Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Truusje

Truusje

09-02-2015 om 15:00

Gastenlijst partijtje

Mijn dochter heeft binnenkort haar partijtje voor haar 10e verjaardag. De meerderheid van de gasten heeft ze nog nooit uitgenodigd, maar ze was er niet vanaf te brengen dat ze deze kinderen wilde uitnodigen. Er komen ook twee kinderen uit een lagere groep waarmee ze in de straat en op de BSO speelt. Ik heb haar gezegd dat ze bij die kinderen waarschijnlijk niet terug wordt uitgenodigd omdat de meeste kinderen alleen klasgenootjes vragen. Dat vond ze echter los staan van elkaar en 'je vraagt niet om terug gevraagd te worden'. Inmiddels heeft ze ook al van twee klasgenoten die voor het eerst niet zijn uitgenodigd klachten gekregen, waarop ze ook vrij makkelijk reageerde ('nee, dit jaar niet, misschien volgend jaar weer').
Ergens heeft ze natuurlijk wel gelijk dat ze moet vragen wie ze wil ('het is mijn feestje mama'), maar ik hoop maar dat ze er geen spijt van krijgt.
Hoe gaat dat bij jullie? Hebben jullie ieder jaar dezelfde kinderen op partijtjes, of wisselt het ook wel? Houd je rekening met terug vragen en stel je eisen aan de gastenlijst?

Nastia

Nastia

09-02-2015 om 15:06

Verstandig...

Verstandige dochter! En ze heeft helemaal gelijk ook. Het is haar feestje, dus ze nodigt uit wie ze nu leuk vindt. En niet vanwege resultaten in het verleden of toekomstige uitnodigingen. En de anderen? Jammer de bammer.. misschien volgend jaar.

Half a twin

Half a twin

09-02-2015 om 15:13

Mijn stomste fout

Mijn stomste fout ooit in zaken een verjaardagspartijtje was de terugvraagregel strak hanteren. Op het partijtje voor dochter haar 6e verjaardag was ik bezweken onder de druk van een moeder die vond dat haar dochter recht had om op het feestje van mijn dochter te komen, omdat mijn dochter ook bij haar geweest was. Bij de 7e verjaardag dacht ik dus dat terugvragen de norm was in partijtjes kringen. Ik had nog weinig ervaring op dat gebied, dus toen heb ik dochter gesommeerd ook X uit te nodigen, omdat ze ook bij X was geweest.

Wat een teleurstelling beide keren heeft het kind dat gedwongen was uitgenodigd een negatief stempel op het feest gedrukt. Het meisje op de 6e verjaardag van dochter wilde steeds naar huis als het niet ging zoals zij bedacht had en die van de 7e verjaardag deed alsof zij het feestvarken was, blies de kaarsjes uit, wilde met elk spelletje eerst, wilde de meeste friet en de v er rsierde stoel.

Spijt, ik doe het nooit meer dat dwingen. Keuze van het kind blijft keuze van het kind ook al zijn er dan klasgenoten teleurgesteld.

Dya

Dya

09-02-2015 om 15:43

inderdaad

verstandige dochter.
Dochter hier is al 4 keer op rij uitgenodigd bij een meisje, nodigt haar nooit terug uit.
Feest en dwingen, ik vind dat een heel aparte combinatie.
Wat mij betreft zijn er ook zeker geen vaste normen, die bepaalt het feestvarken steeds weer. (En ik natuurlijk..)

Barvaux

Barvaux

09-02-2015 om 17:09

tja

Als iedereen alleen uitnodigt waar ze al zijn geweest vallen er nog veel meer kinderen uit in de klas omdat de meeste feestjes met ongeveer 6 kinderen zijn OF iedereen moet vervolgens iedereen uitnodigen. Populaire kinderen kúnnen niet elk kind uitnodigen en onpopulaire kinderen mógen dan niemand uitnodigen omdat ze daar ook niet zijn geweest

Suze

Suze

09-02-2015 om 17:51

Overwegingen meegeven

Ik denk dat je kinderen niet moet dwingen bepaalde andere kinderen uit te nodigen.

Je kunt ze wel stimuleren dat wel te doen, redenen en overwegingen om iemand wel of niet uit te nodigen noemen. Die kunnen heel goed zijn (of misschien ook helemaal niet ). En dan kan kind dat meenemen in zijn/haar eigen gedachten over de gastenlijst. Als je goede argumenten hebt zal een kind dat vermoedelijk eerder meenemen in zijn/haar beslissing dan als het een slechte reden is.

Naarmate ze ouder worden krijgen ze steeds meer hun eigen mening daarbij. Prima. Op het VO doen ze het helemaal zelf (als ze het al vieren).

Nur

Nur

09-02-2015 om 18:09

Deels zelf beslissen

Ze mogen van mij voor het grootste deel zelf beslissen. Als ze echter een heel goed vriendje niet uit willen nodigen dan zou ik het wel belangrijk vinden dat dit vriendje ook moet komen. Ik kijk dus wel de genodigden list na en als er dan iemand mist dan zou ik daar wel met ze over praten en vragen waarom dat kind niet. En als het echt een goed vriendje is zou ik er wel op staan dat die ook mag komen.
Over en weer uitnodigen hoeft van mij niet perse. Dat zou inderdaad ook niet werken want dan zou mijn ene kind maar heel weinig kinderen hoeven te vragen (omdat hij minder vaak werd uitgenodigd) en de ander had wel de hele klas kunnen vragen (die werd overal zo'n beetje gevraagd). Dus aan die regel hoeven ze zich wat mij betreft niet te houden.

Suze

Suze

09-02-2015 om 18:28

Nur

Eens met jou. Goede vriendjes moesten mijn kinderen ook uitnodigen. Gelukkig hadden ze dat zelf ook altijd al bedacht .

Truusje

Truusje

09-02-2015 om 20:23

Ook gedaan

Bij mijn oudere kind heb ik inderdaad in het verleden ook wel meer aangedrongen om bepaalde kinderen wel uit te nodigen en dan bleek later dat de vriendschap toch al aan het verwateren was. Wat dat betreft is het misschien wel goed dat mijn jongste zo stellig was in haar voorgenomen gastenlijst. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat lopen, want er zijn natuurlijk nu twee kinderen bij die niet zo bekend zijn bij de klasgenoten. En ook nog twee 'officiële' ADHD'ers, gelukkig wordt het geen thuisfeestje

creabea

creabea

09-02-2015 om 22:41

altijd gemengde samenstelling

van kinderen uit de klas en andere vriendjes (van bso/buurt). En dat gaat eigenlijk altijd prima. Maar goed hoor, van je dochter. De ervaring hier is dat oudste ook best goed kan kiezen welke kinderen hij zal uitnodigen. Toen hij jonger was was het nog wel eens van als ik X uitnodig moet Y er ook bij, want dat is de beste vriend van X, maar dat doet hij niet meer. Vorig jaar had hij zelfs besloten 'alleen rustige kinderen' uit de nodigen, want die drukke kinderen worden op zo'n feestje alleen maar nog drukker, was zijn redenatie. Vond ik niet erg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.