Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter heftig gedrag

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar tips. Ik heb twee kinderen. Een dochter van 7 en een zoon van 4.
Mijn dochter is vrij pittig. Het gedrag van mijn dochter gaat in golven. Dan een tijdje is er weinig aan de hand. En dan een periode waar niks goed is. Ze lijkt de hele dag chagrijnig te zijn. Klaagt over alles waar over te klagen valt.
Wat erg sfeerbepalend is. Vervolgens is alles een strijd. Gaan we bijv naar een park, dan heeft ze geen zin in lopen, staat de muziek “te hard” in de auto etc etc. Overal wordt commentaar op geleverd. Ik probeer het positief te benaderen maar ik merk dat ik moe ben. Want het kost ontzettend veel energie om hiermee om te gaan.
Herkent iemand zich in dit verhaal?

groetjes,
Een verdrietige moeder


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik herken het wel van mijn 6-jarige zoon. Die kan ook periodes hebben waarin hij langere tijd achter elkaar alles stom vindt en er chagrijnig bij loopt. Werkelijk niks is dan leuk. 

De beste les die ik heb getrokken is mijn mindset aanpassen. Een beetje als het idee met kerstmis van 'het moet gezellig zijn' blijk ik ook vaak te denken 'nu wordt het een leuk (familie)moment'. En daardoor moet hij het fietsen / wandelen / samen spelletje doen / samen film kijken / samen koken / naar de speeltuin / whatever leuk vinden. Want ik doe het toch voor hem? En als het dan vervolgens niet leuk is, dan neem ik het hem kwalijk. Alsof hij het verpest heeft.. 
Ik heb gemerkt dat als ik die verwachting er af weet te halen bij mezelf, dat het voor mij al een stuk meer ontspannen is. Ik hoef niet hard te werken om het hem naar de zin te maken en ik hoef me niet teleurgesteld te voelen als het niet het happy momentje is, waar ik op hoopte. En uiteindelijk is het daardoor voor hem ook al fijner, want er ligt veel minder druk op én het wordt hem niet kwalijk genomen als hij gewoon zichzelf is. 
(en extra fijn: als hij een keer wel erg geniet van een activiteit, dan is dat een extraatje waar ik erg van geniet)

Maria1986

Maria1986

31-01-2022 om 08:48 Topicstarter

Bedankt voor de goede tip!! 

Esther-Forumbeheer

Esther-Forumbeheer

31-01-2022 om 09:09

Omdat er twee discussies zijn aangemaakt zal ik deze sluiten. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.