Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Anne

Anne

11-05-2015 om 11:21

Een leermiddel voor autistische kinderen

Lieve ouders,

Ik ben Anne, een Nederlands 20-jarige 2e jaars studente aan de Haagse Hogeschool. Ik studeer industrieel product ontwerp. Samen met 4 andere enthousiaste studenten ben ik een innovatief leermiddel aan het ontwikkelen voor scholen om autistische kinderen van 6 tot 11 jaar spelenderwijs emoties te leren herkennen in een interactieve manier. Dit project is een initiatief van Alicja, een pools meisje uit mijn project groep die erg begaan is met autistische kinderen en dit project heeft geleid tot aan de laatste ontwikkelingsfase van het product met haar kennis in kinderen met asperger syndroom.

Het product neemt vorm in een ketting met daaraan een effen rond amulet met een diameter van 8 cm en 3 cm dik. Dit amulet beschikt over een touchscreen beeldscherm aan de achterkant en een camera aan de voorkant. Dit product kunnen de kinderen om hun nek hangen en een foto maken van het gezicht van een klasgenootje. Het beeldscherm laat de foto zien en met speciale software verteld het het kind ook welke emotie het klasgenootje op de foto heeft. Deze foto's worden opgeslagen in een galerij, waar het kind de foto's kan terug zien. Niet alleen eigen gemaakte foto's worden in deze galerij opgeslagen. Wanneer er meerdere amuletten in klas gebruikt worden, worden alle foto's automatisch gedeeld met elkaar zodat ze er allemaal van kunnen leren en niet per se zelf een foto hoeven te maken als ze dat niet willen of durven om te leren. Op het amulet kan het kind ook een spel spelen waarin de foto's van de galerij worden weergegeven met een meerkeuze vraag welke emotie word weergegeven. Verder kunnen kleurinstellingen makkelijk worden gewijzigd naar de voorkeur van het kind.