Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emma

Emma

25-03-2016 om 00:10

Hoe lang achter de computer en televisie?

Hoi,

Mijn twee jongens van 5 en 7 jaar vinden spellen doen op de computer heel erg leuk. Ik wil hieraan een grens stellen, maar ben een beetje zoekende.
Ik stel al wel grenzen hoor maar ik vraag me af wat andere ouders doen en goed vinden.

Hoe doe jij dat? Vind je computeren en TV hetzelfde of koppel je dat los van elkaar?
Hoe lang mogen ze van je achter de computer en tv kijken?
Werk je met een kaarten-systeem of gewoon met de klok (vaste tijden)?

Ik heb begrepen dat kinderen vanaf een bepaalde leeftijd minder spelen en uiteindelijk daarmee op houden. Vanaf wanneer is dit zo'n beetje?

Ze hebben bij mij alleen een computer en in de woonkamer staat een tv.
Ze hebben geen mobiele telefoon (ook niet die van mij om mee te spelen), geen i-pad, geen wii, Nintendo, x-box of iets dergelijks. Ik heb ervoor gekozen de oude XP-computer aan te passen naar windows 8 en een paar spelletjes gekocht. Daar blijft het bij wat mij betreft.

Ze spelen onschuldige spellen op de computer, zoals bv. tractor-spel waarbij je boer bent en je land moet omploegen, zaaien, oogsten etc..
Of een race/stunt-spel waarbij je levels moet halen en nieuwe auto's kunt verdienen. Geen nare beelden, schieten of iets dergelijks.
Dat houd ik goed in de gaten en zit ook in de buurt zodat ik "ongemerkt" zie en hoor wat ze doen.

Ik merk dat ze in het dagelijks leven veel over de computer praten en er ook mee bezig zijn in hun hoofd. Dat baart me zorgen. Er bestaat ook nog speelgoed.....

Ik hoor graag.

Groet Emma

Momi

Momi

25-03-2016 om 00:30

Hier

Voor de vijf jarige door de weeks hooguit een uurtje, in het weekend wil en mag t weleens meer worden (dan kan ik nog even doezelen haha). Geldt voor elk type scherm. En hoe bijhouden? Er mag alleen gekeken of gespeeld worden op scherm als ik het zeg
Bij de middelste speelt het niet, die heeft er weinig mee.
Oudste is dertien en sport veel, naast schoolwerk, bij hem hebben we het helemaal losgelaten.
Bedoelde je zoiets?

Dees

Dees

25-03-2016 om 07:05

Hier

Mijn kleine man van 3 mag na het avondeten tot bedtijd op de iPad of tv als daar de computer bij komt zal hiervoor dezelfde regel gelden. Als we om vroeg eten en 17:30 of 18:00 klaar zijn houden we het vaak gewoon op zo'n 30 min. Eten we later dan is het meestal om 18:45 klaar met de iPad/tv komt meestal neer op 30/45 min. Heel soms als ik merk dat hij fysiek heel veel heeft gedaan dan mag hij tussendoor een keertje maar dat komt hoogstens 1 keer per week voor ofzo.

Niet meer spelen komt meestal rond groep 7/8, daar is met je kids dus nog geen sprake van.

Afwisseling

Mijn kinderen zitten ook vaak achter de computer. Zelfde leeftijd zoon 7, dochter 5. Vaak kijken ze naar youtube en dan computerspelletjes meestal Mario, dochter kijkt graag Frozen. Ik hou in de gaten wat ze kijken. In principe een half uur, maar vaak wordt het iets langer. Ik heb geen kaart en kijk niet strak op de klok. Als ik zeg dat de computer uit moet, mogen ze het filmpje meestal even afkijken.

Wat volgens mij vooral belangrijk is, is de afwisseling. Een half uur computer of tv, dan even lego spelen, knutselen of iets anders.

GS

GS

25-03-2016 om 12:37

uurtje

Schermtijd beperkte ik op die leeftijd tot ongeveer een uur per dag. Computer kwam hier pas echt in beeld met een jaar of 11. Voor die tijd waren computer(spelletjes) alleen maar een bron van (mega)frustratie voor zoon en hij heeft de computer dus ook een hele tijd links laten liggen Wij hebben computergebruik ook nooit gestimuleerd. Maar goed. Hij haalt nu zijn schade dubbel in dik weer in (hij is nu 14).

Nooit beperkt

Ik heb het schermengebruik van mijn kinderen nooit beperkt. Er waren periodes dat ze er veel mee bezig waren en weinig. Ik bood ze wel andere activiteiten aan als lezen en buitenspelen. Ik kocht skates voor ze en steppen voor grotere kinderen, schaatsen en een slee, en ging met ze op pad.
Naast muziek en sport en wat er verder nog omgaat in een huishouden.
Ik dacht maar zo, vroeger zogen die boeken die ik op elke minuut las ook en er iets speciaals van maken en dan op de klok gaan letten beperkt ook.
We hadden vannacht een storing van de provider, net tegen bedtijd. Als je nog even wat suf wil luisteren of kijken.
Iedereen had gelukkig direct wat anders om handen. Zoon ging nog even gitaarspelen, zelf maar radio gaan luisteren, Het Oog is ook altijd interessant bovendien een VPRO nacht met interessante verhalen en dochter ging wat muziek luisteren., en die valt toch altijd snel om.
Ik wil maar zeggen dat het ook een gewoon onderdeel is geworden waar je ook uit kan kiezen en waar ze ook zinvol even iets mee voor zichzelf kunnen doen of samen met jou.
Ik heb wel altijd veel meegekeken of samen gedaan, ook op de computer.

Nur

Nur

25-03-2016 om 13:00

Beperkt

Wij hebben heel lang de regel gehad doordeweeks geen televisie en (spel)computers. Dat werkte prima. Inmiddels hebben we die regel min of meer afgeschaft want de middelbare scholieren hebben natuurlijk ook doordeweeks huiswerk waarvoor ze de computer nodig hebben. Bovendien vind ik op deze leeftijd dat ze ook leren er zelf mee om moeten gaan.
De jongste kinderen zitten nog op de basisschool & ik beperk het wel. In principe op schooldagen niet en in het weekend beperkt. Ik ben er echter wel iets soepeler mee geworden nu de oudsten op de middelbare school zitten en ook mogen maar de afspraak blijft wel staan.

Geen strenge regels

Onze oudste van 8 heeft een ipod en kijkt daar graag filmpjes op en doet spelletjes. Elke ochtend tussen 07.00 en 07.30 uur mag dat en verder zoals het uitkomt. Soms heel kort en soms een stuk langer. Als ik vind dat ie t veel rondhangt met de ipod dan zeg ik dat ie uit moet. En als ie m zelf na een tijd niet weglegt dan zeg ik er op en gegeven moment ook iets van. En dan kiest ie iets anders om te doen. En zodra stoppen of andere dingen doen moeizamer gaat (mopperen, willen doorgaan met de ipod, zeggen dat ie zich verveelt als ie niet op de ipod mag) dan is dat een teken dat hij teveel op de ipod zit en dan zijn we eventjes iets strenger. Dit vindt hij niet leuk, dus tegenwoordig zorgt ie ervoor dat dat niet meer voorkomt

Onze jongste van 6 kijkt wel eens met broerlief mee, speelt weleens op de ds of op onze ipad, maar dat is alles bij elkaar maximaal een uurtje per week. Ze vindt het allemaal wel interessant maar houdt ook erg van tekenen, knutselen en spelen en dat stimuleren we meer dan de beeldschermen.

Hier is het geen 'ding' dus en zijn er geen hele strakke regels. Het reguleert zichzelf eigenlijk gewoon. Hoop dat dit in de toekomst zo makkelijk blijft gaan

Marjoleine64

Marjoleine64

26-03-2016 om 12:48

Net als Nur

Onze zoons zijn nu al een stuk ouder (16 en 18) maar wilden ook al vroeg aan de schermen. Op de BS hebben wij dat altijd beperkt tot een uurtje voor het eten, in het weekend wat meer. Daarna (vanaf 13-14 jaar) hebben we het langzaamaan helemaal losgelaten.

lieverdje

lieverdje

26-03-2016 om 20:43

hier ook beperkt

inmiddels zijn de kinderen 10 en 7, ze mogen zo'n beetje om de dag 3 kwartier op de computer of I-pad spelletjes doen. Eerder (toen ze de leeftijd van jouw kinderen hadden) was dat een half uurtje per keer. Computerspellen en internet hebben een enorme aantrekkingskracht natuurlijk, reken er maar op dat dat meer wordt. Vooral als spellen als Mineccraft in beeld komen of youtube, dat heeft iedereen namelijk in de klas op een gegeven moment. Hier heeft de oudste vriendjes die al 18+ spellen op de Playstation hebben als GTA en Call of Duty.... dat komt er hier niet in.

Tv-kijken beperken we ook, vooral voor de jongste; als er al is gecomputerd gaat de tv niet meer aan. Ik vind het ook erg belangrijk dat er in het echt gespeeld wordt en lezen is ook belangrijk. De oudste mag wel met ons mee kijken naar de tv (en soms kijken we met hem mee) als zijn broertje in bed ligt, en in vakanties laten we de regels ook wel vieren. Net als op een regenachtige vrijdagmiddag als de kinderen moe zijn, dan doen we ook wel eens een film.

Sanne

Sanne

28-03-2016 om 21:33

Hier ook onbeperkt

Het hangt denk ik erg van het kind af. Wat doet het op schermen? Is het ook leerzaam? Creatief? En wat doet het kind verder? Buiten? Met andere kinderen? Bij ons is de balans er altijd wel geweest. Soms obsessief alleen in een nieuw spel, dan weer dagen vooral met een vriendinnetje spelen.

Emma

Emma

28-03-2016 om 23:26

computeren

De kinderen willen 's ochtends nog wel spelen, maar vragen vaak wanneer ze achter de computer mogen. Als ik zeg : vanmiddag na het drinken dan zitten ze flink te balen en dan kunnen ze heel vervelend worden.

Ze spelen wel, maar echt veel minder dan toen ze nog niet achter de computer zaten. Misschien uitgespeeld met het huidige speelgoed, maar dat kan ik me niet voorstellen. Ze hebben veel lego. De jongste wil nog wel eens stoppen met computeren en met lego gaan bouwen, maar na een half uurtje gaat ie weer terug.

Ze spelen bv. een boerderij-spel. Dan zijn ze boer, moeten met de tractor land omploegen, zaaien, machine kopen etc.. Of Joe Danger, soort race-spel.
Ze spelen wel met andere kinderen, maar die vragen hier ook om een computer of wii. Als ik mijn oudste zoon bij een vriendje kom halen, dan hebben ze eerst gespeeld, maar zitten als laatste wel achter de wii.
Met educatieve spellen zoals rekenen of lezen hoef ik niet aan te komen. De computer valt voor hun echt in de categorie "pretmachine".

Ze moeten verplicht 1 x per dag mee met de honden uitlaten en de hele ochtend spelen. De oudste heeft bijles en moet ook eerst "huiswerk" doen voordat hij achter de computer gaat. Maar als ik ze de vrijheid geef, dan zitten ze vanaf het middageten tot avondeten non-stop te computeren.
Als ze 2 keer naar school zijn geweest, dan moeten ze eerst een uurtje "afdraaien" en dus spelen en dan is het half 5. Dan mogen ze tot 18.00 uur computeren. Het gaat meer om de vrije dagen/middagen. Ze vinden het zo leuk dat ze er alles voor laten.

Nur

Nur

29-03-2016 om 12:00

Herkenning

Mijn zoon had een obsessie voor de tv ontwikkeld. Hij wilde alleen nog maar tv kijken. Het beperken was op zich niet zo problematisch. Ik deed de tv gewoon uit. Maar verder wilde hij dan niks doen. Ja, computerspelletjes spelen. Dat wilde hij ook nog wel. maar verder kwam er niks uit zijn handen. Hij vroeg alleen maar de hele tijd of hij tv mocht kijken, hij sprak over cartoons en die computerspelletjes en dat was het eigenlijk wel.
Ik was er zo zat van dat ik de televisie (het grootste probleem) uit huis heb gedaan. Natuurlijk drama de eerste weken. Maar daarna rust. De obsessie was verbroken. Hij werd veel creatiever, ging meer spelen, knutselen en naar buiten. Computer hebben we wel gehouden maar alleen in het weekend mocht er een uur worden gespeeld.
Na iets meer dan een jaar zonder televisie hebben we weer televisie genomen met dezelfde regels als de computer: alleen in het weekend en dan ook beperkt.
Dat is goed gegaan. Zoon keen nog steeds graag maar de echte obsessie was weg. Het was nu een van de bezigheden naast de andere bezigheden.

lieverdje

lieverdje

31-03-2016 om 11:20

dan zou ik het meer beperken

En als dat niet werkt, net als bij Nur, een tijdje helemaal geen computer en/of tv. Hier heeft de jongste er een handje van om zich dood te vervelen als hij niet mag computeren of tv-kijken. Heel vervelend, hij weet echt niks anders te doen dan het schermpje dan en zit rustig een hele middag te sippen. Ik heb ook wel eens gedaan dat er dan een tijdje helemaal niet meer gecomputerd mag worden (ook wel eens als straf), en dat werkt best. De eerste dag klagen ze nog en vinden ze het heel vervelend, maar daarna raakt het schermpje uit beeld en verzinnen ze vanzelf iets anders. Voor de duidelijkheid: hier doen de kinderen ook weinig verheffende dingen op de computer. Heel soms bouwen ze iets moois in minecraft, en dat moedigen we dan ook wel aan natuurlijk.

Ook goed voor jezelf trouwens, om de I-pad en smartphone weg te leggen! Wat je dan allemaal ineens kunt doen op een avond

Sillie

Sillie

03-04-2016 om 20:05

Gemiddeld 15/30 min per dag voor 4-jarige

TV (netflix) gaat bij ons aan als onze zoon te moe is om te spelen en nog wakker moet blijven voor het eten óf wanneer hij (te) druk gedrag vertoond bij visite (overdreven uitsloven, heen-en-weer rennen etc)
Wanneer we in zo'n situatie de ipad/telefoon zetten we de schermverlichting zo zacht mogelijk (I-devices hebben tegenwoordig een blauwlicht vrije modus).

Er zijn dagen bij dat hij geen 'scherm-tijd' heeft en dagen met wel '1,5 uur' als we bijv gezamenlijk film kijken.
Ik denk dat we gemiddeld uitkomen op 15/30 minuten per dag.

We letten wel goed op z'n houding ivm RSI-achtige klachten. (Hij heeft zo'n mooie rechte rug en dat houden we graag zo.)

Ongeveer tussen de 15 en 30 minuten per dag uit eigen keuze kids

Onze meiden vinden tv kijken door alle herhalingen en wat er is minder leuk geworden en kijken dus heel weinig tv. Knutselen, lezen, buiten spelen, (ouderwetse) spelletjes doen of lekker gek doen met elkaar of winkelen met mama staat meer op hun lijstje. Als er iets is op tv dan is het niet meer dan een halfuur per dag dat ze er aan besteden.

Bij regenachtige dagen hebben we vaak Netflix aan met een film of serie.

Computer spelletjes vinden ze wel leuk maar niet verslaafd hetzelfde als bij telefoons van onze 11 jarige. Dit is ook maar 15 tot 30 minuten per dag.

Vervelen doen ze nooit, altijd wel iets te doen en we wonen in een buurt waar heel veel kinderen wonen en twee speeltuinen zijn. Ook veel honden die de kinderen uit laten samen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.