Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ConchO

ConchO

26-01-2016 om 13:32

Geschokken van overdrachtinformatie school

Wij hebben eind vorig jaar ons vertrouwen in de school van onze dochter opgezegd naar aanleiding van toenemend agressie en geweld op school. Inmiddels hebben meerdere ouders klachten hierover gedeponeerd. De school nam dit niet zo best op en reageerde boos en vrij intimiderend. Hier zijn we best wel van geschrokken. Ze hebben zelfs de nieuwe school opgebeld om te vragen of we negatief over ze hadden gepraat.

We hebben een andere school gevonden waar ze binnenkort heengaat maar kregen dus een ZIEN! lijst toegestuurd (op moeten zoeken wat het is) die ingevuld is nadat wij aan hebben gegeven van school te zullen wisselen. Deze lijst is zo bijzonder negatief ingevuld dat we ervan schrokken, staat haaks op hoe het het jaar hiervoor is ingevuld, en staat in schril contrast met eerdere rapporten en hoe onze dochter is.

Is het mogelijk dat de school met opzet nu een negatief beeld wil neerzetten, en hoe kunnen wij hier het beste mee omgaan en op reageren?

ook gehad

Ik heb dochter ook van school gehaald en de oude school heeft naar de nieuwe school toe zo'n beroerd beeld geschetst van dochter, maar ook van mij, dat de nieuwe school eigenlijk al geen zin meer had om dochter op te nemen. Hij heeft daarbij ook documenten aan de nieuwe school overhandigd waarvoor ik expliciet GEEN toestemming had gegeven (sterker nog, ik had het hem verboden). De oude school mag alleen informatie over leerprestaties geven aan de nieuwe school, tenzij je toestemming geeft voor andere zaken. Ze zijn dus fout met die ZIEN! lijst.
Ik heb toen de bovenschools directeur van de oude school gebeld en hem de keuze gegeven: of je praat met de nieuwe school en nuanceert de boel, of je krijgt zo'n enorme bak ellende over je heen dat je zou willen dat je het eerste had gedaan. En daarbij heb ik hem wat voorbeelden genoemd wat er zou gebeuren (die ik ook allemaal zou hebben uitgevoerd). Gelukkig koos hij eieren voor zijn geld en belde de nieuwe school. Als 'beloning' heb ik toen geen klacht ingediend tegen de oude school.
Op de nieuwe school heeft dochter een prima tijd gehad en ik kon het ook uitstekend vinden met leerkrachten en directie. Dus zo'n draak bleek ik uiteindelijk ook niet te zijn.

ConchO

ConchO

26-01-2016 om 15:54

Pfoe zeg

Ze is al aangenomen en ingeschreven, maar ik schrik me rot van hoe de school hiermee omgaat, het lijkt wel pure rancune. Maar ze mogen dus alleen informatie geven over leerprestaties?

creabea

creabea

27-01-2016 om 10:46

vraag me af wat er over ons doorgebriefd is

wij hebben de eerste basisschool van de kinderen verlaten om een soortgelijke (en andere) reden en wij waren zeker niet de enige ouders die van school veranderden. Vanwege dat laatste werd mij door een juf toegebeten dat wij hadden gezorgd voor een sneeuwbaleffect, en dat ik op andere ouders zou hebben ingepraat. Dat was op een moment dat ik net de directeur had verteld van ons besluit en had gevraagd het vertrouwelijk te houden. Echt vervelend en onterecht natuurlijk, ik heb ook wel laten weten dat ik niet was gediend van dat soort beschuldigingen.

Moet zeggen dat we ons op de nieuwe school (nu bijna 2 jaar) nog steeds zeer welkom voelen. Dus als er iets negatiefs is gezegd (over mij denk ik dan), dan zullen ze het wel ter kennisgeving hebben aangenomen.

scholen zijn ook niet gek

Als er op een school allemaal aanvragen komen om kinderen van een bepaalde school tussentijds op te nemen, weten ze daar natuurlijk ook wel dat het op die school niet zo lekker gaat. En in een dorp zeker. De juf van de nieuwe school gaf me een ferme hand en zei dat ze zelf wel zou bekijken hoe dochter in elkaar zat. Ze had heus die bagger wel gelezen, maar nam het met een korreltje zout. Dochter was welkom bij haar en dat is ze tot en met groep 8 gebleven.

creabea

creabea

28-01-2016 om 09:19

dat is helemaal waar

een dorp is het hier zeker. Sommige mensen van de vorige school (ouders die bleven, of leerkrachten) kom ik nog wel eens tegen en het contact is dan toch stroef en eentje is er nog steeds boos. Die neemt het mij erg kwalijk dat ik het zinkend schip in de steek heb gelaten, denk ik. Met ons gingen er weer een paar slimme probleemloze kinderen weg en ik was nog wel 'zo'n betrokken ouder'!. Maarja, die boze gezichten zijn minder belangrijk dan het welzijn van je kinderen natuurlijk.

...dus Concho, het valt misschien best mee. De nieuwe school heeft je dochter al aangenomen, ze zullen haar niet zomaar weer wegsturen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.