Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maria

Maria

01-12-2015 om 14:23

Dochtertje iq78, nomale basisschool? Speciaal basisonderwijs?

Hoi Allemaal,

Onlangs is mijn dochtertje van 8 jaar (groep 5) getest en hier kwam uit dat ze een iq van 78 heeft. Haar sociaal emotionele ontwikkeling verloopt normaal. Tevens is er geen gedragsprobleem. Ze gaat graag naar school en heeft vriendinnetjes waar ze het heel fijn mee heeft. Ze is super gemotiveerd en blijft proberen in de hoop dat ze het leren zal. (haar eigen woorden)
Leren gaat moeilijk. Woordenschat, technisch lezen, spelling, stellen, sommen tot 200, automatiseren sommen tot 20, geschiedenis, aardrijkskunde is onvoldoende. Ook heeft ze veel behoefte aan bevestiging. Haar basisschool wil haar op school houden middels een aangepaste leerweg.
Ik heb daar mijn twijfels over. Ze krijgt nu al dagelijks verlengde instructie, al twee jaar, zonder resultaat.
Hoe kan school haar ondersteunen indien bijna alle vakken te snel en te moeilijk zijn? Omdat het zoveel omvat lijkt mij dat alles wat klassikaal gedaan wordt, te snel/te moeilijk is voor mijn dochtertje.
Is ze dan nog op haar plek? Is het haalbaar voor een basisschool een meisje met deze problemen te bieden wat ze nodig heeft?
Zijn er andere ouders met deze ervaring?

Alvast enorm bedankt voor de reacties.

Maria

Tango

Tango

01-12-2015 om 15:28

Herkenning

Hier een zoon van inmiddels 11. Met 8/9 jaar is hij getest, scoorde toen een IQ van 76. Met name op ruimtelijk inzicht scoorde hij laag.
Zoon zit inmiddels in groep 7 op het Montessori-onderwijs. Toen hij 9 was hebben wij voor hetzelfde vraagstuk gestaan als jij. We hebben bij SBO gekeken en uiteindelijk besloten het niet te doen. Zoon is gelukkig op zijn huidige school. Hij heeft er vriendjes en voldoende aansluiting bij andere kinderen. Het voordeel is dat hij in combinatiegroepen zit, nu bijvoorbeeld in 6/7/8, en daardoor met de lagere groepen mee kan doen waar hij dat nodig heeft. Groep 6 heeft hij in de 3/4/5 combinatie gedaan, op papier stond dat hij groep 6 was, maar grotendeels deed hij groep 5 stof. Alleen met rekenen zit hij wat hoger w.b. niveau, dat kan hij best aardig, zolang het geen ingewikkelde verhaaltjessommen zijn, want hij heeft ook nog dyslexie. We houden het goed in de gaten allemaal, zitten zeer regelmatig op school om dingen af te stemmen. Zo had hij gisteren taalhuiswerk groep 7 mee, om te proberen. Dat ging dan weer helemaal niet. Het was werkwoordspelling, verleden tijd. Tegenwoordige tijd lukte prima, bij verleden tijd haakt hij af, want waarom schrijf je nou praatte i.p.v. prate. En wat is nou de verleden tijd van snijden of klimmen.
Zoon heeft het gelukkig vanaf groep 4 getroffen met heel fijne juffen en een geweldige meester. Anders waren we nooit zo ver gekomen. In groep 3 had hij een juf die dacht dat hij niets kon, dat helpt ook niet erg.
Mijn advies zou zijn, ga met school in gesprek. Ga horen wat ze kunnen bieden. School is gemotiveerd om je dochter daar te houden. Wat gaan ze ervoor doen om haar toch voldoende te leren? Misschien is het mogelijk dat ze in samenwerking met het SBO een leerplan voor haar maken. Met zoon hier is dat ook gebeurd. Er kwam toen een meneer van het SBO meekijken met de meester van zoon en samen stelden ze een plan op.
Succes met de keuze!

Kan

Vriendinnetje van dochter heeft de reguliere basisschool doorlopen tot en met groep 7 waarna ze naar de praktijkschool ging.
De meeste jaren ging het goed. Een jaar zat er een juf die haar negatief benaderde en haar weg wilde hebben. Dat gaf veel stress maar is gelukkig goed afgelopen.
Haar moeder was veel op school (naast haar fulltime baan) om het contact met school, en opvang, goed te houden.

Fleur

Fleur

01-12-2015 om 17:09

vraag

Ik heb ook een dochter met vergelijkbaar niveau. Zij is alleen nog wat jonger. Jouw kind (Tango) zit al in groep 7. Heb je al een beeld van het uitstroomniveau van je zoon? Naar welk type onderwijs hij zal gaan? Is basis haalbaar (met LWOO)?

Jamie

Jamie

01-12-2015 om 17:24

Fleur

Praktijkschool hanteert een maximaal IQ van 90 dus of basis haalbaar is ligt aan de leerachterstanden. Begrijpend lezen en rekenen mag voor basis vaak maar max 1,5 jaar zijn. Spelling mag ook 3 jaar zijn. Basis kan dus ook nog met een IQ van 80 of een NIO van 80 als die leerachterstanden maar niet zo groot zijn. Ze doen voor LWOO een test om daar achter te komen.

Tango

Tango

01-12-2015 om 22:37

Tot nu toe

Is tegen ons altijd gezegd basis/kader met LWOO. Dat laatste wordt nog een ingewikkelde, want er is hier maar 1 school die LWOO biedt en dat is juist de school waar zoon niet heen wil. Een andere school die een echte voetbalklas heeft, biedt weer geen LWOO. Wij gaan dus dit jaar al kijken op de verschillende scholen om alvast uit te pluizen wat ze te bieden hebben.
Wanneer een kind ongeveer de stof van groep 6 beheerst aan het einde van de basisschool hoeft het niet naar Praktijkonderwijs, dat is zoals de IB-er het hier op school uitlegde.

Tango

Tango

01-12-2015 om 22:43

Overigens

Denk ik dat zoon wel een deel van zijn achterstand heeft ingelopen. Ik vind dat hij zich de afgelopen jaren flink heeft ontwikkeld. Hij is ook wat vrijer en opener geworden. In de tijd dat de test werd gedaan sprak hij nauwelijks tegen vreemden. Kan de test natuurlijk wel beinvloed hebben.
Wel vind ik hem nog steeds een stuk jonger aan doen in vergelijking met leeftijdsgenoten. Hij vindt dan ook meer aansluiting met kinderen van 1 tot 2 jaar jonger. Hij voetbalt wel met leeftijdsgenoten, dat is dan weer geen probleem. Hij is ook nog eens klein van stuk en speelt dit seizoen voor het eerst in de D op zo'n groot veld. Sommige tegenstanders zijn 2 koppen groter dan hij, maar vaak loopt hij ze er nog uit. Vind ik dan toch wel weer mooi om te zien. Op school heeft hij het moeilijk maar gelukkig is hij ook nog ergens heel goed in.

Emma

Emma

02-12-2015 om 09:09

Het belangrijkste is dat je dochter naar een goede school gaat. Niet perse een school voor speciaal onderwijs dus. Dat de school een eigen leerweg voor haar wil maken is heel positief. Het is heel prettig en superbelangrijk dat ze goed in haar vel zit op school. Iemand anders hier had het over een school met combinatieklassen, dat kan ook heel prettig zijn, mits de school daar goed mee omgaat. Maar blijf er bovenop zitten en verdiep je goed in de mogelijkheden en in eventueel andere scholen. Ik heb om dezelfde redenen mijn kind op de basisschool gelaten waar ze zich goed voelde. Maar in groep 7 was er een meester die niet kon omgaan met leerlingen die iets extra's nodig hebben. Dan kun je nog zo'n goede school hebben, maar dit was funest. Zij was te kwetsbaar en ze is (ook nu nog) erg afhenkelijk van de kwaliteit van de leerkracht. Sociaaal-emotionele ontwikkeling is erg belangrijk, maar dit loopt synchroon met cognitieve ontwikkeling. Wat je ook doet: blijf er bovenop zitten en hou nauw contact met de school. Ook als het een school voor speciaal onderwijs is.

Ervaring met lwoo

Oudste zoon zit sinds dit jaar op k/t met lwoo.
Wat mij opvalt is dat ze iets minder van klas wisselen, er is een aanspreekpunt.
Ondanks alles mogen we zoon iedere dag nog helpen met zijn huiswerk. Dat gaat heel traag. Geen zin en moeite met bij de les blijven.

Als het contact met een gewone school ook goed is, zou dat denk ik ook kunnen.

En anders kan kind misschien naar een andere school met lwoo. Dan kan het met een busje. Bij school waar oudste naar toe gaat, mogen de kinderen die met busje komen later de les in (komt wel eens te laat), huiswerk maken op school (busje komt op de tijd dat laatste kind klaar is met school).
Succes Tango!

Oudste heeft ook basisonderwijs afgemaakt. In groep 6 was er sprake van of hij vanwege zijn problematiek beter af zou zijn op speciaal basisonderwijs (tussenlaag tussen speciaal en gewoon onderwijs). Gelukkig ook fijne leerkrachten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.