Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

dochter (groep 5) wordt op school genegeerd door 'beste vriendinnetje'

Mijn dochter van 9 heeft al een tijdje een 'beste vriendin' met wie ze heel veel speelt na schooltijd. Vooral bij ons thuis, maar ook bij haar. Nu kwam dochter het afgelopen schooljaar regelmatig (heel) verdrietig thuis, omdat die beste vriendin haar op school volledig links laat liggen en zelfs lijkt te pesten (dochter wegduwen, zeggen 'ga eens weg, jij achtervolgt me steeds', met klasgenootje fluisteren over dochter etc, maar vooral: doen alsof dochter niet bestaat)
Dochter gaf zelf aan dat de vriendin graag bij het clubje populaire kinderen van de klas wil horen 'en steeds bij hen zit te slijmen'. Blijkbaar is dochter in de klas een blok aan het been van vriendin, en vindt vriendin dochter niet hip/populair genoeg. Maar na schooltijd voldoet dochter blijkbaar wel, want ze spelen zeker 2 a 3 keer in de week bij elkaar, en als dochter met een ander klasgenootje wil afspreken, wil vriendin altijd mee (zodat er regelmatig met z'n 3-en gespeeld wordt).
Dochter heeft er veel last van en zegt regelmatig, voordat ze naar school gaat, dat ze buikpijn heeft. Wat kan ik dochter adviseren?
Wat vinden jullie?
Ik heb al gezegd dat ze zich beter op andere klasgenootjes kan richten maar eigenlijk denk ik: als vriendin op school net doet alsof dochter niet bestaat, dan misschien ook maar niet buiten school met elkaar afspreken. Maar help ik dochter daarmee?

Pieter

Pieter

21-05-2015 om 15:47

praten

Laat je dochter er eens met het meisje over praten. Waarom wil je na school wel met mij spelen maar op school niet? Als ze dat niet durft alleen dan spreek je af dat ze dat tijdens een spelletje bespreekt als jij in de buurt bent om het aan te horen. Probeer ook je dochter zover te krijgen dat ze zegt dat ze niet meer met haar wil spelen en zeker niet als derde als ze onder schooltijd niet aardig was tegen haar.

Als je dochter dit allemaal niet wil moet je het loslaten.

Meer vriendschappen.

Je dochter heeft ook andere afspraken dan alleen met deze vriendin, dat lijkt me heel goed. Je dochter vindt het misschien ook leuker om dan met zijn tweetjes te zijn en niet altijd de vriendin als 3e erbij. Waarom wil zij overal bij zijn?
" Als ik je niet wil mag een ander je ook niet hebben?"

De vriendin is erg onzeker en wil erbij horen, dat gedrag gaat niet veranderen door een gesprek. Als ik je dochter was zou ik met de vriendin omgaan maar zorgen dat ze minder afhankelijk is van haar grillen. Ook afspreken met andere klasgenoten, zonder vriendin erbij.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-05-2015 om 18:55

Ja dat denk ik wel

Dat je haar helpt door afspraken na school af te houden. Dat maakt haar minder afhankelijk van dit meisje. En zorgt hopelijk ook voor een breder gedragen basis in de klas.

En het heeft ook een duidelijke boodschap: niet omgaan met mensen die niet aardig zijn tegen jou. Dat lijkt mij een heel belangrijke levensles.

guera

guera

21-05-2015 om 21:23

eens met ginny

Hier ook groep 5 en vriendin die op school vaak lullig deed en zogenaamde grapjes uithaalde die helemaal niet grappig waren. Toen ze keer kwam vragen of dochter wilde spelen zei ik tegen dochter dat het niet mocht omdat ik kinderen die zo onaardig doen niet thuis wil hebben. Vriendin vroeg aan dochter waarom het niet mocht. Die vertelde dat en daar schrok vriendin wel van. Ze zei meteen sorry. Het blijft echter een moeilijke ' vriendschap '. Wat mij betreft klaar. Maar populair meisje met grote mond dat trekt toch....

guera

guera

21-05-2015 om 21:25

aanvulling

Het kan zijn dat je dochter zelf geen nee wil of durft te zeggen tegen vriendin. Mijn dochter was opgelucht dat ze zich achter mij kon verschuilen. Spelen? Nee mag niet van mijn moeder.

Elisadam

Elisadam

22-05-2015 om 15:18 Topicstarter

dank

Dank jullie voor jullie reacties!

Ik heb dochter voorgesteld om het eens te bespreken met vriendin, maar dat ziet ze niet zitten. Ook tegen vriendin zeggen 'vandaag in de klas was je niet aardig/doe je alsof ik niet besta, dus daarom wil ik na school ook niet met je spelen' durft ze niet.
Ze zegt dat ze bang is dat vriendin dan heel boos wordt ('ze kan heel agressief doen') en tegen klasgenootjes zal zeggen dat dochter onaardig doet. 'En dan wil niemand meer met mij spelen!'

Ik heb dochter gezegd dat het vervelend gedrag is van vriendin, en dat dat echt niet kan. Ik heb dochter nogmaals geadviseerd om zich meer te richten op andere klasgenootjes en ik heb haar aangeboden om het eens met de moeder van vriendin te bespreken en te zeggen dat ik erover denk om de meisjes minder met elkaar te laten spelen zolang het gedrag van vriendin op school niet verandert. Mijn relatie met moeder van vriendin zal er niet beter op worden, maar dat moet minder belangrijk zijn dan dochter die weer lekker in haar vel komt te zitten.

Ook hebben we nu een 'teken' afgesproken. Als vriendin na schooltijd wil spelen en dochter heeft er eigenlijk geen zin in omdat vriendin op school weer onaardig deed, dan laat dochter mij dat met een speciaal teken merken. Ik kan dan zeggen dat het spelen niet uitkomt. Dochter hoeft het dan niet zelf te zeggen.
Maar misschien moet ik gewoonweg tegen vriendin zeggen dat spelen geen optie is zolang zij op school doet alsof dochter niet bestaat?

Ik twijfel, omdat ik het liever niet wil laten escaleren. Vriendin heeft ook leuke kanten (buiten schooltijd...) (en 'ze is nog steeds mijn beste vriendin', zegt dochter).

Misschien vriendin wat meer op afstand proberen te houden door te zeggen dat spelen niet uitkomt in combinatie met het stimuleren van speelafspraakjes met andere klasgenootjes, zoals jullie al adviseerden.
Wat zouden jullie adviseren: de 'harde' aanpak (vriendin zeggen dat ze niet welkom is zolang ze onaardig doet op school) of de softere (vriendin op afstand houden zonder precies aan te geven waarom).

Dank voor jullie meedenken!

Ef

Ef

22-05-2015 om 15:53

Hier vanaf de andere kant

Mijn zoon van 9 is nogal een rouwdouwer, maar heeft een vriendje, al vanaf de kleuterklas waar hij dik bevriend mee is. Vriendje is een stuk gevoeliger en fijner gebouwd dan mijn zoon. Ze lijken elkaar goed aan te vullen en spelen veel met elkaar. Maar af en toe steekt bij mijn zoon de kop op dat hij ten koste van het vriendje stoer moet doen met de stoere jongens en vriendje links laat liggen of zelfs een beetje gaat pesten. Ik wist daar niks van, totdat ik door de moeder van het vriendje gebeld werd, of ze wat met me kon bespreken.
Ik heb zoon toen wel flink op zijn kop gegeven, met een preek over vrienden en vriendschap, dat je vrienden niet in de steek laat, hou zou jij het vinden als vriendje zo tegen jou zou doen, etc. Dat maakte wel indruk, en heeft ook geholpen tot nu toe. De andere kant is dat zoon ook wel behoefte heeft aan jongens waar hij zich mee kan meten en een potje stevig mee kan voetballen bijvoorbeeld, en daar liggen de interesses van zijn vriendje veel minder.

guera

guera

22-05-2015 om 15:57

sja mijn mening heb ik al gegeven

Ik ben van de heldere communicatie. Helder maar vriendelijk. Mijn dochter was echt opgelucht dat ze zich achter mij kon verschuilen (mag niet van mijn moeder). Zoals in eerdere post heb ik gezegd dat ik geen kinderen in mijn huis wil die 'pesten'of onaardige dingen zeggen. Ik heb dat gezegd tegen dochter waar vriendin bij stond. Die zei: oh....ik heb toen voorbeelden gegeven en gezegd dat ze er misschien over na kon denken wat ze wilde met de vriendschap. Dit meisje is 1 van de vriendinnen van dochter en dus niet de alllerallerbeste bff forever en de enige. Dit is een stoer mondig meisje en mijn dochter wil daar graag bijhoren......om de een of andere duistere reden. Anyway ik heb deze situaite echt aangegrepen om haar te vertellen/te bespreken met haar hoe en wat met vriendschappen en dat dit soort gedrag geen vriendschap IS ook al ZEGT kind dat je haar vriendin bent. Er zijn ook meisjes die naar haar toe komen hollen om haar een knuffel te geven na de vakantie. DAT is vriendschap, dat is uiten van genegenheid. Niet dat als jij dan ik dan jij niet en anders ga ik het zeggen.
Maar goed natuurlijk moeten ze daar wel ZELF hun weg in vinden. Dochter speelt nog steeds graag met dit meisje. Ik heb ik ook niet voor heel lang afgehouden maar af en toe moet ik het vriendinnetje weer even streng aankijken (zo doen we dat niet). Ik denk dat het signaal en zo'n gesprekje wel kan helpen.
Het ben niet van de zachte heelmeesters. Helder, zakelijk, duidelijk en toch liefdevol communiceren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-05-2015 om 17:57

Weet ik niet....

Persoonlijk zou ik waarschijnlijk moeite hebben om mijn mond te houden. Ik hou ook niet zo van die toneelspelletjes. En mijn kinderen eigenlijk ook niet echt.

Toch heb ik bij puberdochter ook wel een een wannabee queenbee afgepoeierd met: nee helaas X kan niet naar buiten komen want, te druk, heeft huiswerk, moet haar kamer opruimen, etc. Gewoon omdat het makkelijk is en een puber na 4-5 keer ook wel doorheeft dat dit geen toeval is.

Ik vermoed dat jouw dochter geen voorstander van de directe aanpak is. En dan zou ik denk ik eerst eens met de indirecte aanpak beginnen. Upfront zijn kan altijd nog hè. Andersom is moeilijker....

Koentje Koets

Koentje Koets

22-05-2015 om 19:52

ik zou toch proberen...

het dochter meer zelf op te laten lossen. Je haalt nu wel heel erg de kastanjes uit het vuur voor je dochter. Zo gaat ze ook niet assertief worden.

Tango

Tango

22-05-2015 om 22:10

Ik zou in ieder geval

Zeggen dat spelen met 2 kinderen tegelijk na schooltijd niet meer gebeurt. Je dochter kan dat dan gewoon zeggen tegen vriendin: mag niet van mijn moeder. Verder zou ik inderdaad contact met andere kinderen stimuleren. Misschien kan je het ook op school een keer aangeven, dat vriendin daar zo vervelend doet tegen je dochter. Mogelijk heeft de juf/meester het niet door en kan hij/zij er eens extra op letten.

Astrid

Astrid

23-05-2015 om 11:26

kastanjes uit het vuur halen koentje offtopic

Ze zit in groep 5 he, het is een klein meisje, moet zelfs nog 3 jaar op de groep 8 musical wachten, ze kan pas 2 jaar lezen. Zo klein dus.
Daar zorg je gewoon voor, die schop je niet onder moeders vleugels vandaan onder het mom van anders leer je het nooit.
Assertiviteit is er heel moeilijk in te krijgen. Sommige mensen krijgen dat nooit onder de knie, zelfs niet na een assertiviteitstraining.
Ze overziet wel hoe het vervolgens zou kunnen lopen. Heel slim meisje dus maar ze wil die directe confrontatie niet aan.
Dat is ook heel lastig bij dominante kinderen.
Als assertiviteit een vereiste wordt in het leven omdat je niet tegen mensen met een grote dominante mond op kan, is het misschien wijzer naar de oorzaak van de grote dominante mond te kijken en daar iets mee te doen. Zij zijn namelijk de oorzaak van een hoop ongemak in allerlei relaties in het leven en niet omgekeerd.

Koentje Koets

Koentje Koets

23-05-2015 om 12:09

astrid

ik ben het niet met je eens. Mensen die onduidelijk communiceren zijn wel degelijk medeoorzaak van allerhande problemen in de wereld. Net zo goed als mensen die zich dominant opstellen.
En ja, ik denk dat je niet vroeg genoeg kan beginnen om kinderen te leren dat ze gewoon eerlijk moeten zijn.

Astrid

Astrid

23-05-2015 om 12:34

Koentje offtopic

Dan zeg je dus dat mensen die niet zo assertief zijn meteen onduidelijk zijn. Terwijl als je even goed luistert (1 van dé belangrijkste vaardigheden als gesprekspartner in een gesprek) heel goed begrijpt wat dit meisje wil én ook nog eens probeert te voorkomen. Heel slim in mijn ogen.
Het dominantere meisje echter dendert daar overheen en luistert dus niet goed, voelt niet goed aan, zij denkt bepaalde rechten te hebben in deze vriendschapsrelatie die ze helemaal niet heeft, puur omdat ze niet wordt teruggefloten.
Echt, aan die dominante overheersende kant valt nog veel te verbeteren.
Het is in elk geval niet zo zwart/wit dat alleen de niet zo assertieve andere partij iets hoeft te leren en dat is iets dat je mij net te vaak hoort.
Je laat zo'n kind niet alleen strijden; dat doe jij ook niet met je kind en die is nog wel de helft ouder.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-05-2015 om 13:04

Top Astrid

Ben het helemaal met je eens!

guera

guera

23-05-2015 om 14:33

eens Astrid

Goed gesproken. Heldere communicatie heeft niks met assertiviteit te maken. Sommige kinderen /mensen zijn heel assertief zonder hun ware onderliggende bedoelingen of wensen duidelijk te maken. Ik vind ook dat je dochter moet helpen hiermee. Het kan wel helpen als je daarin soort voorbeeld rol voor haar kunt vervullen. Doe daarin dus wat bij je past. Mijn groep 8 zachtaardige zoon is ook niet assertiever geworden na weerbaarheid training. Wel voelt hij nu beter wat hij zelf wil een kan daarin beter aangeven wat hij zelf wil. Maar assertief nee

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-05-2015 om 15:31

Juist

Leren per voorbeeld.
Niet van dit is het zwembad, dat zijn je drijfkurkjes, succes ermee!

Koentje Koets

Koentje Koets

24-05-2015 om 10:28

astrid

Ik vind niet dat een meisje van die leeftijd haar boontjes alleen moet doppen. Dat vind ik ook te moeilijk , zoń meisje moet daar in stapjes in begeleid worden denk ik. In mijn post geef ik die stapjes niet aan. Ik constateer alleen dat nu alle kastanjes voor haar uit het vuur worden gehaald en dat lijkt me niet heel leerzaam.

Daarnaast vind ik nog steeds dat niet assertieve mensen net zo veel ellende creeren met hun gedrag dan dominante mensen. Bij niet assertieve mensen zie je vaak onderliggende wrok en passief agessieve reacties waardoor heel veel ellende ontstaat. En zie eens wat een onduidelijke communicatie...

Wat betreft je laatste opmerking over mijn situatie. Het is een forumregel dat je informatie uit andere draadjes niet gebruikt voor andere discussies. Daarnaast maakt het jouw bericht vinnig en verwijtend naar mij toe en ik zou niet weten waar ik dat aan verdien. Jij wel?

Astrid

Astrid

24-05-2015 om 11:30

Koentje

Ik denk dat je assertiviteit, of juist het gebrek daaraan, verwart met iets anders. Juist niet-assertieve mensen hebben veel te laat een boosheids-signaal, een signaal om te reageren op de situatie. Hun grenzen zijn veel wijder, hun flexibiliteit veel groter.
Ze verdragen eenvoudigweg veel meer ellende eer ze reageren.

Ik heb een assertiviteitstraining gedaan. Heel leuk, maar het zit er gewoon niet in. Moet ik toch bijna 50 worden eer ik denk: en nu ben ik er wel een beetje klaar mee.
Dat is ook ergens wat ik in dit draadje doe.
Opkomen voor een ander die dat (nog) niet kan tegen iemand die daar een andere mening over heeft. Maar hey, wordt dat even niet gewaardeerd! Kijk en daar is dat meisje nu zo bang voor, want die vaardigheden heeft ze (van nature) niet in huis.

Ik heb voor de zekerheid nog even de forumregels er op nageslagen: het staat nergens, tenzij jij me een link kunt geven en ik er overheen kijk?
Ik haal er geen bepaalde draad uit, geef niet eens precies de leeftijd van je zoon, dus maak me verder nergens schuldig aan.
Waar ik moeite mee had is een geval splinter/balk/pot/ketel. Dat mag ik zeggen, zonder ergens aan te referen.

Koentje Koets

Koentje Koets

24-05-2015 om 12:23

astrid

Voor wat betrfet jelaatste punt, ik heb ook gezocht en het staat er inderdaad niet meer in. Vroeger wel volgens mij.
Hoe dan ook snap ik niet goed waarom je zo vinnig doet, maar goed.Mijn persoonlijke situatie met mijn zoon heeft hier volgens mij helemaal niks mee te maken. Ook mijn zoon is niet zo assertief, omdat hij onzeker is, ondanks dat ik het wel gestimuleerd heb dat hij dit zou worden. In die zin zou ik me misschien ook niet in het draadje moeten mengen, uitgaande van de stelling dat dat mijn aandeel zou zijn. Heb ik er blijkbaar niet veel verstand van.

Niet assertief gaat over gedrag wat mensen laten zien, niet over wat ze van binnen voelen. Jouw stelling klopt vlg. mij dus niet dat niet assertieve mensen flexibeler zijn. De een is niet assertief of lijkt dat niet te zijn puur omdat ze erg flexibel zijn en niet snel het gevoel hebben dat iemand over hun grens gaat. Een ander soort niet-assertief mens zit zich van binnen op te vreten omdat zij wel assertief zou willen zijn maar dit niet durft. Deze mensen hebben juist snel het gevoel dat er over hun grenzen wordt gegaan omdat zij er last van hebben en het niet durven zeggen of laten merken. Dat gaat vreten aan mensen, dat worden dan passief agressieve gedragingen die je ziet.

Mina

Mina

02-06-2015 om 16:40

Pesten

Beste Elisadam,

Je dochter wordt gepest. Buitensluiten, wegduwen en roddelen is puur pestgedrag. Het is belangrijk om met de juf/meester van je dochter te praten, want hier heeft de hele klas mee te maken en het moet worden aangepakt. De vriendin is niet de boosdoener (ik zou haar ook gewoon thuis laten blijven komen, als dat wel leuk gaat), maar de sfeer in de groep maakt het mogelijk.

Groetjes,

Mina

Ad Hombre

Ad Hombre

03-06-2015 om 08:41

Astrid

"Ze zit in groep 5 he, het is een klein meisje, moet zelfs nog 3 jaar op de groep 8 musical wachten, ze kan pas 2 jaar lezen. Zo klein dus.
Daar zorg je gewoon voor, die schop je niet onder moeders vleugels vandaan onder het mom van anders leer je het nooit."

Mijn oudste zoon zit ook in groep vijf (fysiek klein, maar eigenlijk al best groot) en die kastanjes moet hij helaas toch zelf uit het vuur halen. Ik heb niet het idee dat je als ouder nog kunt ingrijpen in het hele sociale gebeuren zonder meer schade aan te richten dan je lief is.

Hij heeft zelf zijn draai moeten vinden toen hij in groep 4 van school veranderde. Dat viel niet mee maar is uiteindelijk boven verwachting gelukt (met een beetje hulp van een sova cursus). Ze moeten het toch echt zelf doen en zolang er geen sprake is van echt pesten zou ik niet snel ingrijpen.

Astrid

Astrid

03-06-2015 om 11:24

"haar op school volledig links laat liggen en zelfs lijkt te pesten (dochter wegduwen, zeggen 'ga eens weg, jij achtervolgt me steeds', met klasgenootje fluisteren over dochter etc, maar vooral: doen alsof dochter niet bestaat)"

en iets verder staat

"Dochter heeft er veel last van en zegt regelmatig, voordat ze naar school gaat, dat ze buikpijn heeft."

Negeren is iets anders dan met andere mensen omgaan die je beter liggen. Negeren is een pest-vorm. Het geeft de boodschap af: jij hoort hier niet, jij mag er niet zijn, jij bent het niet waard om mee om te gaan, wij willen niet met jou gezien worden.

Dat is een ánder negeren dan wanneer de gepeste de pestkoppen zou negeren. Net doen of je het niet hoort in de hoop dat het overgaat.

Zeker in kleine klassen kan zoiets een groot probleem zijn.
Moeder geeft aan dat het meisje er buikpijn van heeft.
Dat is voor mij signaal genoeg om te observeren en/of in te grijpen.

Ik denk dat met een portie flinke bluf je op die leeftijd nog een hoop kunt bereiken ipv kapotmaken. Het duurt bij mij zo lang als 50 mensen en 104 kerstbomen eer ik kwaad ben. Maar als ik dan ook kwaad ben maak ik meestal enige indruk.

Veranderen van school kan moeilijk zijn, die van mij kwamen in groep 3 en 5 terecht. Zoiets moeten ze zelf opknappen dat is niet meer dan normaal.
Maar als het misgaat grijp je in en probeer je schade voor je kind te beperken, juist omdat die schade zo groot kan zijn en een leven lang door kan werken.
Helaas weet ik dat uit eigen ervaring en uit ervaring met mijn kinderen en dat moet je niet willen als ouder.

creabea

creabea

04-06-2015 om 09:41

tijdje niet afspreken

en als het 'vriendinnetje' zich afvraagt waarom ze nooit meer afspreekt, kun je daar alsnog duidelijk over zijn. Assertief of niet, je dochter (en misschien jijzelf) moet toch leren dat je kenbaar maakt wat je wel en niet wil hebben, daar is ze het meest mee geholpen. Ik ben het er niet mee eens dat je dochter het zelf maar moet oplossen, maar je moet wel goed voordoen hoe je zoiets goed aanpakt en haar wel aanmoedigen dat zelf te doen. Een beetje net als met al het andere: in het begin doe jij het voor je kind, daarna doe je het samen, dan doet het kind het zelf en spring je af en toe bij en tenslotte doet het kind het helemaal zelf. Ik denk dat je met een kind op deze leeftijd ergens in de 2e/3e fase zou moeten zitten.

Dit is natuurlijk achteraf geneuzel, maar ik vind het ook niet handig dat je het vriendinnetje mee laat komen als je dochter met een ander klasgenootje afspreekt. Daar ben je zelf dan ook bij, door te zeggen dat vandaag iemand anders komt spelen en dat 'vriendinnetje' een andere keer aan de beurt is. Dat is niet bot ofzo, maar duidelijk.

Elisadam

Elisadam

04-06-2015 om 14:45 Topicstarter

opnieuw dank

... voor alle reacties. Inmiddels is er een en ander gebeurd: dochter en vriendin hebben het ‘uitgepraat’, vertelde dochter. ‘Voortaan gaan we eerst met elkaar praten in plaats van helemaal niet meer met elkaar praten, en als samen praten niets oplost, dan gaan we naar de juf!’
Je zou bijna denken dat het ingefluisterd is, maar ze hebben het zelf bedacht, aldus dochter.

Dochter blij (en dus moeder blij), maar aangezien vriendin al een aantal malen zo rot deed het afgelopen schooljaar (negeren, met ander meisje uit klas roddelen, weglopen van dochter etc) houd ik vinger aan de pols.

Of en hoe ik me (in de toekomst) moet mengen in deze kwestie als moeder, dat vind ik een lastige. Ik voel veel voor wat creabea schrijft, namelijk dat je je kind moet begeleiden op weg naar zelfstandigheid. Maar in de praktijk vind ik het nog best ingewikkeld. Als dochter na school met vriendin aan de ene arm en ander vriendinnetje aan andere arm naar mij toe komt lopen op schoolplein en zegt ‘zij komen bij mij spelen’, dan vind ik het op dat moment moeilijk om te zeggen ‘maar vriendin deed afgelopen dagen rot dus die komt nu niet mee’. Want op dat moment is dochter blij met vriendin en wil dochter graag dat vriendin meekomt.

Daarom denk ik dat mijn ‘inmenging’ er uit moet bestaan dat ik adviezen geef in de trant van ‘richt je meer op andere klasgenootjes’ (en dat doet ze gelukkig ook, binnenkort bijv. logeren bij ander klasgenootje) en ‘negeer vriendin wanneer vriendin zo rot doet; probeer te denken “vriendin heeft weer kuren, ik trek me er deze keer niets van aan, ik negeer haar vandaag en richt me op andere klasgenootjes”’ .
Dochter is namelijk erg (sfeer)gevoelig en heeft er de rest van de dag last van wanneer vriendin zo onaardig doet. Een minder gevoelig/steviger kind zou eerder denken ‘zeg, vriendin, als jij weer zo onaardig en gemeen doet tegen mij, dan ben ik weg. Zak er maar in, ik heb hier geen zin in, ik ga met iemand anders spelen’.

Verder zal ik het met de moeder van vriendin (met wie ik een goede verstandhouding heb) bespreken zodra het zich weer voordoet. De juf heb ik er al over gesproken. Er wordt nu niets mee gedaan omdat de situatie nu weer rustig is.

Maar mocht zich weer iets soortgelijks gaan voordoen, dan stap ik zoals gezegd naar de moeder van vriendin en zal ik tegen haar (en tegen mijn dochter) zeggen dat het mij beter lijkt wanneer vriendin niet met dochter speelt buiten school zolang vriendin het rottige gedrag vertoont. Ik kan het ook nog (opnieuw) aankaarten bij de juf.
Veel meer kun je ook niet doen als moeder, toch? Misschien is het volgens sommigen weer teveel inmenging…

Dank voor jullie feedback. Als iets me duidelijk is geworden door jullie reacties, dan is dat dat ik duidelijker moet zijn. Dat is nog niet makkelijk, want net als dochter ben ook ik behoorlijk conflict mijdend…

Elisadam

Elisadam

04-06-2015 om 14:54 Topicstarter

Ps
In reactie op Mina; ik denk toch dat vriendin wel degelijk de ‘boosdoener’ is, en niet de hele klas. Er is één meisje in de klas dat er als de kippen bij is wanneer er gedoe is tussen dochter en vriendin en dat 'de ruzie' graag helpt verergeren door te roddelen en dan weer de kant van dochter te kiezen, en dan weer die van vriendin. Behalve dit meisje is er niemand die zich bemoeit met de relatie van dochter en vriendin. Dochter wordt niet door andere klasgenootjes gepest, en heeft gelukkig ook andere vriendinnetjes. Vriendin is wel ‘beste vriendin’ en het grijpt dochter daarom erg aan wanneer vriendin haar negeert en wegduwt etc.
Het kan natuurlijk zijn dat ik niet alles weet en dat dochter wel degelijk gepest wordt, maar daarover heeft dochter in ieder geval niets gezegd en ook de juf heeft dat niet gesignaleerd.

Gewenst gedrag

Ik heb het idee dat je dochter gewenst gedrag vertoont. Ik bedoel daarmee dat zij het gedrag laat zien waarvan zij hoopt dat deze vriendin het zal laten zien en dat zij daarin de oplossing ziet van het pesten. Daarvan kan pesten juist erger worden (omdat er geen grenzen zijn). Dat is heel onwenselijk want iemand die pest, verdient dat niet.

Een van de dingen die je kan doen, voordat je dochter met dit vriendinnetje aan komt zetten, is uitleggen dat iemand het moet verdienen om te mogen komen spelen. Niet vooraf, maar achteraf: anders haal je onder je dak het gepest binnen met een soort zweem van goedkeuring (want uiteindelijk beslis jij natuurlijk wie er mag komen spelen). Is vriendin een paar weken aardig, kan ze misschien eens komen spelen. En waar die grens ligt, dat is iets waar jij je dochter bij moet leren stilstaan. Past het al, dat ze komt spelen of zeg je dat omdat je graag wilt dat het goed is? Doe jij aardig omdat jij je goed voelt of doe jij aardig omdat je je graag goed wil voelen? Het is een gevoelskwestie en als jij haar daar bij stil kan laten staan en haar kan laten ontdekken wat haar tempo is en waar haar wensen vandaan komen, leert ze daarmee haar eigen grenzen kennen en bewaken. En soms zijn die heel anders dan je rationeel zou bedenken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.