Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mijntje

Mijntje

29-01-2015 om 09:52

fiets voor 9 jarige - tweedehands en waar?

Onze oudste is nu echt toe aan een nieuwe fiets. Z'n 20 inch fietsje wordt echt te klein. Hij wil nu ook graag versnellingen. Het moet echt een stevige stadsfiets zijn voor dagelijks gebruik.
Ik zoek liefst een goede tweedehands, maar ik vind de prijzen op marktplaats niet veel afwijken dan een tweedehands bij de fietsenwinkel, er wordt als gekken op geboden. Ook het verschil met een nieuwe is niet eens zo groot (scheelt 100 euro).

Mijn vraag is: kopen jullie nieuwe fietsen voor jullie kinderen of tweedehands en waar halen jullie die meestal vandaan (fietsenwinkel of marktplaats) ?


Hanne.

Hanne.

29-01-2015 om 10:02

tweede hands

Wij halen ze altijd tweedehands van marktplaats. Als ik nu even snel kijk zie ik diverse fietsen staan voor tussen de 100 en de 200 euro (Sparta) terwijl vergelijkbare fietsen in de winkel tussen de 250 en de 350 doen.

Prijsverschil vind ik de moeite waard.

Tweedehands bij de fietsenzaak heb ik nog nooit gedaan.

Mijntje

Mijntje

29-01-2015 om 10:07

Hanne

Dank je wel voor je reactie. Ik voel me een beetje krenterig dat ik op marktplaats tuur Maar het is ook maar een fiets voor een paar jaar. En ik gok nu op 24 inch. We keken naar batavus, maar sparta is ook idd een goed merk.

nieuw

Tot nu toe nieuw, maar mijn oudste is ook pas 9. Ik vind het prijsverschil van een nieuwe en een goede 2e hands dusdanig klein dat ik liever nieuw koop.

Eén keer een kleuterfiets via MP gekocht en het bleek een kat in de zak. Weggegooid geld dus, of je moet via bekenden aan een goede 2e hands kunnen komen.

Overigens heb ik zelf altijd op 2e handjes gereden hoor.

Hanne.

Hanne.

29-01-2015 om 10:12

waarom krenterig

Waarom zou je krenterig zijn als je daarvoor op marktplaats zoekt?

Je zoekt een goede fiets voor een goede prijs. En laten er op marktplaats nu net mensen proberen van hun goede fiets af te komen. Zeker bij kinderfietsen.

De fietsenwinkel hier verkoopt nieteens 2e hands meer. Als je een nieuwe fiets koopt moet je zelf je oude zien te verkopen.

amk

amk

29-01-2015 om 10:16

beide

ik heb ooit een prima fiets gekocht op marktplaats voor 7.50, heeft ze ruim 2 jaar op gefietst. Koste nog wat aan materialen: nieuw licht, snelbinders en een standaard maar voor 30 euro was ik wel klaar.

Nu rijdt ze op een 2e hands van de fietsenwinkel. Zonder versnellingen want die gaan alleen maar kapot zo ruig wordt er mee omgegaan op school. (fietsenstalling is wat klein)

2de hands fietsendief op marktplaats

Niet alleen particulieren bieden een ontgroeide fiets aan op MP. Er zijn ondertussen ook heel wat fietsboeren die meerdere opgeknapte fietsen op MP aanbieden. Zo heb je ter plaatse ook nog wat keus..

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-01-2015 om 11:33

online

Onze ervaring is dat jongensfietsen op marktplaats moeilijk te vinden zijn. Althans, jongensfietsen voor een leuke prijs en die dan ook nog goed zijn. Een gewone fietsenwinkel vind ik belachelijk duur voor 2ehandsjes

Voor onze kinderen hebben we uiteindelijk gewoon een nieuwe online gekocht. Wij hebben goede ervaring met fietsenstunt.nl
Heel netjes afgeleverd, vlot contact en bij sommige aanbiedingfietsen is de bezorging gratis.

Katniss

Katniss

29-01-2015 om 12:20

Winkel

Ik zag het niet zitten om het halve land door te rijden voor een tweedehands fiets. Gelukkig hebben wij in het dorp een tweedehandsfietsenwinkel dus daar heb ik de 24" inch fiets voor mijn (toen) 9-jarige gekocht. Was overigens nog niet heel goedkoop, volgens mij 150 euro. Nieuw zijn ze rond de 250 dus dat prijsverschil van 100 euro klopt wel.

creabea

creabea

29-01-2015 om 12:27

toevallig net fiets gekocht voor 9-jarige

en wij zijn voor een nieuwe gegaan (ook 24''). Tot nu toe hadden we nog nooit een kinderfiets gekocht dus het kon wel een keer vonden we. En nummer 2 kan over een paar jaar ook op deze fiets. Wel een van een degelijk merk (puky), want ik zie in mijn omgeving veel nieuwe merkloze kinderfietsen die maar één kind meegaan, dus. Koop je wel een fiets voor 100 of 150 euro, maar die valt dan na 1,5 jaar uit elkaar.... dat is ook niet erg duurzaam. We hopen dat we deze fiets als nummer 2 eruit gegroeid is ook weer kwijt kunnen op marktplaats

We hebben ook een nieuwe fiets gekocht omdat er op de tweedehandsmarkt in de omgeving net niet wat was naar onze zin. Onze kinderen zijn klein voor hun leeftijd, dus ik wil iets met een laag frame zodat ze niet inderdaad tot hun 9e op een 20'' rondfietsen

Als jouw 9-jarige een meer gemiddelde/grote lengte heeft voor een 9-jarige, lijkt me 24'' aan de kleine kant. Mijn zoon is net geen 1.30 lang schat ik zo in, en die past prima op 24''.

Mijntje

Mijntje

29-01-2015 om 12:40

klein uitgevallen

De 9, bijna 10 jarige is klein uitgevallen, 24 inch leek me eerder groot. Volgens mij is hij net over de 1.30 (max 135)
De fiets zal vast 2-2,5 jaar mee gaan, maar wel intensief dagelijks worden gebruikt. Nummer twee kan er sowieso niet op, daarna moeten we 'em weer verkopen.
Ik heb ook geen zin om een kat in de zak te kopen en dure reparaties te moeten doen.. Hij heeft nu een roestig tweedehandsje, hij mag ook wel een goede fiets.

Ik dub nog even door, even overleggen hier wat we doen.

Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 13:32

tja

De fietsenwinkel biedt garantie op tweedehandsfietsen dus dat is wel weer een voordeel. De laatste tweedehandsfiets hebben we wel op mp gekocht maar bij een zaak met garantie maar precies na de garantietijd begon de ellende en oudste fietst er nu stug op door, moet er nog anderhalf jaar mee en heeft net een mountainbike gekocht om toch nog aan zijn fietstrekken te komen (mountainbike wordt niet voor school gebruikt).

Ik zou gaan voor een nieuwe fiets of een tweedehands met garantie. Wij hebben de nieuwe fietsen altijd zeer goed tweedehands kunnen verkopen en dat zie ik dan toch als voordeel. Zeker jongensfietsen verkopen zeer goed.

Katniss

Katniss

29-01-2015 om 14:18

Maat

De fiets van mijn dochter (1,45 m.) is voor het goede nog net ietsje te groot. Ik verwacht dat ze er met een half jaar wel in is gegroeid. Het is nog wel veilig, ze kan met de punten van haar tenen op de grond. Mijn verwachting is dat ze over 2,5 jaar ongeveer 1,60 m. is, en dan gelijk op een 28" over kan.

mazzel

Elke dag op marktplaats kijken en meteen reageren als je iets geschikts ziet kan nog wel eens de manier zijn om een goede en voordelige fiets op de kop te tikken. Ik had er een merkfiets gevonden die er zo goed als nieuw uitzag voor 65 euro bij mensen één straat verderop. En die fiets kan ik van de zomer, als mijn zoon een grotere fiets nodig heeft voor het voortgezet onderwijs, voor min of meer dezelfde prijs wel weer kwijt via marktplaats. Er gaan wel wat uurtjes zoeken in zitten, maar het loont de moeite.

skik

lisbeth

lisbeth

29-01-2015 om 14:40

nu pas 24 inch

mijn bijna 8 jarige heeft nu net een 24 inch gekregen. ik denk dat hij zo'n 1.25 meet. niet veel groter in ieder geval. hij draagt broeken 128 en die zijn ruim.

Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 14:43

daar gaan we weer

Mensen: je kunt niet zomaar inches vergelijken, dat is gewoon de maat van het wiel! Het gaat om de laagste stand van het zadel en ik heb eens zadels gezien die lager kwamen dan de bagagedrager

Zorg gewoon dat je kind veilig fietst en dan zijn de tenen niet genoeg bij een noodstop tenzij je kind gewoon ontzettend goed kan fietsen, alles goed kan overzien en weet dat het naar voren moet schuiven bij een noodstop.

creabea

creabea

29-01-2015 om 14:52

barvaux

jaja, weet ik, maar mijn spruitje zit al een jaartje op een 24'' fiets, vanaf dat hij zo'n beetje tussen de 1.20 en 1,25 lang is. (die fiets was doodgegaan, dus nu weer een nieuwe 24'', maar dat terzijde). Die fiets had wel een relatief laag frame, maar niet heel extreem. Dus is mijn verwachting dat een 9-jarige van gemiddelde lengte al wel op een 26'' past. Dat zie ik ook bij klasgenootjes namelijk. De langere kinderen in groep 6 rijden zelfs al niet eens meer op kinderfietsen.

lisbeth

lisbeth

29-01-2015 om 15:16

hier ook

zuiden dus de gemiddelde communiekant krijgt in groep 4 een nieuwe fiets, standaard is 24 inch. vaak zie ik ze ook al eind groep 3 wisselen van 20 naar 24 inch.
Mijn oudste is met ruim 9 overgestapt op een 26 inch.

lisbeth

lisbeth

29-01-2015 om 15:18

28 inch

hier zie ik ze inderdaad ook vaak met groep 6 of 7 op een 28 inch fietsen. en dan paniek in de tent want ze komen niet metd e voeten op de grond en dan mogen zen niet affietsen bij het fietsexamen. moeten ze fietsen lenen van vriendjes of jongere broertjes of zusjes

Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 15:41

tja

Ik heb er toch een probleem mee om zo snel mogelijk je kind door de inches te trekken, je schiet er namelijk niets mee op omdat je dan kiest voor een lager frame (of gevaarlijk fietsen) en dan moet je toch weer een keer over naar een hoger frame (of je brengt je kind lang in gevaar). Je bent dus in het eerste geval niet minder geld kwijt en in het tweede geval neem je risico's.

Mijn oudste kreeg een 26 in groep 7 met hoog frame en ging pas in de tweede naar 28 inch en daar fietst hij nu nog op inclusief groeispurt maar heeft wel altijd veilig gefietst. Ik zie door mijn werk heel veel brugpiepers die zonder goede fietservaring op te grote fietsen die gekocht zijn voor de aanstaande groeispurt onveilig door het verkeer gaan.

Maar goed ouders houden dit zelf in stand door naar elkaar te kijken en fietsen te kopen op basis van leeftijd in plaats van lengte (communie DUS nieuwe fiets... sorry maar dat vind ik lachwekkend, koop een fiets als je kind er aan toe is).

lisbeth

lisbeth

29-01-2015 om 15:51

bij ons

zoon heeft afgelopen winter dan zijn 24 inch gekregen, geen idee of het een hoog of laag frame is. hij had bij zijn 20 inch zijn knieen zo ongeveer in zijn schouders. hij moest echt over.
mijn oudste heeft in groep 7 vlak voor haar fietsexamen de 26 inch gekregen, toen bijna 10 jaar. geen extreem hoog frame naar mijn idee. ze komt prima met haar voeten aan de grond. dat vind ik belangrijk omdat ze iedere dag zo'n 9 km fietst. ze zou trouwens zelf weigeren op een fiets te stappen waar ze niet bij met de voeten aan de grond zou komen. Haar 24 inch was echt te klein en te versleten om zulke afstanden te fietsen.

Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 16:01

je hebt tenen en tenen

Ik vind overigens niet dat een fiets pas goed is als een kind met beide voeten plat op de grond kan maar als het zadel nog flink hoger is is het wel een goed begin omdat een kind ook gewoon moet wennen aan de fiets. Kijk eens naar een tegemoet komend fietsend kind en let eens op hoe de ogen op de weg letten. Ze gaan alle kanten op, kijken dicht voor ze, ze botsen op elkaar als ze in een file rijden (daarom ben ik ook tegen fietsende groepen 678 zonder goede begeleiding) en zijn bezig met alles behalve fietsen. Het zit er gewoon nog niet goed in en als je dan ook nog eens een onveilige fiets hebt qua hoogte loopt je kind grote risico's. Het kind remt al vaak veel te laat en als het dan niet snel is om van het zadel af te komen valt het alsnog om omdat het alleen met de uiterste tenen aan beide kanten de grond raakt.

Er zijn minder gevaarlijke dingen die je je kind verbiedt denk ik dan wel eens.

Katniss

Katniss

29-01-2015 om 16:21

Heb ik dan verkeerd gekeken?

Dochter is toch best een lange meid, maar volgens mij heeft ze nu een 24" fiets. En die is dus net aan. Gek dat elders groepers 4 op een 24" fietsen.

Fietsendief #7= fietsenboer

autocorrectie

lisbeth

lisbeth

29-01-2015 om 16:39

Katniss

mijn oudste zal ook bijna 1.45 zijn en die fietst al bijna een jaar op een 26 inch

Mijntje

Mijntje

29-01-2015 om 17:21

maat

Die van mij heeft ook broeken maat 128 (truien 134), korte beentjes dus. Hij groeit vooralsnog heel langzaam, ik denk dat hij pas na z'n veertiende een groeispurt krijgt. Dus hij moet echt geen fiets voor op de groei.
Wij vinden een goed passende fiets ook heel belangrijk ivm veiligheid. Het verschilt denk ik erg per merk/model/beenlengte.

We hebben nu bedacht eerst op zaterdag bij een fietsenwinkel (of meerdere) naar een goede tweedehands te kijken. Kunnen we meteen de maat checken en zien wat voor fietsen er zijn en wat voor prijzen. Als er wat bij zit kopen we die, anders kijken we verder op marktplaats.

Barvaux

Barvaux

29-01-2015 om 18:24

Mijntje

Goed punt, het gaat vooral om de lengte en dan vooral de beenlengte maar mensen hebben het altijd maar over de leeftijd Niemand vindt het gek om bij een mountainbike voor volwassenen de maat te bepalen aan de hand van de binnenbeenlengte maar bij kinderen gaat het op leeftijd (of communiefeestdatum... sorry maar ik vind hem leuk en die houd ik er in).

guera

guera

29-01-2015 om 19:21

9 en 28 inch

Onze net 9 jarige van 1.35 fietst op een 28 inch. Je moet Letten op frame maat. Daarom is marktplaats lastig als je niet eerst kan proberen. Met een 24 inch ga je het denk ik geen 2 jaar redden. Onze zoon kreeg een 28 inch met kleiner frame. Is nu bijna 12 en eigenlijk al een tijdje eruit gegroeid. Ik zou voor een 28 inch gaan met kleiner frame.

Lusithania

Lusithania

29-01-2015 om 19:42

Antwoord op je vragen

De kinderen kregen altijd tweedehands fietsen. Ik koop liever een goede degelijke tweedehands van een goed merk dan een nieuw barrel voor dezelfde prijs.
Ik koos dan wel meestal fietsen van de eerste eigenaar, dus 'nieuwe' modellen.
Marktplaats was de plek waar ik ze vond en inderdaad was wat ik zocht erg gewild en dus moet je elke dag wel even kijken.

En dan nog wat ongevraagd advies over de banden- en framemaat.
Als je veel door een drukke stad moet fietsen, dan zou ik echt een passende fiets kopen en niet eentje op de groei. Dit is puur voor de veiligheid (voeten op de grond).
Mijn dochter hoeft niet door de drukke stad te fietsen maar heeft wel alle maten gehad (12, 16, 18, 20, 24, 26, 28 en heeft nu haar 26 inch ebike). De reden was wel zo snel mogelijk een grotere fiets, die wel goed moest passen, omdat grotere wielen ook zorgen dat je wat gemakkelijker volwassenen kan bijhouden.

Berekenen framemaat

http://www.fietskopen.eu/c-555065/framemaat-bepalen-volwassenen-en-kinderen/

Zelf altijd gelet op fietsen waar ze redelijk rechtop zaten en daardoor beter over hun schouder keken en zodoende meer overzicht hadden. Een fiets moet ook niet te zwaar zijn. En geen dynamo. En handvatten en een zadel waar geen regenwater in zakt. Kind reed toen op een model Batavus snake.

Tango

Tango

29-01-2015 om 21:45

Fietsenmaker

Zoon hier rijdt op een tweedehands fiets van de fietsenmaker, 24 inch. Kostte volgens mij 150 euro. Een echte Batavus.
Zoon is ruim 10, 1.31 m lang en deze maat is prima voor hem. Ik wilde hem destijds alleen maar kopen als hij er meteen op weg kon rijden. Eerder wel eens een 20 inch fiets een jaar in de schuur gehad omdat zoon er niet op durfde. Maar deze keer ging het prima.
Ik heb ooit eens een keer een fietsje, 16 inch, van Marktplaats gekocht waar later iets mis mee bleek te zijn zodat we nog 50 euro reparatiekosten erbij kregen. Schoot niet echt op. Daarna geen Marktplaatsfietsen meer gehad. Oh ja toch wel. Een 18 inch omdat zoon maar niet op die nieuwe 20 inch durfde, kostte 20 euro. Oud fietsje maar reed prima voor die paar maanden.
Verder kochten we ook weleens een nieuwe fiets bij Halfords. Goed betaalbaar en prima fietsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.