Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mej. Griffel

Mej. Griffel

26-11-2014 om 17:32

hoe ongemotiveerd kind (9 jaar) te helpen met taal

Mijn 9 jarige is heel goed in rekenen, maar in taal beduidend minder. Althans: begrijpend lezen. Hij gaat al naar een speciale cursus, via school. Hij leest ook al wat meer.
Ik heb gemerkt dat het hem vooral in zit dat hij slordig is, hij leest de vragen niet goed. Hij vroeg mij laatst ook: mag ik in bed hardop lezen, dan onthoud ik het beter. Ik denk dat het een concentratie/aandachtdingetje is, dat ook wel vanzelf goed zou komen misschien, ware het niet dat nu in groep 6 die cito's belangrijk zijn.
Als ik erover begin, in een plan van aanpak (elke dag even een kwartiertje samen oefenen) wordt hij totaal onwillig, wil niet luisteren of mij aankijken. Hij zal het niet prettig vinden dat hij ergens niet goed in zit, denk ik. Maar hoe kan ik hem motiveren zodat ik hem kan helpen?

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 18:24

tja

Motiveren doe je door te belonen en aangezien de beloning nu iets vaags is als een goede citotoets voor eind groep 8 zul je iets anders moeten verzinnen. Zet ook een wekker als je oefent zodat hij weet hoelang de 'straf' gaat duren.

Mej. Griffel

Mej. Griffel

26-11-2014 om 18:53

barvaux

Ik zou dus graag willen dat hij het niet ziet als een straf. Maar intrinsieke motivatie is er dus helaas niet

Cat

Cat

26-11-2014 om 20:23

anders dus

Noem het geen oefenen. Taal is overal in verweven, je kunt op zoveel manieren oefenen met taal zonder dat je het oefenen noemt. Zoek gewoon de dingen op die hij leuk zou kunnen vinden?

samen lezen

Is er misschien een boek dat hij leuk vind? Bijvoorbeeld een boek waarvan hij ook al de film kent? En dan samen bij het naar bedgaan lezen. Omdebeurt een stukje. Jij begint.
Er zijn ook kaartspelletjes met spreekwoorden, vind hij misschien ook leuk om op bedtijd te doen?
Scrabble?
Misschien is het handig om het na afloop samen aan tafel te doen zonder dat de nadruk op zoon ligt.

Vogel

Vogel

26-11-2014 om 20:40

Voorlezen

Mijn zoon had op die leeftijd hetzelfde probleem. We hebben toen een tijdje samen gelezen bij het naar bed gaan (ik las hem sowieso nog voor). Ik een bladzijde waarover hij twee vragen mocht stellen, en dan andersom. Hij vond het nog steeds stom, maar het voelde niet zo als oefenen.
Na een tijdje werden we het vanzelf zat, toen verslofte het weer. Begrijpend lezen is nooit zijn sterkste punt geworden, maar het was niet heel dramatisch.

En heeft hij een hobby of is hij ergens enthousiast over? Misschien dat een leuk informatief boek over iets dat toch al zijn interesse heeft motivereert?

Barvaux

Barvaux

26-11-2014 om 21:11

hmm

Vier jaar geleden oefende ik met mijn zoon op de DS. Misschien is dat wat? http://www.veiliggamen.nl/2011/01/toetstrainer-taal-ds/

Mej. Griffel

Mej. Griffel

27-11-2014 om 06:38

bedankt

Toetstrainer ken ik op de computer, dat vond hij vreselijk dus daar waren we mee gestopt. Het gaat beter op papier.
Maar ik kan misschien beter een leuk informatief boek of de krant nemen dan die saaie lesbladen idd. Voorlezen gaat goed, zelf lezen ook. De vraagstellingen oefenen - en terugkijken in de tekst, dat is een leerpuntje. Vogels' idee ga ik ook eens doen, bedankt.

Cat

Cat

27-11-2014 om 07:18

ik zou

als lezen en voorlezen goed gaat daar wat meer tijd in gaan stoppen, maar er geen les van gaan maken. Zorg dat hij het leuk vindt, blijft vinden. Daar steekt hij ook enorm veel van op. Gerichter oefenen wil hij over een poos misschien wel.

Barvaux

Barvaux

27-11-2014 om 09:00

vaak

Vaak is het al voldoende om goed duidelijk te maken dat de vragen en antwoorden die er staan niet op HEM slaan en wat HIJ denkt. Vaak verwarren ze die twee toch stiekem. Het hele antwoord moet dus gewoon uit de tekst komen.

non-fictie?

Mijn kinderen (9 en 11 jaar) vinden non-fictie soms leuker dan fictie. Het heelal (leuke boekjes van Govert Schilling bv.), dieren, het boek dat de gouden griffel heeft gewonnen (Het raadsel van alles wat leeft), boeken over geschiedenis - dat soort boeken.
Ook wij lezen elke avond voor; vaak lezen de kinderen zelf een stukje en wij ook. Met zo'n non-fictieboek kun je dan ook makkelijk erover praten, nog iets uitleggen of toelichten.
En door het te koppelen aan voorlezen voor het slapen gaan is het wat minder 'leren' en daardoor minder beladen? Is dat misschien iets?

tante Sidonia

tante Sidonia

29-11-2014 om 11:09

tipje

Pas op en zorg dat je uit de strijd blijft.
Als hij werkelijk slecht is hierin, misschien wel vorm van dyslexie, is het niet heerlijk om alleen naar het resultaat te kijken. Daarom adviseer ik met klem: beloon het feit dat hij zijn best doet, als hij dat doet!

Mej. Griffel

Mej. Griffel

29-11-2014 om 18:32

rommelen

Dyslectie is het niet, en we blijven postitief stimuleren. Begrip is er wel merk ik bij non-fictieboeken (idd het raadsel van alles wat leeft).
Het zijn vooral die vraagstellingen waar hij de mist bij in gaat. Dus het is wel goed daarmee te oefenen. En ook juist het oefenen bij teksten die hij saai vindt. Want als hij iets saai vindt leest hij overal overheen (dat is dus niet handig). Naja, we rommelen gewoon aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.