Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
melanie

melanie

05-11-2014 om 19:36

dochter (4) voor het slapen gaan dwangmatig veel naar de toilet

Ik heb een vraag, onze dochter heeft sinds kort door dat sommige dagen dingen realiteit zijn. Zoals in ernst en bobbie dat boeven bestaan enz. Sinds dat moment heeft ze moeite om naar bed te gaan. Eerst was het spugen en in bed plassen zodat ze bij ons in bed mocht maar dat lieten we niet toe nu is het dwangmatig veel plassen voor het slapen gaan. 6 a 8 keer in 30 min is niets en ongelooflijk maar waar ze plast ook elke keer en ook goed uit.

Herkent iemand dit gedrag? En moeten we er wat aan doen of wachten tot het weer over gaat?

Angst

Ik zou haar angst wel serieus nemen. Kijk eens in de bieb of er boekjes zijn met verhaaltjes over bang zijn en lees dat voor.
Als ze nu 4 is gaat ze dan naar school? Het kan zijn dat dat wat overweldigend voor haar is. Bespreek dan ook eens met de juf wat haar in de klas mogelijk angst aanjaagt en bespreek dat.
En ja, ik zou een angstig kind niet alleen laten, maar dat is je eigen keus natuurlijk. Als ze bij je slapen kun je ze ook beter hands on leren om met de angst om te gaan. Angst is niet fijn.
Houd een uitgebreid bedritueel met bad, kletsen en voorlezen en blijf erbij tot ze slaapt. Kun je ook nog proberen.
Ik zou een angstig kind niet alleen laten, ook niet alleen laten slapen.

melanie

melanie

05-11-2014 om 23:19

angst

Het gaat niet om de angst. Die hebben we goed onder controle dmv er veel over hebben gepraat enz. Ze valt in der eigen bed in slaap en als ze snachts wakker word kruipt ze bij ons.

Gaat mij meer om dat vele plassen voordat ze naar bed gaat. Ze vraagt nu wel steeds hoelaat wij naar bed gaan dus zal misschien wel enigzins met angst te maken hebben denk ik dan

Ely

Ely

06-11-2014 om 01:42

Even voor mijn beeld

Ik kan je niet do goed volgen wb de angst. Heb je het idee dat dat oorzaak is of niet? Vziw kunnen kinderen uit angst rare dingen doen/krijgen maar je kunt voor de zekerheid even langs de huisarts gaan?

melanie

melanie

06-11-2014 om 19:20

geen angst maar besef

Ze heeft geen angst ze heeft besef. En dat maakt indruk maar is niet zorgwekkend. Waar ik me zorgen om maak is dat dwangmatig plas gedrag voor het slapen gaan. Gaat ze dan overdag te weinigen? Want in een 30 min tijd kan ze zoveel en vaak plassen het is wel in combinatie met het naar bed moeten en het rekken ervan uiterst daar is ze 4 voor maar elke keer plast ze echt dus kan dan niet zeggen nee nou hoef je niet meer.

Jesse_1

Jesse_1

07-11-2014 om 08:24

Heeft het met de angst te maken?

Jij koppelt het nu aan dat ze angstig is, omdat het daarna begonnen is, maar is dat ook zo? En gaat ze overdag ook extra vaak?

Onze zoon heeft het ook in een periode gehad, een 'spannende' periode (december), hij was toen 4,5. Overdag ging hij ook extra vaak, maar met name 's avonds was het een ramp. En dan bedoel ik:
Je brengt een kind naar bed, onder het knuffelen moet hij (weer) naar de wc en hij ligt amper in bed en je wilt weer gaan knuffelen of hij gaat wéér naar de wc.

Dit is een typisch kleuter'gedrag', dat vanzelf weer over gaat, zo weinig mogelijk aandacht aan schenken en niet benadrukken hoe vaak ze naar de wc gaat. Gelukkig werkte de juf op school er ook aan mee dat hij elk moment zó naar de wc mocht (ook tijdens de kerstvoorstelling bijvoorbeeld, ondanks de plaspauze moest hij tijdens de opvoering natuurlijk ook ).

Bij een meisje zou een blaasontsteking ook kunnen spelen, maar dat zou je zelf moeten inschatten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.