Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Groep 7 zwaar?

Mijn zoon van 10 is net gestart in groep 7. En waar hij nooit geklaagd heeft over school voor wat betreft de hoeveelheid werk, klaagt hij nu steen en been.
Hij vindt dat hij zo verschrikkelijk hard moet werken. Hij kan goed meekomen, dus daar ligt het niet aan. Hij is heel moe als hij uit school komt.

Nu meen ik wel eens gehoord te hebben dat groep 7 een pittig jaar is. Hij is mijn oudste, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Klopt het dat groep 7 veel van de kinderen vraagt? Of moet hij "gewoon" nog even wennen misschien?

Hier

Mijn dochter van 9 in groep 7 moest een weekje wennen maar nu komt ze vrolijk uit school. Nog geen huiswerk dus dat valt mee. En groep 7 is niet perse pittiger maar wel belangrijker vanwege de toetsen die er komen. Bij ons krijgen ze ook hun voorlopige advies voor de middelbare school.
Mijn oudste had het in groep 7 ook niet zwaarder. Wel is het zo dat er steeds meer van ze wordt verwacht qua zelfstandigheid, dat is soms ook erg wennen.

Eerst gezondheid uitsluiten

Gaat het goed met hem? Heeft ie misschien iets onder de leden (Pfeifer bv)?
Dat moet je even uitsluiten/in de gaten houden.

Er zijn scholen die van groep 7 de nieuwe groep 8 maken: de laatste kans om bij te leren voor de middelbare school. Alles wordt dan in groep 7 gepropt om aan het eind al te weten welk advies er na groep 8 gegeven zal worden. Groep 8 is dan alleen nog maar herhalen. Tot aan de eind Cito.

Verschillen tussen leerkrachten kunnen ook heel groot zijn.
Misschien vindt deze leerkracht wel dat ze hard moeten werken om ze voor te bereiden op het vo.
Of misschien is er ontdekt dat er in groep 5 of 6 te veel is blijven liggen.

Ja, groep 7 kan veel zwaarder zijn.

Maar sluit gezondheidsdingen even uit.
Wanneer is het eerste tien minutengesprek?
Kun je anders op een eerder moment even vragen aan de leerkracht of zoon terecht 'klaagt' of dat er wat met hem kan zijn?

Emma

Emma

01-09-2015 om 11:42

Groep 7

Ik weet dat in groep 7 veel belangrijks gebeurt aan rekenen en spelling. Er wordt ook veel zelfstandigheid verwacht. Vergelijkbaar met groep 3, dat is ook een heftig en bepalend jaar. Mijn dochter heeft het bijzonder zwaar gehad bij de start in groep 7. Maar zij had dan ook extra zorg nodig en die kreeg ze in het begin niet voldoende. Dat was een groot verschil met groep 6. Groep 8 was minder zwaar. Veel herhalen en oefenen. Weinig nieuwe dingen meer (vergeleken met groep 7 dan).

Emma

Emma

01-09-2015 om 11:43

Nog iets

Als je je zorgen maakt, neem zelf contact op met de leerkracht. Wacht niet tot het eerste 10 minutengesprek.

Krullevaar

Krullevaar

01-09-2015 om 13:10

wennen?

Hier ook een zoon in groep 7 en al gelijk in de eerste week flink wat huiswerk. Ik heb ook het idee dat dit het belangrijkste jaar is en er ligt meer nadruk op nieuwe dingen zoals ww-spelling en studievaardigheden. Mijn zoon vindt nu alles 'stom', terwijl hij makkelijk mee kan komen.

Femmel

Femmel

01-09-2015 om 14:14

zwaarste jaar

Vele juffen hebben mij verteld dat groep 3 en groep 7 de zwaarste en moeilijkste schooljaren zijn...

Zelfs mijn hoogbegaafde klaagt dat het tempo te hoog ligt, en dat wil wel wat zeggen! Mijn neefje, op een andere school, klaagt er ook al over...

als het zo bekend is, vraag ik me af, waarom dan sommige dingen niet een jaar eerder aanleren of wat korter bezig zijn met de eindmusical in groep 8...

Jamie

Jamie

01-09-2015 om 16:21

alleen maar herhaling in groep 8

Wat een napraterij zeg. Ik geloof daar ook helemaal niet zo in. Verder: korter bezig met de eindmusical? Daar begonnen ze pas mee rond de meivakantie en an maar een uurtje per dag ofzo.

Groep 3 zwaar? Geloof ik ook niet, het is zwaar omdat ze opeens moeten wennen aan een eigen tafeltje en stoeltje en wat meer moeten werken maar dat kan ook gewoon leuk zijn.

Femmel

Femmel

01-09-2015 om 16:39

hier een half jaar!

Ze werken hier in groep 8 na de kerstvakantie bijna alleen nog maar aan de musical, net als de andere twee scholen in de buurt...

Elke school kennelijk anders... mijn kind ervaart het in ieder geval na anderhalve week in groep 7 al als erg pittig...

Tango

Tango

01-09-2015 om 22:15

Valt hier mee

Zoon hier is ook gestart in groep 7. Krijgt al wel wat huiswerk waar af en toe over gemopperd wordt maar verder heeft hij het prima naar zijn zin moet ik zeggen. Hij kwam vandaag zelfs enthousiast thuis. Juf had hem een nieuw trucje gegeven om grote getallen op te tellen en af te trekken en hij vond dat helemaal geweldig want nu snapte hij het veel beter.

@nnemoon

@nnemoon

02-09-2015 om 07:58

Kan het nog niet zeggen

Hier ook een zoon in groep 7, maar is pas maandag begonnen dus kan nog niet veel zeggen. Ik heb het wel aan hem gevraagd maar hij vindt het niet anders dan in groep 6. Mijn zoon is een zwakke leerling, heeft veel extra zorg nodig. Hij is nooit moe van school. Ik zou toch even in de gaten houden of je zoon niet iets mankeert.

Bobine

Bobine

02-09-2015 om 08:42

Neuh...

Hier niet die ervaring. Groep 7 voelde als elke andere groep: nog steeds geen huiswerk, zelfde tempo, alleen hogere eisen aan werkstuk en spreekbeurt. Ze gebruiken hier groep 8 ook als gewoon schooljaar, behalve een paar uur per week voor de musical werken ze gewoon door tot aan de vakantie.

Jamie

Jamie

02-09-2015 om 09:11

belachelijk

Een school die vanaf de kerstvakantie bijna alleen nog maar aan de musical werkt? En dan de scholen in de buurt ook? Belachelijk. Voor een echte musical wordt nog minder geoefend

Ik geloof dat ook niet zo, een uurtje per dag is al veel en ik neem aan dat ze vroeger toch wel even de citotoets afwachten zo begin februari?

Hanne.

Hanne.

02-09-2015 om 09:41

hier niet

Hier werd groep 7 niet als zwaar ervaren, nu net naar groep 8 gegaan en daar zie ik wel een duidelijk verschil. Vooral in de hoeveelheid huiswerk. Dit ging van 'af en toe leerwerk voor een toets' naar 'wekelijks maak en leerwerk'.

(al is het al met al nog geen uur per week werk, dus het valt ook wel weer mee)

guera

guera

02-09-2015 om 12:49

ja kan

Onze zoon vond groep 7 ook best pittig qua hoeveelheden. Hij moest ineens echt werken. Groep 8 idemdito. En hij is een leerling die behoorlijk wat kan hebben. Hier gingen ze pas ruim na de meivakantie met de musical aan de slag. Tot die tijd hebben ze behoorlijk gewerkt. Pas na de inschrijving (april) op VO werd het wat rustiger in zijn hofd omdat ik zei: doe es ff niet zo serieus. Je bent al ingeschreven. Goed meedoen is prima maar er hangt echt helemaal niks meer van af. Tot die tijd kreeg hij echt nog wel nieuwe dingen en projecten en verdiepingen.

Katniss

Katniss

02-09-2015 om 15:01

Niet gemerkt

Mijn dochter is nu een week of twee bezig in groep 7 en ze maakt zich nog helemaal niet druk. Ze heeft ook al huiswerk meegekregen en gemaakt, mocht op de iPad dus ze is al helemaal blij met haar nieuwe meester

Mijntje

Mijntje

02-09-2015 om 15:13

hier ook

niets gemerkt. Mijn zoon is erg trots op zijn nieuwe agenda die hij moest hebben en vindt huiswerk ontzettend leuk

Femmel

Femmel

02-09-2015 om 17:05

zal wel per regio verschillen misschien...

Ze spelen nu ook niet meer buiten in de middag, en als er gym is in de ochtend, is dat ook ipv het buiten spelen... ze moeten ook zo snel groot zijn...

Krullevaar

Krullevaar

02-09-2015 om 20:21

s middags buiten spelen

Hier spelen ze al jaren in de middag niet meer buiten, da's niet ineens in groep 7.

Mijntje

Mijntje

03-09-2015 om 06:22

opeens niet meer buiten spelen?

Hier wel hoor. Ook nog met lego. En ik hoop nog lang.

Mama73

Mama73

03-09-2015 om 16:12 Topicstarter

Update

Bedankt voor alle reacties!
Inmiddels lijkt zoon toch wat meer gewend aan groep 7. Hij vindt het nog steeds hard werken, maar gaat weer fluitend naar school

Femmel

Femmel

03-09-2015 om 22:00

wat zijn scholen toch verschillend

Hier spelen ze elke dag buiten, ochtend en middag, alleen vanaf groep 4 nog maar twee x in de middag. Gym is t/m groep 3 variabel, wanneer er tijd voor is, lekker bewegen

Krullevaar

Krullevaar

04-09-2015 om 09:43

Hoe dan Femmel?

Ben benieuwd hoe het kan bij jullie op school: 2 keer in de middag buiten spelen. Onze schoolmiddag duurt van 13:15 tot 15:15. Als ze in die tijd 2 keer buiten zouden spelen komen ze helemaal nergens meer aan toe.

Wat betreft gym: t/m groep 6 is dat 2 keer per week. Maar vanaf groep 7 doen ze dat 1 keer per week, maar dan een blok (dubbel) uur. Dit omdat ze dan naar een sporthal moeten fietsen en ze zo efficiënter met de tijd om gaan. Bijkomend voordeel is dat je de gymles meer inhoud kan geven omdat je wat langer met de kinderen aan de slag kan. Van mij zouden ze dat bij jongere groepen (die in eigen gymzaal gymmen) ook mogen doen.

guera

guera

04-09-2015 om 10:50

hier ook naar buiten hoor

Het bevordert de leerprestaties echt niet als je 2 uur lang moet zitten en concentreren. Al is het maar 10 minuutjes even een frisse neus. Dus ja hier wordt ook tm groep 8 nog lekker buiten gespeeld.
Ze hebben wel maar 1 uur gym per week. Dat mogen ze van mij wel afschaffen. Liever vaker op een dag naar buiten dan zo n sportuur. Op zich vinden mijn kinderen het wel leuk hoor maar dat vind ik nou zonde van de tijd Eigen verantwoordelijkheid ook vind ik: doe ze op een sport of ga zelf met ze bewegen.

Femmel

Femmel

04-09-2015 om 13:28

Gewoon tussendoor, 10 a 15 minuutjes

Kids zijn hier helemaal op getraind Naar buiten, snel jas aan, in de rij, even lekker een frisse neus halen en weer terug naar binnen... zijn ze weer helemaal fit om het laatste uur ertegen aan te gaan En bij regen is er lego/knex etc, ook nog voor de hogere groepen... Prima geregeld

Leuk om andere ervaringen te lezen!

Fijn de herkenning te lezen, hier ook een zoon die nu twee weken in groep 7 zit.
Na schooltijd valt hij als een blok op de bank en is niet vooruit te branden.
Hij heeft het zwaar, vindt de stof pittig want ze moeten ineens zoveel doen en hebben veel minder tijd om hun werkjes af te maken.
Gisteren de info avond op schoolraad en daar werd ons uitgelegd dat groep 7 toch het moeilijkst is omdat er veel nieuwe stof erbij komt.
Dus dat klopt wel wat er boven geschreven wordt.

Hij is altijd qua gezondheid best zwak en gebruikt het hele jaar door vitamines waarvoor wij bij de kinderarts lopen.
Nog gisteren bloeduitslag gehad van de kinderarts en die is prima in orde, daar zal het dus ook niet aan liggen.

Ik probeer hem na schooltijd/bso lekker zijn gang te laten gaan. Hij voetbalt/traint 2/week en dat doet hem wel goed, verstand op nul.

Laten jullie de kinderen na schooltijd buiten spelen? Gek genoeg heeft zoon hier daar wel altijd de energie voor als hij door buurt vriendjes opgehaald wordt.

Mama73

Mama73

13-10-2015 om 14:08 Topicstarter

Update

Inmiddels hebben we een eerste kennismakingsgesprek gehad met de meester en die gaf aan dat ons vermoeden klopte. Groep 7 is gewoon best zwaar. Met name bij rekenen komen veel nieuwe dingen aan bod en dat is net het onderdeel dat mijn zoon lastig vindt.
Maar hij doet het goed en zit inmiddels ook beter in zijn vel...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.