Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Razana

Razana

25-10-2015 om 20:50

Help jij jouw kind bij het maken van een spreekbeurt?

Mijn zoon kreegt bijna spreekbeurt,mijn vraag is help Julie kind om het te voorbereiden?

Jamie

Jamie

25-10-2015 om 21:00

Natuurlijk

Dat is iets wat thuis moet gebeuren en door mijn kind te helpen leert het er meer van. Ik stuur mijn kind pas zelf het bos in als het weet hoe het zoiets moet aanpakken. Dat kan een kind haast niet weten als het de eerste keer is dus dan help ik het. Ook het oefenen door het een paar keer hardop te doen thuis is helpen en verder waar nodig.

Ja of,

Je kijkt of het je kind lukt en ondersteunt waar je kunt. Soms helpt het al om er afspraken over te maken: na het eten gaan we er samen even naar kijken wat er gevraagd wordt en wat je daarvoor nodig hebt. Dan kijk je wat je kind gaat doen en of het lukt. Jij laat zien dat het belangrijk is om te doen en dat je dat serieus neemt.
En als je zelf daar niet het geduld voor hebt of de kennis in huis dan kun je dat ook nog delegeren naar oudere broers of zusjes of anderen, betaald of onbetaald.
Sommige kinderen hebben je hulp helemaal niet nodig en soms wordt er op school ook al genoeg bijgebracht zodat het je kind zelfstandig gaat lukken.
Maar ik zou altijd geinteresseerd zijn en misschien wil het wel even de spreekbeurt op jou oefenen. Een luisterhouding kan genoeg zijn, daar leert je kind zelf ook al veel van.

Katniss

Katniss

25-10-2015 om 21:22

Soms

Bij mijn oudste heb ik altijd alleen het eindresultaat mogen aanhoren. De jongste moet ik aan het werk zetten, ernaast blijven zitten, helpen met vormgeving, etc.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-10-2015 om 21:30

Tuurlijk

Ja, daar help ik bij. Dat vind ik gezellig en het is nodig. Wel help ik nu minder dan de eerste keer natuurlijk.

Jesse_1

Jesse_1

25-10-2015 om 21:31

Hoe oud is je kind

en is het de eerste keer?
Als het goed is hebben ze een opzet van hoe ze het moeten aanpakken van school gekregen, maar zeker een eerste keer zou ik samen doornemen wat er moet gebeuren, op gang helpen en in de buurt rondhangen om te helpen / bij te sturen. En natuurlijk de generale repetitie van het resultaat aanhoren

Nur

Nur

25-10-2015 om 21:32

De eerste keer dat ze een spreekbeurt moeten houden help ik sowieso. De begeleiding van de school was daarin niet heel goed. Ik help ze met een onderwerp verzinnen, planning, plan van aanpak... Ik geef tips en adviezen. Ik help ze met de uitvoering als ze vast lopen. Bij mijn ene zoon heb ik de begeleiding en hulp lang en intensief vol moeten houden. Pas nu (16 jaar) kan hij het grotendeels zelf. Nog steeds vind hij het prettig als ik help bij de planning. Hij vindt het sowieso altijd fijn om te overleggen en zijn werk te laten checken. Mijn andere zoon en mijn dochter hadden na de eerste keer al niet zo veel hulp meer nodig. Ze hadden het redelijk door en konden het goed zelf plannen. Vanaf de zijlijn geef ik als daar om gevraagd wordt overigens nog wel advies maar ze doen nu bijna alles zelf. Dochter vindt het verzinnen van een onderwerp vaak lastig dus dan stuur ik daar wat in. Ik kies niet voor haar maar we bespreken het en ik stel mogelijkheden voor en help haar om te bedenken wat ze zelf leuk/interessant zou vinden.
De kinderen vinden het ook altijd fijn om even te oefenen en dan feedback te krijgen van ons en elkaar.

Moni

Moni

25-10-2015 om 21:32

Ja hoor

Zeker op de basisschool. Het valt niet mee om overzicht te houden voor een kind.
Neem samen door wat er moet gebeuren en help hem bij elke stap. Dat is heel gewoon.
En de volgende keer doet je zoon een beetje meer zelf. En zo ga je door.....

Tango

Tango

25-10-2015 om 22:18

Hier ook

Ik heb beide kinderen geholpen bij spreekbeurten en zoon help ik nog steeds. Dochter deed steeds meer zelf. Ze begon in groep 3 al met spreekbeurten, met iemand samen (vond ik overigens nog het vervelends want dan moet je ook nog samen met een ander kind afspreken). Toen maakte ik nog de tekst in overleg met de kinderen. Deze typte ik in grote letters etc. Geleidelijk aan deed ze steeds meer zelf, powerpoints maken e.d. Ik typte wel tot en met groep 7 de tekst, aan de hand van de powerpoint. In groep 8 deed ze een spreekbeurt over Wie is de Mol. Wist ik niet van, dus die moest ze echt zelf in elkaar zetten. Dat lukte toen prima.
Bij zoon is het net iets lastiger omdat hij dyslexie heeft. Ook hij deed het in het begin samen met een vriendje. Hij moest het echt uit zijn hoofd leren, want lezen en dan vertellen lukt niet echt. Ook is hij dan weer helemaal niet bezig met powerpoints dus waar dochter dat al heel snel zelf kon, heb ik vorig jaar nog een powerpoint over zijn favoriete voetbalclub in elkaar gedraaid. Hij zat er wel naast hoor en moest ook steeds meer zelf doen. Was eigenlijk erg leuk, want ik kreeg er zo ook meer handigheid in.
De tekst schreef ik weer, in overleg met hem, en dan zo eenvoudig mogelijk. Bij hem duurt het oefenen dan best lang omdat hij het echt zoveel mogelijk uit zijn hoofd moet leren. Maar altijd wel een goed resultaat bereikt. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Hij gaat een spreekbeurt doen over chocola. Maar gelukkig pas in januari. Hebben we lekker de kerstvakantie om ermee aan de slag te gaan.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-10-2015 om 22:57

Faalervaring

Eigenlijk hebben wij ons voorgenomen hem zo min mogelijk te helpen bij zijn eerste. (behalve als publiek dan) Hij kan het ongetwijfeld prima (eigenlijk kun je hem zo neerzetten en dan begint hij vanzelf over een aantal onderwerpen). Maar als hij niet voorbereidt wordt het toch minder.

In groep 6 telt dat allemaal niet zo zwaar. Is het niet belangrijk voor je kind om te leren dat hij het zelf moet en (al dan niet) kan?

Hij wil trouwens niet eens geholpen worden.

creabea

creabea

26-10-2015 om 09:16

niet de bedoeling

Wij hebben onze zoon ook wel geholpen met spreekbeurten, met veel van de hierboven genoemde motivaties. Vorig jaar (groep 6) had zoon ineens 7(!) spreekbeurten, boekbesprekingen etc. Bij de eerste twee hebben we zoon nog aan het handje genomen, maar daarna het toch maar wat losgelaten.... kind moet nu zelf ook wel een beetje snappen hoe je het moet aanpakken.

Bleek precies de bedoeling. Aan het begin van dit schooljaar (nu groep 7, zelfde leerkracht) werd verteld dat het proces belangrijker is dan een perfecte presentatie en dat het kind niet geholpen is met een ouder die aldoor aanschuift om het werk van het kind bij te schaven of hem achter de vodden aan te zitten. Gold niet alleen voor spreekbeurten, maar voor het meeste van het schoolwerk. De boodschap was heel duidelijk: geef het kind de kans om te leren van zijn fouten.

Vandaar ook zoveel oefenmomenten voor de kinderen

Dees

Dees

26-10-2015 om 09:28

Niet helpen

Ik heb op Facebook berichten van mijn nichten gezien. Ze maakten hele werkstukken voor hun kinderen en op Facebook overlegden ze met andere ouders wat voor cijfer ze kregen. Geen slimme zet want helpen en "helpen" zorgt voor minder zelfstandigheid en als het er een keer echt om doet dan kunnen ze het niet.

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 09:41

ach dees

Op het VO leer je dat wel af, juist door ze een paar keer goed te helpen worden ze niet meteen afgestraft met slechte punten als ze het eens alleen proberen of alleen moeten doen. Ik ben van mening dat het allemaal heel anders is als bij ons vroeger. Toen deed ik alles alleen maar nu schijn je gewoon te moeten helpen. Verder ligt het ook aan het kind, niet elk kind kan dit gewoon thuis waar andere kinderen het alleen willen doen en er ook kinderen zijn die het alleen willen doen maar dat niet kunnen. Toch jammer als dat leidt tot uiteindelijk een slechter advies voor het VO (want pa/ma kunnen kind niet helpen thuis denkt de leerkracht dan).

Angela67

Angela67

26-10-2015 om 09:41

creabea

dat is inderdaad een leuk idee van school, gewoon best veel van dit soort opdrachten geven, zodat het meer een gewoonte wordt, je over je zenuwen heen komt en ook genoeg oefenmomenten hebt. Want dat vind ik een beetje sneu, dat er 30 kinderen in een klas zitten, 1 spreekbeurt en 1 boekbespreking en hup het jaar is voorbij. Misschien iets meer kortere presentatieopdrachten, zodat er wat meer oefening komt.
gr Angela

Hanne.

Hanne.

26-10-2015 om 09:43

je hebt helpen en helpen

Je hebt natuurlijk helpen en helpen.

Een werkstuk vóór je kind maken lijkt me inderdaad zinloos, maar dat vind ik ook geen helpen.

Ik help mijn kinderen met spreekbeurten/boekverslagen/werkstukken (eigenlijk huiswerk in het algemeen), maar dat wil niet zeggen dat ik het maak of dat ze minder zelfstandig zijn.

Helpen is voor mij tips geven, een richting op wijzen, stukken doorlezen en van commentaar voorzien. Meer coachen dus. Al wil ik ook best praktisch helpen (tekst die mij wordt voorgezegd intypen, check op spelfouten). Maar het uiteindelijke werkstuk moeten ze toch echt zelf maken. Dus ik geloof niet dat ze in zelfstandigheid tekort komen.

Als mijn collega mijn stuk doorleest of het secretariaat een brief voor me schrijft of ik de opmaak van een stuk uitbesteed heb ik ook niet het gevoel dat ik niet meer zelfstandig ben.

Leg dat maar eens aan mijn zoon uit

Dat je zelfstandigheid niet minder wordt als anderen je coachen bij het maken van een werkstuk of spreekbeurt.
Mijn zoon wil/wilde absoluut nooit geholpen worden. Ook niet bij een werkstuk "doorlezen en van commentaar voorzien" of als toehoorders bij een spreekbeurt oefenen. Kritiek van ons kan hij namelijk niet hebben, hoe voorzichtig ook gebracht. Wij doen het toch maar fout en het is niet nodig volgens hem.
Op de basisschool kwam hij daar heel goed mee weg. Toen het me opviel dat hij stukken zo van een website in zijn werkstuk plakte, zonder bronvermelding, zei hij dat de juf daar toch niets van zou merken, dus waar bemoeide ik me mee. En inderdaad kreeg hij een 10 voor zijn knip- & plakwerk.
En ook op de middelbare haalt hij nog-net-voldoendes en dat is voldoende volgens hem.
Heel zelfstandig, maar volgens mij had hij er wat meer van geleerd als ik iets meer had kunnen coachen.

creabea

creabea

26-10-2015 om 10:13

Jamie

"Ik ben van mening dat het allemaal heel anders is als bij ons vroeger. Toen deed ik alles alleen maar nu schijn je gewoon te moeten helpen."

Is dat wel zo? Zijn ouders van nu niet gewoon bezig een soort tijgermoeders te worden, vraag ik mij af? Ik kan mij helemaal zo voorstellen dat de verwachtingen (als die er al zijn) van school zijn vergroot, doordát ouders massaal meehelpen met werkstukken en dergelijke. Een leraar zal hier en daar best kunnen zien welk werkstuk eigenlijk grotendeels door papa of mama in elkaar is gedraaid. Ik geloof wel dat stiekem toch de standaard omhoog gaat, en dat een kind dat echt zelfstandig heeft gewerkt wordt benadeeld met een mindere beoordeling.

Een van mijn kinderen is gewoon een lui zwijn. Alles wat hij niet leuk of interessant vindt, daar zet hij zich nul komma nul voor in. Veters strikken, zijn bord leeg eten als het niet zijn lievelingskostje betreft, kamer opruimen, hij heeft er geen zin in, het is altijd een strijd als hij iets 'moet' doen. Het is geen kwestie van niet kunnen ofzo. Dat heeft er altijd al ingezeten, ook toen hij een peutertje was wilde hij bijvoorbeeld altijd gedragen worden i.p.v. zelf lopen. Ik denk dat hij eerlijk gezegd een zware dobber zal hebben aan het vo (hij heeft er nú al geen zin in, vanwege het huiswerk). Het is een heel intelligent kind, cognitief gezien zal hij met gemak het vwo moeten aankunnen, maar w.b. zijn werkhouding moet ik het nog zien. Ik ga hem niet met hangen en wurgen op het vwo proberen te houden mocht het zover komen.

Jamie

Jamie

26-10-2015 om 19:19

crea

Nee, ik houd mijn kind aan de top van vmbo-basis, mag dat ook? Het gaat niet altijd over het vwo

Na ruim een jaar ben ik er wel achter dat het niet wordt afgestraft als kind duidelijk geholpen is met een boekverslag of presentatie of verslag van een proefje bij bio. De docent Nederlands kent mijn kind, weet precies dat hij geen drie woorden zonder fouten op papier kan zetten maar heeft hem een 10 gegeven voor een foutloos (nou ja voor zover ik foutloos typ) boekverslag. Zelfs een boekverslag waar hij het boek niet had gelezen (was een verplicht boek voor hele klas en daarvan was zij op de hoogte) heeft hem een 8,5 opgeleverd.

Ik ben al weer even uit de basisschool en mijn kinderen hadden weinig werkstukken/spreekbeurten die ze thuis moesten voorbereiden maar mijn zoon zal nooit een goede sollicitatiebrief kunnen schrijven ofzo dus ik help hem. Hij hoeft niet met alle fouten op school te komen. Overigens laat ik hem nu ook her en der los, zeker als hij iets samen moet doen met een ander dus net is er weer een PPP uitgegaan met taalfouten.

Moni

Moni

26-10-2015 om 19:52

Zonder hulp heeft alleen zin bij voldoende onderwijs

Leerkracht moet dan alle (met de nadruk op ALLE) kinderen leren hoe ze een spreekbeurt/werkstuk moeten maken. Dat betekent les op allerlei niveaus.
Het heeft niet zoveel zin om een kind op A-niveau de gemiddelde les te geven. Dan leert dit kind niets. En een kind op E-niveau heeft juist veel meer hulp nodig.
Jongste had een leerkracht in groep 6 die dit geprobeerd heeft. Conclusie was: ik kan dit niet. Sommige kinderen hadden zoveel begeleiding nodig om tot een product te komen, dat de rest helemaal geen les kreeg in het maken van een spreekbeurt/werkstuk. Die moesten zichzelf redden en leerden veel te weinig.
Bij het volgende werkstuk vroeg ze ouders weer om te helpen.
Als ik als ouder help, begeleid ik kind om een stap verder te komen dan wat kind vanzelf kan. Elk werkstuk betekent dat kind weer een stap verder komt, verder dan hij zelf zou kunnen. Ik begeleid op een steeds hoger niveau.

Razana

Razana

26-10-2015 om 20:49

Bedankt

Bedankt iedereen voor Julie berichten door jullie motivatie ben ik met hem aan de slag ,mijn kind zit in groep 6 dat is Zijn eerste spreekbeurt hij heeft gekozen voor "de eerste men's"we waren gisteren eveen samen Buiten Steen Aan het zoeken hij zit wat splulen te verzamelen homo sapiens foto's te printen boekje uit de bied om te lezen ik vind het super leuk om met hem te doen.

guera

guera

27-10-2015 om 17:52

wat is het hoofddoel?

Ik vind het ook altijd wel belangrijk het hoofddoel van een spreekbeurt voor ogen te houden en dat dit in overeenstemming is met wat schoolvindt. School mailt altijd een overzicht van de jaarplanning van alle spreekbeuten van de kinderen uit de klas en daarbij een kort stukje wat het inhoudt. Boekbespreking: vertel het boek in eigen woorden, lees 2 stukjes voor in totaal max 1 pagina, vertel iets over de schrijver en waarom je het boek gekozen hebt. Bedenk enkele vragen voor de klas. Dat soort werk. Dat geeft een aardig handvat voor een kind en voor de ouder om op te sturen.
Uiteindelijk gaat het er toch ook om dat een kind er durft te staan. Ik merk dat de juf bij het ene kind zwaarder op de inhoud zit dan bij de ander omdat ze gewoon weet dat je niet van elk kind hetzelfde kunt verwachten. Ze daagt elk kind uit zijn grens te verleggen. durf je bijna niks te vertellen in de klas? ga er staan en vertel. Maakt niet uit dat spreekbeurt misschien te kort is of niet helemaal goed van structuur. Staat er een kind dat alles met 2 vingers in de neus doet dan ligt er wel een hogere verwachting. De kinderen voelen dat heel goed aan op de een of andere manier. OOk wordt bv bij het ene kind de opmerking gemaakt: volgende keer helemaal uit je hoofd terwijl dat bij een ander kind niet gezegd wordt.

creabea

creabea

28-10-2015 om 16:22

jamie

"De docent Nederlands kent mijn kind, weet precies dat hij geen drie woorden zonder fouten op papier kan zetten maar heeft hem een 10 gegeven voor een foutloos (nou ja voor zover ik foutloos typ) boekverslag. Zelfs een boekverslag waar hij het boek niet had gelezen (was een verplicht boek voor hele klas en daarvan was zij op de hoogte) heeft hem een 8,5 opgeleverd."

De docent weet dat je zoon het verslag niet zelf heeft gemaakt, je zoon zelf weet dat die goede cijfers niet zijn eigen verdienste zijn. Wat is dan nog de zin van die beoordeling, wat heeft je zoon daar nou aan? Dat je hem later zult helpen met het schrijven van sollicitatiebrieven begrijp ik ook wel, maar zijn taalbegrip wordt vast niet beter van een 10 die z'n moeder voor hem gehaald heeft.

Ik ken ook wel iemand die verslagen voor haar kinderen maakt, om maar van het gezeur af te zijn. Zij vindt de werkstukken die de kinderen moeten maken volslagen onzinnig namelijk. Daar leren de kinderen ook niks van, maar misschien is dat in dat geval ook niet zo belangrijk. Moet ik het bij jou zo zien, dat je hebt geconcludeerd dat het toch niet wat wordt met je zoon en dat je dan maar de weg van de minste weerstand voor hem kiest? Dat hij taal later toch niet nodig gaat hebben in zijn werk, maar nu eenmaal even zijn diploma moet gaan halen (hoe ga je dat doen met het eindexamen, vraag ik me af?)

Jamie

Jamie

28-10-2015 om 16:35

Nee

Je moet het zo zien dat zoon dicteert en ik typ of hij typt wat en ik 'vertaal' dat.

Verder doet hij alle toetsen op school zelf, ik weiger alleen over het algemeen, iets het huis uit te laten gaan met dyslexiefouten.

Jamie

Jamie

28-10-2015 om 16:38

Oja

En gemiddeld staat hij voor alle theorievakken op dit moment precies een 8, handvaardigheid en tekenen lopen alleen wat achter

Katniss

Katniss

28-10-2015 om 19:11

Op eigen kracht

Ik heb mijn dochter dit keer zelf haar boekbespreking laten maken aan de hand van het lijstje van de leerkracht. Wel ernaast gezeten en iets meegeholpen met de opmaak. Het resultaat was een 6,5 dus dat vind ik dan toch wel een beetje mager, gezien de tijd die erin zit.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-10-2015 om 20:35

Ja hoor

Ik help wel. In de zin van haar laten brainstormen over het onderwerp, door zaken met haar te ordenen (wat moet erin, wat moet verteld), hulp bij het opzetten van een powerpoint enz.
Bij ons op de basisschool beginnen ze al vrij vroeg. Groep 3 is een vertelkring met de 'dit ben ik' doos, dan mogen ze allemaal spulletjes in een doos doen die met hen te maken hebben en mogen ze dat laten zien in de kring en er wat over vertellen. In groep 4 moeten ze een boekbepreking houden (in de kring). En nu in groep 5 een 'spreekbeurt', maar ze noemen het kijk-en vertelkring. Ze mogen dan voor de klas staan en het mag met hulp van een powerpointpresentatie en ze mogen spullen meenemen. Heel breed dus. Maar het is 1 keer per jaar zo ongeveer. Dochter moet in februari en we moeten eerst nog maar eens het onderwerp bedenken

Sneeuwitje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.