Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

dochter 6 jaar toont ander gedrag bij vriendin

Hallo allemaal,
Ik heb even een dingetje waarvan ik niet zo goed weet wat ik ermee moet doen. Mijn dochter is 6 jaar, zit in groep 4 en is over het algemeen een heel fijn, lief, zachtaardig en behulpzaam meisje. Tuurlijk heeft ze haar dingen en is ze niet perfect maar het gaat eigenlijk hartstikke goed.
Nu heeft ze sinds een aantal maanden een vriendinnetje uit haar klas, waar ze eerst niet zoveel mee speelde en ik merk dat ze anders is als ze bij haar is. Dit meisje is best aanwezig, populair, verbaal erg sterk en weet goed wat ze wil. Ze heeft ook al een paar keer bij ons gespeeld en is verder ook heel lief, maar ik merk wel dat mijn dochter gedrag overneemt van haar. Brutale woorden die er ineens uitkomen of bepaald gedrag naar andere vriendinnen. Het vriendinnetje wil vaak ook niet, als ze met zijn tweetjes spelen, dat er andere meisjes meedoen en mijn dochter gaat hier dan in mee, waardoor andere vriendinnetjes gekwetst worden. Hier praten we wel over en ik vraag haar dan hoe zij zich zou voelen als zij niet mee mocht doen met iemand anders, ze snapt dat dat niet leuk is maar geeft dan ook aan dat ze bang is dat het "populaire" vriendinnetje boos op haar wordt als ze niet met haar meedoet. Ik heb haar uitgelegd dat ze altijd moet doen waar zij zich het beste bij voelt en als dat betekent dat het vriendinnetje dan boos wordt dat dat dan haar probleem is en niet het probleem van mijn dochter, maar dit blijft een moeilijk punt voor haar.
Nu hoorde ik vanochtend van een andere moeder waar ze laatst een verjaardagsfeestje hadden gehad dat ze mijn dochter nog nooit zo had gezien. Ze was weer heel erg met dat meisje mee aan het doen, brutaal aan het doen, heel druk en niet altijd even aardig tegen de anderen. Ik wil hier heel graag iets mee omdat ik wil dat ze dicht bij zichzelf blijft en begrijpt dat meedoen niet altijd goed is maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.
Herkenbaar voor iemand hier? Tips zijn meer dan welkom!

klara

klara

25-11-2015 om 11:33

blij zijn met vriendinnetje

Mooi, je dochter heeft het perfecte contact nu; een vriendschap waarvan ze veel kan leren.
Hoe houd je het bij haar? Door het zélf ook bij je dochter te houden, en het niet af te schuiven op vriendinnetje.

jurrie

jurrie

25-11-2015 om 11:39 Topicstarter

iets meer uitleg

Hoi Klara,
Zou je iets meer uitleg kunnen geven over je reactie?

klara

klara

25-11-2015 om 11:57

Jurrie

Ik denk dat veel kinderen hun vrienden kiezen adhv leerpunten die ze zelf hebben. Je dochter heeft zo te horen een hoop te leren in contact, juist de punten die jij benoemt, bij jezelf blijven etc, dat kan ze juist perfect leren in dit contact. Het is wel een proces!

En juist door vriendinnetje verantwoordelijk te stellen voor gedrag van je dochter help je haar niet met die leerpunten. Stel gewoon je eigen eisen aan je dochter.
Dus, bijv, als je dochter iets doet dat je niet leuk vindt, bestempel dat niet als meelopen, juist niet. Zie het als iets van haarzelf. Daarmee maak je juist je dochter verantwoordelijk voor haar eigen wensen, gedachten, gedrag. En je dochter hoeft niet altijd leuk te zijn!

bedenk ook

Dat dat vriendinnetje zonder jouw dochter misschien ook wel ander gedrag vertoont. Soms versterken kinderen bepaalde eigenschappen bij elkaar. Dat kan natuurlijk in positieve en negatieve zin zijn.

Ik zou het ook bij je dochter houden: spreek haar zo nodig aan op ongewenst gedrag, maar zie het wel als haar gedrag en niet als iets dan door een ander wordt veroorzaakt.

jurrie

jurrie

25-11-2015 om 16:29 Topicstarter

Goede

Goede tips, dank!
Als ik het met haar bespreek gaat het ook voornamelijk over haar gedrag en benoem ik het naar haar niet als meedoen of schuif ik het niet af op haar vriendin, dan hebben we het erover waarom zij zelf bepaalde dingen doet of zegt.
En ze hoeft zeker niet altijd leuk te zijn, dat is niemand, maar ik vind wel dat ze beleefd moet zijn bij andere ouders en niet brutaal en dat is denk ik waar ik voornamelijk een beetje van schrok dat ik hoorde van die andere moeder dat ze haar nog nooit zo had gezien.

klara

klara

25-11-2015 om 17:07

mwoah

Je dochter is 6, dat is helemaal niks!
Ik heb hier zoveel geweldig leuke vriendinnetjes vd kinderen over de vloer gehad, en jee bijna allemaal hebben zich weleens/vaker flink misdragen. Stuk voor stuk super kinderen.

En ook herkenbaar, dochter hier 'sloot' ook graag aan bij anderen. Terwijl ze in feite juist zeer autonoom is.
Rond die leeftijd had ze een ondeugend vriendje en daar heeft ze een streken mee uitgehaald! Zonder dat vriendje was ze superbraaf.

Ze is nu 12. En tuurlijk heb ik weleens gedacht wat gaat dat geven in pubertijd. Inmiddels maak ik me daar toch geen druk meer om, ik vertrouw inmiddels volledig op haar eigenheid. Ze kiest ervoor om mee te doen in de groep, maar blijft toch zichzelf.

mijk

mijk

25-11-2015 om 17:09

aan de andere kant is

het ook niet altijd heel handig om lief aardig en zachtaardig te zijn. Er zullen veel volwassen vrouwen je vertellen dat dat eigenschappen zijn die je best kunnen tegen werken in het leven. Misschien wil je dochter zelf wel graag eens wat beter zeggen wat ze echt vind. Dan is een beetje brutaal vriendinnetje zoeken en met dat gedrag gaan experimenteren best logisch. Het moment om haar aan te leren hoe je beleefd blijft maar wel duidelijk met mensen praat. Dat doet ze niet in een keer goed daar moet je mee experimenteren.

Mijk

Ava

Ava

25-11-2015 om 17:29

Leeftijd

Met deze leeftijd kwamen de brutale monden en krachtwoorden grootscheeps ons huis binnen. Sommige herkende ik wel, want die floepen er soms wel eens uit, maar een heel scala kende ik niet van eigen gebruik, zeg maar.

Ze ontdekken wat het is om met de groep mee te doen en hoe je verbonden smeedt en verbreekt. Daar leren ze van. En thuis leer je ook een deel van de ongeschreven regels.

Verder eens met Klara en Mijk!

Mej. Griffel

Mej. Griffel

25-11-2015 om 17:54

oma

Op de een of andere manier lijkt mijn kind een stuk netter opgevoed als het bij oma logeert of bij anderen is.
Dus: twijfel je over de slechte manieren of het onwenselijk taalgebruik: stuur het kind uit logeren, oma is vast verrukt!

Kinderen zijn net apen, gun ze om te experimenteren met gedrag, maar stel natuurlijk wel grenzen

Leeftijd

Hallo,

Dit heeft ook met de leeftijd te maken, op deze leeftijd. De mening van andere kinderen gaan hierbij een rol spelen namelijk... misschien is het een idee om een keer met de moeder van het 'populaire meisje'te praten zodat jullie hier samen een oplossing bij kunnen bedenken. het is belangrijk dat je als opvoeder een kleuter stimuleert dus goed gedrag belonen als ze bijvoorbeeld andere kinderen ook mee laten spelen, hierbij kunnen ze ook ontdekken dat met andere kinderen spelen ook heel erg leuk is. geef haar ook het gevoel dat ze zulke dingen ook zelfstandig kan ontdekken.

Groetjes.

Sanne

Sanne

28-02-2016 om 21:23

Ha ja

Hier ook en dat is heel grappig gelopen. Eerst imiteerde dochter het stoere meisje, toen ging het over in eindeloos gebekvecht en nu, 3 jaar later, spelen ze ontzettend leuk met elkaar.
Dat hoeft niet zo te gaan natuurlijk. Het begin was hier vooral facinatie van dochter. En wat de rest al zei: je eigen regels blijven houden, zonder dat vriendinnetje erbij te noemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.