Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rayna

Rayna

16-05-2016 om 21:46

Gedragsverandering na vakantie opa/oma

Mijn dochter van 5 jaar is onlangs 5 dagen met opa/oma op vakantie geweest naar een bungalowpark. Opa heeft al een aantal jaar een nieuwe vriendin en zij heeft kinderen/kleinkinderen. 'Oma' werd 60 en ging met haar kinderen en kleinkinderen op vakantie. Er werd gevraagd of onze dochter ook meeging.
Onze dochter is een heel gevoelig meisje, lief, sociaal, grappig, ondeugend en heel gezellig. We zijn bijna nooit boos op haar, omdat het simpelweg nooit nodig is.....of was!
Ze wilde heel graag mee, lekker zwemmen en spelen met de andere kleinkinderen van 'oma'.
Mijn man en ik gingen niet mee en ook mijn broer en zijn gezin niet.
Mijn dochter heeft t heel erg naar dr zin gehad zegt ze.

Sinds ze terug is lijkt het een heel ander kind. Nu twee weken verder en het gedrag blijft. Bozig, brutaal, niet luisteren, vraagt heeeeeeeel veel aandacht en slaapt slecht.
We hebben van alles geprobeerd en ook geprobeerd over de vakantie te praten. Daar zegt ze alleen over dat t leuk was. Ik maak me zorgen, ik ken haar zo niet!

Heeft iemand tips?? Herkend iemand dit?

Groetjes van Rayna

Vragen

Ik zou vragen, op het moment dat ze boos is of wakker. Of even daarna als ze eerst moet kalmeren en tot rust komen. Eerst een bevestiging zoeken. Ben je boos? Op wie? Op wat? Wat is er gebeurd dat je zo boos bent? En tijd geven aan haar om ook een antwoord te formuleren. Met veel geduld en neutraal, niet al te overbezorgd.
Je kunt ook even op haar spel letten. Soms spelen ze een situatie na, met dialogen, tenminste zo was het met mijn dochter. Niet zelf interpreteren maar haar vooral zelf laten formuleren, helpen met formuleren.

Tango

Tango

16-05-2016 om 22:16

Bijzonder

Eerlijk gezegd vind ik het bijzonder dat je je dochter van 5 zo mee laat gaan. Maar goed, ik ken de situatie natuurlijk niet helemaal. Kende ze deze 'oma' al goed? En de andere kinderen? Je schrijft dat jij en je broer niet meegingen. Heeft jouw broer ook kinderen die mee zijn gegaan?
Het lijkt erop dat er tijdens de vakantie iets is voorgevallen. Jouw dochter is nog te jong om dit te kunnen vertellen. Ik zou dus bij je vader en zijn vriendin te rade gaan en vragen of er iets gebeurd is. Of bij de ouders van de andere kinderen die mee zijn geweest. Of je erachter komt is een tweede. Succes!

Vragen aan opa en oma.

Even vragen of er misschien iets gebeurd is, zeggen dat je dochter wat van slag is.

Er kan ook iets gebeurd zijn met de kinderen onderling, opa en oma weten misschien ook niet waardoor je dochter van slag is.

Als je aan haar vraagt of ze snel nog eens mee wilt op vakantie met opa, oma en de andere kinderen? Hoe reageert ze dan?

Dees

Dees

17-05-2016 om 06:40

Tango

Er zijn zat kinderen die een paar dagen met opa en oma op vakantie gaan. Opa kent ze haar hele leven al dus dat is op zeker een vertrouwd persoon dus het verbaasd me niets dat ze gezellig mee is gegaan.

Ik zou inderdaad opa en oma eens vragen of er iets is gebeurd en vragen hoe ze in de groep zat.

Rayna

Rayna

17-05-2016 om 08:30

Tango en anderen

Bedankt voor de tips! 'oma' kent ze ook al haar hele leven, mijn vader is al ruim 10 jaar met haar samen, dus mijn dochter weet niet beter. Ik legde de situatie zo uit om duidelijk te maken waarom wij niet meegingen. Dat 'oma' niet mijn moeder is, dat ze met haar eigen kinderen op pad wilde.
Onze dochter gaat vaak een paar dagen bij opa en oma logeren, maar dan gewoon thuis. Dan was dit gedrag niet.
We gaan idd nog met opa en oma in geaprek! En op haar spel letten is een goeie tip! Dank!

aanpassing?

Is het de eerste keer dat ze 5 dagen van jullie weg is geweest? Want dat kan ook al best indrukwekkend zijn voor een kind van 5 jaar. Misschien is haar gedrag een reactie hierop?

Mijn kinderen zijn op uitjes en vakanties met anderen vaak op hun 'paasbest' en dat wil er nog wel eens toe leiden dat ze daarna thuis even een tijdje 'lastig' zijn, puur omdat de rek er dan even uit is (ook door vermoeidheid).

Of wellicht waren er daar wat minder regels en regelmaat en moet ze zich nu weer even aanpassen.

met andere woorden: misschien is er niet specifiek iets gebeurd maar is het gewoon de weerslag van een weekje helemaal in een andere omgeving, met andere mensen, andere eisen?

tante Sidonia

tante Sidonia

26-05-2016 om 00:08

Mischien

kun je het spelen zelfs een beetje sturen. Door met haar te spelen; personages van de poppetjes en haar te vragen wie jij zal spelen en vervolgens wat er gebeurde?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.