Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vesper Lynd

Vesper Lynd

15-01-2016 om 19:51

Geen BSO meer

Omdat mijn dochter (volgende week 11) al een tijdje de oudste is op de BSO en onlangs de laatste 10-jarige is vertrokken, wil ik de BSO gaan opzeggen. Ze gaat nu alleen nog op de woensdag, van 12.30 tot ca. 17.30 uur. Op dinsdag gaat ze zelf uit school naar huis (14.30 uur), maar dan komt haar zus vaak om 16.00 uur thuis.
Op zich heb ik er wel vertrouwen in dat ze zich redt in haar eentje, en ze vindt het zelf ook niet erg, maar ik vind haar nog wel jong. In vakanties zou ze dan misschien 1 of 2 dagen alleen thuis zijn (oudste heeft niet altijd tegelijkertijd vakantie). Aan de andere kant gaat ze nu in de zomervakantie meestal maar 1 week, omdat haar vader en ik de andere weken vrij zijn. Het wordt dan wel weer een extra dag te regelen qua thuis werken of vrij nemen, als ik haar niet een hele dag alleen wil laten.
Vanaf welke leeftijd hebben jullie je kind alleen thuis gelaten, een hele dag? Mijn oudste is nog tot halverwege groep 8 naar de BSO gegaan, maar toen waren daar ook meer ouderen.

Lastig...

Kun je anders met opa/oma of andere vrienden of familieleden afspreken dat ze eventueel in de vakantie een keer een dagje daar welkom is? Als ik goed lees is dat je grootste bezwaar tegen het opzeggen van de BSO, toch?

Mijn kinderen zijn nog jonger, maar op zich lijkt 11 jaar me wel jong maar niet extreem jong om te stoppen met BSO. Zal ook van het kind afhangen, maar als je denkt dat een paar uur alleen thuis geen probleem is en op de BSO heeft ze het niet leuk meer dan is het duidelijk toch?

mijn dochter

gaat met 11 naar de middelbare school, ik zal dus ook eerder afzeggen, ze moet dan toch ook alleen thuis zijn!

INderdaad BSO afzeggen en voor vakanties opa/oma regelen of dagje spelen bij vriendin.

Emma

Emma

15-01-2016 om 23:30

Vakantie-bso

Op onze bso kon je ook alleen in de schoolvakanties boeken. Als dat bij jullie kan is het misschien ook een optie? Met 11 jaar kon mijn dochter best een paar uur alleen zijn, maar die hele dagen in de vakantie en telkens "iets regelen" is ook zo'n gedoe.

Dees

Dees

16-01-2016 om 08:58

Vakanties is wel op te lossen toch

Een andere oplossing is je eigen vakanties opdelen, met name in de zomer dan he. Dus in plaats van pa en ma ieder 2,5 week vrij ieder een van de vakantieweken verdelen zodat ze in de vakantieweken steeds maar 2 of 3 dagen "alleen" is dat kun je dan makkelijker opvangen met een vriendinnetje. Of je laat haar in de vakantie lekker een week op kamp gaan.

Voor de normale weken zou ik zelf kijken of je dagen kunt wisselen. Dus in plaats van de woensdag werken de maandag werken ofzo.

regelen met een andere ouder?

wie weet is het een optie om met een andere ouder samen de vakantie te doen? Dus allebei een dag elkaars kind ( of een deel ervan, dat ze even komen spelen? En je bereikbaar bent?) Bij ons kun je ook alleen vakantiedagen kopen, wie weet kan dat ook?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-01-2016 om 13:28

Incidentele BSO

Incidentele dagen in de vakanties zijn niet gegarandeerd omdat ze daar hun bezetting dan niet op kunnen afstemmen. Je kunt wel een vakantiecontract nemen, maar we hebben in de zomervakantie bijv. maar 1 week nodig meestal (dat komt dan zo uit). Daarbij is het uurtarief dan weer veel hoger, ruim boven het maximale uurtarief voor de toeslag, waardoor ik misschien netto wel duurder uit kom. Het maandbedrag voor alleen vakantieopvang scheelt niet zoveel met totaalopvang, omdat je in vakanties voor 11 uur per dag betaalt. In schoolvakanties doe ik meestal een beetje halfbakken parttime vakantie en werk dan van 10 tot 16 of zo (waar dan nog wel ca. 1,5 uur totaal aan reistijd bij komt).
Ik ga het toch wel doen, denk ik. In vakanties heb je hier ook vaak georganiseerde film- of knutselmiddagen en activiteiten in het zwembad. Daar kan ze dan ook wel eens heen gaan.

mama2

mama2

19-01-2016 om 11:20

Hier

Hier een heel zelfstandige 11 jarige die zich prima kan redden alleen thuis en dat ook geen enkel probleem vind. Ik denk dus dat je eerder daar naar moet kijken, de ene 11 jarige is tenslotte de andere niet. Hier eet hij al sinds groep 7 1x tussen de middag alleen thuis en in de vakanties is hij ook thuis. Hij houd mij op de hoogte via de app als hij weg gaat. Kijk ik naar de zoon van mijn buurvrouw, zelfde leeftijd.....die zou zomaar het huis in de fik steken bij wijze van spreken.

lisbeth

lisbeth

19-01-2016 om 16:07

mijn 11 jarige

zit op het vo. ze moet zich dus vaker uren alleen redden. denk aan toetsweken, studiedagen, lesuitval. Dat gaat prima, ze eet niet altijd even gezond tussen de middag maar ach. je bent maar 1 keer 11

Beertje

Beertje

20-01-2016 om 10:19

Jeetje

Wat een ding he..... Mijn oudste wordt 11 in augustus en aangezien de andere vier kinderen naar een andere school gaan vanaf het nieuwe schooljaar en hij niet moet hij een eind fietsen naar school. Ook ik denk erover om de BSO te stoppen.Ik snap waar je mee zit.... Zijn ze "oud"genoeg... Kunnen ze het aan...Loslaten is lastig. Maar als ik terug kijk naar vijf jaar geleden en ik fulltime werkte ook in de avonden en weekeinden viel me iets op. Mijn oppas meisje was pas 11 en die paste op mijn kinderen heel het weekeind en de avond als ik werkte. Het was de dochter van mijn beste vriendin dus ik wist dat als er iets was het wel geregeld kon worden. Maar zij deed de pasta die ik maakte in de magnetron flanste een salade in elkaar deed de kids in de douche en naar bed. Als ik zo terug kijk dan zijn ze toch al wel groot met 11.....

Sterkte!

Mama

Mama

21-01-2016 om 10:40

11?

Je laat een 11jarige oppassen op vijf kinderen een heel weekend en avonden en een maaltijd maken? Nou sorry maar dat vind ik echt vreemd. Ze was zeker heel goedkoop? Hoe kan het dat mensen zich zo druk maken om het opleidingsniveau van een juf of iemand op het kdv en dat anderen een meisje van 11 dit soort dingen laat doen?

Noet

Noet

21-01-2016 om 10:51

Mama

heel logisch, dat zijn verschillende mensen.

Ook ik laat mijn dochter veel eerder dingen zelf doen dan dat haar vriendinnen dat mogen. Waarbij mijn dochter dan andere dingen weer niet mag.

Tja, ieder zijn keuze.

lieverdje

lieverdje

21-01-2016 om 11:12

frappant

Ik vind een oppas van 11 die al hele weekenden en avonden oppast ook wel frappant klinken, zou niet mijn manier zijn (zowel dat zo'n jong kind komt oppassen, als dat mijn kind zo jong al zou oppassen op andermans kinderen)
Aan de andere kant denk ik dat er wel kinderen zijn op die leeftijd die dat kunnen, zeker met een achterwacht erbij. Mijn oudste van 10 is ook heel verantwoordelijk, die komt een heel eind met eten in de magnetron schuiven en komkommertjes snijden en hij heeft ook wel eens heel trots zijn broertje in bad gedaan. Misschien vond het meisje het ook gewoon heel erg leuk om op de kinderen van Beertje te passen?

Fransien

Fransien

21-01-2016 om 11:44

De ene oppas is de andere niet

We hebben twee tienermeisjes uit de straat als oppas voor als we een keertje naar de rapportgesprekken moeten of een avondje weg willen.
Het ene meisje is nu onderhand 19 maar op haar 16e zag ze heel veel dingen nog niet, en de kinderen kwamen ook altijd ongelooflijk laat op bed omdat ze zelf ook zoveel dingen leuk vond om met ze te doen.
Ik heb haar vooral op de vrijdag- of zaterdagavond laten oppassen, de kinderen en zij vonden dat heerlijk.
Het andere meisje is nu 17 maar op haar 14e had ze overwicht, kon ze alle kinderen overzien, had ze precies door wie onder tandenpoetsen probeerde uit te komen. Haar vroeg ik vooral voor doordeweeks 's avonds.

Sommige meiden zijn al heel jong heel verantwoordelijk, andere zijn nog ontzettend speels.

mama

mama

21-01-2016 om 13:10

Fransien

Alles goed en wel maar ze waren geen 11 en jouw meisjes bleven geen weekend alleen! Wat als er toch iets gebeurt? Een meisje van 11 zal zich haar hele leven schuldig blijven voelen. Was hier laatst niet een draadje van veel oudere kinderen die een weekend alleen bleven en dit vinden jullie opeens maar prima? De verantwoording over vier of vijf kinderen een heel weekend lang? Ik had het amk gebeld. Dat doe je niet.

Beertje

Beertje

26-01-2016 om 12:58

hmmmm bijzonder

Kennelijk wordt mijn bericht niet helemaal begrepen....

A: het waren 2 kinderen.ja ik heb er nu 5.
B: niet ieder weekeind en niet iedere avond
c: Moeder woonde om de hoek.

Ik werkte een weekeind per maand en een donderdag avond om de week. Ik werkte wel fulltime mijn kinderen gingen ook naar de BSO. En heel eerlijk na 6 jaren huisvrouw was ik blij dat ik werk had toen ik er alleen voor kwam te staan.De moeder van mijn oppas woonde om de hoek en was bereikbaar. Op de avonden haalde mijn oppas de kinderen op om 18.00 uur van de BSO ( samen met haar moeder)en ik was om 21.00 uur thuis.

Zo heel lang was ze niet alleen.

In de weekeinden gingen mijn kinderen vaak met de oppas mee naar huis op zaterdag want haar zus was net zo oud als mijn jongste en zaten samen in de klas.
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat sommige 11 jarige al een groot plichtgevoel hebben en verantwoordelijk zijn. Mijn oppas was een kind van een gezin met 6 kinderen en een van de oudste. Ze heeft een groot verantwoordelijkheid gevoel.
Tja de horeca was een lastige combi als alleenstaande moeder!

En nee ze kreeg wel zwart betaald maar "gewoon" een uurloon van 10.00 euro.
Zelf werk ik nu ook nog fulltime maar ga over drie maanden ongeveer alleen de schooltijden werken. Met vijf schoolgaande kinderen is het straks te druk om ze te kunnen helpen.

groetjes.

Beertje

Beertje

26-01-2016 om 13:00

@ mama

Ik moest een beetje lachen om je reactie "Alles goed en wel maar ze waren geen 11 en jouw meisjes bleven geen weekend alleen! "zo is het net of ik er vandoor ging een weekeindje Parijs en de kinderen alleen liet een heel weekeind met een 11 jarige......

Als ze zelf wil

Mijn kinderen zijn beiden tussen 10 en 11 jaar gestopt met bso. Jongste nu ook met overblijven (begin groep 7). Hij loopt naar huis (wij wonen heel dicht bij school), laat de hond uit, geef haar eten en drinken, eet en drinkt zelf, ruimt de boel weer op en is altijd weer op tijd op school. Het is een enorm warhoofd, maar hij dacht dat hij het kon en eerlijk gezegd is het voor mij handig dat iemand de hond uitlaat Het gaat prima, alleen vergat hij de deur een paar keer op slot te doen. Dat heb ik opgelost door een briefje op de deurklink te plakken en na een paar keer ging het goed. Na school ben ik vaak zelf thuis, zo niet dan laat hij ook de hond uit en gaat spelen met een vriendje. Later dan vier uur ben ik zelden thuis. Oudste zit op VO, moet een eind fietsen en is pas laat thuis. Ik zorg wel dat ik altijd bereikbaar ben voor ze, zeker tussen de middag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.