Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
carootje

carootje

18-02-2015 om 14:43

Help, zoon van 6,5 pikt steeds vaker snoep

Ik weet het even niet meer, mijn zoon van ruim 6 jaar lijkt niet van andermans spullen/snoep af te kunnen blijven. Als kleuter kwam hij vaak met spulletjes (poppetjes, autootjes,...) thuis. Als ik vroeg hoe hij er aan kwam loog hij daarover. Hij moest het van mij altijd teruggeven aan de eigenaar of school. Langzamerhand leek dit minder te worden.

Inmiddels zit hij in groep 3 en heeft hij het de laatste tijd steeds vaker op snoep voorzien. pakt stiekem iets uit mijn tas of uit de kast, ook al weet hij dat ik daar ontzettend boos van word. De laatste keren heb ik hem gestraft met een week lang geen snoep en toen hij samen met een vriendje had gesnoept ook een week lang niet afspreken.

Hoe dan ook, het lijkt niet te helpen Hij lijkt zich niet te kunnen beheersen, maar betoont ook niet echt spijt achteraf.

Ik merk dat ik het steeds moeilijker ga vinden. Voel me bedrogen door mijn eigen zoon, en ben elke keer weer teleurgesteld dat ik hem gewoon niet kan vertrouwen!

Iemand tips, relativerende woorden, of herkenning?

bedankt alvast

geen herkenning

Hier geen herkenning maar ik kan me voorstellen dat je er wat mee wilt. En boos worden helpt niet.
Misschien kun je hem wat meer controle geven. Ik gaf mijn kinderen een tijdje elke zaterdag geld om snoep te halen bij de sigarenwinkel. Niet afgepast hoor, ik liet ze gewoon een zakje gevarieerd uitzoeken.
Geef hem een eigen trommeltje en kijk of dat afdoende is om te voorkomen dat hij het van elders weghaalt. Als hij ouder is snapt hij hopelijk beter hoe je zoiets op een geaccepteerde manier doet. Ondertussen wil je het 'stelen' voorkomen.

Dan toch

Als hij dan toch nog elders snoep weghaalt kun je hem die impuls uitleggen en vragen of hij, als hij dat voelt, er even aan denkt dat hij thuis een eigen trommeltje heeft en daar even op wacht.
Of zonodig een snoepje van hemzelf meeneemt. Je kunt er in elk geval goed over praten wat er mee is en hoe je kind zich hierin beter en handiger kan gedragen. Je lost het op en je vervangt fout gedrag door goed gedrag. Je beheersen is voor sommige kinderen nog een brug te ver en valt gerust aan te eren, mits je er maar tekst en handelingen bij hebt. Hoop je dan.

carootje

carootje

19-02-2015 om 09:03

Dank Anne

Het probleem is een beetje dat er geen rem op zit. Als ik hem 1 snoepje geef wil hij meer. Dat zijn ook de momenten dat hij het stiekem pakt, hij heeft dan juist net iets van me gekregen!
Als hij als 'straf' een week geen snoep mag, is er eigenlijk helemaal geen probleem. Hij weet het en vraagt er niet om, en de verleiding is er dan niet denk ik.

Het beste kan ik dus helemaal geen snoep in huis hebben, maar dat gaat helaas niet (wat die kinderen alleen al mee naar huis krijgen van traktaties op school of feestjes! of opa's en oma's!)

Het is dus vooral een kwestie van zelfbeheersing denk ik.
Ik kreeg gisteren uiteindelijk ook een brief van hem:

"Het spijt me, ik sal probiren het nooit meer te doen"

Nu dus wel een blijk van spijt, maar vooral het woordje 'proberen' viel me op, dat hij dus wel van zichzelf weet dat dat erg moeilijk voor hem zal worden.

Zelfbeheersing trainen, wordt een hele klus denk ik, maar we gaan ervoor! (en ik moet proberen het me niet persoonlijk aan te trekken)

goed hoor

Zoon snapt dat het om zelfbeheersing gaat, wat hij moeilijk vind, maar gaat proberen goed te doen. En zelf neem je je voor om het niet persoonlijk te nemen. Lijkt me goed. Maar het kan best een tijdje duren voor het lukt.
Maar als er snoep genoeg binnen komt hoeft je zoon toch niet te 'stelen'? Misschien helpt het als je alles aan hem geeft.
Apart is wel dat hij bij straf het een week wel kan laten.
Dan zou je zeggen dat hij het bij zelfgekozen afspraak ook kan beperken tot een dag per week. en dan hamsteren tot het die dag is.
Kinderen kregen hier ook al die verjaardagsprut mee. Dat lag bij ons op de wasmachine tot ik het weggooide.

carootje

carootje

19-02-2015 om 09:26

hmm

verjaardagssnoep gaat hier in een trommeltje (ieder een eigen) en daar mogen ze af en toe iets uit pakken (bijvoorbeeld na zwemles). Als ik hem z'n gang zou laten gaan, zou hij dat allemaal achter elkaar opeten. Hij is in staat zichzelf misselijk te eten, en echt gezellig wordt hij ook niet van al die suiker.

Dat het hem tijdens straf wel lukt, komt denk ik doordat hij dan ook echt niks krijgt. Als hij begint met snoepen, moet hij meer, snap je? (herken dat eigenlijk wel, op mijn werk ligt altijd snoep, waar ik nooit van neem, want ik weet dat als ik er eentje neem, dan wil ik meer!)

Het blijft sowieso zoeken naar de juiste balans met hem, want als hij niet op tijd z'n maaltijden krijgt, hebben we ook een probleem, maar dat is weer een ander verhaal natuurlijk (hoewel het misschien wel in verband staat met elkaar)

Nou ja, bedankt voor het meedenken in ieder geval!

wenda

wenda

19-02-2015 om 09:42

suiker

vraagt om meer suiker. Dat is nu eenmaal zo.
Kun je je zoon ook uitleggen.

Ik was er nooit zo strikt in, snoep is ook gewoon gezamelijk hier, dus als ze 'stiekum' iets pakten vond ik dat niet zo erg, zag het zeker niet als stelen. Hield het wel van een afstand enigzins in de gaten, werd het voor mijn gevoel teveel dan legde ik snoep op minder bereikbare plek. Maar ik vond het best meevallen, maar dat ligt ook eraan wat je norm is hierin. Misschien ben jij best streng erin?
Inmiddels zitten ze rond pubertijd en beheren ze alle snoep dat ze krijgen etc helemaal zelf. Vaak vind ik maanden later nog gekregen snoep.

Als je wil dat hij niets meer zomaar pakt zou ik hem gewoon helpen en alle snoep wegdoen of echt goed opbergen.

creabea

creabea

19-02-2015 om 10:25

probleem is niet het snoep

denk ik, maar dat hij zomaar iets pakt wat hij graag wil hebben, toch? Nu is dat snoep, eerst waren het spulletjes van anderen, over een tijdje misschien geld uit je portemonnee.

Ik weet er verder ook niet zoveel van, maar het lijkt me dat je beter de nadruk kun leggen op het stiekem iets pikken, dat dat echt niet kan. Maar hoe je dat moet aanpakken, weet ik niet zo goed. Erg vervelend zeg!

Weet je al waarom hij dat doet? Durft hij niet te vragen of hij iets mag hebben en pakt hij het daarom maar stiekem? Heeft hij er nog wel plezier van als hij iets heeft gepikt (het snoepje/autootje o.i.d.), of vindt hij het toch wel erg vervelend als hij wordt betrapt? Weegt het voordeel wel op tegen het nadeel, zeg maar? Misschien kun je hem dat eens voorleggen? En ik was vroeger altijd erg onder de indruk van mijn moeder die altijd alles zag; dat zei ze ook altijd, "ik zie het toch wel als je iets hebt uitgevreten". Misschien helpt dat ook wel?

Lucerna

Lucerna

19-02-2015 om 10:32

Geen snoep in huis

Op een bepaald moment werd ik er ook wat moe van. Wilde ik een keer uitdelen, koekjes of snoepjes, was het al op of was er niet meer geneog voor iedereen. Traktaties van school gaan nu meteen op, opa's en oma's zijn gelukkkig zelf zo verstandig om geen snoep mee hierheen te nemen en ik koop het niet meer. Koekjes nog af en toe en slechts vlak vóór de gelegenheid waarbij ik ze bedoel te eten. Ik geef er zelf geen draad om en ben volmaakt gelukkig zonder snoep en koek. En zo bespaar ik mezelf de ergernis over het pikken. En bovendien is voor de kinderen nu heel duideliijk dat dit de consequentie is. Niet de straf, maar de consequentie.

carootje

carootje

19-02-2015 om 10:38

wenda en creabea

Wenda: Ik ben inderdaad best streng met snoep, ze mogen best wat, maar wel binnen bepaalde grenzen, en daar mogen ze niet overheen.
Voor dochter is dit totaal niet nodig, die is al 'misslijk' na anderhalf snoepje en is ook graatmager.
Zoon is juist al iets steviger en stopt dus niet als ik geen grenzen stel.

Het snoep staat al wat hoger, maar met behulp van de triptrap kan hij er wel bij komen. Ik zou het achter slot en grendel kunnen doen, maar uiteindelijk leert hij daar geen zelfbeheersing van natuurlijk. Of vraag ik dan te veel voor zijn leeftijd?

Creabea: Ja het stiekeme ondanks dat hij weet dat ik het echt afkeur baart mij nog het meest zorgen. En hij vraagt het niet omdat hij het antwoord al weet. Of hij er wel van kan genieten weet ik niet, hij leek er eerder niet echt spijt van te hebben, maar dat is moeilijk te peilen (er komt uiteindelijk wel een sorry uit, maar of hij dat alleen maar doet om mij te plezieren...)
Het briefje van gisteren vond ik wel erg lief.
Ik zeg hem ook vaak dat ik er toch wel achter kom als hij iets gedaan heeft (ik hoop ook dat dat zo is, maar misschien mis ik wel heel veerl ), maar op het moment dat hij iets doet, lijkt hij daar geen boodschap aan te hebben helaas

wenda

wenda

19-02-2015 om 10:52

het is het een of het ander

Nouja, wat je wilt. Ik heb er dus wel voor gekozen om de kinderen zelfbeheersing te laten leren. Maar dat kan alleen als ze daar de ruimte voor krijgen. Wat jij nu wilt kan niet; je wilt dat je zoontje zelfbeheersing leert maar in feite wil je dat hij zich aan jouw regels houdt. Jij bepaalt wanneer hij hoeveel mag snoepen. Je wilt niet dat hij leert omgaan met snoep (verleidingen) maar dat hij netjes wacht tot hij iets krijgt.
In dat geval zou ik ook zorgen voor regie. (Snoep gewoon weg)
Wil je dat hij zelf leert matigen dan moet je hem dat leerproces ook geven. Daar hoort ook fouten maken bij, overeten dus. Gebeurt mijn dochter nog heel af en toe. Tsja, weer een goede les.

Ik zou het 'stiekume' niet te negatief benaderen. Je kunt ook zeggen 'ondernemend'. Dat kleuters iets meenemen van een ander is echt geen stelen maar een leerproces, dat heeft hij toch geleerd?

carootje

carootje

19-02-2015 om 11:21

nou ja

Nou ja, in ieder geval zelfbeheersing om van iemand anders snoep/spullen af te blijven. Zelfbeheersing om van iets te bewaren wat hij al gekregen heeft, heeft hij echt nog niet. Maar dat hoeft van mij ook niet, hoop dat dat vanzelf nog komt.

wenda

wenda

19-02-2015 om 14:21

ja nou ja

Je kunt er een issue van maken met risico dat het fout loopt. (hij blijft het doen, stelt jou steeds meer teleur enz enz)
Je kunt ook besluiten; oke, nu blijkbaar te lastig voor hem, even iets anders. (snoep weg) En we zien over een poosje wel weer verder.

Rijkaard

Rijkaard

25-02-2015 om 01:11

Oplossing!?

Laat een foto van een hele dikkke man zien die heel raar er uit ziet en zeg teggen hem als die gestooen hebt wil je later zo worden of ga doen of je de politie belt helpt ook erg altijd bij mijne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.