Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mash

Mash

09-09-2016 om 23:21

hoe help ik mijn dochter van 8?

Ik heb twee dochters een van 8 en 1 van zes, (bijna 7 volgende maand). Mijn oudste dochter is een wat verlegen meisje dat nu net naar een klas 5/6 is gegaan waar maar weinig meisjes zitten en waar ze niet echt een vriendin heeft.Ze zegt zelf dat ze in die klas niet echt populair is, als laatste wordt gekozen en moeite heeft om iemand te vinden om mee te spelen in de pauze. Vorige week was ze daar erg verdrietig om. In haar vorige klas 3/4 zat wel een vriendinnetje waar ze wel vrij close mee was maar waar ze af en toe ook ruzie mee had. Sinds kort zijn ze geen vriendinnen meer, ik weet niet precies waarom. Op dit moment speelt dat (ex)vriendinnetje nu veel met mijn jongste dochter (die minder verlegen is en meer vriendinnetjes heeft) en die nu bij haar in de klas zit. Ik kan met toch wel voorstellen dat dit allemaal voor mijn oudste niet fijn is nu. Ze heeft verder twee vriendinnetjes die wat verder weg wonen (een van haar vroegere school maar dat verwatert nu en een die ze heeft leren kennen via zwemles) en ze speelt nog af en toe met wat kinderen in de buurt.Samen zijn we nog op zoek naar een clubje dat ze leuk zou vinden maar we hebben nog niet echt is gevonden.
Ik heb al kort met de leerkracht gesproken en ze heeft beloofd wat op te letten maar het schooljaar is nog maar net begonnen.
Hoe kan ik haar nu het beste helpen?

clubverband is een goed idee

Zo kan ze in clubverband wat vriendinnen zoeken. Hobby samen uitzoeken, dan heeft ze een uitlaatklep en op school ergens over te vertellen wat misschien de interesse van een ander kind wekt?
Het schooljaar is net van start, heeft iedereen al een maatje. Mijn ervaring is dat er dan nog veel kinderen zoekende zijn.
De juf kan sturen in de klas, maar zelf kun je misschien ook wat sturen. Is er een ander meisje in de klas waar ze zich toe aangetrokken voelt? Vraag ze dan een keer te spelen of ergens mee naar toe. Het bos of zo, niks speciaal maar toch net effe anders.

Sanne

Sanne

11-09-2016 om 21:53

Naast school?

Maakt ze buiten school wel makkelijk vriendinnen? Anders kan een sova training mogelijk helpen.

Mash

Mash

12-09-2016 om 21:09

Naast school

Naast school maakt ze niet snel vriendinnen. Ze is erg gericht op haar ene vriendin die ze op dat moment heeft, heeft veel fantasie en kan zich op bepaalde momenten heel goed inleven in een ander, en op andere momenten de situatie weer helemaal niet goed aanvoelen. Ik heb een sova training overwogen (overweeg dat eigenlijk nog steeds). Er is er 1 in de buurt maar die wordt gegeven door iemand die ook haar kinderen op die school heeft, vind ik niet zo prettig.Iemand ervaringen met sova training?
Groet Mash

Ervaring met egeltraining das ook een soort sova

Kinderen van collega hebben er echt baat bij gehad. Kunnen nu veel beter alles verwerken en zijn sociaal handiger.
Heeft diegene de kinderen indexeerde leeftijd? Meestal weten ze dit goed te scheiden. Maar je kunt ook voor individuele aanpak kiezen?

Marjoleine64

Marjoleine64

13-09-2016 om 13:31

Sterkamp

zie titel. mijn zoon is 2 keer meegeweest, op sterkamp en maankamp, toen hij in groep 6 en 7 zat. is erg goed voor hem geweest!

Mash

Mash

14-09-2016 om 11:50

Lilian en Marjoleine

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga eens googlen op egeltraining en ster- en maankamp.
Lilian ik snap alleen jouw opmerking over geïndexeerde leeftijd niet goed?
Groet Mash

indexeerde is waarschijnlijk

een eigen invulling van de Ipad vrees ik ik had geloof ik geschreven: Heeft degene kinderen in dezelfde leeftijd, in ongeveer dezelfde klassen?
( als jouw kind dus)
Mijn ervaring is dat mensen die de training geven dit wel goed kunnen scheiden maar ik snap je gevoel. Stel dat die kinderen even oud zijn.... Wie weet is het dan beter om iemand van buitenaf te vragen. Als de kinderen ouder zijn kan het juist weer een voordeel zijn dat ze weet hoe de school werkt om daar op in te spelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.