Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter snel verdrietig/moeite met dag afsluiten

Hallo allemaal,

We zoeken momenteel advies over onze dochter van 5 jaar.
Ze heeft erg veel moeite om de dag af te sluiten.

Kleine voorbeelden zijn:
Ze heeft een juf op woensdag die weggaat, blijft wel op school maar dan in een andere klas. Daar is ze 3 avonden overstuur van geweest. Hevig verdrietig omdat ze haar juf zo gaat missen.
Gisteren heeft ze bij oma gelogeerd en die heeft vanavond bij ons gegeten. Nu is ze weer helemaal verdrietig in bed, omdat ze oma zo mist. Terwijl ze weet dat ze morgen ook de hele dag weer bij oma is. (die past op als wij moeten werken).
Haar broertje was vorige week jarig en toen was ze die avond helemaal overstuur omdat ze het zo jammer vond dat zijn verjaardag was afgelopen omdat ze het zo leuk had gehad.

Wat we nu doen is haar afleiden, praten over de dag, wat vond je leuk en wat vond je spannend. We gooien het verdriet de deur uit en proberen haar weer aan het lachen te krijgen. Dit lukt de ene dag beter dan de andere dag. Het lijkt alleen met de dag erger te worden.
Het is nu ook vakantie en afsluiting van het schooljaar vond ze erg moeilijk.

Herkent iemand dit? We zijn op zoek naar hoe we haar hier het beste in kunnen begeleiden/helpen. Mijn man wordt er boos om, snapt haar emotie niet. En ik denk juist dat boos worden niet de oplossing is, maar ik ga mee in zijn mening dat als we er in mee gaan het alleen maar erger wordt.

Taruh

Taruh

10-07-2016 om 21:44

slaapklets

wat hier geholpen heeft om de dagen af te sluiten en het hoofd van mijn dochter 'leeg' te maken voor het slapen was slaapklets.

Vrienden gebruiken het ook met hun zoon, en ook daar werkt het goed.

Inmiddels is mijn dochter overgestapt op geleide meditaties. Maar soms komt de slaapklets ook weer uit de la.

http://www.gezinnig.nl/voor_kids/slaapklets_voor_kleuters

angel3

angel3

10-07-2016 om 22:34

Erkennen

Ik snap het wel. Dochter hier heeft er ook last van. Als werkgever hele leuke dingen hebben gedaan vindt ze het erg moeilijk dat los te laten. Ik laat haar er even over huilen. Ik zeg alleen iets als het wat ook zo fijn vandaag allemaal hè. Ik maak er geen woorden aan vuil en doe het verdriet niet de deur uit. Waarom mag ze niet gewoon verdrietig zijn. Dat is toch super moeilijk? Iemand anders vindt dat je niet verdrietig mag zijn en dat het weg moet. Je legt er een oordeel op. Blijkbaar hebben jullie bedacht wanneer je wel of niet verdrietig mag zijn en anders is het onzin?
Erkennen werkt volgens mij beter. Ze heeft toch verdriet? Laat het zonder het te willen oplossen. Dan is het zo over. Ze voelt zich begrepen en dan is het vaak klaar. Beweeg een beetje mee.

*bella*

*bella*

11-07-2016 om 01:05

erkennen en vorm zoeken

Je dochter is gevoelig, dat is alleen maar mooi!
Ze raakt er alleen wrs wat overspoeld door nog.
Ik zou haar ook erkennen in haar verdriet, help haar er woorden voor te geven.
En/of ga met haar op zoek naar een manier waarop ze zich op een andere manier kan uiten, en dat zoekproces mag gerust jaartjes duren.
Misschien vindt ze het wel fijn een tekening te maken, of kan ze haar ei kwijt in muziek of in gedichten.

Triva

Triva

11-07-2016 om 08:18

kalender

Gebruik een kalender en bespreek die elke avond ook even. Ze ziet dan betergebeurtenissen aankomen (hoeveel nachtjes tot broertje jarig is) en gaan. Ja nu is de verjaardag voorbij maar kijk over drie nachtjes gaan we naar ome kees en over vijf nachtjes naar de speeltuin.

Je moet er dus alles opzetten. Na de vakantie ook de korte en lange schooldagen, sport en clubjes etc. Ze heeft misschien weinig grip op de dagen nog.

lieverdje

lieverdje

09-08-2016 om 14:46

karaktertrek

herkenbaar hoor, ik had daar vroeger als kind ook heel erg last van. Ik vond het bijvoorbeeld helemaal niet leuk om groot te worden! Mijn kinderstoel waar ik uitgroeide, dat ik nóóit meer 6 was, zulke dingen. En logeren vond ik ook moeilijk. En nu ben ik af en toe ook nog wel eens verdrietig om de kinderen die groot worden. Nog steeds heb ik wel moeite met afscheid nemen (ook spullen wegdoen bijvoorbeeld), maar gelukkig niet meer zo erg als vroeger

Leren relativeren helpt een hoop, boos worden of negeren werkt juist averechts. Teveel meegaan in het verdriet lost het ook niet op, daar kun je het ook weer erger mee maken. In het geval van oma zou het dus moeten helpen dat je uitlegt dat oma morgen ook weer komt, dat het voor oma fijn is om in haar eigen bed te slapen, dat morgen misschien nog wel leuker wordt dan vandaag! En met zo'n verjaardag: het is ook wel weer fijn dat het feest is afgelopen, want dan kunnen jullie lekker rustig met het nieuwe speelgoed spelen. Of stel je voor dat je elke dag maar jarig blijft, dan wordt het toch een beetje saai. Zoiets. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.