Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Jip en janneke boek voor kleuter van bijna 5?

Ik vraag me af of het dikke boek van jip en janneke nog leuk is voor een bijna 5 jarig meisje. Haar eerste levensjaren waren anders dan anders waardoor zij dit boek nog niet heeft. Haar favoriete boek is nu het verzamelboek van kolletje (gekregen vorig jaar november toen ze 4 werd) maar ze grijpt ook vaak nog naar de verschillende boeken van woezel en pip. Otje, pluk van de petteflet (en pluk redt de dieren), het verzamelboek van knofje en nieuwe hedendaagse pippi langkous boek van lauren child heb ik al voor haar op zolder liggen. We hebben ook 5 katten dus ik overweeg om ook krabbel en nies (over 2 ondeugende broer/zus poezen) op haar verlanglijstje te zetten voor sint/verjaardag.
Wat vinden jullie? Kan jip en janneke nog?
We hebben vorig jaar rond sint wel een paar keer jip en janneke sinterklaas boekje gelezen.
Het gaat dus om mijn stiefdochtertje die door mij toedoen veel meer voorgelezen krijgt maar in haar peuterjaren toen ik haar nog niet kende dus niet het dikke boek van jip en janneke voorgelezen heeft gekregen


Wilma

Wilma

12-10-2017 om 09:33

Voorlezen

Het gaat er toch om dat ze wordt voorgelezen? Daar hoef je niet perse dat hele dikke boek voor te kopen hoor, er zijn ook dunnere exemplaren, of begrijp ik je verkeerd? Als zij Jip en Janneke leuk vindt, gewoon doen.

AN8011

AN8011

12-10-2017 om 09:41 Topicstarter

Verzamelboek

Ze vond dat dunne boekje over sinterklaas vorig jaar leuk, maar ze vindt veel boekjes leuk (ook borre--). Maar ik zou graag mooie goede (verzamel)boeken in de kast willen in plaats van allemaal dunne die na paar keer lezen niet meer uit de kast komen. En ze begint natuurlijk volgend jaar ook al zelf beetje met lezen als het goed is in groep 3

Tip

Natuurlijk kun je dat dikke boek geven, als sze dat eerdere verhaal leuk vond.
Maar ik wil je ook een andere tip geven: kijk eens naar de boeken van Vos en Haas, door Sylvia Vanden Heede. Beginnen heel erg simpel, zodat beginnende lezers het zelf kunnen lezen. En gaandeweg wordt het moeilijekr (en dus blijft het interessant voor kinderen die inmiddels wat kunnen lezen).
Belangrijkste: ze zijn leuk! Mijn dochter heeft stukgelezen. Ze zijn véél leuker dan die standaard leesboekjes voor gr 3.

Begin dan wel met deel 1. Dit is een mooie bundel:

https://www.bol.com/nl/p/het-dikke-boek-van-vos-en-haas/9200000065766811/?Referrer=ADVNLGOO002008L-G-36582065021-S-299684798382-9200000065766811&gclid=EAIaIQobChMI4OSRiczq1gIVQuEbCh2VOgznEAQYAiABEgLiGvD_BwE

En nog iets

Als je van mooi uitgegeven boeken houdt...het werk van Paul Biegel is prachtig uitgegeven.
Dit is een fantastisch voorleesboek: alle drie delen van de Kleine Kapitein:
https://www.bol.com/nl/p/de-grote-kleine-kapitein/1001004005513880/?Referrer=ADVNLGOO002008L-G-36582065021-S-299684798382-1001004005513880&gclid=EAIaIQobChMIn5L1kc3q1gIVFBQbCh1HEgOcEAQYAyABEgIWiPD_BwE

Tijgeroog

Tijgeroog

12-10-2017 om 09:55

Denk het niet

Ik denk dat de jip en Janneke verhaaltjes al snel te simpel worden. Ten opzichte van Pluk van de Petteflet (of Borre) is het volgens mij eerder een stap terug dan een stap vooruit, de verhaaltjes zijn zo kort.
En ik snap dat een groot Jip en Janneke-boek er mooi uitziet in de boekenkast (daar houd ik zelf ook wel van), maar het is geen must, er zijn genoeg andere boeken die er in de kast mooi uitzien.

Neem haar vooral ook mee naar de bibliotheek en laat daar vanalles uitkiezen, zoek zelf wat dingen uit, dan kun je goed merken welke boeken aanslaan. Kinderen kunnen op de meeste plaatsen een gratis abonnement krijgen.

Mijn kinderen hielden op die leeftijd erg van prentenboeken met een verhaal, bijvoorbeeld van Erik van Os en Elle van Lieshout. Daar konden ze zelf ook in bladeren, de tekeningen bekijken en het verhaal na vertellen. Maar ook moeilijkere verhalen waren al erg geliefd. Denk aan Pippi Langkous, Madelief, boeken van Roald Dahl.

Kan denk ik nog wel

Ik kreeg dat dikke boek als kraamcadeau bij de oudste en ben er lyrisch over: geen beter boek om peuters en kleuters uit voor te lezen. Vijf jaar lijkt misschien wat oud voor dit boek, maar als ze nog niet alle verhaaltjes kent, is het denk ik toch wel de moeite waard. Ze blijven leuk (vind ik dan). Jouw stiefdochter heeft nu de leeftijd van J&J in het boek. Ik heb mijn dochter er zeker nog wel na haar vijfde uit voorgelezen - niet heel vaak, maar dat was omdat ze alles al kende. Maar met enige regelmaat grepen we er toch op terug.

Ook heel leuk trouwens zijn de boeken van Agent en Boef. Dat zijn meer prentenboeken, maar erg geschikt voor kinderen van vijf. Er is een "Agent en Boef- het grote verzamelboek" waarin 3 boeken zijn opgenomen. Maar qua prijs/verhaalverhouding is het dikke boek van J&J denk ik onverslaanbaar.

Anders gewoon de bon bewaren, ruilen kan altijd nog.

Groeten,

Temet

Pluk

Ik ben het eens met Tijgeroog dat de verhaaltjes van J&J een stap terug zijn t.o.v. Pluk, maar ik begreep uit je eerste posting dat Pluk nog op haar ligt te wachten.

De Kleine Kapitein is denk ik niet per se geschikt voor een kind van 5. Ik zou daar nog een jaartje of wat mee wachten. Staat het op de plank, dan is het wat anders, maar om het nou aan te schaffen - dan zou ik zeker wachten tot ze minimaal zes is. De Rover Hoepsika leest wat makkelijker weg. En Pipi natuurlijk, maar die staat ook al klaar begreep ik.

Groeten,

Temet

AN8011

AN8011

12-10-2017 om 10:05 Topicstarter

Tijgeroog

Juist omdat jip en janneke alleen maar van die korte verhaaltjes heeft twijfel ik heel erg daaraan. Dunne boekjes met maar 1 verhaaltje vind ik zonde om te kopen. Die haal ik dan liever bij de bibliotheek (waar ze dus ook lid van is). Ik heb ook nog een paar hele mooie prentenboeken van kleine ijsbeer en 4 fantastische verhalen beide van Hans de beer voor binnenkort in de kast liggen. Maar ik had bijvoorbeeld ook een mooi prentenboek van Ingrid Schubert (wat komt daar nou van over beer en egel) 2ehands gekocht met 1 verhaal en daar pakt echt nooit naar.

Triva

Triva

12-10-2017 om 10:24

maar

Dat dikke boek ga je echt niet meer dan 1x voorlezen en voor ze het zelf kan lezen is ze de inhoud ver voorbij. Van wat ik lees zou ik zeggen: niet doen. Koop een dunner boekje van Jip en Janneke met losse verhaaltjes en geef de rest van je geld uit aan een ander boek (inderdaad Vos en Haas)

AN8011

AN8011

12-10-2017 om 10:28 Topicstarter

Ties en trijntje

Kent iemand van jullie dit boek? Geschreven door yvon jaspers. Mijn zus kwam met die suggestie.

Eh nee

Heb je Vos&Haas al bekeken?

AN8011

AN8011

12-10-2017 om 10:33 Topicstarter

Vos en haas

Vos en haas lijkt me leuk. Maar kan ik daar niet beter nog een jaartje mee wachten omdat het begin al avi start is? Ivm haar leeftijd zal ze waarschijnlijk volgend jaar ook nog een keertje groep 2 doen en zal dan nu over bijna 2 jaar pas in groep 3 leren lezen.

Krisje

Krisje

12-10-2017 om 10:38

Jip en Janneke

is hier bij geen van de kinderen gewaardeerd, alleen het verhaaltje van die neus in de taart vonden ze leuk.

Vos en Haas is echt heel leuk,en kijk eens naar de boeken van Busser en Schroder, vooral het grote boek over de leukste kleuterklas van de wereld was hier een absolute topper (https://www.bol.com/nl/p/grote-boek-over-leukste-kleuterklas-van-wereld/9200000011683892/?bltg=itm_event%3Dclick%26mmt_id%3D72a06aed9dc6cae0%26pg_nm%3Dpdp%26slt_id%3Dprd_reco%26slt_nm%3Dproduct_recommendations%26slt_pos%3DC1%26slt_owner%3Dccs%26itm_type%3Dproduct%26itm_lp%3D0%26itm_id%3D9200000011683892%26itm_role%3Din).

Owww

Ik zit er een jaar naast zie ik. En ze gaat nog een keer gr 2 doen, dus niet in 2018/2019 naar gr 3? Dan zou ik idd ff wachten met Biegel en ook met Vos&Haas denk ik. Maar houd ze in je achterhoofd
Ik ken dat boek van Jaspers niet, maar het lijkt me (ff gegoogeld) een moderne versie van Jip & Janneke. Kneuterig, onschuldig, grappig misschien. Als dat bij je dochtertje past zou ik het zeker doen.
Ik zou ook eens in een kinderboekenhandel gaan rondneuzen. Tuurlijk kom je in de bieb, maar daar hebben ze lang niet alles (leuke boeken zijn vaak uitgeleend) en ook niet alle nieuwe boeken. In een boekhandel kom je weer op ideeën.

Misschien is dit nog iets?
https://www.bol.com/nl/p/roosmarijn-kan-alles/1001004001839872/

Krisje

Krisje

12-10-2017 om 10:42

Nee hoor

Vos en haas is prima voor te lezen, nier alle boeken zijn avi start of zo.

Krisje

Krisje

12-10-2017 om 10:48

Biebtip

Volgens mij niet meer verkrijgbaar, maar een geweldig kleuterboek is deze https://www.bol.com/nl/p/bastiaan-komt-eraan/666884147/

Kaori

Kaori

12-10-2017 om 10:49

lang voorgelezen

Jip en Janneke hebben wij heel lang voorgelezen.
Zeker tot groep 5 hebben we er hartelijk om gelachen.
En ook nu staat het nog in de kast, het wordt gebruikt voor de voorleeswedstrijd op school bv.

AN8011

AN8011

12-10-2017 om 11:11 Topicstarter

Anneque

Roosmarijn kan alles lijkt me superleuk voor haar. Ik zie dat hij niet meer nieuw te verkrijgen is dus ga ik kijken of hij via marktplaats te koop is. Mijn zus omschreef ties en trijntje inderdaad ook als een hedendaagse jip en janneke
Zoals het er nu naar uitziet gaat ze in 2018/2019 nog een jaartje groep 2 doen. Vorig jaar bleef ze heel erg achter bij groep 1 dus ik verwacht niet dat ze aan 1 jaartje groep 2 voldoende heeft.

Mijntje

Mijntje

12-10-2017 om 11:32

Kikker en pad

Van Arnold Lobel: Alle verhalen van kikker en pad. Mooi dik boek, korte verhalen, heel geschikt voor het slapen gaan.

Tango

Tango

12-10-2017 om 11:44

Verouderd

Ik vind Jip en Janneke vreselijk verouderd, maar blijkbaar zijn de meningen daarover verdeeld. Hier vonden ze er niet veel aan in ieder geval.
Pluk van de Petteflat en Pluk redt de dieren vond dochter hier wel erg leuk. Die laatste wel toen ze al wat ouder was volgens mij.
Zoon vond de verhalen van Tommie en Lotje van Jacques Vriens altijd erg leuk. Is wat moderner dan Jip en Janneke.
Met hem hebben we ook veel boeken van Kikker gelezen.

Marianne Busser en Ron Schröder

Kijk ook eens naar boeken van Marianne Busser en Ron Schröder . Heerlijk ritme zit er in hun boeken. Mooie tekeningen en leuke verhaaltjes.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-10-2017 om 12:45

Geweldig

Ik ben een grote Jip en Janneke fan en mijn kinderen gelukkig ook. Juist het gedateerde maakt het zo leuk en wij grappen nog regelmatig over tantes met een auto e.d. Floddertje en Pluk van de Petteflet deden het ook goed, dat zijn wat langere verhalen. En natuurlijk Van oma mag het wel en Van opa mag het ook van Carry Slee.

rutiel

rutiel

12-10-2017 om 13:20

Sprookjesboek?

Als het echt is om mooi in de kast te staan, is misschien een sprookjesboek een goed idee? Wij hebben in die tijd een boek van Grimm gekregen en er ook wel uit voorgelezen. Maar het genot was ook vooral de prachtige plaatjes en het mooie papier. Het staat nog steeds in onze kast moet ik bekennen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-10-2017 om 13:27

Sprookjes

Mijn jongste heeft ooit eens zo'n mooi groot sprookjesboek gekregen. Het is geen lezer dus dat boek heeft heel lang mooi staan zijn in de kast. Tot ze op een avond naar beneden kwam en zei dat het toch echt wel een beetje raar boek was. Bleek dus de ongecensureerde versie te zijn, waar de wolf bijv niet in de put werd gegooid, maar op bloederige wijze in stukjes gehakt. En zo gingen al die verhalen, echt heel naar en niet zo geschikt voor 7-jarigen.

Krisje

Krisje

12-10-2017 om 14:05

Busser en schröder

hebben ook sprookjesboeken. Niet op rijm overigens, maar wel heel leuk.

Mijntje

Mijntje

12-10-2017 om 14:09

Grimm

Sprookjes van Grimm zijn soms nog veel te eng voor kleuters! Blauwbaard bv, waaaaah! Dus lees ze eerst even zelf

AN8011

AN8011

12-10-2017 om 14:57 Topicstarter

Floddertje

We hebben 2 van die kleine boekjes van floddertje met 2 verhaaltjes in 1 boekje, dat je het boekje moet omdraaien. Is er ook een groter verzamelboek van floddertje? Die kon ik niet vinden. Floddertje vind ze dus ook leuk
Sprookjesboek heeft ze en werd veel gelezen toen ze 3 was. Dat is ze nu een beetje ontgroeid

Paddington

Paddington

12-10-2017 om 15:11

Meester Jaap?

Ook erg leuk en herkenbaar voor kinderen in de kleutergroepen.

Kaori

Kaori

12-10-2017 om 15:40

Meester Jaap / Floddertje

Dat gaat over groep 7/8, dat is pas echt leuk vanaf groep 6.

Floddertje heeft ook een verzamelboek waar alle verhaaltjes in staan. Die hebben we ook in de kast staan en hoort in het rijtje klassiekers.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-10-2017 om 11:03

Goh

Ik zou Jip en Janneke lekker voor mijn eigen boekenkast kopen Is een klassieker toch?
Heerlijke verhaaltjes voor het slapen gaan, leest ook lekker weg. En later weer leuk voor kleinkinderen oid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.