Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lieverdje

Lieverdje

31-08-2016 om 11:03

dure muziekles

Mijn oudste wil muziekles (willen wij ook heel graag voor hem) maar ik ben zonet geschrokken van de prijzen van de muziekschool. €900,- per jaar, een half uur per week les. Zijn er hier mensen die goedkopere muzieklessen hebben geregeld voor de kinderen, en maakt het veel uit wat betreft de kwaliteit als je een goedkoper adres hebt gevonden?
Zoon bespeelt het instrument van zijn keus al wel en leest ook van bladmuziek, maar is nog geen gevorderde.

Mijntje

Mijntje

31-08-2016 om 11:10

duur

Wij hebben ook dure muziekles op een muziekschool, al betaal je in termijnen. Het kan ca. de helft goedkoper als je eens in de twee weken les neemt.
Of les van een conservatoriumstudent, dat is ook niet verkeerd.

Fransien

Fransien

31-08-2016 om 11:14

duo- of groepsles

Als er meer kinderen van zijn niveau zijn kan duo- of groepsles ook goed werken. Bij sommige instrumenten kun je les krijgen via de plaatselijke fanfare, maar dat is nogal instrument- en fanfare-afhankelijk.

Er zijn muziekdocenten die vanuit huis werken, vaak is dat minder duur. Les van een conservatoriumstudent is ook prima mits de student wat didactische vaardigheden heeft (niet bij allemaal het geval!).

Dees

Dees

31-08-2016 om 11:37

Nou

Hoeveel lessen krijgt hij? IK bedoel is het 52 weken of 42 weken of minder en hoeveel mensen zitten er in de les? Op zich is EUR 21 per les best schappelijk (900/42) als het om privelessen gaat.

Pirata

Pirata

31-08-2016 om 11:56

scoutingband

Bij ons is muziekles via de scoutingband aanzienlijk goedkoper dan bij de harmonie.
De prijs weet ik niet. Ons kind zit nu nog bij de harmonie maar wil op den duur over naar de scoutingband.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-08-2016 om 12:16

Hier

drie kinderen die muziekles hebben op de muziekschool. Maar ze zijn ook alle drie lid van een muziekvereniging en die regelen en betalen de muzieklessen voor hen. Er zit een flinke subsidie op die aan ons wordt doorberekend, wij betalen dus aan de vereniging. Wat we dan betalen is voor ieder kind het lidmaatschap van de vereniging (ontschiet me even hoeveel dat per kwartaal is, maar niet zo gek veel) en iets van €18,- per maand per kind. Daarvoor heeft kind iedere week privéles van 25 minuten van een gewone musieklesdocent op de muziekschool. Voorwaarde is wel dat de kinderen vanaf het behalen van het A diploma meespelen in het orkest.

Aagje

Subsidie

Mijn zoon zit op zangles. Omdat er geen muziekschool meer in ons dorp is, moet de muziekles door ouders bij een docent geregeld worden. Normaal gesproken krijgt zo'n muziekschool de subsidie, maar omdat die er bij ons niet is, krijgen de ouders dat. Ik betaal zo'n 700 euro per jaar aan de zangles en krijg aan het einde van het school via de subsidie de helft terug. Uiteindelijk is het 350 euro.

Juno

Juno

31-08-2016 om 12:43

Normale prijs

Veel geld, maar dit is wel de normale prijs. Ik betaalde jaren geleden al zo'n €800,- voor harplessen. Een half uur per week is wel het minimum, als je korter gaat zijn je vingers nog niet eens warm. Via de fanfare oid kan het wel goedkoper, maar dat moet je ook maar net willen.
Ik heb zelf niet zo'n goede ervaring met duoles.
Voor dat geld heb je wel een professional!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-08-2016 om 13:12

via een particulier

Zoon heeft twee jaar pianoles gehad bij iemand die les aan huis gaf. Heel positief. En de helft goedkoper dan bij de muziekschool (350 ipv 700 euro). Hij kreeg 30 minuten privé les. Bij de muziekschool zou het 20 minuten zijn geweest.

vlinder72

vlinder72

31-08-2016 om 14:00

825 euro

Viool/celloles is 825 euro (half uur per week). Alle andere instrumenten zijn 650 euro (25 minuten). Maar dat is wel inclusief orkest een keer per week.

Li

Li

31-08-2016 om 14:07

Het grote voordeel van de muziekschool is het samenspelen, de orkesten, de optredens. Maar als dat te duur is, of het kind hoeft dat allemaal (nog) niet, dan is een privé-docent prima. Misschien zelfs eens in de twee weken, dan is het goed te doen.

Ziggy

Ziggy

01-09-2016 om 09:38

Je kan ook.

Ikzelf heb prive les thuis 15 euro per les. Ik heb om de week een les is toch goedkoper dan elke week les. Geeft ook wat meer tijd om te oefenen. Zo'n week gaat heel snel om.

Lieverdje

Lieverdje

01-09-2016 om 11:10

serieus oefenen

.... Op zich begrijp ik wel dat die 900 euro ongeveer is wat het kost, dat een professional zoveel betaald krijgt (uurtarief van een kleine 50 euro). Waar is de tijd dat er nog subsidie was op dit soort dingen.......

Het punt is dat voor dat geld er wel heel serieus gestudeerd moet worden en dat zien we bij onze 10-jarige nog niet zo gebeuren. Samen les is ook een optie, dat is enigszins betaalbaar maar heb je dan wat? Met 2 of 3 tegelijk les, half uur per week kost 450 euro. Ik heb het idee dat dat half uurtje zo voorbij is, of heb ik het mis? Gaat er niet al tijd verloren met tas uitpakken, even een praatje etc? Ze verkopen het als 15 minuten individuele muziekles per week.... dat klinkt helemaal zo weinig.
Hoe gaat dat bij ouders die een dergelijk bedrag betalen voor de muziekles? Hoe serieus zijn de kinderen met muziek bezig, maken ze goede vorderingen? En weten jullie kinderen wat het kost?

Het gaat om een instrument dat niet bij de harmonie hoort, helaas, anders was dat wel een goedkopere optie geweest. Muziekschool heeft wel een paar ensembles die gratis zijn voor leerlingen, maar dat is niet echt voor kinderen, meer voor wat ouder (ook gezien de repetitietijden tot 22.00 's avonds).

muziekmoeder

muziekmoeder

01-09-2016 om 11:48

ja, best serieus

Hier kost celloles ongeveer 26 euro per keer (1030 in een jaar). Mijn zoon krijgt dan 45 minuten individueel les, niet via de muziekschool. Tussendoor bij deze cellodocente is er ook wel eens in plaats van gewoon les een groepsles waarbij leerlingen elkaar tips kunnen geven. Maar dat is maar eens in de twee maanden of zo.
Serieus? Nou, hij moet wel gewoon elke dag oefenen ja. Niet de dag van de les en niet de dag dat hij orkest heeft (dat is weer elders). Dus hij kan 5 keer oefenen. Een enkele keer is er iets/ heeft hij het te druk met school of zo, dan wordt het dus 4 keer en dat is wel jammer. Ook mag het van mij wel eens wat langer worden, vaak stopt hij al na 20 minuten.
En nee, ik vertel hem niet wat het kost. Hij houdt van cellospelen en wil er niet af.

Daarnaast zingt hij nog in het nationaal jongenskoor. Volgens mij kost dat net zoiets. Daarvoor krijgt hij 1,5 uur zangles per week, samen met 1 of 2 anderen (afhankelijk van het aanbod in die lesplaats). Daarnaast nog ongeveer eens per vier weken een halve dag repeteren met het hele koor.
Een enkele keer concerten geven (en nee, die krijgen ze niet betaald en helaas zijn er maar soms reductiekaarten, als we zeker willen weten dat we erbij kunnen zijn, kopen we dus al maanden van tevoren onze kaarten en dat bedrag kan wel flink oplopen. Maar goed, dat is geen les).
Mijn zoon zingt praktisch elke dag. De ene keer korter dan de andere keer. Vaak moet ik wel helpen herinneren dat hij nog zang en cello moet oefenen.

De hoornles voor onze dochter gaat dit jaar 989,- euro kosten. Muziekschool, 30 minuten individueel les (de docente geeft ook les vanuit huis maar wij doen dit via de muziekschool). De eerste 20 minuten zijn gesubsidieerd. Ik heb de precieze bedragen hier:
basis (20 min): 685,-
25 minuten 834,-
30 minuten 989,-
Dochter hoeven wij niet vaak te helpen herinneren. Ze speelt minstens een half uur per dag, dus 5 keer per week want 1 dag is lesdag en 1 dag is orkest.

muziekmoeder

muziekmoeder

01-09-2016 om 11:56

overigens

Lijkt me voor een tienjarige ééns in de twee weken les geen goede optie. Dan zou ik toch liever korter en/of in een groepje.
Ik ben het er trouwens mee eens dat het heel jammer is dat er steeds minder subsidie naar muziekles gaat. Het wordt steeds minder bereikbaar op deze manier. Voor steeds grotere groepen.

De optie die Mijntje noemde is trouwens een heel goede: als je niet al te ver van een grote stad woont kunt je aan het conservatorium vragen of je kind daar van een student les mag hebben.
Zo had ik vroeger zelf minstens een jaar gratis les (dat zal nu misschien niet meer gratis zijn). En anders zijn er genoeg conservatoriumstudenten die je kind voor minder geld les kunnen geven.

Hoe dan ook, ik zou het bedrag niet noemen aan je kind, maar wel (als jullie het doen) dat het echt iets bijzonders is wat best duur voor jullie is. Dat je het daarom alleen doet als hij/zij (bijna) elke dag even moet oefenen. Het is namelijk ook zo dat van oefenen het ook leuker wordt. Dat kun je best zeggen. Kwartiertje moet, langer is fijn en het is een privilege dat hij/zij daarop mag.
Wel begrijpelijk dat als kind net een computerspel doet of wat dan ook, dat dat even niet leuk is om daarvan weg te gaan, maar daar kun je oplossingen voor verzinnen (bijvoorbeeld: na school eerst thee drinken, dan instrument, dan pas andere dingen. Als er een vriendje is, dan direct na het avondeten - zoiets).
En hij/zij mag er een jaar op, daarna bekijken jullie samen of kind nog langer mag.
Heb je hier iets aan?

Dees

Dees

01-09-2016 om 11:57

Lieverdje

Beste lieverdje,

Een muziekdocent moet lessen ook voorbereiden laten we zeggen dat hij per les van 30 minuten nog eens 5 minuten moet voorbereiden (de ene les niets tot weinig de andere les een half uur). Dan gaan we verder rekenen. De lessen worden gehouden in een zaal die gehuurd moet worden.

900 euro op basis van 40 weken en iedere week een half uur les.

Eens goed rekenen 900/40= 22,50 per les dan moet je rekenen naar het uur 22,50/35*60= 39 euro per uur. Dat x 40 per week = EUR 1560 per week. Doorrekenen naar een maand 40x1560 / 12 en maand = 5200 per maand.

Dan heb je de kosten nog, huur en stookkosten en materialen. Huur is al snel 1000 euro per maand, kom je uit op 4200 euro.

Bedenk ook dat een muziekdocent vaak geen 40 uur kan werken omdat er tijdens schooltijden alleen volwassenen zullen lessen en daar zijn er veel minder van dan leerlingen. Ik denk dat 22,50 een heel schappelijk bedrag is.

muziekmoeder

muziekmoeder

01-09-2016 om 12:12

sterker nog, Dees

vergeet verzekeringen niet en dan vooral: sparen voor pensioen! Als ze tenminste niet op een muziekschool werken maar zelfstandig.
Je kunt wel zeggen dat veel muziekdocenten dus onderbetaald krijgen. Mijn moeder (pianodocente) werkte vrij veel middagen en avonden maar heeft er op een gegeven moment een baan bijgenomen. Ook vanwege zaken als pensioen en zo.

Maar eigenlijk begrijp ik van Lieverdje dat ze wel begrijpt dat het niet *duur* is (als in: dat is onredelijk veel geld voor zoiets), maar wel *veel geld* (veel geld om uit te geven.

lieverdje

lieverdje

01-09-2016 om 12:53

Juist

Je hoeft mij geen rekensommetjes voor te leggen van waar je voor betaalt, dankjewel. Ik ben zelf ondernemer dus ik weet dat allemaal wel.

Duur inderdaad in de zin van veel geld. Ik zou muziekles in de eerste instantie willen zien als een leuke bezigheid. Ook wel met oefenen erbij, maar ik denk niet dat een discipline van een half uur per dag er in zit. En dan vind ik 900 euro per jaar wel veel geld. Je moet op voorhand al weten dat je er serieus voor wil gaan, zeg maar.

Tonny

Tonny

01-09-2016 om 13:00

Dus lieverdje

Kijk het een half jaar aan. Zeg je kind dat het een serieus project is vanaf nu tot maand X. Om wat te bereiken met muziek moet je nu eenmaal oefenen, in het begin is daar niks aan maar naarmate er effect wordt gezien ( gehoord) wordt het leuker. Naar Les / oefenen ook samen met een of meer anderen spelen motiveert enorm.

Succes!

Juno

Juno

01-09-2016 om 13:05

Snuffelles

De muziekschool hier biedt korte cursussen aan zodat kinderen kunnen snuffelen aan een instrument. Tienrittenkaarten geloof ik, voor een hele schappelijke prijs. Misschien is dat bij jou ook wel. En ja, het is een bak geld.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-09-2016 om 21:23

Ja, muziekles is duur

Wat al door velen hiervoor gezegd is, het gaat om veel geld. Via de harmonie is het hier stukken goedkoper, de meeste docenten vragen ca. 35-40 euro per uur en de ruimte is van de vereniging. 40 lessen van 20 minuten is dan niet zo duur, en de gemeentesubsidie (voor jeugd) doet de rest. Maar het wordt pas leuk als je ook oefent, en kan kan samenspelen, bijvoorbeeld in een (jeugd)orkest. Voor piano is dat uiteraard veel lastiger dan voor een blaasinstrument. Ik speel (o.a.) bij een symfonie-orkest, en daar hebben we in samenwerking met een paar docenten nu ook een jeugdorkestje (violen, cello, contrabas en keyboard/piano). De muziekschool is nl. enkele jaren geleden gesloten toen de subsidiekraan dichtgedraaid werd...

Mijn zoon gaat nu de vooropleiding op het conservatorium doen, moet dan 2xper week daarheen (trein) en heeft dan les van de beste docenten. Kost 1600 euro voor een jaartje. Maar hij wil het echt heel graag, en we kunnen het betalen.

Marjoleine64

Marjoleine64

01-09-2016 om 21:30

Samen les

Samen les doen we bij de harmonie alleen bij echte beginners, totdat het niveau teveel uit elkaar gaat lopen. En dan liever 3 of 4 bij elkaar en 45 minuten les dan 2 in 30 minuten (ipv alleen in 20 minuten). Ja, de eerste paar lessen gaat de helft op aan instructie over het instrument. Maar daarna kan je meestal rustig binnenkomen als de docent de laatste afspraken maakt met de vorige leerling, en alvast je instrument klaarmaken. Overigens kunnen de beginners bij ons vaak al na een half jaar in een orkestje meespelen, dat is vaak een stimulans om meer te gaan oefenen. Ik ken ook een stel waar vader mee is gaan doen toen dochter les wilde op contrabas. Na een jaar zijn ze toch apart op les gegaan, en ze spelen nu allebei in het 'jeugdorkest'.

Amelie

Amelie

01-09-2016 om 22:49

Via particulier

Allebei mijn dochters hebben muziekles van een particulier. De oudste speelt gitaar en daarvoor betalen we 10 euro per half uur. De lessen zijn bij de juf aan huis. De jongste krijgt pianoles bij ons thuis voor 15 euro per half uur. Dat scheelt aanzienlijk met wat jij betaald. Beiden juffen doen het wit, zijn Conservatorium geschoold en ervaren docenten.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-09-2016 om 22:55

Duurder

Volgens mij betaal ik 100 euro voor vijf lessen van 20 minuten (klarinet). Per jaar zou goedkoper zijn, maar dochter weet nog niet of ze het zo lang wil blijven doen. Komt ook nog 20 euro per maand instrumenthuur bij.

hier goedkoper

Hoi,

Ik betaal voor mijn 11 jarige dochter 450 euro voor een schooljaar muziekles, niet in de vakanties, 20 minuten per week priveles.

Lieverdje

Lieverdje

06-10-2016 om 12:29

we zijn eruit

het is muziekles geworden bij de muziekschool, samen met een bevriend kind van school. Die bespeelt hetzelfde instrument en was op zoek naar een duoleerling, een half uur 1x per 2 weken. Kost ruim 200 euro voor jaar, en lerares zegt dat er toch veel bereikt kan worden in die tijd. Ook zegt ze dat haar lessen vaak uitlopen naar 40-45 minuten, dus dat is al met al heel schappelijk.

Ben benieuwd! Als het goed bevalt kunnen we de lessen altijd nog uitbreiden, ik was vooral huiverig voor het investeren van veel geld en zoon die vervolgens geen zin heeft in oefenen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.