Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

halloweenfeest trick or treat

Ik heb een vraag. Dochter geeft een Halloweenfeest op 1 november. Nu lijkt het me best een leuk idee op trick or treat te doen. Maar dat betekent dat ze in de buurt bij mensen aan moeten bellen.Ik zou hiervoor een brief in de bus moeten gaan doen bij de mensen dat we een trick or treat houden en dat iedereen in de buurt mee zou mogen doen. Nu ben ik toch een beetje terughoudend omdat ik het lastig vindt om mensen "lastig" te vallen. Ben ook bang dat er dan niet genoeg mensen mee doen en de kinderen nergens kunnen aanbellen (alleen aanbellen waar een brief hangt) Ook is het 1 november en dus niet 31 oktober.
Toch als er veel meedoen lijkt het me erg leuk.
Wat vinden jullie, wel of niet doen?

niet doen

als ze langs de deuren willen kan dat al op 11 november. Ik vind niet dat je mensen (anders dan bijvoorbeeld familie of goede vrienden) op deze manier lastig kan vallen met jouw feestje.

Dus ik zeg: niet doen. Als ik zo'n brief zou krijgen zou ik er ook niet aan meedoen.

Hanne.

Hanne.

16-10-2014 om 14:05

Nee

Ik geloof niet dat ik het zou waarderen als mijn buurtgenoten een feestje geven en ze verwachten dat ik daar een actieve bijdrage aan ga leveren (lees snoep in huis halen en de deur open doen).

Met sint maarten kan ik het nog wel hebben, maar verder niet.

Anne

Anne

16-10-2014 om 14:07

Nee

Ik zou het echt niet bedenken om mensen in de straat ermee lastig te vallen, maar ik ken jouw straat en de relatie met je buren niet.

Overige,s merk ik ook een soort van weerstand: we hebben al Sint Maarten op 11 november en nu komt er ook weer een (beetje vergelijkbaar) -Amerikaans- ding bij wat tor "verwatering" van onze eigen traditie kan Leiden. Hmmm.

In dorpen met veel Amerikanen (weet toevallig van Soesterberg), oke, maar anders....?

strijkplank

strijkplank

16-10-2014 om 14:11 Topicstarter

oke

Oke bedankt. Maar ik bedoel natuurlijk wel dat hun kinderen dan ook mogen lopen, net zoals in andere buurten dit gehouden wordt.Dus niet alleen voor het kinderfeest

strijkplank

strijkplank

16-10-2014 om 14:13 Topicstarter

halloween

Maar kennen jullie dat verder dan ook niet in jullie woonplaats? Hier doen heel veel straten daar aan mee, alleen niet in onze buurt.

Hadewich

Hadewich

16-10-2014 om 14:16

Nee

Ik zou er ook niet op ziten te wachten om een actieve bijdrage te leveren aan een feestje van een buurtgenoot. Als het om een activiteit van bijvoorbeeld een buurtvereniging of speeltuin gaat, waarbij heel veel kinderen uit de omgeving meedoen, dan zou ik wel meewerken denk ik.

Overigens wordt in de vorige reacties St. Maarten genoemd, dat er dan ook al kinderen langs de deuren gaan. Maar dat wordt in een groot deel van Nederland helemaal niet gevierd! Maar ook zonder St. Maarten zit ik niet te wachten op een activiteit van een feestje van een mij onbekende buurtgenoot.

Halloweenfeest lijkt me wel erg leuk hoor! Maar hou het bij jullie zelf. Veel plezier alvast!

Hadewich

Hadewich

16-10-2014 om 14:17

Oh...

Ondertussen al nieuwe reacties, nu komt die van mij een beetje als mosterd na de maaltijd...

strijkplank

strijkplank

16-10-2014 om 14:20 Topicstarter

oke

Maar dat het een kinderfeest is wil ik helemaal niet vermelden even ter zijde. Het is gewoon een plan om het in de buurt op te zetten en dat iedereen mee kan doen.

strijkplank

strijkplank

16-10-2014 om 14:21 Topicstarter

zelfde gedachte dan?

Denken jullie er dan hetzelfde over? als het dus voor iedereen is?

1 is genoeg

Spreek wat af met 1 bevriend gezin in de buurt. Dat is al genoeg.
Kinderen gaan er in optocht naartoe, doen hun dingetje, krijgen wat lekkers, en wat er verder bij dat feestje hoort, en komen weer naar huis. Dan een halloweenfilm kijken.

Bied anders aan de kinderen in dat gezin op de terugweg mee te nemen.

Hadewich

Hadewich

16-10-2014 om 14:28

...

Als het trick or treat voor de hele buurt is, en iedereen mee mag doen, dan zou ik ook meedoen. Maar dat was niet echt duidelijk in je eerste bericht. De datum maakt misschien niet zoveel uit, maar is er een dag eerder toch niet al hetzelfde in de buurt?

strijkplank

strijkplank

16-10-2014 om 14:32 Topicstarter

dat was de opzet

dat het voor de hele buurt was, niet alleen voor ons.
nee, wij hebben niks in onze eigen buurt op 31 okt.

zorg er zelf voor

Je kunt ook nog zelf voor snoeppakketjes zorgen die de kinderen kunnen oppeuzelen onder de film en die afgeven bij dat ene gezin. Hebben ze daar ook geen gedoe van.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween#Halloween_in_Nederland.2C_Belgi.C3.AB.2C_Suriname_en_Bonaire

En misschien is het wel in opkomst en gaan er steeds meer meedoen maar zover is het hier in elk geval nog niet.
Er was op de basisschool van mijn kinderne wel iets met pompoenen maar langs de deuren gaan was toch echt nog iets van 11 november. Dat zal per plaats verschillen

http://www.veendammer.nl/evenementen/11486/halloween-party-in-buurthuis-bareveld-t-v-b-kika/

Halloweenparty voor het goede doel.

Misschien is er in je buurt ook wel een halloweenparty waar je even met de kinderen heen kunt gaan? Moet wel op die dag zijn dan.

strijkplank

strijkplank

16-10-2014 om 14:40 Topicstarter

bedankt

nee, dat van 11 november is hier helemaal niet.

Hanne.

Hanne.

16-10-2014 om 14:54

Nogsteeds niet

Ook als het voor de hele buurt is zou ik het niet fijn vinden als ik zo'n briefje in de brievenbus zou vinden.

Je legt nl wel een redelijke 'sociale druk' op. Ik vind het niet nodig dat mijn kinderen (nog een keer) langs de deuren gaan voor snoep. Maar als het in de buurt georganiseerd wordt voel ik me wel gedwongen mee te doen. Zo niet ben ik nl de gebeten hond als ik tegen mijn kinderen zeg dat ze niet mogen.

(Trick or treat is voor zover ik het ken overigens een bijzondere combinatie tussen sint maarten en luilak. Of je doet de deur open voor een snoepje, of er wordt een grapje met je uitgehaald. Hoe ga je dat organiseren? Zouden er mensen zijn die een brief ophangen maar toch de deur niet open doen?)

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 16:07

wat bedoel je en wil je precies

Je dochter houdt een feestje, komen daar nog andere kinderen of nodigt ze de kinderen uit wiens ouders mee willen doen? Zet eens op papier wat je nu precies gaat vragen want het is mij te onduidelijk en ik zou ook meteen nee hebben gezegd. Nu je wat meer uitlegt is het misschien anders. Ik dacht dat het om een partijtje ging van jouw dochter (en haar verjaardag).

creabea

creabea

16-10-2014 om 16:24

ach (wat een zure reacties?)

Hier in de buurt hebben we wel Sint-Maarten, maar ik zou er niet mee zitten als er eng verklede kinderen aan de deur kwamen. In mijn woonplaats is het wisselend: in sommige (volkse) buurten doen ze aan halloween, in andere kinderrijke buurten waar veel noorderlingen wonen zie je lampionnetjes met Sint Maarten. Een paar jaar terug met kinderfeestje wel trick or treat gedaan, zonder aankondiging en het was leuk ontvangen. Nu kennen we wel bijna iedereen in de straat persoonlijk en is er de buurt dus wel naar.

En zouden zoveel mensen het vervelend vinden om kinderen aan de deur te krijgen die een snoepje vragen? Er komen toch ook collectes aan de deur? Ik verbaas me wel over de reacties hoor, zoveel hoef je er toch niet aan te doen? En als je geen lekkers in huis hebt, nouja....jammer dan.

Sowieso raar..... waarom zou je niet bij iemand aanbellen om iets te vragen, kom op zeg. Lenen jullie zeker ook nooit eens een kopje suiker bij de buren, of wel?

Hanne.

Hanne.

16-10-2014 om 16:36

verschil

Ik ken alleen Sint Maarten. Dat wil hier zeggen dat er meutes kinderen langs de deur komen. Dat er tussen 17.30 en 19.30 zo'n 60 kinderen (niet overdreven) langs komen. Heb je niets in huis dan moet je met het licht uit op zolder gaan zitten en de bel uit doen. Anders wordt er gebeld en gebonst tot je toch maar wel naar beneden komt.

Dat vind ik niet te vergelijken met de buurvrouw die even een kopje suiker komt lenen.

Bij het organiseren van trick or treat heb ik Sint Maarten in gedachten niet de buurvrouw die langs komt voor een kopje suiker.

Hadewich

Hadewich

16-10-2014 om 16:50

Geen trick or treat

Dan zou ik geen trick or treat doen. Helemaal niet leuk als je niet mee wil doen. Maar als je flyers rondbrengt, kun je er op zetten dat de kinderen alleen mogen aanbellen bij huizen waar zo'n flyer op het raam of de deur geplakt zit.

sint maarten

Daar doen wij trouwens ook niet aan mee. Mijn kinderen lopen niet (en hebben dat ook nooit gedaan) en er komen ook geen kinderen aan de deur: hier in de straat is namelijk de afspraak dat wie meedoet een buitenlamp aandoet en/of een kaars voor het raam zet. En voor de zekerheid zet ik dan ook nog de bel uit en hang een briefje op met "sorry, wij doen niet mee".

Sint Maarten

Dat was hier vroeger, nu komt er niemand meer langs de deuren en wel verkleed met Halloween.

Wat ze hier doen is een brief van tevoren uitdelen en de gezinnen die mee willen doen die leggen de brief/kaartje goed zichtbaat achter hun raam. Zo wordt er alleen aangebeld bij mensen die het leuk vinden om mee te doen en worden de kinderen niet geconfronteerd met allerlei zure reacties. Misschien is dat een idee?

De bedoeling was, brieven uitdelen wie mee wilt doen met trick or treat, dan moet je de brief ook ophangen.
Iedereen die een brief heeft gehad mag meelopen, dus niet alleen wij met kinderfeest.

Mijn bijdrage

Hier in 010 is er geen Sint Maarten en wel Haloween.

In onze buurt krijgt iedereen ook een brief inde bus met uitleg: wilt u meedoen met snoepjes zodat de kinderen kunnen aanbellen hang dan het briefje op, huis versieren mag ook, voor dit laatste is dan een klein prijsje te winnen. Bij ons is het al jaren een hele happening, mensen doen de gekste dingen met doodskisten en heksen in de tuin. Mensen moeten met eigen kinderen meelopen.

En doe je niet mee, dan heb je dus geen briefje aan de deur, simpel zat...

Oja

Op de achterkant zit een kleurplaten van Haloween die kan je ophangen.

Katniss

Katniss

16-10-2014 om 22:09

Nee

Ik las met een half oog en dacht dat de vraag gesteld werd door Stoepkrijt. In dat geval leek het me een slecht idee
Maar bij andere buren zou ik het ook niet doen, tenzij het kleuters betreft en dan zou ik alleen de naaste buren vragen om mee te doen (en daar evt. vooraf wat snoep brengen om uit te delen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.