Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Irmamma

Irmamma

11-03-2015 om 13:20

Dochter (10) heeft moeite met 'lezen' emoties van andere kinderen.

Hallo mede-ouders,

Graag zou ik jullie ervaring/mening horen over het volgende: mijn dochter van tien is vanaf groep 1 best een hoogvlieger. Ze zit in het hoogste niveau lezen en kon prima het niveau aan. Oudergesprekken waren altijd erg positief want het is daarnaast ook nog eens een kind wat zich dienend opstelt en de grenzen niet opzoekt.

Nu in groep 7 blijkt ze nog steeds wel hoog te scoren op de CITO's. Ze haalt (het systeem is inmddels gewijzigd) I, II, I+ en III op de CITO maar ze heeft een V op Begrijpend Lezen.

Maar daar zit denk ik een verband met een probleem wat ze zelf aangeeft. Ze heeft moeite met het begrijpen van emoties van kinderen om haar heen. Tenminste, dat gaf ze aan bij het bezoekje aan de schoolarts. Ze wordt daar moe van en ze snapt het niet. Wel snapt ze de negatieve emoties en voelt zich ook bar snel aangevallen. Ik herken het in het dagelijks leven ook wel dat ze sommige situaties niet aanvoelt.

Het beeld van haar schoolprestaties is raar en enorm uiteenlopend. Is het een rare gedachte dat het lager uitvallen van de cito op begrijpend lezen misschien te maken zou kunnen hebben met een sociale "tekortkoming"? Immers, als je de emoties niet begrijpt, niet "tussen de regels door kan lezen", hoe kun je dan de teksten analyseren.

Maar misschien zie ik verbanden die er niet zijn. Graag hoor ik jullie mening.

Thursday Next

Thursday Next

11-03-2015 om 14:23

het komt vaker voor

dat vanaf ongeveer groep 7 de scores voor begrijpend lezen slechter worden.
Is hier ook al wel eerder gepost maar ik kan de draadjes zo niet vinden, zal vanavond even zoeken en ik zal iemand vragen te reageren die hier ervaring mee heeft.

Moni

Moni

11-03-2015 om 14:31

Het zou kunnen

maar ik zou eerst de meest voorkomende oorzaak uitsluiten, namelijk kind heeft nooit geleerd hoe het moet.
En langzamerhand worden de teksten langer en de vragen moeilijker. En dan valt dat cijfer voor begrijpend lezen terug.
Zoek ergens een oude eindcito en ga samen met je kind een toets begrijpend lezen doen. Kijk hoe ze dat aanpakt. Leest ze terug om het antwoord te vinden of geeft ze antwoord uit het hoofd. Gebruikt ze de inhoud van de tekst of gebruikt ze haar eigen kennis. Leest ze alle antwoorden.
Ik zeg oude eindcito omdat je daar makkelijker aan kunt komen dan een groep 7 toets. Voor het niveau maakt het weinig verschil, groep 7 of 8.

Irmamma

Irmamma

12-03-2015 om 09:53

Bedankt voor de reacties!

Ik ben al heel blij met de herkenning in de link die Thursday Next doorstuurde. Exact hetzelfde verhaal!
Het rare is bij Begrijpend Lezen dat het maar eens per jaar officieel getoetst wordt met Cito. Terwijl ze er een enorm gewicht aan hangen. Het is toch super zonde van de andere vakken als je daarmee zo onder je niveau belandt!

Oude Cito is op school aangevraagd. Voelt goed!

Thursday Next

Thursday Next

12-03-2015 om 09:58

Irmamma

Ik heb ook nog wel oude eindcito's voor je om te oefenen. Als je ze wilt dan mail je maar naar thursday . next @ mail . com

Irmamma

Irmamma

12-03-2015 om 21:14

Thursday Next

Ik heb je vanmorgen direct een mailtje teruggestuurd. Heb je dat ontvangen? Ik zit wel een beetje te springen om die cito's. Zou fijn zijn.

Thursday Next

Thursday Next

12-03-2015 om 23:37

Irmamma

Als het goed is heb je ze nu!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.