Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter 9 dreigt te dik te worden

Mijn dochter die volgende week 9 wordt, heeft een best buikje. Ze lijkt zelfs al wat borstjes te hebben en ergert zich er enorm aan. Haar zus van 11 is een spriet en daar vergelijkt ze zich mee.
Hoe kan ik haar-zonder het te noemen- laten 'afvallen'? Ik heb zelf nooit hoeven lijnen, heb er dus ook geen verstand van.
Ze eet erg graag....hier zet ik al een rem op. Ook de suikerhoudende drankjes zijn beperkt tot twee keer per dag.
We wonen in Zuid Europa, ze zwemt elke dag nu.
Moet ik haar een ander ontbijt geven? Ze eet nu brood of cereal (met magere melk).
Ook maak ik regelmatig een lichte maaltijd, zonder aardappelen, pasta of rijst. Alleen groente en bv kip.
Ze heeft geen overgewicht, het is puur buikvet.....
Wat zijn 'dikmakers'?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-07-2016 om 21:07

Waarschijnlijk

Grote kans dat het er weer af gaat als ze haar groeispurt krijgt. Mijn dochter kreeg ook ineens lovehandles en een buikje, at ook tegen de klippen op. En toen schoot ze ineens de lucht in en is nu weer helemaal slank.

Aanbod

Allereerst kun je je er mogelijk wat in verdiepen wat gezond vers voedsel is.
Als je je daartoe weet te beperken dan zou ik verder geen moeite doen om te verminderen. Wel gezond vet geven dat heeft een kind, ieder mens overigens, gewoon nodig. De 'vetvrij' hype blijkt juist heel ongezond te zijn. En ook gewoon aardappelen, pasta en rijst.
Die twee frisdranken, die zou ik wel gaan afbouwen. Eerst naar 1 per dag en dan naar 1 of 2 in een weekend.
Ongezond eten, uit pakjes en zakjes, en snacks, snoep en deegwaren met veel vet, suiker en zout zijn dikmakers.

Pien

Pien

11-07-2016 om 21:08

De suikerhoudende drankjes

Helemaal weglaten. Nergens voor nodig en al zeker geen 2x per dag. Water, thee en heel dunne aanmaaklimonade, dat is prima.

In cereals zit vaak suiker. Veel suiker! Beter dus brood met mager beleg geven.

Wat eet ze aan tussendoortjes? In koeken en zgn granenrepen zit heel veel suiker, die zijn verraderlijk.

bieb63

bieb63

11-07-2016 om 21:35

als aanvulling op Pien

Inderdaad sapjes e.d. beperken, dat is voor af en toe. Drinken gewoon thee, water of heel licht aangelengde limo.

Cereals zitten bomvol suiker, dus die achterwege laten (of zoeken naar een granenproduct zónder suiker). Brood, pasta, rijst in de volkoren varianten. Los van de voedingsstoffen daarin, vult het veel beter. Dus geen witte varianten. Ook niet 'bruin gekleurde', maar daadwerkelijk de volkoren varianten. Ze zit in de groei, dus aardappelen, brood e.d. is prima, dat vult ook, maar wél dus de volkoren varianten gebruiken.
Optie voor ontbijt is ook bijvoorbeeld yoghurt met vers fruit (en verder geen suiker toevoegen). Een tussendoortje kan ook een vrucht zijn. Of noten (zoveel mogelijk zoutloos).

Uiteraard heeft ze ook vet nodig. Daarbij vult het. Uiteraard niet in overvloedige mate en bewust (dus geen 'onbewust' vet van een croissant o.i.d.). Maar dus brood er dun mee besmeren en bakken in een beetje olie o.i.d. En geef gewoon die aardappel of volkorenpasta bij de maaltijd, anders heeft ze na een uur weer honger, met alle gevolgen van dien.

Brinta

Je kunt ook Brinta geven. Met volle melk of volle yoghurt. Een schepje suiker is ook niet erg, het is geen vergelijk met de tientallen schepjes die cereals hebben. Vet verzadigd ook beter, dus al dat 'magere' gedoe is echt niet handig. In vet zitten ook vitaminen.

Babs1970

Babs1970

11-07-2016 om 22:56 Topicstarter

Bedankt!

Alvast bedankt voor de waardevolle tips! Het grote nadeel hier: geen Brinta (wel andere babypapjes...) en voornamelijk witte broodjes (van die kaiserbolletjes en zo). Misschien maar weer eens een broodbakmachine aanschaffen.
Cereals gaan de deur uit.
Als tussendoortjes neemt ze vaak cereal of een broodje (wit--).
De frisdranken zijn ofwel een sapje of ijsthee. Nooit met prik, dat lust ze (gelukkig!) niet.
Ook daarmee gaan we drastisch afbouwen.

Een moeilijk punt blijft dat ik niet wil dat ze merkt waarom dit moet....
Maar om te beginnen gaan de boodschappenlijstjes veranderen!! Wat er niet is kan ook niet gegeten worden.

Angela67

Angela67

11-07-2016 om 23:00

waarom

zou zij niet mogen weten wat het verschil is tussen verschillende soorten voedsel/etenswaardigheden? Je hoeft toch niet een hele tirade af te steken? Gewoon voorleven - en uitleggen dus - dat balans belangrijk is, wat doet eten in en met je lijf en wat heeft het wel en niet nodig. Wat is handig om te weten van jezelf (wat vind je heel lekker en heeft goede voedingsstoffen en wat bijv niet en hoe pak je dat dan aan).
gr Angela

bieb63

bieb63

11-07-2016 om 23:28

Als alternatief voor het niet verkrijgbare volkorenbrood

Mss wel volkoren crackers te koop ( bijv. Wasa).? Yoghurt met fruit. Wel havermout te koop? Dan bijv met yoghurt of melk en wat fruit erdoor? Als lunch bijv een 'salade' maken met, afwisselend bijv blikvis, gegrilde kip, of eitje en avocado, tomaatjes, beetje sla, uitje, stukjes appel enz en klein beetje mayo en kruiden? Of soep?

Anno

Anno

12-07-2016 om 00:02

hier

Hier heel speels wat voedselveranderingen doorgebracht. Door bv thema's in te voeren. Franse week, italiaanse week, theeweek, sapjes(aangelengd met water)week enz. Gingen we samen op internet zoeken waar we zo lekker en gezond mogelijk de recepten konden vinden.

Li

Li

12-07-2016 om 00:19

havermout

is hier heel populair als ontbijt, en witte bonen in tomatensaus als tussendoortje. Geen idee of dat gezond is om af te vallen, hier juist iemand die maar niet groeit, dus ik juich die bonen wel toe (eiwit).

sapje of ijsthee

Wb die ijsthee, dat weet ik niet, maar gezond aandoende sapjes zitten barstensvol suiker. Geef liever water of (kruiden)thee en laat haar de hele vrucht eten.

"Een moeilijk punt blijft dat ik niet wil dat ze merkt waarom dit moet...."

Je hoeft het ook niet over dik worden te hebben, alsjeblieft niet idd. Je kunt zeggen dat je je eens wat hebt verdiept in jullie eetpatroon en dat je hebt gemerkt dat dit gezonder kan. Dat ze om die reden geen cereals meer krijgt (veel suiker is niet alleen ongezond, maar ook slecht voor je tanden) en jullie een beetje anders gaan eten en drinken. Maak er een gezins"project" van, dan voelt ze zich beslist niet persoonlijk aangesproken.
Die themaweken van Anno vind ik leuk!

Wat we hier regelmatig als ontbijt eten: yoghurt met havermout (gewoon zo erdoor roeren, dat hoef je echt niet te koken of zo), wat rozijnen, wat rauwe cacaostukjes en blauwe bessen (uit de vriezer).

Anno

Anno

12-07-2016 om 09:58

en vergeet niet

Dat dat buikvet verzamelingetje straks ook weer netjes wordt verdeeld over de nog te groeien heupen die er aan zullen komen. Ik zag op de basisschool wel vaker meisjes die rond hun 9e ineens veel voller werden. Gezichten werden ronder, voller buikje en billen, benen zetten aan. Het kwam bij de meesten weer helemaal goed. (ik kon er door omstandigheden heel wat blijven volgen, vandaar)

Babs1970

Babs1970

12-07-2016 om 11:20 Topicstarter

Themaweken

Inderdaad leuk idee, die themaweken! Ga ik doen.
Vanmorgen al ingegrepen toen ze beide broodjes met zoetigheid wilde beleggen.
Al even opgemerkt dat we anders gaan eten, dat 'we' veel te veel zoet en ongezond eten....--
Ze nam het als zoet koek! Haha!
Havermout kan ik wel krijgen hier, dus we gaan aan de slag.

Supertips dames! Bedankt!

over volkoren

Ik denk dat je jezelf het leven nodeloos moeilijk maakt als je, wonend in Zuid-Europa, je heil zoekt in volkoren. Voor zover ik weet doet Zuid-Europa niet aan volkoren, en dat bevestigt je posting ook wel.

Hoe ontbijt men daar normaal gesproken? Nu hoop ik maar dat je niet in Italië woont, waar het traditionele ontbijt vziw bestaat uit een koffievariant met 2 biscuitjes . Maar bijvoorbeeld het Turkse ontbijt bestaat vziw uit brood (wit) met feta, tomaat, komkommer en olijven. Daar lijkt me niet zo bar veel mis mee.

Er zijn aanwijzingen dat eiwitten bijdragen aan een gevoel van verzadiging. Kook dus een ei bij het ontbijt, of geef yoghurt of kaas, liever dan jam. Maar ik zou niet proberen de Nederlandse eetgewoonten en de Nederlandse ideeën van gezond een op een toe te passen, dat zal in de praktijk waarschijnlijk niet zo best werken. Ik betwijfel persoonlijk dan ook of de havermout een lang leven is beschoren. Maar goed, proberen kan geen kwaad natuurlijk (tip: voeg een klein snufje zout toe. Dat verbetert de smaak enorm).

Ik ben het wel eens met iedereen hier die zegt dat twee suikerhoudende drankjes per dag beter geschrapt kunnen worden, zeker als dat kant- en klare drankjes zijn. Aanlenglimonade kan vaak minder kwaad omdat je dat naar eigen smaak kunt verdunnen. Maar geen idee of dat verkrijgbaar is. Thee lijkt een prima alternatief, behalve als je zoals de Turken twee klontjes suiker in een vingerhoedje thee doet, dan kan je volgens mij net zo goed Fanta geven

Groeten,

Temet

hoeveelheden

http://moniquevandervloed.nl/hoeveel-zoveel/

Mogelijk dat hier de hoeveelheden wel kloppen als je naar de fabrikantensites gaat is het wat ingewikkelder om de hoeveelheid suiker te vinden.

Een gewoon suikerklontje is 4,4 gram, dus je kunt ook zelf op een blikje of flesje of pak kijken hoeveel gram suiker er in zit. Het schijnt ook nog per land te kunnen verschillen.

Frisdrank overstijgt al snel een schepje suiker in de thee.
Fanta Orange heeft 5 suikerklontjes per glas.

Taruh

Taruh

12-07-2016 om 12:45

Anne

Het schijnt niet alleen per land te kunnen verschillen: het verschilt per land.

Zit dan wel in een andere tak van sport in de levensmiddelen maar bv crème fraiche in Frankrijk heeft een andere smaak en samenstelling dan die van Duitsland, Italie en Griekenland. Zo ook met suikers en andere toevoegingen, per land / gebied een net iets andere samenstelling. Want omgeving en temperatuur zijn ook belangrijk voor de smaakbeleving, denk maar aan de vliegtuigmaaltijd. Op de grond smaakt ie prima (daar worden ze getest door een proefpannel) maar in de lucht smaakt het totaal anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.