Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Claus

Claus

21-07-2015 om 21:57

Impulsiviteit en moeite met planning en overzicht

Onze zoon van (net) 8 jaar is een heerlijk joch. Humor, heel gevoelig en lief, creatief en een echte knuffelaar. Genieten dus! Jammer genoeg is het ook een temperamentvol kind (heftige emoties, zowel positieve als negatieve, voelt zich snel afgewezen of niet serieus genomen) en daarnaast is hij enorm impulsief en overziet hij erg slecht de gevolgen van zijn handelen. Heeft echt vrijwel voortdurend onze nabijheid of toezicht nodig omdat er anders dingen gebeuren die niet handig of niet veilig zijn. Voorbeeldje: Hij ziet een mes liggen op het aanrecht en kan het niet laten om te voelen hoe scherp het is: grote snee in zijn vinger. Of (ook een leuke) meneer eet rauwe kipfilet omdat hij gehoord heeft dat je daarvan dood kan gaan en is vervolgens helemaal in paniek omdat hij denkt dat hij dood kan gaan. Of (ook echt gebeurd) hij likt bij het staan in de skilift aan het ijzer van de lift omdat hij weleens gehoord heeft dat dan je tong kan vastvriezen. Wat dus ook gebeurde Als we dit soort dingen met hem bespreken geeft hij zelf aan dat hij 'gewoon even wilde kijken of het klopte wat hij heeft gehoord/gelezen/gezien bij Klokhuis' en dat hij was 'vergeten om even na te denken of dit handig was'. Het lijkt hem allemaal min of meer te overkomen en zoonlief heeft zelf ook in toenemende mate last van zijn impulsieve gedrag en de vervelende gevolgen die dat kan hebben. We proberen enerzijds situaties te voorkomen door hem goed in de gaten te houden en anderzijds luchtig en met humor te reageren als er toch iets misgaat en dat helpt al wel wat, maar feit is wel dat hij weinig lijkt te leren van de dingen die (telkens opnieuw) gebeuren.

We hebben hem (omdat hij op school vastliep) vorig jaar laten testen en daaruit kwam een zgn 'zaagtandprofiel' en een verschil van 43 punten tussen zijn verbale en performale intelligentie (verbaal hoger), waarbij alle subtests ook nog dysharmonisch waren. De GZ-psycholoog die hem onderzocht heeft ziet zijn impulsieve gedrag en zijn slechte planning en overzicht als een direct gevolg van zijn intelligentieprofiel en geeft aan dat dit met de jaren vanzelf moet verbeteren. En noemde de optie van medicatie (methylfenidaat, anti ADHD medicatie) als het rond zijn tiende nog steeds zo'n groot probleem is. Omdat zijn gedrag in combinatie met de puberteit en (dus) loslaten een flink risico is. Wij delen wel de zorg die zij uitspreekt over de puberteit vanwege zijn kwetsbaarheid en beinvloedbaarheid, maar schrikken nogal van het idee om onze zoon (die geen ADHD heeft, daar was de GZ psycholoog duidelijk over) wel medicatie voor ADHD te gaan geven en zouden veel liever nu al inzetten op hem helpen om minder impulsief te reageren en meer overzicht en begrip van oorzaak en gevolg te krijgen. Probleem is echter dat we niet zo goed weten hoe.

Wat vinden jullie van bovenstaand verhaal? Is het terecht of niet dat we er zo instaan? En wie heeft er suggesties voor ons? Of misschien zelf ervaring hiermee?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-07-2015 om 00:33

Poeh ingewikkeld

Ik zou niet staan te springen om een kind medicatie te geven voor een kwaal die hij niet heeft. Ik weet ook niet of methylfenidaat helpt als er geen ADHD is, want daarbij gaat het vlgs mij om een tekort in de hersenen. Aan de andere kant, jouw beschrijving lijkt wel op iemand met ADHD, dus is het mss toch het proberen waard. Ik ben ook niet tegen medicatie want onze ADHD-er is erg opgeknapt van methylfenidaat.
Erover nadenkend kom ik tot het volgende: raadpleeg een goede kinderpsychiater, die kan er meer over zeggen. Ook over gebruik van methylfenidaat wanneer er geen ADHD is. Trouwens, ook wanneer er wel ADHD is. Laat je dus doorverwijzen, hetzij Dior huisarts, hetzij door kinderarts.

Sterkte, het klinkt als een lastige situatie!

Aagje

Karmijn

Karmijn

22-07-2015 om 05:13

Adhd

Tja, ik lees je openingspost en denk: typisch het gedrag van een kind met adhd. Inclusief het zaagtandprofiel in de iq test.
En dan lees ik dat de psycholoog heel stellig beweerd dat het geen adhd is.
Dan denk ik vanuit mijn positie, dat het een ra4e psycholoog is die niet veel verstand heeft van adhd.
Voor adhd is er namelijk geen lakmoes proef. Het is een diagnose die wordt gebaseerd op verschillende kenmerken, die nogal onwetenschappelijk zijn. De diagnose wordt nogal eens gemist. Vandaar dat het aan te raden is, om een diagnose te laten stellen door een kinderpsychiater die er 3xpertise over heeft.

Was de gz-psycholoog wel een kinderpsycholoog? Zo niet dan zou ik a helemaal g3en vertrouwen in de diagnose hebben.
Ik zou voor een second opinion gaan.

Of, je kunt ook als werkhypothese ervan uitgaan dat hij 'misschien adhd' of 'kennerken van adhd' heeft. En je dan heel erg in gaan lezen 3n laten informeren over adhd. Hoe lossen mensen met adhd de levensproblemen waar je zoon mee te maken heeft, op? Hoe kun je hem leren om beter om te gaan met zijn impulsen en de chaos in zijn hoofd.

Als ik jou was zou ik me heel erg in gaan lezen over executieve vaardigheden. Ik lees er veel waar je zoon moeite mee heeft. Emotiebeheersing, planning, eerst denken dan doen... dat kun je oefenen, stimuleren. Het helpt om te analyseren hie je datr zelf doet. Hoe beheers je zelf je impulsen? En dat dan stap voor stap aanleren. Juist in situaties waarbij het niet uit de hand loopt, waarbij je kind ontspannen is.

Een paar tips: het is makkelijker om alternatief gedrag aan te leren, dan om te leren om ergens mee te stoppen.
Kinderen die emotioneel zijn, kunnen niet leren.
Kinderen kunnen heel makkelijk op het ene grbied briljant zijn, terwijl ze op een ander gebied ver achter lopen. (Onze zoon (adhd ) wist met 7 jaar al uit te leggen wat een priemgetal is, hij kon pas met 15 jaar, zelf zijn schooltas inpakken, echt waar, hij kon het niet )
Blij kalm, blijf positief, blijf georganiseerd en blijf doorgaan.

tianne

tianne

22-07-2015 om 07:54

kloof

Niet echt tips, maar wilde wel even reageren op de intelligentie kloof. Ik begreep dat daar nogal discussie over is en dat een kloof momenteel minder serieus genomen wordt dan een poos geleden. Ook hoor ik vaker dat als kinderen later getest worden ze soms zelfs hoger scoren op het gedeelte dat eerst lager was. Het is dus maar de vraag of je al teveel waarde moet hechten aan een kloof.
En verder kan ik me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar moest ik toch ook wel glimlachen bij je voorbeelden. (Maar kan me heel goed voorstellen dat het in de praktijk minder leuk is!) Het klinkt ook als zeer ondernemend, nieuwsgierig gedrag. En hoewel zeker gevaarlijk ook gedrag dat hem ver kan brengen. En als maatschappij kunnen we mensen die hun nek uitsteken hard gebruiken.
Ik vroeg me ook af hoe hij reageert op al dat gedrag. Als hij een mes *gevoeld* heeft, blijft hij dan verder van messen af bijv? Je schrijft dat hij niet lijkt te leren van gedrag, bedoel je dat hij op deze manier situaties aan blijft pakken of dat hij van de siruaties sec niet leert?
Het kan ook zijn dat dat *zijn* manier van leren is. Dat hij het nodig heeft iets zelf te ervaren om te leren. Sommige mensen leren van zien, anderen van horen, beredeneren of een combi, anderen willen zelf experimenteren.

Claus

Claus

22-07-2015 om 21:27

Fijn om jullie reacties te lezen..

Uit alle drie de bovenstaande reacties haal ik dingen waar ik mee verder kan. Fijn, bedankt!

Zonder dat ik er te diep op wil ingaan (ook vanwege herkenbaarheid) wil ik nog wel even uitleggen dat de GZ psycholoog in onze ogen voldoende expertise heeft om te beoordelen of onze zoon ADHD heeft en met goede argumenten kan uitleggen waarom dat in haar ogen niet zo is. Er speelt nog iets anders mee waardoor zijn bijzonder intelligentieprofiel min of meer verklaard wordt. En wat haar betreft staat dat op de voorgrond. Sorry dat het zo vaag blijft, maar neem voor het gemak even aan dat het zo is....

Ik vind de suggestie om vóórdat we overwegen te beginnen met medicatie eerst naar een kinderpsychiater te gaan een hele goede, die gaan we zeker onthouden! En als 'werkhypothese' er voorlopig vanuit gaan dat hij 'kenmerken van ADHD' heeft lijkt ook een zinnig advies, want de realiteit is dat hij inderdaad duidelijke kenmerken heeft en het mogelijk dus ook lekker doet op een ADHD aanpak, ook al is de oorzaak van zijn andere hersenontwikkeling en (dus ook) zijn gedrag anders dan bij ADHD-ers... Ga me inderdaad maar eens verdiepen in executieve functies en hoe je die kunt ontwikkelen...

En even als reactie op tianne: Wij moeten zelf ook vaak lachen om zijn acties, al is het soms ook om he-le-maal gestoord van te worden. Never a dull moment met onze lieve zoon, hahaha! Maar even als antwoord op jouw vragen: Het wisselt een beetje of hij zich één keer of vaker aan dezelfde steen stoot. Als de gevolgen groot/ernstig/erg pijnlijk zijn blijft het meestal bij één keer. Zo heeft hij op zijn 5e bijvoorbeeld eenmalig aan een hete auto-uitlaat gevoeld en daarna zijn hand 8 weken met brandwonden in het verband gehad. Ik ben er vrij zeker van dat dit hem niet nog een keer gaat gebeuren...

Maar dingen als op zijn armen tekenen of schrijven, aan een hete pan voelen en je vingers branden, kleine gaatjes in kleding openscheuren tot enorme gaten, met zijn stoel op 2 poten wippen en daardoor achterover vallen of zijn fietsband 'per ongeluk' leeg laten lopen, blijven met enige regelmaat gebeuren. En om even bij het voorbeeld van het voelen aan het mes te blijven, dit gebeurt niet elke keer als hij een mes ziet liggen maar het is al wel meerdere keren precies zo gebeurt.. Hij lijkt dus op zich wel te leren van specifieke situaties (als de gevolgen duidelijk en groot genoeg zijn), maar dat leereffect ebt als het ware ook weer weg en dan doet hij het toch weer. Komt daarna dan met zo'n schaapachtig gezicht melden dat hij een probleem heeft omdat hij ergens 'weer niet van af kon blijven'. Als we er dan een geintje over maken lacht hij zelf het hardst mee

En ik denk absoluut dat je gelijk hebt dat dingen zelf ondervinden zijn manier van leren is. Het hoort heel erg bij hem dat alles geprobeerd of zelf ervaren moet worden.

lisbeth

lisbeth

23-07-2015 om 14:27

met karmijn eens

ik vind de mening van geen ADHD vaag. Ik herken het verhaal namelijk volledig. Van mij adhd'er. Het impulsieve, totaal niet stil staan wat de effecten zijn van wat ze doen uit nieuwsgierigheid.Het klinkt heel leuk maar het veroorzaakt soms gevaarlijke situaties en dan is het minder grappig.Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom ze dingen steeds opnieuw doet terwijl duidelijk is dat het niet goed gaat. en dat keer op keer.
Bij ons heeft medicatie geholpen maar ze had dan ook een adhd diagnose. ze heeft nu denk ik de rust om bij een situatie stil te staan, na te denken voordat ze iets doet.

lisbeth

lisbeth

23-07-2015 om 14:30

Karmijn

ik heb laatst een vriendin proberen uit te leggen hoe het kan dat dochter nog niet haar tas kan inpakken. het lukt haar gewoon echt niet. ik weet ook niet wat het is, het heeft misschien onbewust geen prioriteit in haar hoofd ofzo. Of haar hoofd zit zo vol met allerlei feitjes zoals hoe Cleopatra is gestorven of details over diverse oorlogen dat er geen ruimte meer is voor haar rooster en wat er bijbehorend in haar tas moet.
Ondertussen leg ik mij er maar bij neer dat ze vast ooit wel in staat is om dit zelf te doen

Claus

Claus

23-07-2015 om 14:58

Maar...

Even een korte vraag (want zit op mn werk): bij ADHD is er toch ook altijd een probleem met concentratie? Dat is bij onze zoon niet het geval. Hij kan zich over het algemeen prima concentreren op datgene waarmee hij bezig is. Of kun je ook ADHD hebben zonder concentratieproblemen?

Karmijn

Karmijn

24-07-2015 om 00:00

Concentratie

Adhd bestaat uit drie elementen.
Concentratie problemen, impulsiviteit en hyperactiviteit. Al deze kenmerken kunnen zich op verschillende manieren laten zien. Het ziet er bij iedereen weer anders uit.

De hyperactiviteit kan zich bijvoorbeeld, vooral bij wat oudere kinderen en pubers, ook uiten in innerlijke onrust. Dan blijft de adhd er wel rustig in die vergadering zitten bijvoorbeeld, maar voelt hij zich opgesloten en onrustig.
Ook de concentratieproblemen uiten zich verschillend. Mijn zoon kan zich bijvoorbeeld best wel afsluiten voor de buitenwereld en zijn taak afmaken. Vooral als hij weet dat hij het toch moet doen. Op school bijvoorbeeld. Hij gaat dan voor over zitten, kruipt bijna in zijn werk en wordt zeer geïrriteerd als iemand hem stoort, door bijvoorbeeld geluiden te maken of tegen zijn tafel te stoten.

Als mijn zoon die druk niet ervaart, gaat zijn concentratie van de hak op de tak. Hij heeft op de computer altijd heel veel tabbladen open staan en schiet van de ene naar de andere. Als klein kind speelde hij altijd met een heleboel dingen op een dag. Vijf minuten het ene, vijf minuten het andere. Spelen met vriendjes vond hij altijd moeilijk, omdat die dan bijvoorbeeld een uur hetzelfde wilden doen, dan ging mijn zoon zich vervelen. In de dierentuin liep hij altijd voorop en als we hem zijn gang lieten gaan, waren we binnen een uur de dierentuin door. Want als hij bij de leeuwen stond, wilde hij alweer door naar de tijgers...

Een ander apart ding van de concentratieproblemen, kan de hyperconcurrerende zijn. Mensen met adhd kunnen zich vaak heel goed concentreren op iets wat ze op dat moment heel interessant vinden. Een game, bepaalde informatie, een film. Zo lang het maar voldoende prikkelt, houdt het de aandacht vast en kunnen ze zich wel concentreren. D e concentratie problemen spelen op als het oninteressant is, een herhaling, moeilijk te begrijpen, of als er iets belonenders in de buurt is.

Dan heb je ook nog het probleem van het uitstellen. Daar hebben veel adhd ers ook problemen mee. Als er een taak is waar tegen op wordt gezien. Veel werk, saai, onduidelijk, onbegrepen, niet relevant, dan kunnen adhd ers zich soms erg goed concentreren op een andere taak, zo lang ze dat ene maar niet hoeven te doen. Mijn dochter gaat dan altijd haar kamer opruimen. Normaal lukt dat niet, maar als ze moet leren voor een tentamen, lukt het opruimen prima!

Door

Door

24-07-2015 om 00:19

Herkenbaar

Ik herken het onderzoekende en niet overzien van gevolgen bij mijn jongste. Als dreumes probeerde ze al uit of ze haar tong in de gaatjes van een stopcontact kon steken, of heel hard tegen een tochtdeur duwen die dan natuurlijk keihard weer terug kwam. Ondanks al haar bijzonderheden kon geen ADHD of ASS vastgesteld worden, maar wilden ze er wel een stoornis NAO aan hangen.
Ik heb trouwens begrepen dat ADHD-medicatie niet werkt bij mensen die de stoornis niet hebben. Dan zou dat toch geen optie zijn?

Onno

Onno

24-07-2015 om 00:23

stop

Stop stop stop met die diagnoses. Die kunnen kinderen voor eeuwig achtervolgen. Medicatie is niet gezond voor kinderen en dient zo veel mogelijk vermeden te worden.n. Ga liever aan het werk om te zorgen dat de balans in jullie gezin wordt hersteld. Zorg dat jullie weer samen in balans komen, zonder pillen te geven aan jouw kind. Ik kan op aanvraag wel enkele tips geven.

Mijntje

Mijntje

24-07-2015 om 06:59

energie

Ik vind het allemaal niet zo erg alarmerend klinken en herken ook enigszins mijn ondernemende tienjarige hierin. Ik denk dat dit vrij normaal is bij heel veel jongetjes. Hoe was je man vroeger? En is het nu al niet minder dan toen hij 3 was?
Als je kind zich zo pijn kan doen moet er gewoon een volwassene in de buurt zijn die hem op tijd kan waarschuwen, maar ook leert wat kan en wat niet kan. Een pil is geen oplossing, daar leert hij niet van, afgezien van de bijwerkingen.
Sommige kinderen kosten het gewoon meer energie om op te voeden, maar de psycholoog zei al: hij gaat het leren.

lisbeth

lisbeth

24-07-2015 om 09:32

niet ervan leren

ieder kind leert van uitproberen, dat is normaal. Wat ik bij mijn oudste zag was dat zij niet leerde van eerdere ervaringen. Ze bleef dingen testen, uitproberen, doen. Zelfs na 10 keer. Mijn dochter heeft werkelijk waar zeker 8 of 9 keer haar haren afgeknipt. als je dan vroeg waarom kon ze geen duidelijk antwoord geven, kwam in haar op en dus deed ze het. Dat bedoel ik met ze leren niet van eerdere ervaringen. verstandelijk gezien weten ze dat ze het niet moeten doen echter de impuls om het te doen is te groot.

qua concentratie weet ik niet goed, wat ik hier bij beide kinderen zie is dat ze prima concentratie hebben voor zaken die hun interesse hebben. lezen, computer, tekenen. De zogenaamde hyperfocus. Op school echter waar veel prikkels zijn, veel geluiden, mensen die lopen is van die concentratie niks over. Een toets van een half uur is dan al te veel gevraagd.
concentratie was hier ook het grootste probleem, maar de ene adhd'er is de andere niet natuurlijk.

Mijn kinderen zijn beide trouwens iq getest en beide mb/hb zonder veel verschillen of een zogenaamde kloof.

lisbeth

lisbeth

24-07-2015 om 09:40

verschil

nog even verder over de verschillende soorten adhd. Ik heb er nu hier thuis twee rondlopen.
1 van 11 en 1 van 8. De oudste heeft vooral last van concentratie en impulsiviteit. Prototype verstrooide professor, niet normaal meer zo slim maar niet in staat om aan dagelijkse dingen te denken. Ze is echter totaal niet druk, vrij rustig zelfs. het hyperactiviteit stukje zit bij haar van binnen, altijd met haar vingers aan het klooien, aan haar haar aan het friemelen. Beetje aan het wiebelen op haar stoel maar niet overduidelijk. Maar dus geen remmingen in wat ze doet
Mijn jongste is overduidelijk druk, hangt ondersteboven op zijn stoel in de klas, springt rent. Juf moet hem echt om het uur even naar de printer sturen om de onrust eruit te krijgen.Ook veel concentratieproblemen. Maar die remmingen zijn bij hem totaal geen probleem. Hij zal nooit wat raars doen, daar vertrouw ik hem totaal in. Hij overweegt alles, bedenkt wat zijn acties voor een consequenties hebben en neemt geen risico's. Hem durf ik met 8 rustig twee uur alleen thuis te laten, hij zal nooit iets doen wat niet kan.

twee totaal verschillende adhd'ers net zoals er verschillende kinderen zijn

Onno

Onno

24-07-2015 om 11:46

Lisbeth

Lisbeth stop met het pakken van stikkers op jouw kind. Jouw opvoedtechnieken zijn het mankement en dat gaat een diagnose niet oplossen...

Karmijn

Karmijn

24-07-2015 om 12:37

aanvulling op post 9

Ik las mijn post 9 nog even door. Maar wat ik vergat te zeggen is, dat het voor een ander helemaal niet duidelijk is, dat mijn zoon concentratie problemen heeft. Van mijn dochter trouwens ook niet.

Je moet het weten om het te zien.

Zelf weten ze het (inmiddels) wel. Mijn zoon vertelde vorig jaar nog, toen we het over leerstrategien hadden, dat hij vroeger dacht dat iedereen zo denkt als hij. Hij tekende voor mij, hoe hij denkt: een hoofd, met daarboven een grote kluwen van kriebellijnen.
Hij denkt nooit aan een ding tegelijk. Hij denkt nooit van links naar rechts of van boven naar beneden. Hij denkt nooit in een stappenplan. Het gaat allemaal door elkaar heen. Geen wonder dat hij zoveel vergeet.

Maar nogmaals, je ziet het echt niet aan hem. Als je goed kijkt, zie je dus de irritatie als hij gestoord wordt (dat ziet er eerlijk gezegd nogal onaardig of onaangepast uit, die irritatie) en als je heel goed kijkt, zie je dat hij, als hij met je praat, continu met zijn ogen alle kanten op schiet, hij kijkt je wel aan, maar kijkt ook naar andere dingen.

En dat was het.

Mensen die hem oppervlakkig kennen, zoals bijvoorbeeld leraren op school, geloven in eerste instantie ook niet dat hij adhd heeft. Tot ze hem beter leren kennen. Meestal hebben ze daar een maand of vier voor nodig en een beetje uitleg van de zorgcoordinator

tianne

tianne

24-07-2015 om 13:11

Lisbeth

Wil absoluut geen afbreuk doen aan je verhaal, maar een kind dat haar haren blijft knippen? Wat had ze dan moeten leren? Dat haar coupe verpest was? (Misschien vond zij van niet?) Dat haar ouders ontstemd waren? (Kan best vervelend voor haar zijn geweest, maar niet op hebben gewogen tegen het genot van je haren zelf knippen?
Het is toch gewoon dat kinderen keer op keer de fout ingaan, en dat je als ouder eindeloos je riedeltje af moet steken?
Dat is niet fijn bij gevaarlijk gedrag, maar je eigen haren knippen valt daar toch niet onder?

lisbeth

lisbeth

24-07-2015 om 14:02

Tianne

Nee niet gevaarlijk, moet dat dan. het is meer een voorbeeld van impulsen niet kunnen bedwingen. meestal leren kinderen na 1 of 2 keer knippen dat hun haar er niet uitziet (ja dat vond ze zelf ook, ze had er vreselijk spijt van).
zo'n actie al met de skilift van de to vind ik gevaarlijk. het heeft allemaal te maken met impulsen en niet denken maar meteen doen

tianne

tianne

24-07-2015 om 22:06

oh oke

Ik dacht dat het heel gewoon was dat kinderen hun impulsen (nog) niet kunnen bedwingen.

Claus

Claus

27-07-2015 om 16:53

Stof tot nadenken

Dank voor alle reacties tot nu toe. Wij gaan eens even rustig puzzelen op de vraag of zoon misschien toch stiekum wel concentratieproblemen heeft die niet echt opvallen. Want eerlijk gezegd herken ik dat geirriteerde als iemand hem stoort bij zijn bezigheden best een beetje en ook het telkens de neiging hebben om weg te kijken tijdens een gesprek omdat iets anders zijn aandacht trekt.

Gevoelsmatig maakt het volgens mij nu weinig uit of het etiketje ADHD wel of niet op hem geplakt kan worden, aangezien we sowiso niet van plan zijn om de komende jaren iets met medicatie te gaan doen. Op het moment dat we dat wel overwegen gaan we met hem naar een kinderpsychiater die dan maar eens goed moet kijken. Tot die tijd gaan we verder met wat wel al jaren doen: structuur bieden, glasheldere grenzen en kaders bieden, een nabije benadering, blijven uitleggen waarom bepaalde dingen niet kunnen/mogen/veilig zijn en dan soms hard lachen om hem en soms maar eens diep zuchten en weer doorgaan...

Karmijn

Karmijn

28-07-2015 om 08:10

Klinkt goed

Ik zou ook niet voor medicatie gaan, tenzij je geen ruimte meer ziet.

Ik weet niet of jullie veel conflicten hebben....maar ik wil je waarschuwen voor de grenzen en de structuur.

Inmiddels heb ik door veel verdriet geleerd, dat dit niet voor alle adhd ers een oplossing is. Onze zon wordt juist heel erg onrustig, boos en op standig van grenzen en structuur. Hij is nogal slim en heeft juist veel behoefte aan argumenten, humor en vooral autonomie. Zelf beslissen, zelf keuzes maken. Voor zijn zelfbeeld is dat van groot belang sinds wij voor die insteek gekozen hebben, zijn zijn problemen sterk verminderd. Het effect was beter dan dat van de medicatie.
Die med8catie zijn voor hem zijwieltjes. Ze helpen om verder te komen. De autonomie is als een nieuwe fiets. Een structurele oplossing.

Sterkte

Evanlyn

Evanlyn

28-07-2015 om 09:13

structuur

AnneJ zei ooit dat zij het liever over voorspelbaarheid heeft, in plaats van structuur. Daar heb ik veel houvast aan gehad. Zoveel mogelijk zelf bepalen. maar als dat even niet kan, bijvoorbeeld als er een reis gemaakt moet worden, dan leg ik precies uit hoe laat we waar vertrekken, wat voor trein, waar we hoe laat overstappen. En dat desnoods een paar keer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.