Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe kan ik me dochter helpen van 5 jaar die gepest wordt?

hoi,

Heb jullie tips advies was ik moet zeggen tegen me dochter hoe ik haar kan helpen. Ze werd voor het weekend gaf ze me aan gepest op school ze is 5 jaar maar op speelplein werd ze gepest waar ook ouder groepen zitten. Ze werd vast gehouden en op de grond geduwd. Tegen haar gezegd dat ze stom was. Ze heeft 2 hele lieve vriendintje die haar ook had geholpen en zei dat hun ook weer vast gehouden. Ze wilde vandaag niet na school voor het eerst zei dat ze hoofdpijn had. Uiteindelijk na praten ging ze toch proberen. Wat kan ik als moeder doen om haar te helpen. Graag jullie advies. 


phoe, geen advies. Maar wat verschrikkelijk, voor je dochter en jullie als ouders. En fijn dat haar vriendinnen voor haar opkwamen.

Ik weet wat ik zou doen; ik zou zorgen dat ik een paar dagen vrij had en bij de eerstvolgende pauzes van een afstandje toekijken. En zodra het misgaat aan de bel trekken / ingrijpen.

Waarschijnlijk niet volgens de regels, maar jammer dan...

En kijken hoe je je dochter weerbaarder kan maken? Dit moet een flinke knauw zijn voor haar zelf vertrouwen.

Ik zou even contact opnemen met dochters juf of meester om dit voorval te bespreken. De juf kan dit dan oppakken met de leerkracht van de kinderen die dit hebben gedaan. Ook kan de juf een extra oogje in het zeil houden als ze op de hoogte is van het voorval.

In ieder geval melden bij de juf of meester.

Werd ze vastgehouden door kinderen uit een oudere groep?

Op school bespreken! Via de mail even een persoonlijk gesprek met de juf/meester van je dochter aanvragen. En liefst dochter er zelf even bij laten om te vertellen wat er is gebeurd. Kan ze aangeven welke kinderen dat waren, uit welke groep? Dan kan de juf/meester er inderdaad met de leerkracht van die andere groep over praten.
Tegen je dochter zou ik zeggen dat het heel goed is dat ze er met jou over praat. En dat ze dat ook met de juf/meester moet doen. Elke keer dat er iets gebeurt op school moet ze dat melden. Want als ze het niet vertelt, kan de juf/meester er ook niks aan doen. Zeker omdat het kinderen uit een andere groep betreft, het is dus niet iets dat in de klas speelt dus dan kan de juf het ook niet zien (al zou ze ook op het speelplein een oogje in het zeil moeten houden natuurlijk).
Dikke knuffel voor je dochter!

Fysiek geweld zou ik altijd meteen melden bij de leerkracht. 

Vervelend zeg! Absoluut melden bij de leerkracht, misschien dat de leerkrachten het niet hebben gezien. Dan kunnen zij er op school wat mee doen.

Huh? Je brengt haar naar school en gaat daarna advies vragen? Je had meteen moeten mailen dit weekend en vanmorgen dit meteen moeten aangeven. Nu kan de leerkracht er niet op letten. Zo geef je je dochter een onveilig gevoel. 

Ik zou dit soort dingen op school wel aangeven. Normaal gesproken is er toezicht op het plein (mag ik toch hopen). Als je kind iets niet prettig vindt kan ze dat daar aangeven. En bij de juf. En bij jullie. Ik zou wel aan school laten weten wat er is gebeurd en dat dit onveilig voelt voor je kind. En om welke kinderen het gaat, als ze dat weet.

Leene

Leene

21-03-2022 om 13:45

Gelijk melden!!! Zeker als iets fysiek is geworden.
Wel heel fijn dat ze vriendinnen heeft die voor haar opkomen! Benadruk dat ook naar haar toe. Maar onder geen beding mag een ouder kind haar tegen de grond drukken. 
Zeg ook tegen je dochter dat ze het mag zeggen tegen de juf en dat dit géén klikken is.

Leene schreef op 21-03-2022 om 13:45:

Gelijk melden!!! Zeker als iets fysiek is geworden.
Wel heel fijn dat ze vriendinnen heeft die voor haar opkomen! Benadruk dat ook naar haar toe. Maar onder geen beding mag een ouder kind haar tegen de grond drukken.
Zeg ook tegen je dochter dat ze het mag zeggen tegen de juf en dat dit géén klikken is.

Geen enkel kind, ook niet als hij/zij jonger is of even oud hoeft dit gedrag te vertonen. 

Vind het kwalijk dat dit soort dingen niet opvallen, er moet toch zeker genoeg toezicht zijn op een schoolplein? Heel naar dat je dochter zich zo onveilig voelt. En tegelijkertijd heel fijn dat ze zo'n lieve vriendinnen heeft. 

Maar zou het zeker melden, arm kind. Hoop dat het goed wordt opgepakt en dat het een eenmalig iets zal zijn.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

21-03-2022 om 14:45

Dit gelijk melden op school

Als het een eenmalig ding is zou ik er wellicht een mailtje over dichten en aangeven in de gaten te houden of er nogmaals iets dergelijks gebeurd (zou wel de namen noemen als ze je die kan geven). 

Is het iets terugkerend dan ook bellen en in de mail de directie in cc zetten.

En over reacties als "hoe kan zoiets gebeuren er is toch toezicht" op een plein waar soms 2 klassen spelen waar dan vaak maar 2 docenten buiten staan kun je nooit alles zien wat er gebeurd. Juffen van mijn kind geven aan hem constant in de gaten te houden maar zodra er elders iets gebeurd en ze daarmee bezig zijn is mijn zoon wel buiten beeld.

Als er gelegenheid voor is, kan je dan vandaag met je dochter na schooltijd nog even bij de juf langs? Niet zo zeer om het voorval aan te kaarten, maar om je kind mee te geven dat ze altijd naar de juf kan gaan als er iets is wat ze met haar wilt delen.
Nu was dit een bedreiging van een oudere leerling, straks is het een opdracht die ze niet begrijpt. Begeleid haar hierin.

Pauze op het schoolplein is ook pauze voor de leerkrachten. Ik woon naast een basisschool en zie elke pauze de leerkrachten gezellig bij elkaar staan met een kop koffie. En dus niet op de kinderen letten. Met twee of drie klassen die daar rondlopen, is echt niet steeds alles in beeld.

ik zou, als je de "juiste" weg in wil slaan, even goed praten met de directie.

(Zou het mijn zoon of dochter overkomen dan mocht zoon/dochter even aanwijzen wie het gedaan hebben, dan ga ik met zo'n pester even op mijn ooghoogte het gesprek aan. Maar goed dat ben ik...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.