Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jongste BSO, oudste brugklas, hoe gaat/ging dat bij jullie?

Zoon wordt in het najaar 11 en gaat na de vakantie naar de brugklas. Hij heeft een klas overgeslagen op de basisschool namelijk. Zusje is 7 en zit in groep 4, dus die heeft nog 4 jaar basisschool voor de boeg.

Ik werk 4 dagen per week, man 5, en de kinderen gaan 4 dagen p/w naar de BSO.
De BSO voor zoon zeggen we op, hoewel hij gezien zijn leeftijd nog een jaar zou mogen lijkt ons dat om verschillende redenen niet handig. Dus straks is zoon 4 dagen per week enige tijd alleen thuis - hoe lang, dat hangt van het rooster af natuurlijk - en zusje zit op de opvang. Ik zag het niet zitten om ze beiden thuis te laten, ik wil zoon niet de verantwoordelijkheid voor zijn zusje geven. Partner komt overigens al vrij vroeg thuis, iets na 17 uur (hij begint vroeg) dus de tijd alleen is vrij beperkt. Toch ben ik er niet onverdeeld gelukkig mee. En ik vermoed dat dochter gaat pruttelen over het feit dat grote broer wel alleen thuis mag zijn en zij naar de opvang moet (dat zal haar niet helpen overigens, wat mot dat mot ).

Er zijn vast mensen met ervaring hier. Hoe ging dat bij jullie? En liet je de jongste wel eens eerder door oudste ophalen ofzo, of begon je daar niet aan? Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mede-forummers.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

26-05-2016 om 14:41

groep 7/8

Hier zijn we de BSO in groep 7/8 gaan afbouwen. Eerst één middag, later 2 en nu eind groep 8 gaat oudste helemaal niet meer.

De jongsten (9 e 6) gaan gewoon nog wel naar de BSO. Oudste moppert soms wel eens, maar dat doen we af met een simpel 'Jij bent 9 en je broer ging toen hij 9 was ook gewoon naar de BSO'.

Samen thuis hebben we nooit gedaan, althans niet structureel. Oudste jongste(n) ophalen ook niet.

Groep 7

Vanaf begin groep 7 mochten oudste en nu ook jongste alleen thuis blijven. Oudste is 13 (was toen 10), jongste 11 (toen ook 10) en ze zijn nu dus ook wel eens samen thuis of er zijn vriendjes. Dat mag allemaal, zo lang ze rekening met elkaar houden. De oudste is niet verantwoordelijk voor de jongste, dus de jongste mocht pas alleen blijven toen hij voor zichzelf kon zorgen. Vriendjes mochten pas komen toen hij daar een tijdje aan gewend was en dat goed ging.

In jouw geval zou ik de oudste gewoon alleen voor zichzelf laten zorgen (dat is al moeilijk genoeg met al dat huiswerk dat hij gaat krijgen) en zelf verantwoordelijk zijn voor zijn zusje. Zij moet gewoon nog een paar jaartjes wachten.

Fransien

Fransien

26-05-2016 om 15:16

Oppas aan huis?

Misschien is dat iets voor jullie. Je zoon kan geholpen worden om aan zijn huiswerk te gaan, je dochter heeft meer vrijheid want kan zelf bepalen of ze met een vriendinnetje afspreekt of thuis met een boek op de bank wil hangen.
Wij hebben sinds dit jaar een oppas aan huis en het bevalt onze kinderen en ons heel erg goed. Halen en brengen van/naar school, speelafspraakjes, sport, etc is geen punt. Onze oppas is van zichzelf lekker actief en altijd in voor een keertje zwemmen of een andere leuke woensdagmiddagactiviteit.

Temet

Temet

26-05-2016 om 15:27 Topicstarter

Fransien

Daar heb ik wel aan gedacht. Dan zouden we moeten adverteren, want zo direct in mijn omgeving weet ik niet iemand die in aanmerking zou komen.

Wat betaal jij die oppas trouwens, en om hoeveel kinderen gaat het?

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

26-05-2016 om 15:33

Oppas

Wij hebben 4 kinderen in de basisschoolleeftijd, oudste gaat ook straks naar de middelbare school, jongste zit in groep 2. Onze oppas krijgt 12 euro per uur. Voor 2 kinderen is iets als 9-10 euro gebruikelijker.

Voor jou zouden een paar studenten misschien het handigst zijn, een van onze oppasbuurmeisjes (student) heeft een bijbaantje als oppas bij een gezin van 3 kinderen samen met 2 andere meiden (ook studerend). Samen krijgen ze het rooster altijd wel rond.
Groot voordeel is dat ze gaan studeren op het moment dat er niets te doen is en zo het goede voorbeeld geven

vlinder72

vlinder72

26-05-2016 om 15:55

HIer ook

Oudste middelbare en de rest zit nog op de basisschool. Ook wij laten kinderen vanaf groep 7 zelf naar huis gaan.

Oudste vindt het juist prettig om huiswerk te kunnen maken terwijl zijn jongste broertje van 7 op de BSO zit. Wij halen en brengen dat hoeft hij niet te doen.

Alternatief kan huiswerkbegeleiding zijn als dat niet te duur is. Onze tweede zoon gaat volgend jaar op de Middelbare School beginnen. Op die school kost de huiswerkbegeleiding 85 euro. Dat zijn tenminste leuke bedragen.

Moni

Moni

26-05-2016 om 16:30

Wij lieten oudste wel eens de jongste ophalen

Wij hadden net zo'n leeftijdsverschil. Oudste haalde 1x per week de jongste op uit school. Dat scheelde 1x per week BSO. Dat vonden ze beiden prettig.
Oudste kreeg er 1 euro per keer voor. Dat vond ze geweldig. Ze nam haar taak ook heel serieus en speelde leuk met jongste in die tijd.
Ik werkte vlakbij en kon indien nodig snel thuis zijn.

Het begon met 45 minuten tussen dat de school uitging en ik thuis kwam. Kinderen konden lopend van basisschool naar huis.
Later werd het langer omdat het zo goed ging.

Je bent wel afhankelijk van het rooster van je oudste. Die dag per week kon niet zomaar op elke dag.

Jesse_1

Jesse_1

26-05-2016 om 16:38

Eerder al

Onze oudste is gestopt met BSO toen de BSOjuffen aan ons vroegen hoe ze hem bezig moesten houden want 'hij las alleen maar Donald Ducks' en dat kon toch niet de bedoeling zijn.
Sindsdien las hij alleen thuis zijn Donald Ducks .

Een vergelijkbaar verhaal hebben we hier met de overblijf gehad. We hebben duidelijk gezegd: als je in groep 8 zit, mag je kiezen of je naar de overblijf wilt, of zelf thuis lunchen. Toen Middelste in groep 8 zat en jongste in groep 7, sputterde hij wel, maar simpel aangeven: als jij in groep 8 zit mag je ook kiezen, was voldoende. (Eerder 'kon' niet omdat ze dan met zijn tweeën thuis zouden zijn, wat een redelijke kans op ruzie gaf - vandaar pas vanaf groep 8).

En alleen thuis is niet zielig hoor. Kinderen hier vinden het heerlijk om een poosje alleen thuis te zijn.

Temet

Temet

26-05-2016 om 18:14 Topicstarter

alleen thuis

O, ik twijfel er niet aan dat mijn zoon de tijd alleen wel doorkomt. Als het aan hem ligt wordt die tijd gelijkelijk verdeeld tussen de verschillende soorten schermpjes. Maar vervelen zal hij zich niet

Tegen die tijd moeten er maar afspraken gemaakt worden over de verhouding schermtijd en huiswerk. Hij is gelukkig nog best wel een braverik dus ik heb zelfs hoop dat hij zich er redelijk aan houdt. Nou ja, totdat de puberdwarsheid in volle hevigheid toeslaat...

Groeten,

Temet

Anna G.

Anna G.

26-05-2016 om 21:27

Je kan ook starten met 1 of 2 dagen huiswerkbegeleiding. Dat helpt hem leren leren, plannen, hoe pak ik het aan, etc. Heel nuttig voor een brugpieper. Dan is hij maar 2 dagen alleen thuis en weet je zeker dat hij al heel wat heeft gedaan. Na een paar maanden, als het goed gaat op school, kan je dat weer loslaten.

Misschien kan hij 1 keer in de week zijn zusje van school halen.

O ja, mijn zoon is ook een braverik behalve als het op schermpjes aankomt

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-05-2016 om 21:38

Was hier nooit een probleem

Oudste en middelste schelen 3 jaar en middelste heeft van heel veel dingen een probleem gemaakt maar nooit van het feit dat zij nog op de bso zat en oudste niet. Oudste is in groep 8 gestopt.

En jongste heeft hier op zijn beurt ook nooit bedacht dat het niet eerlijk is dat grote broer en zus alleen thuis mogen zijn en hij niet. Hier is de regel bso t/m groep 7.

Dat scheelt gepruttel.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-05-2016 om 22:06

Hier

Hier een groot leeftijdsverschil dus dat maakt het soms wel makkelijker. Oudste is t/m groep 8 naar de bso geweest en had het toen ook wel heel erg gezien. Jongste is halverwege groep 7 gestopt, wat oudste juist oneerlijk vond
Eigenlijk vind ik (net) 11 nog wel wat jong om hele dagen alleen thuis te zijn, maar sommige vakanties vallen niet samen met die van oudste en als ik dan niet thuis kan werken of vrij nemen moet het wel eens. Ze heeft er zelf overigens geen problemen mee, en de iPad trekt het ook om zulke lange dagen te maken.

lisbeth

lisbeth

27-05-2016 om 13:28

bij ons

oudste is ook versneld dus met net 11 naar de brugklas gegaan. jongste was toen 8. op dagen waarop ik weet dat oudste thuis is regelt zij 'de opvang' voor jongste. Anders komt oma voor jongste of zorgen wij dat we thuis zijn. Jongste mag van mij ook alleen thuis zijn maar het probleem is dat hij de voordeur niet open krijgt. die klemt nogal.
Oudste is zelfvoorzienend. ze reist alleen naar school, meer dan 10 km, dus is ook wel in staat alleen thuis te zijn. ik blijf daar niet meer voor thuis, ook niet als ze les uitval heeft of een vrije dag. ze staat op wanneer ze wil op staan en regelt haar dag.
in toetsweken kom ik wel redelijk op tijd naar huis maar dat heeft met leren te maken.

lisbeth

lisbeth

27-05-2016 om 13:31

wat huiswerk betreft

mijn oudste heeft ADD, moeite met huiswerk planning. op dagen waarop ze alleen thuis is krijg ik vaak een appje: wat moet ik doen vanmiddag. We werken toe naar het feit dat ze ipv mij appt zelf op magister kijkt maar die link legt ze nog niet helemaal.
Vaak laat ik haar dan maakwerk maken, of woordjes leren op wrts ofzo. iets waarvan ik later kan controleren of ze het ook gedaan heeft. echt leren lukt nog niet goed als wij er niet zijn. de focus is er dan niet.

Sanne

Sanne

29-05-2016 om 23:58

Geen ervaring

Maar ik dacht ook aan middag oppas (ik heb die van mij via oppassers punt nl, maar grote stad en dus veel fantastische studenten) en middag huiswerkklas.

Mijn groep 7 kind mag trouwens twee dagen alleen naar huis met vriendinnetje die ook liever niet meer naar de BSO wil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.