Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Harry Potter Films

Beste allen,

Onze oudste van 12 leest graag! Goed nieuws natuurlijk. Hij heeft nu het laatste boek van Harry Potter uitgelezen. Nu wil hij graag alle films kijken. Deze zijn weliswaar allemaal gekeurd voor 6, 9 & 12 jaar (Kijkwijzer). Hij kijkt ook graag en aandachtig naar films en dat is dan ook gelijk een andere grote hobby van hem. Wij vind het natuurlijk geen probleem om de films in de herfstvakantie te gaan kijken, - [Lezen moet immers ook lonen tot het kijken ] echter is er een klein issue waar we een beetje mee zitten. Vandaar de vraag op het forum! 

Onze zoon (9) en dochter (7) willen ook graag meekijken. 
Ik ken de films te slecht (tijdje geleden alweer en heb niet alle delen gezien) om hier een oordeel over te vellen.

Van ons zoontje (9) weet ik dat hij sommige films nog wel spannend vind (ook films die voor zijn leeftijd zijn geclassificeerd zijn). Ons dochtertje daarentegen kijkt wel al eens mee met films die kijkwijzer als 9+ classificeert en heeft hier minder moeite mee (vaak verdiepen we ons wel in deze films en/of kijken we mee voor de zekerheid). 

Dan nu de vraag voor de kenners, - [ik kan niet meer informatie vinden dan dat alle films maximaal ingedeeld zijn op de categorie vanaf 12 jaar] - Is het een goed idee om de films tijdens de vakantie met z'n 5-en te bekijken, of kunnen wij beter de Kijkwijzer hanteren en de jongste kids niet mee laten kijken? Dit klikt als vragen naar de bekende weg, maar de gezelligheidsfactor van het samen een thuisbioscoop hebben in de vakantie speelt hierbij een rol.

Hoeft niet per se meteen de hele serie te zijn, in ieder geval tot welk deel zouden jullie het aanraden? Afraden kan natuurlijk ook.

PS: Het gaat natuurlijk voornamelijk om de jongste kids. Voor de oudste is het absoluut geen zaak, alhoewel ik wel had begrepen dat de latere delen wat spannend kunnen zijn dus dan kijkt er wel iemand met hem mee.

PPS: Ik hoop niet dat ik als een over-protective ouder overkom! De twijfel zit hem meer in het bovengenoemde van de jongste zoon en de relatief jonge leeftijd van onze dochter.

Bij voorbaat dank voor het advies,
M.v.g W van Wester


waar of hoe ga je ze kijken? Op DVD? Op Netflix staan ze niet.

Nou die kijkwijzer is leuk voor de bioscoop, kunnen ze mensen weigeren. Op DVD of netflix etc. Het is aan jou, zo eng zijn die HP films niet. Verschilt per kind. Enne ieder kind is trouwens die ze later herinneren als "daar kon in hele nacht van slapen".

Voor mij is dat "The excorsist" film, kijkwijzer is 16, ik zag hem toen ik 11 was.

Net als in de boeken wordt het in iedere film een beetje duisterder…
De eerste drie kunnen zeker wel. Dan kan je meteen zien hoe je zoon het ervaart.

volgens mij zijn de eerste 2 films 6+ en de 3e 9+ (weet het niet zeker). Kennen de jongste kinderen de boeken? Ik las eerst boek voor en dan keken we de film. Sommige scenes waren dan nog steeds spannend ook al wist dochter wat er ging gebeuren. (Ze was toen 7/8 jaar). Ik zou met de jongste kinderen niet alle films kijken en zeker niet achter elkaar.

Mijn zoon van 5 kijkt ze ook mee en vindt het niet eng. Ook de laatste delen niet. Hij is niet onder de indruk van mensen die doodgaan of de enge wezens die je ziet. Ik vind het wel een kinderfilm blijven ondanks de wat enge dingen die gebeuren.

Ik denk dat je naar je kind moet kijken. Kijkwijzer zegt me niet zoveel. Als je een kind hebt wie snel nachtmerries heeft bijvoorbeeld zou ik wel oppassen met vooral de laatste paar delen. Ze worden wel steeds iets 'enger'. Maar het bouwt heel erg op dus je kunt prima starten met de eerste delen. Je merkt snel genoeg hoe ze erop reageren. Dan kun je een inschatting maken of een volgend deel nog goed zal voelen.

Dochter heeft hier alle films gekeken toen ze 9 was. Maar die is niet bang aangelegd. Ik zou met de jongste sowieso niet alle delen kijken. De eerste 3 kunnen wel, daarna wordt het wel grimmiger. In deel 4 gaat iemand dood en vanaf deel 5 komen ook de dementors in beeld. Ik weet niet of de middelste dat eng vind bijvoorbeeld. Dat is iets wat je zelf beter kan inschatten. 
Ik zou dus voor nu de eerste 3 delen met allemaal kijken. De rest vind ik lastig beoordelen voor je, want ik ken je kinderen niet. 

Irregular_Choice schreef op 15-10-2022 om 08:05:

Dochter heeft hier alle films gekeken toen ze 9 was. Maar die is niet bang aangelegd. Ik zou met de jongste sowieso niet alle delen kijken. De eerste 3 kunnen wel, daarna wordt het wel grimmiger. In deel 4 gaat iemand dood en vanaf deel 5 komen ook de dementors in beeld. Ik weet niet of de middelste dat eng vind bijvoorbeeld. Dat is iets wat je zelf beter kan inschatten.
Ik zou dus voor nu de eerste 3 delen met allemaal kijken. De rest vind ik lastig beoordelen voor je, want ik ken je kinderen niet.

De dementors zijn er ook in deel 3 dacht ik.

Zoon 9 jaar kijkt ze ook allemaal, is niet bang aangelegd. Kijkwijzer is natuurlijk maar een advies.

Saartjepoes schreef op 15-10-2022 om 06:58:

Net als in de boeken wordt het in iedere film een beetje duisterder…
De eerste drie kunnen zeker wel. Dan kan je meteen zien hoe je zoon het ervaart.

Inderdaad, langzaamaan worden ze steeds wat enger. Het ligt denk ik helemaal aan je kinderen. Als 7-jarige keek ik altijd stiekem mee naar dat soort films met de oudere kinderen in ons gezin. Maar ik was niet bang aangelegd. Ik vond Bassie en Adriaan enger 😂

Kijkwijzer hebben wij nooit veel op uit gedaan, we keken naar wat ons kind kon hebben. En bij hem was het geen probleem om de films te kijken. Hij was een jaar of 7 toen hij de boeken las/ werd voor gelezen.
Zoals Lena55 ook al zei, kijk naar wat je kind/kinderen aan kunnen.

Gingergirl schreef op 15-10-2022 om 08:11:

[..]

De dementors zijn er ook in deel 3 dacht ik.

Rondom Azkaban volgens mij, weet ik niet zeker. Maar niet van zo dichtbij en dat ze je leegzuigen zeg maar. Dat is enger dan dat je ze even ziet rondzweven. Daar doelde ik meer op. Dat deel in die trein bijvoorbeeld en dat ze Harry aanvallen in dat tunneltje. Kan me voorstellen dat dat voor kinderen toch wel echt eng is.

Ik zelf vind Voldemort en dementors al doodeng haha .

En er worden natuurlijk familieleden (ouders ) en bekenden van Harry vermoord .


JM ouders heeft hier een artikel aan gewijd

https://www.jmouders.nl/heerlijk-harry-potter/

Na zelf een paar films te hebben bekeken, vond ik het geen geschikt kindermateriaal voor mijn kinderen. In hun kindertijd hebben ze dus thuis nooit een Harry Potter film gezien. Ze hebben hier  nooit over gezeurd want het was hen duidelijk waar onze grenzen lagen.
Paar jaar later, op het VO, toen ze beschikking hadden over eigen pc, zijn ze paar films gaan kijken.

Dus bekijk de film zodat je weet waar ze naar willen kijken.

Irregular_Choice schreef op 15-10-2022 om 08:23:

[..]

Rondom Azkaban volgens mij, weet ik niet zeker. Maar niet van zo dichtbij en dat ze je leegzuigen zeg maar. Dat is enger dan dat je ze even ziet rondzweven. Daar doelde ik meer op. Dat deel in die trein bijvoorbeeld en dat ze Harry aanvallen in dat tunneltje. Kan me voorstellen dat dat voor kinderen toch wel echt eng is.

Dat is deel 3 toch? Dat hij aangevallen wordt door de dementors.

Beerlover schreef op 15-10-2022 om 04:49:

waar of hoe ga je ze kijken? Op DVD? Op Netflix staan ze niet.

Als je ze wilt kijken, ze staan op HBO Max.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.