Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Daan

Daan

31-08-2015 om 13:15

gaatjes in oren

Mijn dochter van 12 wilde tot voor kort geen gaatjes in de oren, hoewel de meeste van de meisjes uit haar klas dit wel hebben. Maar nu plotseling wil ze ze wel. Het staat me ontzettend tegen. Het zijn natuurlijk haar eigen oren, maar ik denk dus dat het haar helemaal niet leuk zal staan., vind het (nog) niet bij haar gezicht passen. Ze is zo mooi en puur hoe ze is en ik denk dat het haar ouwelijk staat. Bij veel kinderen vind ik het niet lelijk hoor, maar zonder vind ik meestal wel leuker of net zo leuk.
Eigenlijk verbaas ik me erover dat het over het algemeen zo 'normaal' gevonden wordt dat kinderen gaatjes in hun oren krijgen als ze dat willen. Ik vind het eerlijk gezegd niet niks om dat zo jong al te mogen beslissen. De kans is er ook dat de oorlellen er nooit meer zo mooi gaaf uitzien als nu als ze later toch geen oorbellen meer wil dragen. Ook zie ik op tegen alle 'gedoe' rondom die oorbellen, met name ontstekingen die af en aan toch meer regel dan uitzondering zijn als ik zo om me heen kijk. Zelf vind ik het jammer dat ik in mijn puberteit gaatjes heb laten maken. Het zijn nu lelijke streepjes geworden en ik draag al 20 jaar geen oorbellen meer. Ben ik nu heel flauw als ik zeg dat het nu nog niet mag en bijv. zeg dat ze moet wachten tot ze 14 is. Ik weet dat ik in de minderheid ben, maar zijn er meer ouders die het nog tegen proberen te houden?


Evanlyn

Evanlyn

31-08-2015 om 13:23

Hier ook, dochter wilde het heel graag zo ongeveer van bovenbouw basisschool tot onderbouw middelbare school. Ik heb steeds gezegd dat het pas mocht als ze 16 was.

Nu is ze 16 en heel dankbaar dat ik het steeds heb tegengehouden. Ze is heel stoer en sportief geworden, draagt nooit sieraden of make-up meer, en zit zeker niet te wachten op twee littekens, of oorbellen die haar alleen maar kunnen storen bij het sporten.

Nou kan het zich bij jouw dochter heel anders ontwikkelen, maar dat is juist het punt: je hebt nog geen idee hoe ze zich gaat ontwikkelen. Tegen dat ze 16 is weet je al veel meer.

ja

Ik vind het toch een vorm van verminking. Zelf ook ooit rond mijn 12e gaatjes laten prikken (op aandringen van een oudere zus) en eigenlijk altijd spijt van gehad. Ik draag al zo'n 30 jaar geen oorbellen meer en nog stééds gaan die gaatjes van tijd tot tijd ontsteken.
Nou is mijn dochter pas 6 (en zijn mijn zonen niet geïnteresseerd in gaatjes in hun oren, gelukkig), maar ik ga het ook zeker verbieden tot haar 16e. En ondertussen hersenspoelen wij haar natuurlijk vast een beetje

Juliëtte

Juliëtte

31-08-2015 om 13:30

Voor mij hoeft het ook niet

Dochter is nog maar 8 en heeft het er nooit over. Mocht ze erover beginnen, schuif ik dat idd voor me (haar) uit tot en een flink stuk ouder is. Met zoon (nu 12) heb ik het wel aan de hand gehad. Die wilde het zo rond zijn 10e opeens. Oeh, ik vind dat toch zó lelijk. Maar goed, die kreeg dat dus te horen: wachten. Hoor er al heel lang niets meer over.

Daan

Daan

31-08-2015 om 13:35

Evanlyn

Leuk om te horen Evanlyn. Maar hoe was het in de tijd dat ze wilde, maar niet mocht? Werd het een groot item? Kende ze meer meisjes die het nog niet mochten? Ik vind het best moeilijk om haar dit te verbieden terwijl 'iedereen' het wel mag, veel jonger al zelfs. Dat ik denk dat het haar niet staat zeg ik trouwens niet tegen haar, dat vind ik niet aardig. Maar alle andere argumenten die ik had genoemd gebruik ik wel.

Dees

Dees

31-08-2015 om 13:48

Alleen maar ellende

Ik kreeg ook oorbellen maar dat wilde ik toen alleen omdat mijn zus en moeder het ook hadden. Ik was kleuter en begreep er niets van. En toen begon de ellende, uiteindelijk is een oorbel er in het ziekenhuis uitgehaald en heb ik ze nooit meer willen dragen. 1 kant is geloof ik dicht gegroeid, de andere daar komt bijna dagelijks pus uit, en dat zo'n 30 jaar lang. Het doet overigens geen pijn ofzo.

Elke

Elke

31-08-2015 om 13:59

Hier ook

Ik was 16, bewuste keuze dus, maar alsnog spijt van gehad. Oorbellen passen gewoon niet bij mij. Nu zit ik dus met ongebruikte gaatjes die regelmatig nog ontsteken (elke maand). Dus hoe gebruikelijk het ook is, bij mijn eigen kinderen zou ik het tóch zonde vinden en zo lang mogelijk proberen tegen te houden.

Evanlyn

Evanlyn

31-08-2015 om 14:04

Daan

Het werd niet zo groot nee. Kwestie van veel enge verhalen vertellen over ontstekingen (en de toch al aanwezige angst voor naalden).

Daan

Daan

31-08-2015 om 14:06

goed om te horen

Bedankt voor de reacties, ik vind het fijn om te horen dat er toch meer zijn die het niet zomaar toestaan. Ja dat 'hersenspoelen' deed ik ook Jippox, toen ze jonger was. En ze was het toen volledig met me eens, ze zou nooit gaatjes nemen haha. Ik ben ook een beetje geschokt hoe dat opeens kan veranderen. Het 'losmaken' dat bij de puberteit hoort is een beetje begonnen, denk ik.

hmmm

Toevallig begon dochter (10) er deze zomer over, of het pijn deed, gaatjes prikken. Terwijl ze absoluut geen roze-jurkjes-make-up-nagellak-meisje is.
Ik heb gezegd dat ze dat die vraag maar eens aan een klasgenootje met oorbellen moest vragen; ik heb weliswaar genoeg gaatjes in beide oren voor het hele gezin, maar weet absoluut niet meer of het pijn deed. Ik was denk ik 12-13 jaar toen ik mijn eerste gaatjes kreeg.
En afgezien van de beginweken, nooit last gehad van zweren, pus of ontstekingen. Schoonhouden met sterilon, alleen edelmetaal gebruiken - zilver of goud.

Als dochter zelf per sé wil mag het van mij, maar ik ga haar niet dwingen, pushen, of herinneren. Zal dus nog wel even duren voor het gaat gebeuren

Katniss

Katniss

31-08-2015 om 14:47

Wel gezwicht

Mijn oudste wilde heel graag oorbellen. Uiteindelijk zijn we gezwicht toen ze haar A-diploma haalde (als 9-jarige). Nu 7 jaar later heeft ze nooit meer oorbellen in, dus ik vind het wel zonde van die gaatjes. Jongste heeft er gelukkig totaal geen behoefte aan om gaten in haar oren te laten prikken
Zelf heb ik als ca. 7-jarige oorbellen gekregen. Die wilde ik toen heel graag. Later als tiener nog een paar gaten ernaast laten prikken en jarenlang 4 oorbellen gedragen. Nu alweer een jaar of 20 niet, maar inderdaad zijn de gaatjes soms nog wel een beetje ontstoken. Het verbaast me ook dat ze nog steeds open zijn.

tja

Wij mochten thuis geen gaatjes in de oren. Dus toen ik uit huis ging heb ik ze zelf laten zetten. Die gaatjes, als je ze goed verzorgt, hoeven geen probleem te geven. Die ik dus ook nooit gehad heb ondanks een allergische aanleg. Gewoon goede oorbellen aanschaffen en als het niet goed voelt direct afschaffen. Dagelijks heb ik ze in, soms zelfs s'nachts.
Dochter kreeg al snel knopjes. Waar mijn ex vandaan komt was dat gewoonte. Ook geen probleem. Ze heeft ook dagelijks oorbellen in.
Ik heb hier wel een ban gedaan op piercings. Zoon vroeg er al om op de basisschool. 16 Jaar leek me toen wel een goede leeftijd maar toen het zover was vond ik het ook niet zo leuk. Het went wel. Gelukkig heeft zoon het inmiddels weer uitgedaan en het is gewoon dichtgegroeid.
Dochter heeft nu al een tijdje zo'n ding. Gelukkig heeft ze een beschaafd klein ringetje voor nette visite, maar het blijft gek om naar te kijken.
Over tattoos wil ik het helemaal niet hebben. Uiteindelijk kun je het niet tegenhouden maar als het aan mij ligt gebeurt het niet.
Ik scherm er dan maar mee of het ook nog leuk is als je zo'n oud vel hebt als je moeder? Dan lijmen ze mij dat ze 'moeder'willen laten tatoeren.

Zilver of goud

Omdat ik op mijn 12 e koos voor gaatjes, liet ik mijn dochter tot haar 12 e wachten. Allebei hebben we nooit oorontstekingen, wel dragen we alleen zilveren of gouden oorbellen. Het liefs stekers ter voorkoming van uithangen. De lievelings oorbellen zijn een paar oude gouden stekers, de ik vroeger droeg.

Mijn moeder koos voor gaatjes toen ze 65 werd; zo wisten de kinderen met verjaardagen weer een leuk idee als verjaardagscadeau.-

Jaina

Jaina

31-08-2015 om 15:26

Prima

Mijn oudste dochters hebben al heel jong gaatjes gekregen in hun oren. Ze zijn nu volwassen en ze dragen elke dag oorbellen. Ik zelf trouwens ook. Ik ga nooit het huis uit zonder oorbellen. Mijn jongste dochter is veel te vroeg geboren, heeft lang in een couveuse gelegen en was als klein kind altijd heel erg ziek. Dus gaatjes waren niet echt een prioriteit toen ze heel klein was. Ze was een jaar of 6 toen ze er om begon te vragen. Toen heeft ze die ook gekregen. Vond ik een prima leeftijd. Ze wilde zelf heel graag. Zij draagt ook vaak oorbellen.

Mijn kleindochter van nu 2 heeft al gaatjes vanaf dat ze een paar weken was. Dat wilde haar moeder graag. Ze heeft nu van die schattige lieveheersbeestjes oorbellen en zo. Heel lief. Mijn nichtjes hebben ook gaatjes in de oren. Ik weet niet wanneer ze die gekregen hebben maar ze waren heel klein. De oudste van de twee draagt nooit oorbellen. Ik geloof niet dat ze het verder erg vervelend vindt dat ze die gaatjes heeft. Ik heb haar er nooit over gehoord in elk geval.

Toen de oudste gaatjes wilde voor een tweede paar oorbellen was ze 14 en toen mocht dat ook. De tweede wilde dat al met 10 (afgekeken van grote zus) en toen heb ik gezegd dat ze moest wachten tot ze 14 was. Die leeftijd puur gekozen omdat grote zus 14 was toen ze het tweede paar kreeg. Zij heeft met 14 een tweede paar laten schieten en met 15 een derde paar. Daar heeft ze nu een beetje spijt van want die gebruikt ze nooit meer maar echt last heeft ze er ook niet van. De jongste wil geen tweede gaatjes.

Ik heb zelf ook twee gaatjes per oor en ik draag nooit twee oorbellen meer. Maar het feit dat die gaatjes er zitten heb ik verder geen last van. Ik denk wel dat het vaak zo gaat: als tiener en twintiger is meerdere paar oorbellen leuk maar als je veel ouder wordt dan draag je dat (vaak) niet meer. Natuurlijk uitzonderingen daargelaten.

Voor verdere piercings is mijn grens 16.

Mijntje

Mijntje

31-08-2015 om 15:30

ongesteld

Mijn achternichtje kreeg ze toen ze voor het eerst ongesteld was geworden. Ze wou ze al heel lang. Mijn nicht wilde dit moment bijzonder maken, ik vond het wel een leuk idee. Dat was ook met 12 jaar trouwens.

Ik nam pas op m'n 33ste gaatjes in mijn oren. Ik vind het wel wat anders in je oren dan in je neus, navel of geslachtsdeel. Voordat je het weet komen ze stiekem thuis met zoiets, of een tatoo Ik heb zelf zonen, maar ik vind met 12 jaar gaatjes in de oren niet zo'n issue. Als dat dit voor jou ook is, moet je dochter gewoon even geduld hebben, 16 is ook een mooie leeftijd.

Jaina

Jaina

31-08-2015 om 15:30

Ontstekingen

De enige ontstekingen waren bij mijn tweede dochter toen ze het tweede paar liet schieten. Een beetje eigen schuld want ze was wel heel ongeduldig met het omwisselen van de zweerknopjes voor een paar naar eigen keuze. Zij heeft wel een paar pijnlijke ontstekingen gehad.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-08-2015 om 15:46

hier

allergisch voor gewone oorbellen, dan krijg ik echt heel dikke oren, waar het vocht uitloopt (geen pus, maar helder vocht) en het jeukt verschrikkelijk. Sindsdien alleen nog maar goud, incidenteel zilver, gedragen en nooit meer last gehad (behalve dan die ene keer dat ik weer eens de zweerknopjes probeerde...).
Ik heb de oorbellen altijd in, dag en nacht. Als ik ze toch eens eruit haal: het zijn 2 mooi kleine ronde gaatjes, geen streepjes. Geen idee of ze ooit nog zouden dichtgroeien.
Ik zit ook erg te twijfelen of mijn dochter oorbellen mag. Ze heeft nogal snel last van allergieen en ben dus bang dat dit bij haar niet goed gaat.

Thursday Next

Thursday Next

31-08-2015 om 15:51

hier

is dochter 13 en die heeft net gaatjes. Ik vind dit wel een leeftijd waarop ze het zelf kunnen en mogen beslissen.
Jongste van 9 wil ook gaatjes maar die moet nog een paar jaar wachten.

dooddoener

"als je het goed verzorgd krijg je geen ontstekingen"

Wat een onzin. Ik zei al: die gaatjes in mijn oren zijn al 30 jaar niet meer gebruikt. Maar toch ontsteken ze nog regelmatig. Dan maak ik het goed schoon en dan gaat het weer over en een paar maanden later is het weer bal. En zo te lezen ben ik bepaald de enige niet met dat probleem.

Waarom zou je dat een kind aan doen alleen maar op cosmetische gronden? Gewoon niet doen dus.

Ik vind het trouwens echt ontzettend lelijk en ordinair staan bij heel jonge kinderen, maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

oh zucht

Kom maar op met alle opmerkingen over mijn gruwelijk spelling. Sorry, ik leer het ook nooit

Amare

Amare

31-08-2015 om 16:30

leuk juist

mijn dochter wilde gaatjes op haar 10e. Gekregen, en ze draagt in principe dagelijks zilveren knopjes. Staan heel leuk. Bij feestjes draagt ze andere oorbellen, hangertjes of dolfijntjes. Maar wel altijd zilver, want tegen nep kan ze niet.

Zelf draag ik ook vaak zilveren knopjes, maar ik wissel af met ringetjes. Net hoe mijn bui is (en mijn haar zit).

Marie

Marie

31-08-2015 om 17:17

7 jaar

Hier kregen dochters met 7 jaar gaatjes in hun oren van hun tante (wel in overleg hoor). Vonden ze heel speciaal.
Zelf kreeg ik ooit ook voor mijn zevende verjaardag gaatjes in mijn oren van mijn tante. Beetje familietraditie dus.

Over mislukte oorlellen. Ja daar heb ik er ook eentje van. Komt omdat er destijds bij mij met de hand halve ringetjes doorgedrukt zijn en bij 1 ook kwam die er onder weer uit. Daar heb ik veel ellende en ontstekingen aan gehad. Op den duur dicht laten groeien en nieuw gaatje laten schieten (dat is trouwens een uitkomst).

Kan trouwens niet meer tegen "nep" (nikkel) en daarom draag ik al jaaaren knopjes van chirurgisch staal (van het schieten) en zo nu en dan op een feestje wat anders.

Ik zou zeggen - mooie leeftijd toch?

Dochters dragen trouwens van alles in hun oren, nergens last van. Hebben ondertussen ook al 4 gaatjes in beide oren (zelf geregeld en betaald).

guera

guera

31-08-2015 om 17:27

hier ook

Dochter was 6, ze zeurde al vanaf haar 4e . Ze mag alleen echt zilver of goud dus al die goedkope kadootjes mag ze een half dagje in bij een feestje en dan weer goed schoonmaken en eruit. Ze mag ook geen zware hangers. Ze heeft nooit ontstekingen gelukkig. Ik zelf heb ook aan de ene kant 2 en aan de andere kant 4 gaatjes maar ik gebruik er maar 1 aan elke kant. Die andere gaatjes zie je nauwelijks nog. Ik vind oorbellen echt wel heel mooi staan. En ordinair ach.Sommige kinderen hebben kleding aan waarvan ik denk: huh? of al heel jong make up.
Jongentje van 4 met een oorbel snap ik dan weer niet maar goed ik vind een volwassen vent met een oorbel ook echt geen gezicht en die hele tattoo rage vind ik ook niet echt wat. Maar moet iedereen lekker zelf weten.

Jaina

Jaina

31-08-2015 om 18:05

Ontstekingen niet gewoon

Ik heb geen empirisch bewijs verder maar in mijn omgeving heeft bijna elke vrouw gaatjes en ik hoor zelden iets over ontstekingen. Je kan natuurlijk pech hebben en daar vaak last van hebben maar het is echt niet iets wat er bij hoort. Ik draag alles inclusief de meest goedkope oorbellen en heb nooit ergens last van. Voor mijn dochters en nichtjes geldt hetzelfde. Het is dus niet zo dat als je gaatjes laat schieten het een en al ellende is met ontstekingen. Dat komt voor maar is niet iets wat er bij hoort of gewoon is.

maar nogmaals

De kans dat je de rest van je leven last hebt van ontstekingen (ook als je nooit meer oorbellen draagt) is er dus wel. En dat weet je van te voren niet.
Daarbij gaan die littekens (van de gaatjes) nooit meer weg. Die heb je voor altijd, en nog lekker zichtbaar ook.

Ik vind het eigenlijk wel bizar dat iemand zoiets überhaupt bij een jong kind overweegt.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

31-08-2015 om 20:36

hier vanaf zes

Dochter wilde ze heel graag en heeft ze voor haar zesde verjaardag gekregen. Ik draag zelf ook oorbellen (sinds mijn zesde denk ik ook ongeveer). Dochter vond het gaatjes schieten spannend, we hadden het goed uitgelegd en ze had de keus: of in het weekend doen (als er twee mensen aanwezig waren om in 1 keer twee oren tegelijk te schieten) of op haar verjaardag te doen (toen was er maar 1 iemand, en moest het dus in twee keer, dat deden ze daar liever niet bij kinderen). Ze koos voor het laatste en ze was een bikkel. Ze is nog steeds heel erg blij met haar oorbellen en wisselt ze regelmatig, kan het nu ook redelijk goed zelf (is inmiddels 8). Ze heeft de zweerknopjes ruim een half jaar gedragen volgens voorschriften en er nagenoeg geen last van gehad. De enkele keer dat er iets wat dikkig was, hielp de sterilon afdoende. Dochter draagt overigens alleen zilver, meest oorstekers en een enkele hanger (maar geen zware). Het staat haar overigens heel leuk. Goedkope 'rommel' draag ik zelf ook niet, alleen zilver of goud, anders krijg ik zelf wel last van mijn oren, dus dat probeer ik bij dochter maar niet uit.

Sneeuwitje

creabea

creabea

01-09-2015 om 09:47

veel plezier van gehad

ik heb vroeger gaatjes gekregen voor mijn zwemdiploma, en er veel plezier van gehad. Later, toen ik een jaar of 15-16 was heb ik er nog een paar gaatjes bij laten schieten. Tegenwoordig draag ik geen oorbellen meer; sinds ik kinderen heb kan ik ze niet meer verdragen, heel vreemd. Het gaat niet ontsteken (nooit last van gehad), maar jeuken dat het doet! Had mijn moeder ook last van, dus het zal wel meer voorkomen. Maar eigenlijk vind ik dat heel jammer, want ik vind oorbelletjes zo leuk. Ben zelf een liefhebber van kleine kleurige knopjes (mille fiori) en zilveren diertjes enzo.

Wel bijzonder trouwens dat gaatjes nog gaan ontsteken als er geen oorbellen meer gedragen worden, dat had ik nog niet eerder gehoord!

Littekenweefsel?

Mijn dochter heeft ter hoogte van een gaatje inwendig een lichte verdikking. Het lijkt of daar wat littekenweefsel is gevormd. Het is niet is niet ontstoken en het jeukt niet. Maar ik kan mij voorstellen dat zoiets kan gaan jeuken als mijn dochter er vaak aan zou gaan friemelen, ook wanneer ze geen oorbellen zou dragen.

mijn 2 centen

Hier ook gaatjes op mijn 12e. Jonger zou ik zelf niet goed vinden denk ik: grotere kans dat het een bevlieging is, minder verantwoordelijk met hygiëne, en grotere kans dat na gaatje 1 het toch pijn doet en er verzet is tegen gaatje 2 (er zijn trouwens juweliers waar ze beide gaatjes tegelijk schieten, en die zou ik altijd kiezen).

Ik draag nu vaker geen oorbellen dan wel. Ik heb dus twee gaatjes die je wel ziet, maar je moet goed kijken. Geen verdikking, geen streepje - echt een puntje. Ik denk dat als je geen zware oorbellen draagt, de kans groter is dat de gaatjes ook groter worden (sommige mannen doen dat expres, staafjes erin enzo. Lelijk!!). Heb ook nooit ontstekingen gehad.

Ik zou gaatjes ernstig ontmoedigen als je dochter grote oorlellen heeft (zie Andre Hazes. Wie zulke oren heeft, doet er imho beter aan daar niks in te hangen) of twee verschillende oren (dat heeft mijn moeder: een oorlel vast aan het hoofd, de andere los). Als ze verder nette oren heeft vind ik éen stel gaatjes persoonlijk het beeld niet erg verstoren. Zelf ben ik geen liefhebber van meerdere sets gaatjes, waardoor je uiteindelijk zo'n perforatierandje krijgt...

Pas wel op met al te erg verbieden. Ik had op het VO klasgenoten die zelf aan de slag gingen met een naald en een kurk. Dat wil je ook niet.

Groeten,

Temet

Jamie

Jamie

01-09-2015 om 12:33

ja hoor zet maar weer een hele cultuur weg met

ordinair, lelijk en bizar.

In Spaanstalige landen is het heel normaal om bij baby's meteen gaatjes te laten prikken.

Hier vanaf mijn dertiende en ik ben echt geen meisjemeisje. Ik draag ze nu maar zelden maar ik heb nergens last van, het ziet er ook absoluut niet lelijk uit, gewoon een klein stipje, geen streepje of wat dan ook.

lisbeth

lisbeth

01-09-2015 om 13:09

Hier

Met 6. Dochte heeft een hele verzameling oorbellen. Draagt ze graag en veel. Nooit problemen gehad. Ik mocht zelf vroeger pas op mijn twaalfde. Iets wat ik echt heel erg jammer vond. Later heb ik nog een tweede gaatje bij laten schieten. Ik draag dagelijks oorbellen. Ik vind oorbellen niet ordinair maar mooi, daarin zit het verschil.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.