Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hyraxbeugel

Mijn zoon van 11 krijgt donderdag een hyraxbeugel en slotjesbeugel onder. Ik ben zelf bekend met de slotjesbeugel   maar de hyraxbeugel ken ik helemaal niet.  Ik lees alleen maar negatieve ervaringen op het internet met als gevolg dat ik al nachten wakker lig te piekeren over die beugel.  Ik ken ook niemand in onze omgeving die zo'n hyraxbeugel heeft gehad. Heeft iemand ervaringen bij hun kind over deze beugel en mij gerust kan stellen.  ( of juist niet 🙈)

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-12-2021 om 06:51

Het doel van een hyraxbeugel is om de bovenkaak te verbreden. Wanneer dat proces klaar is, kan voor de bovenkaak alsnog een slotjesbeugel volgen. Beide zijn dus onvergelijkbaar. Ik heb geen ervaring met het verbreden van de bovenkaak. Ik vermoed dat het doel van een hyraxbeugel is om de kauwfunctie te verbeteren. Als verbreding noodzakelijk is dan zullen de kiezen elkaar nu onvoldoende raken.

Welke negatieve ervaringen lees je op internet? Als ik het zo lees dan valt het best mee: https://www.wereldvanmama.nl/hyrax-beugel/. Een alternatief is nog een invisalign beugel. Misschien kun je de ortho nog om toelichting vragen over alternatieve oplossingen?

Ih1979!

Ih1979!

07-12-2021 om 06:59 Topicstarter

niet_rechts 
Hij krijgt idd na de hyraxbeugel ook nog 2 en een half jaar een slotjesbeugel boven.  Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen over de hyraxbeugel,  doet het pijn? hoe gaat eten/ praten?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-12-2021 om 07:21

Ih1979! schreef op 07-12-2021 om 06:59:

niet_rechts
Hij krijgt idd na de hyraxbeugel ook nog 2 en een half jaar een slotjesbeugel boven. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen over de hyraxbeugel, doet het pijn? hoe gaat eten/ praten?