Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe krijg ik meer qualitytime met man en gezin?

Het is een drukke tijd met een jong gezin (dochter 8 jaar en zoon 11 jaar). Ik ben nu veel tijd kwijt met organiseren en afstemmen. Agenda's naast elkaar, speelafspraken en sport van de kinderen en nu ook nog twee verschillende schoolroosters. Ik vind het zonde van mijn tijd want die wil ik liever gebruiken om rustig met elkaar de dag door te spreken, een spelletje te spelen of gewoon iets leuks te doen. Echte qualitytime! Welke hulpmiddelen gebruiken jullie nu om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan de organisatie van het gezin en zo veel mogelijk tijd te kunnen besteden aan het gezin?

Huh

Ja al dat halen en brengen en langs het sportveld staan enz. kost veel tijd. Maar het plannen toch niet? Hulpmiddel? Eh, een agenda?
Kortom, ik snap de vraag niet helemaal, maar ik voel aankomen dat er straks iemand met een andere onbekende nickname met een halleluja-verhaal over iets commercieels gaat komen...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-11-2016 om 20:52

Haha ja

Ik wacht ook met spamming, of nee spanning.

Ga met het ov

Geen probleem. Je hebt ook kwaliteitstijd onderweg als je met de fiets of het ov gaat. Bij ons gingen altijd beide kinderen mee, zodat de een zwom en dan had je met de ander automatisch kwaliteitstijd. Even lezen of voorlezen, iets lekkers mee om te eten of even een ommetje maken. Judo? De ander kon even mee naar buiten naar een speelplaats waar ik zelf met een kopje koffie bijzat.

mijk

mijk

07-11-2016 om 21:35

ik vind het fietsen naar sport wel qualitytime

Praat altijd lekker met de bijna puber. En plantijd die 10 minuten per dag gaat qua qualitytime geen zoden aan de dijk zetten. Maar misschien komt er zo een briljant product wat me helemaal overtuigd

bieb63

bieb63

07-11-2016 om 21:51

Ik herken het wel. Wat hielp:

Heb ook zo'n periode gehad dat ik constant het gevoel had achter de feiten aan te lopen en druk, druk, druk: huishouden in de ruime zin van het woord, werk, halen/brengen, eigen studie, en af en toe ook even rust/tijd voor jezelf nemen. En door dat drukke gevoel dat er altijd wel iets moest, of je al een hele waslijst voor die dag had en dus het gevoel geen tijd.
Wij zijn toen met gezin om tafel gaan zitten om een paar momenten in de week te plannen, een moment dat iedereen 'kon', om dan iets samen te gaan doen. Vaste momenten, want uiteraard kan er ook wel eens iets anders op een ander moment. Maar die vaste momenten gaven mij rust: afgesproken en dan even de knop om. Dat werkte goed.
Wij hadden 1 avond door de week (in ons geval de woensdagavond) dat niemand een vaste verplichting had. Dan gingen we na het eten een gezelschapsspel doen. Dat werd vaste prik. En voor het weekend planden we altijd (in het begin van de week) 1 moment voor iets leuks. Dat moment was natuurlijk afhankelijk van de andere activiteiten die er dat weekend waren (vast activiteiten zoals bijv. sport, maar natuurlijk ook regelmatig een verjaardag, feestje, familiebezoek enz. En de ene keer was het drukker en voller dan de andere keer. Maar ook bij een vol weekend plande we 'iets' en dat bespraken we aan het begin van de week. Bij een wat leger weekend gewoon een middagje strand, bos, of andere activiteit. Bij een vol weekend bijv. wat uitgebreider eten: gourmet, samen pizza maken, pannenkoeken bakken, uitgebreide brunch of lunch, film kijken in bed. Net wat uit kwam.
Werkte bij ons goed.

Tango

Tango

07-11-2016 om 21:56

Tja, wat is quality

Ik vind langs het voetbalveld staan op zaterdag echt quality time. Beetje met andere ouders praten, naar je kind kijken etc. Heerlijk.
Verder vind ik met de auto gaan meer quality hebben dan met de fiets. Op de fiets heb ik geen gesprekken met zoon maar ben ik meer aan het opletten hoe hij fietst haha. Met het OV naar sport zou echt geen oplossing zijn, ben ik tig keer langer onderweg, met de auto is het 10 minuten.
Verder snap ik niet hoe je 2 verschillende schoolroosters kan hebben als je kinderen 8 en 11 zijn, of zit die van 11 al op de middelbare school? En wat ben je bezig met het schoolrooster? Dat doen ze zelf toch? Hooguit moet je die van 8 nog brengen of halen, maar dat is het dan toch wel.
De tijd besteden aan de praten over hoe je de dag hebt doorgebracht, dat doen wij hier tijdens het eten en daar ben je toch ook geen uren mee bezig? Spelletjes spelen vind ik niet zo nodig, dat doen we vooral in vakanties en hetzelfde geldt eigenlijk voor gezamenlijke activiteiten. Kinderen zijn hier dan ook al wat ouder, 12 en 15. Vooral de oudste gaat vooral haar eigen weg. Dan moet je de quality time echt inbouwen: een keertje shoppen of bijv. zoals vanavond naar een open avond van een MBO opleiding geweest. Was heel gezellig, je ziet dan meteen weer hoe leuk je kind ook kan zijn, terwijl je haar op andere momenten wel achter het behang wil plakken

Sanne

Sanne

08-11-2016 om 01:04

Els ik ben benieuwd

Jij bent hier nieuw, noemt kinderen van 11 en 8 een jong gezin, spreekt over verschillende schoolroosters van twee basisschoolkinderen, en schrijft in echte marketingtermen over qualitytime en hulpmiddelen.

Kom, vertel ons snel voor wie je spullen verkoopt. Krijg je van mij wat tips hoe je dit de volgende keer geloofwaardiger aanpakt.

Pug

Pug

08-11-2016 om 07:28

eigenlijk

"Welke hulpmiddelen gebruiken jullie nu om zo min mogelijk tijd kwijt te zijn aan de organisatie van het gezin en zo veel mogelijk tijd te kunnen besteden aan het gezin?"

Mijn hersens

Haha, ik ben dus niet de enige die een of andere super-app verwachtte.

Ik vind het allemaal niet zo ingewikkeld. School- en sporttijden staan vast. Daarbuiten is beperkt ruimte om af te spreken: dinsdag kan ik een kind ophalen, vrijdag kan mijn man een kind ophalen.
Ik zou niet weten wat ik daar allemaal voor hulpmiddelen bij nodig had.
Er wordt 6x/3x/3x/2x getraind door de gezinsleden.

Els is benieuwd

Els is benieuwd

08-11-2016 om 07:45 Topicstarter

Dank!

hahaha, geen nieuwe reactie met een halleluja verhaal (sorry als iemand dat toch wilde). Zat gisteravond met 3 vriendinnen die hierover allemaal zaten te "klagen" dus toen heb direct ik een forum gezocht (zelf geen kinderen) en de vraag gesteld. Ook zonder kinderen eigenlijk best wel leuk om te lezen hoe jullie dit regelen. Ik zal de tips doorgeven, dank!

Annaa

Annaa

09-11-2016 om 11:06

drukdruk

Drukdruk is soms een hype, zit vaak in je hoofd en niet minder valt het soms best mee als je het in minuten uitdrukt.
Ik heb op mijn werk uren dat ik continue bezig ben en ik er amper last van heb en korte periodes dat er bv "lastige" patienten zijn en zo'n moment beleef ik dan wel als druk en intens. Zoiets blijft ook hangen als in: gewoon he-le-maal-geen-rust-gehad.

Ook bv in het huishouden. Als je klusjes opsplitst in minuten, dan kun je in kortere tijd zo het huis door. Een toilet schoonmaken lijkt een rotklus, maar als je de wekker er naast zet duurt het niet langer dan 5-10 minuten. Amper iets van je dag dus. Maar de klus kan zo vervelend zijn dat je m dus wel druk ervaart.
Onrust dito.
Onrust krijg je als je al die kleine dingen achter elkaar doet met kleine pauzes. Sporten-huis-schoonmaken-ophalen-koken enz.
De werkelijkheid valt dan vaak wel mee. Je zit best even tussendoor en dat is vaak voldoende om weer te rusten en verder te kunnen. Je kunt ook klussen effectief samen laten vallen zodat het minder verspilling van tijd is. Ook daar valt wel winst op te behalen.

Al met al zijn er uiteraard ouders die nooit zitten, maar die doen dan toch iets verkeerd. Nee-zeggen is ook een kunst als je het écht te druk hebt.
En verder is het ook vooral wel een beetje stoer om te kunnen roepen dat je drukdrukdruk bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.