Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

07-02-2017 om 09:35

Dilemma kinderfeestje (buitenbeentje alsnog uitnodigen?)

mijn kind (groep 4) heeft over een paar dagen zijn kinderfeestje. Hij wordt op heel veel feestjes gevraagd, mocht dit jaar ook wat meer kinderen uitnodigen (mede om die reden), maar er zijn toch nog een paar afvallers.

Nu trof ik vandaag nog een jongetje uit zijn klas, het buitenbeentje, dat buiten de klas zat te pruilen, wou de klas niet in enzo. Hij was al een beetje sneu, en toen zei hij verwachtingsvol tegen mij dat X (mijn zoon) hem vast nog ging uitnodigen, want hij was zijn beste vriend..... ik vond het zo zielig!

Mijn kind gaat (als dat jongetje hem vraagt) wel eens een broodje met hem eten tussen de middag. Verder vindt hij het niet speciaal een leuk jongetje; het jongetje reageert wat anders dan anders, is niet zo goed op school, verknoeit nog wel eens spelletjes verstoppertje door iedereen te verraden en dat soort dingen. Hij wordt (daarom) ook wel eens gepest op school. Dat mag natuurlijk niet, maar aan de andere kant begrijpelijk want het kind is sociaal niet zo handig.

Maar goed, dilemma.... zal ik dat jongetje (in overleg met zoon) alsnog uitnodigen?

Ik zou dat wel doen

Niet wanneer je zoon het echt niet zou willen natuurlijk. Maar als mijn kind ervoor open zou staan, zou ik het zien als een kans om een andere, leuke kant van dat jochie te ontdekken. Ik zou dan ook (als dat lukt, op het feestje) er wat in investeren dát het ook kan slagen. Dus: als hij idd wat storend gedrag vertoont, dat bijsturen, hem jou laten helpen, incidenten vóór zijn etc. Misschien hem van te voren ff apart nemen en duidelijk de regels op jullie feestje doornemen of zo. Enfin, allemaal afhankelijk van wat er speelt en relevant is natuurlijk.
Het kan een succeservaring worden en zo kunnen ook de andere kinderen hem eens wat langer en anders meemaken dan alleen als die stoorzender in de klas (ik vul hier en daar flink in).

Specht

Specht

07-02-2017 om 10:43

doen

Als je zoon het geen probleem vindt zou ik hem uitnodigen.
Het klinkt alsof het kind vrij eenzaam is, en niet expres de boel probeert te verzieken.
Waarschijnlijk wordt hij weinig op partijtjes uitgenodigd.
Overigens lief dat je hem alsnog wilt uitnodigen.

Tilly

Tilly

07-02-2017 om 11:00

Gedaan

Ja, ik heb dat ook altijd gedaan. Toen mijn kinderen ouder werden kwam ik er niet meer mee weg, maar als het kan: doen!

Esmee

Esmee

07-02-2017 om 11:54

Inderdaad doen

Ik heb ooit een keer een voetbal feestje gegeven voor alle jongens uit de klas van mijn zoon (9 jongens ongeveer) en eentje ervan had een hekel aan voetbal. Maar tja, ik wilde niet dat die ene jongen (ook een beetje een druk figuur) als enige niet op het feestje mocht komen. Dus toch uitgenodigd, het voetballen werkte niet, maar toen heb ik hem mijn wat oudere digitale camera gegeven en hij mocht verslaggever/fotograaf spelen. Iedereen blij. (en we hadden meteen een lading leuke foto's van het feestje)

lieverdje

lieverdje

07-02-2017 om 12:15

duidelijk!

Ik ga mijn zoon voorstellen het jongetje ook uit te nodigen. Als hij het niet erg vindt, krijgt het jongetje ook een uitnodiging. Dankjulliewel voor de eensgezinde reacties!

Het is inderdaad niet een jongetje dat expres dwars ligt, hij heeft meer de pech dat hij de enige van zijn 'soort' is. Is het enige jongetje met bijles in de klas, beetje druk, doet net het verkeerde, dat soort dingen. Vooral zijn opmerking dat mijn zoon zijn beste vriend is, raakte me! Dan zal het jongetje inderdaad best eenzaam zijn, want zoveel trekt mijn zoon niet met hem op.

En als er geen afvallers waren?

Als de kinderen die al eerder uitgenodigd waren allemaal konden komen, had je dan ook getwijfeld om hem uit te nodigen?
Mijn dochter is wel eens enkele dagen voor een feestje uitgenodigd omdat een ander kind niet kon. Voelde niet goed.
Ik vind het beter om op het moment dat de kinderen gekozen worden stil te staan bij kinderen die er een beetje buiten vallen of waar zoon/dochter wel veel mee omgaat maar eigenlijk niet leuk vindt.

Li

Li

07-02-2017 om 12:58

ach

voor het kind maakt het niet uit hoor, hooguit voor de ouders. Maar die doen er in dit verband niet toe. Maar volgens mij ging het niet om die afvallers maar om de hoopvolle verwachting van het jongetje, toch?

lieverdje

"Vooral zijn opmerking dat mijn zoon zijn beste vriend is, raakte me!"
Ja, dat vind ik ook hartverscheurend.
Fijn voor hem dat-ie mag komen. En nogmaals: als ik jou was, zou ik er wat in investeren om er een succes van te maken. Zo'n ervaring kan heel belangrijk zijn.

lieverdje

lieverdje

07-02-2017 om 13:36

Narcis

"Mijn dochter is wel eens enkele dagen voor een feestje uitgenodigd omdat een ander kind niet kon. Voelde niet goed."

Kan ik me voorstellen, maar bedenk dan ook dat de jarige misschien wel veel kinderen wilde uitnodigen, en jouw dochter wel op haar lijstje stond. Of dat de jarige maar 4 kinderen mocht uitnodigen, zoiets. Mijn zoon is een beetje een allemansvriendje, heel lief jongetje (echt waar) die in bijna alle kinderen iets goeds/leuks ziet. Alleen de kinderen waarmee hij echt niet omgaat of die vervelend tegen hem doen, wilde hij niet uitnodigen. Hij heeft wel zijn favorieten, maar hij zou net zo lief bijna de hele klas voor zijn verjaardag vragen.

Om jou vraag te beantwoorden:"Als de kinderen die al eerder uitgenodigd waren allemaal konden komen, had je dan ook getwijfeld om hem uit te nodigen?" Alle kinderen konden komen, dus dit jongetje is eentje extra (wordt een druk feestje!). Jongetje was niet favoriet, maar ook geen 'beslist niet'.

"Ik vind het beter om op het moment dat de kinderen gekozen worden stil te staan bij kinderen die er een beetje buiten vallen of waar zoon/dochter wel veel mee omgaat maar eigenlijk niet leuk vindt."
Maar dat hebben we ook gedaan hoor. Zo is ook een populair jongetje dat eigenlijk helemaal niet zo aardig doet dit jaar niet uitgenodigd en een niet zo populair (maar wel aardig) meisje wel. Meestal vraag ik zo'n 3 maanden van tevoren eens wie kind zou willen uitnodigen voor zijn feestje, en 3 weken van tevoren nog eens. De kinderen die beide keren genoemd worden zijn 1e keus, en dan kijken we nog eens bij de rest wie wel en wie niet (afhankelijk van het aantal).

Jackie

Jackie

07-02-2017 om 19:13

leuk dat hij wordt uitgenodigd

Laat je weten hoe het is gegaan?
Veel plezier!

lieverdje

lieverdje

10-02-2017 om 14:15

feestje is geweest

... en ik begrijp nu wel waarom het jongetje niet goed ligt in de groep Hij is lomp, lawaaierig en doet niet leuk mee. Gaat bijvoorbeeld in iemands oor schreeuwen (letterlijk!) en als je vraagt:"waarom doe je dat nou?" zegt het jongetje:"dan horen ze waar ik ben". Luistert ook niet echt, dus het was best moeilijk om hem bij de activiteiten te betrekken... hier en daar nog wel gelukt hoor, maar hij had heel veel aandacht nodig en dat hadden we natuurlijk niet. Pffff.... lastig hoor!

Maar gelukkig had het feestje er verder niet erg onder te lijden en jongetje heeft het blijkbaar geweldig leuk gehad. Man hoorde hem nog in zijn eentje mompelen dat dit 'het allerleukste feestje ooit' was (merkten we verder niet veel van, maar goed. En vanochtend was het jongetje erg vrolijk in de klas en viel hij mijn zoon helemaal om de hals.

Zoals mijn man opmerkte: hij is gelukkig blijer met het feestje dan wij met hem. Achja. Het was een leuk feestje verder, zoon was blij, en daar gaat het ook om.

Ali

Ali

10-02-2017 om 14:33

Ach

Zo te horen heeft het jongetje het geweldig gehad, wat fijn voor hem. En als het de feestvreugde verder niet verminderde, prima toch.
Het lijkt alsof er helemaal geen kwade opzet in hem zit, maar meer onwetendheid en onhandigheid.

Super

Van je, dat je het toch hebt gedaan. Hopelijk leert zo'n jochie er toch ook iets van. het klinkt alsof hij niet weet hoe hij zich moet gedragen, geen sociale vaardigheden heeft, maar er wel graag bij wil horen. Verschrikkelijk sneu vind ik het klinken allemaal.

Lente

Lente

10-02-2017 om 16:11

Mooi

Wij hadden ook wel eens een speciaal jongetje over de vloer met een feestje. Als hij uitgenodigd werd, dan zorgden we voor een extra volwassene (3e volwassene) die zich met hem kon bezig houden. Dat werkte perfect.
Als je maar met z'n tweeën bent, dan is het lastig om op te vangen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-02-2017 om 16:21

zo triest...

Een jongetje dat helemaal niet aanvoelt hoe je met anderen omgaat. Wat verschrikkelijk verdrietig... Maar dit feestje dat je hem hebt late meevieren zal hij niet snel meer vergeten!

Ik hoop (maar dat is verder jouw verantwoordelijkheid niet) dat dit jongetje alle hulp en begeleiding zal krijgen die hij nodig heeft. Hij zal het nog vaak moeilijk hebben. Maar jij hebt i.i.g. een mooi steentje mogen bijdragen!

Namens alle buitenbeentjes en hun ouders: bedankt!

Herkenbaar

Dit overkwam ons ook met een buitenbeentje. Had ook 1 op 1 begeleiding nodig. Toch elk jaar uitgenodigd, totdat zoonlief dat echt niet meer wilde.

Goed dat je het gedaan hebt!

Jackie

Jackie

10-02-2017 om 22:59

Leuk!

Heeft jullie misschien wat extra energie gekost maar jullie hebben wél een buitenbeentje heel gelukkig gemaakt, zo leuk om te lezen!

lieverdje

lieverdje

16-02-2017 om 10:07

nog een buitenbeentje

nu sprak ik de moeder van het andere buitenbeentje in de klas, die vertelde dat haar zoon erg teleurgesteld was dat hij niet op het feestje uitgenodigd was.... Niet dat ze boos op ons was, of mij een schuldgevoel wilde aanpraten, maar ze wilde er wel graag over praten. Ook hier gaat het om een jongetje dat druk, onhandig is in zijn gedrag, explosief, brutaal. Wel een lief jongetje, maar nogal onaangepast (om het zo maar te zeggen). Eigenlijk is hij in bepaalde opzichten extremer dan het jongetje wat we op het feestje hadden. Dit jongetje zit er erg mee dat speelafspraakjes maken niet zo wil lukken en dat uit hij tegenwoordig dan in boosheid. Jongetje wil ook vaak met mijn zoon afspreken, maar zoon wil niet zo, vanwege dat boze en drukke. En daarom wilde mijn zoon hem bijvoorbeeld ook niet op zijn feestje hebben... Ik begrijp die moeder heel goed, ik vind haar heel aardig, maar ik moet zeggen dat ik zelf ook nogal moeite heb met het gedrag van haar zoontje. En ik vind ook wel een beetje dat zij bepaalde karaktertrekken van haar zoon goed praat (dat laatste heb ik niet tegen haar gezegd, overigens).

Pfff. Lastig hoor. Ik heb aangeboden om eens onder het genot van een kopje thee verder te praten met die moeder... iemand nog tips wat ik kan zeggen/doen?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-02-2017 om 19:05

Mwah

Ik vind het heel knap van die moeder dat ze zich zo naar jou durft te uiten. Je bent vast iemand die makkelijk aanspreekbaar is.
Maar wat je daar verder mee moet, niets lijkt me. Je kunt toch moeilijk voor de hele klas gaan zorgen en jouw zoon wilde m niet op het feestje, dan is het toch klaar?

Feestje

Ik moedig mijn kinderen ook aan om op hun feestje ook kinderen uit te nodigen die normaal nooit mogen komen.
Echter ik ben daar misschien wel iets meer terughoudend in dan mijn kinderen. Ik heb best veel moeite met hele brutale en drukke kinderen. Ik weet niet zo heel goed hoe ik daar mee moet omgaan.
Mijn kinderen zijn wat dat betreft liever dan ik. Die nodigen makkelijk kinderen uit die anders worden buitengesloten. Ik heb echter met sommige klasgenootjes best wel moeite. Dus dat is dan weer paradoxaal. Ik zeg altijd tegen de kinderen dat ze misschien ook moeten denken aan kinderen die weinig vriendjes hebben. Als ze dan echter met de naam van een brutaal klasgenootje komen dat slecht luistert dan vraag ik ze of ze dat echt wel zeker weten en of ze dat klasgenootje echt op hun verjaardag willen.
Niet dat alle buitenbeentjes natuurlijk brutaal zijn of slecht luisteren. Mijn kinderen hebben ook klasgenootjes die gewoon sociaal wat onhandig zijn of nog maar net op school zitten of er om voor mij onbegrijpelijke redenen niet bij horen. Daar heb ik geen enkele moeite mee en dan probeer ik ze actief aan te moedigen om die kinderen ook uit te nodigen.

Ik kies meestal voor feestjes buitenshuis in een speeltuin (overdekt of niet) waar ze lekker vrij kunnen spelen dus dan is het ook makkelijker. Als ze wat groter zijn gaan wel iets doen wat meer gestructureerd is zoals bowlen, naar de bioscoop of miniatuur golf spelen.

lieverdje

Ach jee, je krijgt nu de een na de ander op je dak. Echt aardig dat je je het lot van anderen zo aantrekt.
Nu je eenmaal hebt afgesproken met haar thee te drinken, zou ik dat ook daadwerkelijk doen.
Maar: ik zou dan ook eerlijk zijn. Je zou het gesprek kunnen inleiden met dat ook te zeggen: ik wil je graag mijn mening geven/helpen/whatever, maar dan wil ik ook graag eerlijk tegen je zijn. En vervolgens vertel je daar wat je ziet gebeuren, en dat je vindt dat zij bepaald gedrag enigszins vergoeilijkt. Daar kan ze alleen maar haar voordeel mee doen. En wanneer je de lastige kanten van het gedrag van haar zoon belicht, zou ik er wel bij zeggen dat je ook ziet dat het in wezen een lief jochie is. Anders kwets je haar en komt de boodschap misschien ook niet over.
En nee, natuurlijk ben je niks verplicht, maar je kunt wel de verpersoonlijking zijn van "it takes a village to raise a child".
Ik ben ervan overtuigd dat dit soort "bemoeienis", je het lot van zo'n jochie aantrekken, veel goed kan doen. Veel kan betekenen voor een kind.

Ik heb een tijd een wat bewerkelijk ventje over de vloer gehad. Met de moeder had ik afgesproken dat ik hem mocht behandelen als mijn eigen kind, bij wijze van spreken. Die zat dus regelmatig voor een time out op de gang. Toch was hij heel erg graag bij ons, en zelfs kreeg ik een keer een zoen bij het wegbrengen naar school. Heel verlegen plantte hij snel en onverwacht een kus op mijn wang. Zo schattig. Ik denk dat het verschil kan maken in zo'n leven, iemand die zich iets van zo'n kind aantrekt.

Misschien

Is het een idee om voor te stellen om een speelafspraak te maken waarbij de moeder ook meekomt en jullie op de achtergrond zitten? Mocht het gedrag van dat kindje te erg worden dan kan zijn moeder het zien en ook ingrijpen, vooropgesteld dat jouw zoontje dat een keer wil. Het is wel zo dat het soms goed voor een kind is als ze ook eens door een ander op hun gedrag aangesproken worden maar sommige kinderen vragen wel heel veel aandacht.

thea

thea

17-02-2017 om 00:24

mmhh afhouden

Volgens mij word je nu gewoon voor haar karretje gespannen..
Dat doen moeders ook hoor!
En begrijpelijk, het is niet leuk als je kind geen aansluiting heeft en dan kan het goed zijn eens iets te proberen.
Maar helaas, niet met jou! Je zoon wil nl niet.
Dat staat wat mij betreft volkomen los van wat jij van dat kind vindt, of van diens gedrag of van opvoeding van zijn moeder.
Doet er niet toe. Maar je zoon wil niet, punt.
Tenzij de situatie zo is dat jongen buitengesloten wordt in de klas door kinderen, oa je zoon en ze daar graag eens over wil praten, dat is een ander verhaal. Maar een vriendschap kun je niet afdwingen.
Eerlijk gezegd vind ik dat ze al te ver gaat door jou aan te geven dat haar kind graag op feestje was gekomen van jouw kind. Wat kun jij daarmee??
Nee, ze manipuleert jou, en ik denk dat je een 'makkelijk' kind hebt dat daardoor populair is.
Enigzins herkenbaar, hier een dochter die populair was bij iedereen, maar ook bij moeders met moeilijk-matchende-kinderen. (maar die moeders snap ik heel goed want heb zelf ook een moeilijk-matchend-kind. Maar heb mijn kind nooit zo in uitverkoop gezet)

Maar thea

Volgens mij heeft de bewuste moeder vooral om raad gevraagd aan lieverdje, en heeft lieverdje haar aangeboden hier eens over te praten.
Ik zou idd ook niet mijn kind een vriendje opdringen. Maar iemand advies geven als diegene daar prijs op stelt, en met iets moeilijks zit, waarom niet?

lieverdje

lieverdje

17-02-2017 om 17:25

onee, als zoon niet wil....

...dan hoeft hij echt niet met dat jongetje te spelen van mij. En ik geloof ook echt niet dat die moeder mij manipuleert. Ik ben wel aardig, maar niet gek Volgens mij sprak ze mij echt aan omdat ze ermee zat; misschien een wat 'gewaagde' openingszin, maar ik vind wel dat je zoiets moet kunnen zeggen. Wat dat betreft ben ik wel makkelijk benaderbaar (zie mijn nickname, ze zal niet iedereen daarop aanspreken. En dat je probeert vriendjes te vinden voor je kind (het gaat om kinderen in groep 4), kan ik me ook wel voorstellen.

Ik heb wel het idee dat het jongetje wordt buitengesloten, ook door mijn zoon. Die kwam thuis met een verhaal dat ze op school mopjes aan het vertellen waren aan elkaar, en jongetje vertelde toen ook een mopje. Volgens zoon was het echt geen leuke mop en niemand moest lachen. Vervolgens vroeg jongetje aan de groep waarom ze niet moesten lachen Het kán natuurlijk dat jongetje een stom mopje had verteld, maar ik kreeg wel een beetje de indruk dat de kinderen in een alles-wat-jongetje-doet-is-stom modus zitten. Ik heb zoon gevraagd of hij nog wel eens met jongetje wil afspreken, maar hij zegt het niet te willen, want jongetje is druk en snel boos. En jongetje doet ook nog eens gemeen tegen andere kinderen

Wat lief Anneque, van dat kusje! Zoiets zou ook zomaar met dit jongetje kunnen gebeuren... Hij is hier wel een paar keer wezen spelen en dat ging ook best goed. Maarja...zoon moet het wel willen inderdaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.