Tanja
01-10-2012 om 15:01
Eeuwige discussie over de lengte
er speelt al een aantal jaren een discussie bij mijn schoonfamilie, over de lengte van o.a. mijn zoon.
Mijn zoon wordt in december 12 en is nu 1.52.
Volgens mijn schoonzus en moeder is hij wel erg groot voor zijn leeftijd, terwijl als ik dit naga op internet en de maatvoering in de kleding bekijk niet het geval is.
Hij is gewoon gemiddeld.
Ik denk dat deze discussie komt door het feit dat mijn schoonfamilie klein is en altijd vergelijkt met het neefje van mijn zoon. Deze is 140 en is 12 van augustus.
Ik ben nu aangekomen op het punt dat ik geen zin meer heb om op bezoek te gaan.
Er wordt zo fel gereageerd als ik zeg dat mijn zoon gewoon gemiddeld is.
Als ik erbij zeg dat de meeste jongens in zijn klas even groot zijn en zelfs groter (hij zit in de brugklas en is dus een van de jongste) dan wordt er gezegd dat er in de klas dan toevallig grote kinderen zitten.
Ik weet eigenlijk niet hoe ik ze zover krijg om zelf eens te kijken en daarmee deze (in mijn ogen)zinloze discussie te stoppen.

koentje
01-10-2012 om 21:53
Eira
als je zo goed weet dat er frustratie achter zit, wat een !@# reactie is het dan om zo'n antwoord te geven. Je bevestigd eigenlijk waar ze bang voor is.Namelijk dat het niet goed/fijn/prettig of handig is als je klein bent. Dat is toch niet nodig?

bibi63
01-10-2012 om 21:57
Maar....
.... ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik vind een jongen van 12 met 1.52 niet bepaald groot.... Moet wel zeggen dat ik meer naar de meisjes kijk en die wellicht op die leeftijd nog voorop lopen en dus groter zijn dan jongens van 12? Mijn dochter was toen ze 12 was ook 1.52 en echt, echt de allerkleinste in de klas, ook vergeleken met de jongens.
Maar hoe dan ook, wat een gezemel van de familie zeg!
Gr. Bibi

Tijgeroog
01-10-2012 om 22:02
Eira
Ik ben niet groot, m'n dochter is voorlopig erg klein, maar ik ben absoluut niet jaloers hoor. Klein is fijn. Bij zwemles is ze zeker een kop kleiner dan de rest (ze is ook vrij snel met zwemmen). Als ik sta te kijken hoor ik de andere ouders vertederd praten over dat kleine meisjes dat al zo goed kwam zwemmen, dan ben ik wel trots.
Ds prima als jij groot beter vindt, en iets om jaloers op te zijn, maar ik zie het net andersom.

Vic
01-10-2012 om 22:09
Jeetje
Gaan we nu hier ook nog waarde-oordelen hangen aan het groot of klein zijn? Volgens mij gaat het er vooral om dat je een beetje tevreden bent met jezelf. Ik moet bekennen dat ik er niet voor terugdeins om een volwassene af te katten als die begint, maar nooit ten koste van hun kind. Dat kind kan er ook niets aan doen dat hij zo'n draak van een moeder heeft. Lullig hoor.

Relithe
01-10-2012 om 22:16
Huh?
Ik weet niet wat ik verkeerd heb gezegd eigenlijk..
Dat ik die moeder op haar nummer heb gezet die mij afkatte dat mijn dochter te groot zou zijn? Mag dat niet dan?? Of moet ik het accepteren dat mensen zo tegen haar doen...
Ik snap het niet helemaal.
Mij persoonlijk maakt het niet uit hoor of iemand groot, klein, dik of dun is, ik zal daar nooit uit mezelf iets vervelends over zeggen, ook niet uit frustratie en ik wil ook niet dat iemand dat bij mij en mijn naasten doet, dan zeg ik wat terug, logisch.

Sjansje
01-10-2012 om 22:25
Van je af laten glijden
Onze dochter, bijna 12, is 1.68 meter. Groter dan ik ben, en ook de langste uit haar klas. Nu zit ze ook nog eens op een ZMLK-school, en tussen die "kleintjes" met down oogt ze echt als een reus.
Zo'n beetje iedere dag worden we daar wel over aangesproken, zowel door vreemden als bekenden.
Ik knik en lach dan maar eens vriendelijk, en zeg droogjes: Ja, klopt, ze is lang...
Ik snap dat jij je zoon niet als extreem lang ziet, maar in de ogen van je familie is-ie dat wel. Immers: neef is kleiner. Dat is hun referentiekader. En dan kun je dat wel willen bewijzen met groeimeters en dergelijke, maar waarom al die moeite doen?
Laat het van je afglijden.

Annet
01-10-2012 om 23:07
Hij is zo groot als hij lief is
Of : ik vind hem zo lief als hij groot is....
Oftewel : verzin een goede one-liner die bij jou en hem past en die tegelijk een bevredigend antwoord is voor de familie.
Mijn zoon is net 10, 148 cm en sinds kort 1 cm langer dan zijn Oma. En ja, Oma vindt hem erg groot. Ze raakt er niet over uitgepraat. Het is allemaal relatief. Thuis is hij nog steeds het kleintje.

Tanja
02-10-2012 om 07:59
Mijn schoonmoeder is 1.48.
En zegt inderdaad als ze hem ziet.
"Nou ben je al groter als oma" of "sjonge wat je hebt oma al ingehaald"
Mijn reactie is dan, "tja daar is niet veel voor nodig"
wel lachend, maar toch.

Tineke
02-10-2012 om 08:41
Ach ja, oma's
Zo heb je een baby in je armen, en zo is het een lange slungel die je voorbij gegroeid is. Laat haar toch van dat momentje van verbazing genieten. Het leven is een wonder. Dat is wat oma's ervaren. En dan is de ontnuchtering van groeicurves totaal niet aan haar besteed.

Lil
02-10-2012 om 11:58
Groot groter grootst
ik kom net van de ggd af met zoon, vorige maand 12 geworden en nu 1.51 en 38 kg. Hoort toch echt bij de net iets onder het gemiddelde-gemiddelden volgens de groeicurve
Atalanta, moet echt lachen om jouw reacties wat je zou zeggen.
Als ik er nu even over nadenk is dat lengtedingetje iets wat bij ons bij de verjaardagen ook altijd weer naar boven wordt gehaald. Nichtjes die veel groter zijn, neefjes die veel kleiner zijn. Groter worden is blijkbaar ook weel boeiend onderwerp

mama 5
02-10-2012 om 12:39
Ach
Mijn schoonfamilie roept altijd dat mijn kinderen verschrikkelijk mager zijn. (zitten gewoon in het groene gebied van de kinder bmi, in de bovenste helft zelfs.
Dat zegt niets over mijn kinderen of mij, dat zegt iets over mijn schoonfamilie. Die zijn namelijk allemaal obees. Dus bij hun vergeleken zijn wij sprietjes.

Conference
02-10-2012 om 13:44
Zou daar ook geen trek in hebben
Ik zou er ook geen trek in hebben om iedere week hetzelfde gezever te horen hoor. Ik zou op de man af gewoon vragen of we met dat onderwerp onderhand niet eens klaar waren.
Hier hebben we een 10 jarige van 1.47 cm en een 13 jarige van 1.41 cm, in 1 gezin dus. Maar in de familie is dat helemaal geen onderwerp van gesprek. In het gezin is het 1 keer ter sprake gekomen toen broertje tegen broer durfde te zeggen dat hij "lekker" groter was. Zijn broer antwoordde toen heel gevat: "Ha! zorg jij nou maar eerst dat je wijzer wordt dan mij."

Ilva
02-10-2012 om 16:39
Pokon
Mijn middelste is heel groot voor z'n leeftijd. Toen hij nog maar drie was kreeg ik in winkels regelmatig te horen: Moet hij niet naar school. Ehh, nee, hij is pas 3. En toen ben ik er mee begonnen, als iemand zegt dat hij groot is, zeg ik altijd: Ja, iedere dag een theelepeltje pokon, werkt geweldig! Hij is nu trouwens 10 jaar en zo'n 1,60 m. Volgens de berekeningen wordt hij ongeveer 1,93 m. Nou, we zien het wel.

Knutselkei
03-10-2012 om 20:08
Herken het wel hoor,
dochter is lang, was al heel vroeg groot en op 10 jarige leeftijd 1.70, echt lang dus. Maar toch kreeg ik de kriebels van stééds overal maar weer die opmerkingen( terwijl ze terecht waren,ze was lang!) maar tjee, er is nog meer dan dat! Dus ik kan me wel voorstellen dat je van je familie dr op een gegeven moment wel klaar mee bent.
Nu is dochter 15 en al jaren 179cm. Zoon van 13 is 171, dus die wordt ook lang ( na heel lang middenmaatje te zijn geweest )
Ik zei ook wel eens iets van "jaa ik kook heel goed, dan krijg je dat, dan groeien ze"

une femme
04-10-2012 om 21:08
Huh groot?
Mijn zoon van nog geen 11 is 1,60m, dus jouw zoon is heel klein
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

T&T
05-10-2012 om 17:25
Jij kunt de discussie ook stoppen
"jaha, hij is best groot." want in hun ogen is dat schijnbaar zo, en dan verder met andere dingen... iedereen blij. Zowiezo, wat willen ze eraan doen dan dat hij groot is? hoeveel wil je er nou helemaal over zeggen?
Mijn kinderen zijn ook groot, niet abnormaal, maar tis echt iets voor oma's om iedere keer te roepen OOOH wat isie groot geworden! gewoon lief knikken en ja zeggen
Tess

Serra
08-10-2012 om 15:32
Ik snap het niet.
Je zoon is 1.52 meter. Punt. Dat is het is, 1.52.... Of dat nou groot, klein, gemiddeld etc is, is helemaal afhankelijk van interpretatie. Als je verschillende kaders gebruikt, ben je het per definitie oneens.
Jouw zoon is in dat licht ook niet gemiddeld. Jouw zoon is 1,52: afgezet tegen de groeicurve is dat gemiddeld, zoals het afgezet tegen zijn kleinere neef, groot is.
Ik begrijp niet dat dit zo'n punt is.

Tanja
08-10-2012 om 21:19
Nog
een keer.
Als het om de bovenstaande reactie ging, dan had je helemaal gelijk.
Maar ik heb al een aantal keren aangegeven dat ze vinden dat hij groot is voor zijn leeftijd.
Verder maak ik er geen punt van.
En heb ik ook al iedereen bedankt voor zijn reactie.
En gezegd dat ik er nu niet meer op ga reageren.

Anja Schoors
08-10-2012 om 22:29
Omgekeerd
Hier is het omgekeerd. Zoonlief is 13 en slechts 1m30 groot. Neefje van 9 jaar is daarentegen al 1m50. Hoe vaak er al niet gevraagd dat ze naast elkaar staan om te vergelijken. Alsof je zo al niet ziet dat neefje een heel stuk groter is.
Dus ik kan me best wel inbeelden dat het je irriteert dat ze daar telkens weer over beginnen...
En daarnaast heb je ook nog eens gelijk, 1m52 voor bijna 12 lijkt mij gewoon gemiddeld. Vreemd dat ze zeggen dat er in je zoon zijn klas toevallig grote kinderen zitten. Ik zou denken dat zijn neefje de kleinste van zijn klas moet zijn, dat zouden ze toch ook moeten weten. Of mss zitten in die klas toevallig veel 'kleine' kinderen?

Serra
11-10-2012 om 08:23
Tanja
Zag je reactie nu pas. En ik snap het nog steeds niet... )
Maar dat is verder ook prima. Mijn reactie was in ieder geval niet bedoeld om je ter verantwoording te roepen.