Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe om te gaan met kinderen met luiers op kamp

hoi, zijn er mensen met kamp ervaring als begeleider die weten hoe het beste om te gaan met kinderen die s'nachts nog luiers dragen. Wij gaan binnen kort op kamp en er zijn een aantal kinderen van 7 a 8 die nog luiers gebruiken s'nachts


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-03-2022 om 17:31

Waarom moet jij er mee omgaan? Op die leeftijd kunnen ze dat prima zelf regelen.

Mark2.0

Mark2.0

16-03-2022 om 17:35 Topicstarter

eens maar hoe voorkomen we het beste dat anderen kinderen er niet achter komen? Hoe wordt dit gedaan bij anderen kampen?

Tickel schreef op 16-03-2022 om 17:31:

Waarom moet jij er mee omgaan? Op die leeftijd kunnen ze dat prima zelf regelen.

Dat is niet helemaal waar. Er moet een mogelijkheid zijn om luier/oefenbroekje ongezien op de juiste plaats weg te gooien. Ik heb daar indertijd wel eens afspraken over gemaakt met de kampleiding. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-03-2022 om 17:41

OmaVan2 schreef op 16-03-2022 om 17:37:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Er moet een mogelijkheid zijn om luier/oefenbroekje ongezien op de juiste plaats weg te gooien. Ik heb daar indertijd wel eens afspraken over gemaakt met de kampleiding.

Emmertje met deksel naast het toilet zetten

Ik ga al jaren jaarlijks mee op kamp als begeleider. Meerdere malen kinderen gehad die nog niet droog waren snachts.

Sommigen stelden het op prijs als iedereen is ingelicht, dus daar werd de eerste dag gewoon gezegd "Jantje draagt een speciaal broekje 's nachts, die mag 's morgens als eerste naar de wc". Dat leverde nooit gedoe op, maar niet ieder kind vind dat prettig.

Een andere optie is een speciale wc/slaapzaal aanwijzen waar het kind zich kan omkleden en het broekje kan achterlaten zonder dat andere kinderen daar naar binnen lopen. Dit ging bij ons omdat niet alle kinderen tegelijkertijd naar bed gingen en opstonden, dus dat er dan 1 de andere kant op loopt valt niet op.

Tegenwoordig heb je hele onopvallende broekjes, speciaal ondergoed die nauwelijks opvallen, in combinatie met speciale medicatie om de urine productie te minderen tijdens de nacht hoeft er van bedden verschonen geen sprake te zijn.

Mark2.0 schreef op 16-03-2022 om 17:35:

eens maar hoe voorkomen we het beste dat anderen kinderen er niet achter komen? Hoe wordt dit gedaan bij anderen kampen?

Veel kinderen bij ons op kamp boeide het niks hoor of andere kinderen zagen dat ze een luierbroekje aan hadden. Bij het pyjama aantrekken deden die hup hun luier aan. En als een kind er wat over zei werd er uitgelegd. Nog nooit is er negatief op gereageerd moet ik zeggen. 

En als we een kind hadden die niet wilde dat een ander het zag dan propte hij een luier in zijn toilet tas. Op de wc aan doen, pyjama broek erover en klaar. 

De volgende ochtend werden de luiers in een prullenbak gegooid die op de wc stond. 

Hier ervaring van dochter. Die heeft er nooit een geheim van gemaakt, al haar vriendinnen wisten al van slaapfeestjes hier dat ze een luierbroekje aan had. Maar op alle kampen waar zij is geweest (school en scouting) stond er op de wc een prullenbak waar de luier in kon. Er zijn in groep 8 ook genoeg meisjes die al ongesteld zijn, dus een afsluitbare (!) afvalbak op alle toiletten vind ik wel een must. Dan kunnen de kinderen die het wel vervelend vinden gewoon heel discreet hun luierbroekje aan- en uitdoen.
Ik vind wel dat je als kampleiding een rol hebt als er gepest wordt. Wees daar wel scherp op. Maar hoe normaler het niet-zindelijke kind erover doet, hoe minder er gepest zal worden.

Prullenbakjes op de wc's zetten. Ook voor de meisjes die menstrueren. En de vrouwelijke leiding. Je hoeft er geen ding van te maken, als een kind klaar is om mee te gaan op kamp, kan het ook wel zelf een luier aan- en uittrekken. Dat is geen taak voor de leiding.

Tickel schreef op 16-03-2022 om 17:41:

[..]

Emmertje met deksel naast het toilet zetten

Precies dat, maar dat moet wel gedaan worden en 's ochtends geleegd. Meer is het niet, maar ook niet minder.

ik wilde heel flauw reageren dat je ook kunt vragen of alle kinderen een luier aan willen doen, maar dat doe ik toch maar niet

ScarceKudu74

ScarceKudu74

16-03-2022 om 22:54

Saga schreef op 16-03-2022 om 21:19:

ik wilde heel flauw reageren dat je ook kunt vragen of alle kinderen een luier aan willen doen, maar dat doe ik toch maar niet

🤣🤣

Saga schreef op 16-03-2022 om 21:19:

ik wilde heel flauw reageren dat je ook kunt vragen of alle kinderen een luier aan willen doen, maar dat doe ik toch maar niet

🤣🤣🤣🤣 Maar deze kinderen zijn geen 9 dus dan hoeft dat niet. 🙊

Saga schreef op 16-03-2022 om 21:19:

ik wilde heel flauw reageren dat je ook kunt vragen of alle kinderen een luier aan willen doen, maar dat doe ik toch maar niet

Krek mijn gedachte.

Amarog schreef op 16-03-2022 om 19:19:

Ik ga al jaren jaarlijks mee op kamp als begeleider. Meerdere malen kinderen gehad die nog niet droog waren snachts.

Sommigen stelden het op prijs als iedereen is ingelicht, dus daar werd de eerste dag gewoon gezegd "Jantje draagt een speciaal broekje 's nachts, die mag 's morgens als eerste naar de wc". Dat leverde nooit gedoe op, maar niet ieder kind vind dat prettig.

Een andere optie is een speciale wc/slaapzaal aanwijzen waar het kind zich kan omkleden en het broekje kan achterlaten zonder dat andere kinderen daar naar binnen lopen. Dit ging bij ons omdat niet alle kinderen tegelijkertijd naar bed gingen en opstonden, dus dat er dan 1 de andere kant op loopt valt niet op.

Tegenwoordig heb je hele onopvallende broekjes, speciaal ondergoed die nauwelijks opvallen, in combinatie met speciale medicatie om de urine productie te minderen tijdens de nacht hoeft er van bedden verschonen geen sprake te zijn.

Waarom moet Jantje als eerste naar de wc? En wat betekent dat? Mag Pietje niet om 6 uur naar het toilet? Heel verwarrende regel. 

TS: Of je vertelt de regels waar iedereen bij is en dan is het degene die de schoen past trekt hem aan of je neemt de kinderen wie het betreft apart (maar dan loop je het risico dat er nog eentje is die het zelf regelt en waarvan het niet gemeld is). 

Het is vaak het prettigste als er een ruimte is waar deze kinderen hun luier aan en weer uit kunnen doen. Als dat in het toilet kan is dat prima maar dan moet daar wel een vuilnisbak staan. Anders een kamertje van de leiding (met vuilnisbak). 

Mark2.0

Mark2.0

27-03-2022 om 12:35 Topicstarter

Bedankt alvast voor alle goede tips. Dit gaat zeker helpen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.