisje

Ons zoontje van 8 gaat binnekort met papa een maand op reis naar Scandinavië. Ze gaan slapen in een tent (bij slecht of onveilig weer in een B&B ofzo) maar we krijgen al kritiek van mensen die er al van weten. Wij hebben 1 tent voor 2 personen, de slaapzak is ook voor 2 personen geen 2 aparte). We krijgen kritiek van mensen die dit tegen zedennormen vinden. Voor ons is dit gewoon hetzelfde als een kind bij ouders in bed kruipt. En we doen dit om pedofielen, lokkers of verkrachters te vermijden. Ons zoontje heeft autisme en angstaanvallen en durft niet apart in een tentje slapen en met die kinderlokkers nemen we dit risico ook niet. Als hij bij papa kan liggen is hij blij en vind hij het super avontuurlijk zo'n reisje en heeft onze jongen ook plezier aan de reis. Volgens sommigen is het abnormaal dat je kind in dezelfde tent komt te liggen en bla bla bla. Wat vinden jullie? Wij snappen het probleem niet en eerlijk: We zien er geen probleem in.


Tina

Tina

31-08-2016 om 00:17

samen in een tent met aparte slaapzakken

Koop een fijne eigen slaapzak en lakenzak voor je zoon en ga samen in die tent liggen, maar wel met aparte slaapzakken. Lijkt met ten eerste veel comfortabeler, zeker omdat jullie niet even lang zullen slapen (kind zal eerder gaan slapen?). Met zijn tweeën in slaapzak is ook gauw te warm of te koud. Je kunt altijd alsnog de slaapzakken openritsen en als deken gebruiken.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een "tweepersoonsslaapzak".

Samen in een tent lijkt me juist normaal; op het Vivaforum is juist een discussie waarin velen het onverantwoord vinden dat kinderen van die leeftijd alleen in een tentje slapen. Dat alleen in een tent slapen voor kinderen gevaarlijk zou zijn, vind ik overdreven; maar mijn achtjarige vind het gewoon nog eng en ongezellig om alleen in een tentje te slapen, dus die slaapt ook met de ouders in een tent.

Vakantie is toch voorbij??

Ik dacht dat we dit type vragen nu weer tot de herfstvakantie achter ons hadden gelaten. Of woon je in zuid? Realiseer me dat je dan nog een weekje voor de boeg hebt, fijn hoor!

Ik ben eigenlijk vooral nieuwsgierig hoe je het voor elkaar krijgt 'binnenkort' je zoontje een maand op vakantie te laten gaan. Super, lijkt mij ook wel wat. Kun je me wat tips geven hoe je dat regelt buiten de schoolvakanties om? Dan gaan wij ook, zoon en ik in één tentje, en als hij zijn zin krijgt ook in één slaapzak. Zou ik dat wel mogen, als moeder??

Fijne vakantie nog!

'Tweepersoonsslaapzak'

En Tina, sommige slaapzakken worden verkocht met 'rits links' of 'rits rechts', en als je van beide een hebt kunt je ze aan elkaar ritsen. Lijkt mij niks, ik draai de hele nacht rondjes in die dingen, dus dat wordt dan gegarandeerd oorlog.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2016 om 00:44

Precies

Een tweepersoons slaapzak is toch tweemaal een eenpersoons slaapzak?

En ik snap het ook niet zo, hoe krijg je dat voor elkaar om nu nog samen een maand weg te gaan?

Onbelangrijk, maar...

Dat was dus niet duidelijk genoeg. Er bestaan slaapzakmerken waar je de zijritsen losritst, en deze dan aan de bijbehorende ritsen van een andere slaapzak ritst. Dus ipv tweemaal bovenkant aan onderkant van slaapzak A en B, krijg je nu bovenkant A aan bovenkant B, en onderkant A aan onderkant B. Dan krijg je dus één slaapzak die twee keer zo breed is.

Sorry, mijn uitlegtalenten zijn zeer beperkt.

JasperTorettto

JasperTorettto

31-08-2016 om 01:15

Uitzonderlijke reis

@Tina voor hem dus niet, hij ligt liever samen.

@Algemeen antwoord op "reis": 1. Wij zijn Belgen, zomervakantie stopt exact rond dit moment in ons land op 31 augustus. Die maandreis die hij gaat doen is in samenspraak met school, schoolcomité. Dit is een reis dat uitgaat vanuit een organisatie rond kinderen met autisme, elk jaar worden er 5 kinderen die bij deze organisatie zijn ingeschreven geselecteerd voor een maandreis. Dit mits te wettige legale actie goedgekeurd door de regering. Met binnenkort bedoelen we oktober.

Samen slapen: Er zijn mensen die samen met hun kinderen slapen op woonwagens enzo, blijkbaar de normale gang van zaken want daar geeft men opvallend geen kritiek op, mensen bij ons in de buurt geven wel commentaar op onze tent maar slapen zelf altijd samen met hun kinderen op 1 matras als ze naar hun woonwagenparkje trekken. Duizenden mensen doen dit, tot zelfs op hotels.... Waarom zou dit in een tent dat zo anders zijn?? Als het kind daar nu gelukkig mee is dan is dat toch zo in feiten, daar draait het uiteindelijk over. Er wordt het kind niets opgedrongen.

En wees gerust mensen, die slaapzak is ontworpen om groter te maken, steekt speciaal een handleiding voor bij. Meestal zelfs gebruiken we de zak als matras en een apart laken, vooral bij warmer weer omdat slaapzakken inderdaad warm kunnen zijn.

Elfje65

Elfje65

31-08-2016 om 07:55

Waardevol

Lijkt mij juist heel waardevol zo'n reis voor vader en zoon. Tegen zedennormen vind ik echt onzin en een beetje ziekelijke geest. Hele culturen slapen bij elkaar in 1 ruimte. Gewoon lekker doen!

Mams

Mams

31-08-2016 om 07:59

Probleem

Wat gaaf zeg, zo'n kampeerreis naar Scandinavie

Ik begrijp het probleem met slapen eerlijk gezegd niet. Je overlegt met zoon hoe hij het liefst slaapt, kijkt of dat voor jou ook fijn en is dat wordt m dan. Het gaat toch om wat voor jullie fijn is en niet wat de omgeving zegt? als jouw zoon zich het veiligst voelt als jullie in dezelfde slaapzak slapen dan is dat toch prima? Tenzij jij het zelf niet comfortabel vindt, in dat geval kun je samen overleggen wat een goed compromis zou zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2016 om 08:35

Kamperen in Noorwegen in oktober?

Je weet dat het dan al flink koud kan zijn 's nachts?

Ik zou het bij de B&B huisjes houden....

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2016 om 08:41

Ginny

Je hebt bikkels. Scouting heeft ook winterkampen. Sneeuw of geen sneeuw. "Leuk juist", aldus dochter toen.

Triva

Triva

31-08-2016 om 08:43

geef eens een link

naar die organisatie want ik geloof er niks van. Zelfs de autochtonen gaan niet in oktober in een tentje slapen in Scandinavië.

Magalí

Magalí

31-08-2016 om 09:24

Triva

Je kunt prima winterkamperen in een tentje hoor! Goede slaapzak, kacheltje, geen probleem. En bij erg slecht weer gaan ze in een B&B.

vraag

Vanwaar je angst voor "pedofielen, lokkers of verkrachters" ? Denk je echt dat die kindjes uit tenten roven als die niet samen met een ouder in 1 slaapzak liggen??

Verder is er natuurlijk niets mis met samen slapen, zolang het kind zich er prima bij voelt.

Triva

Triva

31-08-2016 om 09:33

Magali

Tuurlijk, een maand lang in oktober met kinderen van rond de 8 en dat moet een feest zijn? Hoe slecht is dat georganiseerd dan? Ze hebben zelf een tentje, wie zegt dat dat een wintertent is en dat daar een kachel in gaat?

Kom op, ook al is mijn zoon uitverkoren, hier gaan ze niet een maand lang naar toe. Hoe krijg je daar vrij voor van je werk? Waarom niet in een periode dat er wat meer licht is zodat je ook wat kunt doen met minder kans op b&b? Serieus, wie gaat er nu in okt winterkamperen met zulke jonge autistische kinderen?

Mijntje

Mijntje

31-08-2016 om 09:35

geen probleem

Nou, ik slaap ook regelmatig met mijn (autistische) zoontje van 9 in zijn bed, samen onder een dekbed. Nooit geweten dat dat niet kon.

Ik zou eerder je nick veranderen om niet herkenbaar te zijn

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2016 om 09:36

Ben ook wel benieuwd naar die organisatie

Zelfs in Nederland is het kampeerseizoen in oktober echt wel afgelopen. Welke organisatie kiest er daarom voor om in Noorwegen, waar je nog wel een paar graden van de temperatuur mag afhalen, te gaan kamperen in oktober? Zeker omdat je in Noorwegen het hele jaar door gratis mag kamperen door het Allemansrecht.

Verder snap ik dit stukje niet zo:

Dit is een reis dat uitgaat vanuit een organisatie rond kinderen met autisme, elk jaar worden er 5 kinderen die bij deze organisatie zijn ingeschreven geselecteerd voor een maandreis. Dit mits te wettige legale actie goedgekeurd door de regering.

Verder, inhoudelijk. Ik zie geen problemen in het samen slapen, behalve als er ingewikkeld over gedaan wordt. Dat lees ik hier een beetje. Die tweepersoonsslaapzak kan makkelijk omgevormd worden tot twee eenpersoonsslaapzakken, dus waarom hier zo moeilijk over doen?

Mijntje

Mijntje

31-08-2016 om 09:36

triva

Je hebt wel gelijk: kamperen met jonge autistische kinderen, een maand lang, ver weg, daar zou ik ook niet aan beginnen. Ben ook benieuwd naar de organisatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

31-08-2016 om 09:41

Ginny

Met al die klimaatveranderingen kunnen ze de kampeergrens ondertussen wel wat oprekken naar 1 november .

Verder ben ik gewoon erg benieuwd waar dit draadje naartoe gaat i.h.k.v. 'Ligt het aan mij of...'

Magalí

Magalí

31-08-2016 om 09:45

Triva

Ik zeg niet dat het klopt, maar winterkamperen kan gewoon. Ook in Noorwegen in oktober.

Maar inderdaad, een maand is lang. Een autistisch kind uit zijn vertrouwde omgeving halen is ook nogal wat, zeker voor zoiets.

Kaplablokje

Kaplablokje

31-08-2016 om 09:58

Ook benieuwd

Ik ben ook benieuwd waarom die organisatie ervoor kiest om dit buiten de schoolvakanties te doen en dan zo lang. Deze keuze voor Noorwegen in oktober vind ik ook verrassend. Mijn kind zou niet mee mogen, al was het maar omdat ik niet zo lang vrij zou kunnen krijgen. Bovendien heb ik het onder schooltijd liever op school. Maar hij zou ook niet in aanmerking komen, want hij heeft geen autisme.

On topic vind ik samen in een tent prima. Liever samen dan apart, denk ik. Ik zou zelf liever niet in ëën slaapzak slapen, want volgens mij doe ik dan geen oog dicht en dan is een maand lang.

Ik zou in oktober in Noorwegen in een tent ervoor kiezen om de slaapzak niet als matras te gebruiken en onder een laken te gaan liggen, maar een slaapmat aanschaffen en lekker in of onder de slaapzak gaan liggen, vermoed ik.

Lusithania

Lusithania

31-08-2016 om 10:03

Samen in een tent lijkt me geen probleem maar ik zou wel gaan voor elk een eigen slaapzak.

Li

Li

31-08-2016 om 11:28

Haha

Met mijn zoon wil je echt niet in een slaapzak, dan ben je 's ochtends bont en blauw. En bij mijn man zou ik toch ook liever wat gepaste afstand bewaren, zeker in het geval van een mummy-slaapzak. Proest...ik zie het al voor me. Een ontijdig einde aan een goed huwelijk.

Samen in de tent.

Geen probleem natuurlijk, maar wel ieder eigen slaapzak. Ik zou geen oog dicht doen anders.
Wat het slaapzakverhaal met kindermisbruik van papa en eventuele kinderlokkers te maken heeft snap ik niet. Gelukkig maar, dat ik dat niet begrijp.

dus..

Wij snappen het probleem niet en eerlijk: We zien er geen probleem in.

Kaar! Opgelost!

40er

40er

31-08-2016 om 13:26

Hier

Kampeer ik elk jaar met zoon. Inmiddels een puber, maar hij vindt het nog steeds geweldig. Met zijn 2en in een tentje, wel ieder een eigen slaapzak.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-09-2016 om 00:10

I wish Kaaskopje

Teveel ervaring met de vouwwagen en natte Hollandse zomers. Een tentdoek doet echt niks voor de temperatuur. Dus beetje onrealistisch plan. En dat dan een maand lang.

Dit alles met het 'Ligt het aan mij draadje' in het achterhoofd. Vanaf het begin eigenlijk al.

Ben echt ook erg benieuwd welke organisatie zulke onzalige plannen bedenkt.

Tina

Tina

01-09-2016 om 00:37

koud?

Hmm, ik was een paar jaar geleden in oktober in het zuiden van Finland (gelukkig niet in een tent!). Het was hier toen een graad of 18, maar daar was het koud! Het vroor, ijzige wind. Ik heb daar extra kleren moeten kopen, wollen lang ondergoed. Wel mooi, dat wel. Herfstkleuren en ijs.

WDLotte

WDLotte

01-09-2016 om 01:01

Ik zie geen probleem

Ik heb heel veel kampen gedaan en je kan op verschillende manieren een slaapzak vergroten. Veel in Noorwegen gaan kamperen, zelfs in oktober en dat is nog te doen. En zoals hij al zelf vertelde gaat hij in een B&B logeren moest het weer te fel tegen zitten.

nou, ik vind dit ook een 'ligt het aan mij - draadje'

dus ik ga me er verder niet in verdiepen.

'Papa en zoontje' - waarom niet gewoon vader en zoon? Prettige reis, vier weken kamperen lijkt me erg lang.

Ookki

Ookki

01-09-2016 om 22:10

Bromvlieg

Misschien is dat meer gebruikelijk in België om Pappa en zoontje te zeggen. Geen idee. Het zou zo maar kunnen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.