Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lois

Lois

17-09-2015 om 13:20

Geen uitnodiging: dochter verdrietig

Hallo allemaal,

Mijn dochter van 6 speelt heel veel met haar buurjongen, die ook bij
haar in de klas zit, zo'n twee keer per week wel. Ze kwamen altijd op elkaars
feestjes. Met de buren hebben we redelijk contact,
maar we lopen elkaars deur niet plat. Zij zijn erg teruggetrokken en
lijken niet zoveel behoefte te hebben aan meer contact
dan af en toe een praatje. Wel passen we geregeld op
elkaars kinderen, ook kort geleden nog. Ook in de zomervakantie
speelden ze veel samen en zei de buurvrouw nog dat ze zo
leuk met elkaar zijn. Nu is mijn dochter er achter gekomen dat de buurjongen volgende week
zijn feestje viert. Zij is blijkbaar niet uitgenodigd en is hier
erg verdrietig over. Volgens haar zijn er wel kinderen gevraagd
waar buurjongen nooit mee speelt en zijn er veel kinderen uitgenodigd. De buurjongen is trouwens (net
als mijn dochter) een beetje verlegen type, niet een jongetje dat
hordes vriendjes heeft.
Wat moet ik hiermee? Buurvrouw aanspreken
hierover? Mijn man is hier boos over en wil ze
erover aanspreken. Ik ben bang dat dit niets uithaalt, maar zou
wel tips willen om mijn dochter hierin te steunen.

Il zou

Dat je man boos is begrijp ik niet. Iedereen mag toch zelf bepalen wie er op zijn/haar feestje komt? Je kunt hoogstens teleurgesteld zijn. Maar je kunt een uitnodiging niet afdwingen. Dat proberen levert gegarandeerd problemen op, en dat is het echt niet waard.
Gewoon eens belangstellend vragen wat ze van plan zijn te doen met dat verjaardagsfeestje. Dan hoor je misschien van het hoe en waarom. Wellicht is er een goede reden voor, misschien is buurjongetje vergeten je dochter de uitnodiging te geven of is buurvrouw zelf vergeten het jou te vragen. En kinderen zijn in dit soort dingen heel moeilijk te sturen. Hebben ze een keer ruzie gemaakt, dan is de vriendschap meteen over en mag de een niet meer op het partijtje van de ander komen. En dat zijn ze dan morgen alweer vergeten, maar dan denken ze er niet aan alsnog die uitnodiging te sturen.
Mijn advies is dus gewoon vriendelijk vragen hoe het zit.

Tja

kinderen kiezen toch zelf?
Zie het als een leerschool. Kinderen zijn soms bevriend en in ene niet meer. Als de ouders het kind zelf laten kiezen in zijn of haar grillen, gebeuren er soms grillige dingen; zoals nu.

Erop aanspreken zal niet helpen. Wat wel helpt is jullie dochter hiermee om te leren gaan. Het zal wrs nog wel vaker gaan gebeuren.

Nee joh

Moet je dochter dan blij zijn met een afgedwongen uitnodiging? Dit is typisch iets wat de meesten van ons wel een keer zullen meemaken: je kind wordt ergens niet uitgenodigd, waar je dat wel verwacht had. Een duidelijk voorbeeld van verschillende verwachtingen. Kijk, als ze ouder waren en ze waren al járen hartsvrienden, vind ik het nog iets anders (maar ook dan zou ik er als ouder niet zo snel iets mee doen).
Maar nu help je je dochter het beste door a. te erkennen dat dat idd jammer/verdrietig is voor haar en b. dat ook weer te relativeren.

Je kunt van alles invullen waarom ze niet gevraagd is, maar precies weten zul je het niet. Heel veel ouders hebben een maximum genodigden, misschien waren er al veel meisjes, of juist geenéén en wil je buurjongen dat niet, en idd, misschien is de vriendschap minder hecht dan jij en je dochter dachten. Vriendschappen zijn op deze leeftijd vaak nogal aan dynamiek onderhevig.

vlinder72

vlinder72

17-09-2015 om 13:37

NIet doen

Misschien nodigen ze alleen jongens uit. Misschien lieten de ouders hem helemaal vrij in het kiezen van kinderen en heeft hij op dat moment niet aan je dochter gedacht.

Bij kinderfeestjes gebeuren dat soort dingen. Niet persoonlijk nemen. Mijn kinderen nodigen ook wel eens iemand niet uit die het misschien wel verwacht. Tja, ze mogen nou eenmaal een beperkt aantal kinderen uitnodigen en zoon nodigt soms een combinatie sport/school uit en dan zijn er voor schoolvriendjes nog maar weinig plekjes over. Het is maar een kinderfeestje. Ze kunnen gewoon met elkaar blijven spelen.

Zo laten

Aanspreken zou ik ook niet doen. Je weet niet wat de reden van het niet uitnodigen is, maar de kans is nou eenmaal groot dat je er niks aan veranderd door de ouder er op aan te spreken. Ze hebben nou eenmaal besloten voor aantal kinderen en wie en je kunt het niet afdwingen door er naar te vragen.

Ik snap het overigens wel, omdat ik zoiets soortgelijks met mijn dochter (4) vorig jaar heb meegemaakt. Zij speelde heel veel met een meisje dat een paar maanden ouder is uit haar klas. Ze kende elkaar nog van de peuterspeelzaal en ik wist haast zeker dat mijn dochter bij dat kindje wel uitgenodigd zou worden voor haar kinderfeestje. Helaas niet dus. Uitnodigingen werden recht voor de neus van dochter uitgedeeld en zij kreeg niks. Vervelend, zeker omdat het meisje kinderen uitnodigde waar ze bijna nooit mee afsprak, maar verder weinig aan te doen. Heb er ook niks over gezegd tegen die moeder. Het is voor mij dan wel reden om dat meisje niet mee uit te nodigen voor dochters kinderfeestje.

Zelf let ik er wel op dat mijn kinderen, kinderen uitnodigen waarvan ik weet dat ze veel mee optrekken. Ook kinderen waarbij ze ook op het kinderfeest zijn geweest hou ik in gedachten. Dochter spreekt laatste regelmatig met hetzelfde jongetje af en ik zou het dan weer vreemd vinden om die niet uit te nodigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.