Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hyraxbeugel

Mijn zoon van 11 krijgt donderdag een hyraxbeugel en slotjesbeugel onder. Ik ben zelf bekend met de slotjesbeugel   maar de hyraxbeugel ken ik helemaal niet.  Ik lees alleen maar negatieve ervaringen op het internet met als gevolg dat ik al nachten wakker lig te piekeren over die beugel.  Ik ken ook niemand in onze omgeving die zo'n hyraxbeugel heeft gehad. Heeft iemand ervaringen bij hun kind over deze beugel en mij gerust kan stellen.  ( of juist niet 🙈)

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-12-2021 om 06:51

Het doel van een hyraxbeugel is om de bovenkaak te verbreden. Wanneer dat proces klaar is, kan voor de bovenkaak alsnog een slotjesbeugel volgen. Beide zijn dus onvergelijkbaar. Ik heb geen ervaring met het verbreden van de bovenkaak. Ik vermoed dat het doel van een hyraxbeugel is om de kauwfunctie te verbeteren. Als verbreding noodzakelijk is dan zullen de kiezen elkaar nu onvoldoende raken.

Welke negatieve ervaringen lees je op internet? Als ik het zo lees dan valt het best mee: https://www.wereldvanmama.nl/hyrax-beugel/. Een alternatief is nog een invisalign beugel. Misschien kun je de ortho nog om toelichting vragen over alternatieve oplossingen?

Ih1979!

Ih1979!

07-12-2021 om 06:59 Topicstarter

niet_rechts 
Hij krijgt idd na de hyraxbeugel ook nog 2 en een half jaar een slotjesbeugel boven.  Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen over de hyraxbeugel,  doet het pijn? hoe gaat eten/ praten?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-12-2021 om 07:21

Ih1979! schreef op 07-12-2021 om 06:59:

niet_rechts
Hij krijgt idd na de hyraxbeugel ook nog 2 en een half jaar een slotjesbeugel boven. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen over de hyraxbeugel, doet het pijn? hoe gaat eten/ praten?

Wat ik lees is dat de kaak na aandraaien een gevoel van druk geeft. Als je zoon daar te veel last van heeft, dan is twee keer per dag 1 slag draaien een alternatief. Dat uitdraaien zelf hoeft bovendien maar een paar weken. Daarna blijft de beugel nog een tijdje zitten tot het nieuwe bot is uitgehard. Qua eten werkt het beperkend, maar een slotjesbeugel werkt ook beperkend. En de grap is dat het went.

Vraag de ortho naar alternatieven. En vraag of het niet handiger is om de slotjesbeugel boven én onder pas te zetten na de hyrax.

mijn zoon had er een, maar ik vind het allemaal wel meevallen. In het begin moet je wel welke dag aandraaien, maar dat is niet zo lang. En het deed niet heel veel pijn. Wel wat, en het was wat lastig met praten en eten, maar dat is met andere beugels ook. 

ik vond het persoonlijk echt een ramp toen ik hem had. Het aandraaien deed bij mij voldoende pijn dat ik het 20 jaar later nog weet en voel als ik er aan terug denk. Heb de hele periode last van hoofdpijn gehad dat er aangedraaid moest worden. Uiteindelijk heb ik hem laten verwijderen omdat het echt teveel werd.

Mijn zoon heeft er een, sinds maart. In het begin moesten we 2 weken lang elke dag een slag draaien. Hij voelde het wel, maar het deed zeker geen pijn. Met eten en praten was het in het begin wel wennen. Nu merkt hij er nog weinig van. Het ding mag er deze maand uit. Hij heeft nu een plaatjesbeugel.
De kinderen van mijn zus hebben er ook allemaal een gehad. 

niet_rechts schreef op 07-12-2021 om 07:21:

[..]

Wat ik lees is dat de kaak na aandraaien een gevoel van druk geeft. Als je zoon daar te veel last van heeft, dan is twee keer per dag 1 slag draaien een alternatief. Dat uitdraaien zelf hoeft bovendien maar een paar weken. Daarna blijft de beugel nog een tijdje zitten tot het nieuwe bot is uitgehard. Qua eten werkt het beperkend, maar een slotjesbeugel werkt ook beperkend. En de grap is dat het went.

Vraag de ortho naar alternatieven. En vraag of het niet handiger is om de slotjesbeugel boven én onder pas te zetten na de hyrax.

Wij hoefden maar een keer per dag een halve slag te draaien.

Hoe staat je zoon er zelf in? Dat maakt vaak al best wat uit. Een kind dat zelf gemotiveerd is, zal er waarschijnlijk sneller aan wennen dan een kind dat eigenlijk helemaal niet wil.
Ik heb geen ervaring met deze beugel, maar kinderen zijn over het algemeen best flexibel en wennen snel aan nieuwe dingen. Mijn dochter heeft een nance beugel boven en een linguale boog beneden. Die dingen doen verder niks, dus ook geen pijn, ze houden alleen haar grote kiezen op hun plek zodat de volwassen kleine kiezen ruimte houden om t.z.t. door te komen. In het begin was het even wennen met praten en eten, maar dat ging al vrij snel weer goed. Praten duurde hier iets langer dan eten trouwens. 

Dochter hier had er eentje toen ze 13 was. Moest ook elke dag worden aangedraaid. Werd 1 keertje voorgedaan bij de orthodontist en daarna mochten we het uitzoeken. Het draaien lukte mij echt niet, vond het ook vreselijk om te doen. Man heeft dat dus gedaan zolang het nodig was. Dochter is nogal een harde en doorstond het heel dapper. Ze had wel af en toe flink pijn met eten e.d. En zeker in het begin was het ook lastig met eten. Ze heeft hem een paar maanden gehad en daar nog slotjes boven en onder gekregen. Ze heeft nu een keurig gebit.
Zoon hier was een ander verhaal, ik had vanaf het begin al gezegd dat ik hem niet aan de hyrax-beugel wilde, want hij heeft een heel lage pijngrens en dat leek me voor hem dus echt een drama. Gelukkig had de orthodontist voor hem een andere planning, waaronder flink wat tanden trekken wat ook een drama is geweest. 
Ik denk dus dat het heel kind-afhankelijk is hoe er op gereageerd wordt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.