Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wil de hele dag eten

Wij hebben een dochter van 8. Het is een sportief meisje wat 4x in de week sport.

Het probleem alleen is dat ze werkelijk de hele dag om eten loopt te vragen. Ze zegt dat ze honger heeft. Wij eten altijd ontbijt, lunch en avondeten met 2 tussendoortjes. Dit schema ging altijd prima en voor mijn andere kinderen is dit ook duidelijk. Maar het lijkt voor haar niet genoeg. Ik geef haar vaak nog wat extra's juist omdat ze zoveel sport.

De laatste tijd merk ik op dat ze niet meer zo heel slank is (ze zit nog prima binnen alle proporties, maar het dunne is ervan af). En haar vader en ik hebben beiden de aanleg om dik te worden. ik wil niet dat zij dezelfde kant op gaat.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Vesta

Vesta

30-05-2017 om 14:36

zelfde

hier een dochter van 11 met hetzelfde leefpatroon veel sporten.
Bij dochter zie je vaak eerst een periode van veel eten, iets dicker worden en dan heeft ze er ineens een cm of 2 bij in een maand.

Wat ik doe is haar gezonde alternatieven bieden: extra boterhammen, fruit, die mag ze gewoon pakken, als ze echt honger hebben vinden ze dat ook prima.

Verder hebben we via de sportclub 1 of 2x per jaar een evaluatie met een voedingsdeskundige. Daar leren de kinderen 6 - 18 zelf wat ze zelf kunnen doen. Dat is een luxe, maar wel heel nuttig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-05-2017 om 17:28

Fase

Mijn dochter heeft ook een tijdje heel veel gegeten en werd toen ook wat molliger, love handles terwijl ze die nooit had gehad e.d. Vervolgens ging ze in de lengte groeien en ging het mollige er heel rap af, werd ze zelfs wat mager. Nu (12 jaar) zit ze weer in een fase dat ze juist weer in de breedte groeit. Niet dik, maar ze krijgt heupen en bredere schouders, echt een vrouwenfiguur. Heel apart vind ik het, want ze wordt groter en forser dan haar zus en ik.

Eowyn1

Eowyn1

31-05-2017 om 08:55 Topicstarter

dank

Voor de reacties....

Een fase dus. Ik blijf het moeilijk vinden. Ik zal wachten tot ze opeens weer gegroeid is.

@ vesta, dat is zeker een luxe. Wel goed dat zoiets aangeboden wordt...

Kaaskopje

Kaaskopje

31-05-2017 om 09:38

Anita wordt opgenomen

In de laatste aflevering van "Anita wordt opgenomen" werd wel iets gezegd over de behoefte om de hele dag door te eten. Ik zou de aflevering nu weer door moeten nemen om dat moment te zoeken, maar wat ik ervan onthouden heb, is dat het beter is als je leert om te wachten en dus soms ook moet kunnen accepteren dat je niet meteen aan de vraag van je maag hoeft te voldoen. Voor zover dat binnen je mogelijkheden valt, zou ik dus wel proberen om je dochter aan een 'min of meer' schema te houden. (Een uur eerder trek hebben is niet erg, maar het is niet de bedoeling dat ze een uur later weer over eten begint.) Als ze trek heeft, kan ze fruit eten (niet téveel anders wordt ze daar alsnog dikker van), of wortels of een slanke cracker met slank beleg en zonder boter. Je dochter is nog jong en haar gewicht moet geen groot ding worden, waar ze onzeker van wordt. Ik zou daarom zeker niet teveel het accent leggen op 'anders word je dik!'. Ik weet niet wat ze mag drinken van je, maar yoghurtdrank is een suikerbom, net als frisdrank. Een glaasje op een middag.. oké, maar water is ook prima.

Eowyn1

Eowyn1

01-06-2017 om 08:47 Topicstarter

Goeie

Dat is een goede kaaskopje. Dat ze moet leren te wachten. Ik ga ook niet altijd in op haar verzoeken, en als wel dan komkommer of fruit.

Drinken doet ze daarentegen veel te weinig. Yoghurtdrank en frisdrank drinkt ze nooit. Ze vindt alleen aanmaaklimonade lekker en water.

We proberen ze luchtig mogelijk te doen over eten en dik worden. Maar omdat ik zelf veel te dik ben en aan het afvallen ben hebben we het wel regelmatig over eten en dik worden. Zusje (die heeel veel minder eet) is namelijk wel aan de stevige kant en moet echt een beetje opletten op wat ze eet.

Vesta

Vesta

01-06-2017 om 09:36

wat ook nog kan

ik werd getriggerd door je opmerking dat ze (te) weinig drink.

Wat ik zelf heb is dat ik mijn dorst gevoel verwar met een honger gevoel en dan dus ga eten ipv drinken.

Je kunt proberen haar op de momenten dat ze vraagt om eten, ook drinken aanbieden. En dan idd aanmaaklimonade of water.

Niki73

Niki73

01-06-2017 om 10:40

Herkenbaar

Dat heb ik ook, Vesta (honger en dorst verwarren). Ik drink eerst een glas water en ga daarna pas na of ik echt iets moet eten. Komkommer of worteltjes zijn ook goed als ze graag iets kauwt.

Maar verder zie ik aan mijn kroost dat het heel normaal is dat kinderen eerst een tijdje in de breedte groeien en daarna in de lengte. Mijn 11-jarige is nu ook gigantisch aan het eten, wordt wat mollig, maar ik weet dat er een groeispurt aankomt. Zolang ze haar honger stilt met gezonde dingen, mag ze van mij eten. Ze eet heel stevige maaltijden, we hebben vaste tussendoortjes (thee met een koekje, dat werk) en tussendoor mag ze brood, groenten en fruit eten. En ja, vlak voor een maaltijd moet ze gewoon even wachten.

Eowyn1

Eowyn1

01-06-2017 om 14:08 Topicstarter

proberen

Dat ga ik eens uitproberen. Dat ze eerst wat moet drinken voordat ze weer wat eet. Dan krijgt ze iig genoeg vocht binnen op een dag....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.