Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

De RRRR

Zoontje van 9 kan nog steeds de R niet goed zeggen. Hij gebruikt een ontzettende Gooische R. Niks rollends aan. Hij heeft vorig jaar wel logopedie gehad, hier is hem een huig R aangeleerd. Maar dat is meer een G geworden. En hij slaat hem dan ook vaak over omdat het toch wel veel moeite kost. Bij nader inzien is dit niet goed aangeleerd (tong veel te veel naar achter).
Nu weer opnieuw bij de logopedie waarbij ze eerst een paar weken heeft geoefend met de tongpunt R, maar daar lijkt hij geen aanleg voor te hebben. Hij lijkt toch meer aanleg te hebben voor de huig R.
Zelf heb ik op mijn 11e (...) pas de tongpunt R uit mezelf aangeleerd. Daarvoor was het meer L of J geloof ik, ipv een R.
Maar ik hoop dus zo dat die huig R gaat werken. De logopediste heeft er alle vertrouwen in.
Zijn er meer kinderen (of ouders ) die zo laat de R leerden?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2017 om 16:39

Tongriempje

Is daar al naar gekeken?

Mijn R is nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-05-2017 om 17:20

Verschillende r'en

Mijn dochter heeft het daar ook lastig mee gehad. Wat meespeelde is dat vader een Leidse r heeft, en ik juist een mooie rollende r. Dochter maakte daar een mix van. Volgens de logopediste was dat niet erg, omdat maar weinig mensen zo'n keurige r hebben als ik

Hemf

Hemf

10-05-2017 om 22:42 Topicstarter

Tongriempje

Is in orde.

ik ben geroerd

Geen ervaring, maar ik ben blij en enigszins geroerd nu ik lees dat er nog ouders zijn die er zo aanhoudend naar streven hun kinderen een degelijke rollende r aan te leren.

Dat moesten onze kinderen ook, met een vader die uit Indonesië en een moeder die uit de Noordkop komt. Maar mijn kinderen leerden het uit zichzelf, mijn dochter kon met haar derde al rollen als Tante Lien, haar oudere broer kon het met zijn zesde meen ik pas, maar een logopedist is er niet aan te pas gekomen.

Hoe spreken de klasgenoten van jouw zoon de r uit? De rollende r is naar mijn idee op de terugtocht, op het Jeugdjournaal hoor ik regelmatig kinderen uit streken als Groningen of Twente met zo'n akelige Gooise r, volgens mij is er amper nog redden aan. Als al zijn klasgenoten een hockey-r hebben vrees ik dat je tegen de bierkaai vecht.

Grrrroeten,

Temet

Hemf

Hemf

11-05-2017 om 17:36 Topicstarter

Ternet

Het hoeft niet rollend te zijn. Maar nu is het zo'n Engelse r, dus eigenlijk geen r maar een.. ja wat eigenlijk. Als je bijv het woord "leert" zegt, is bij de meeste mensen de r in dat woord een zogenoemde gooische r. Die klank gebruikt zoon voor alle r-en. Het klinkt echt wel als een spraakgebrek, juist aan het begin van een woord.

Pas laat geleerd

Bij het zingen heb ik het geleerd, en nog steeds gaat de R mij zingend beter af dan spRekend.

De oefening die ik erbij kreeg was, zing op een toonladder elke toon: kedentenbedootje ipv krentenbroodje, en dan steeds sneller kedentenbedootje en op den duur rolt-ie. Maar dat zal hij toch ook wel bij logopedie hebben geleerd?

Overigens dacht ik eerst dat dit draadje over Reinheid Rust Regelmaat en... ging...

Hemf

Hemf

11-05-2017 om 21:41 Topicstarter

Haha

Nee dus
Ja ze heeft eerst op mijn verzoek (omdat ik die zelf spreek) de tongpunt r proberen aan te leren, met idd precies jouw trucje. Na een paar weken nog geen verandering. Op haar advies gaan we nu toch maar de huig r oefenen. Daar lijkt hij gezien zijn tonggebruik/tongstand meer aanleg voor te hebben. Ik moet nog even schakelen, ik kan die zelf ook niet en vind hem nog een beetje g-achtig. Maar 50% van de mensen gebruikt die, dus ook prima. Als hij maar van die klank die hij nu gebruikt af komt.
Wat gebruikte je eerst ipv de r moedermop?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-05-2017 om 22:05

Toch wat in verwarring

Ik heb een tongpunt r geprobeerd maar die zit er bij mij niet in. Hoe moet die klinken? De huig r is volgens mij de 'Leidse r' (soort wr), en de rollende r zit midden in je mond.

Hemf

Hemf

11-05-2017 om 22:19 Topicstarter

Huig r

Is combi van trilling huig en achterkant tong.
Dat hng achtige geluid (engelse r) noemen ze de gooische r. Prima voor bepaalde woorden (heehnglijk (heerlijk), beehng (beer), enz).
Maar aan het begin van een woord (hngood (rood)) vind ik het niet klinken.
Tongunt r is echt met puntje van je tong. Moeilijk aan te leren.

En zo heb je nog tig r-en heb ik begrepen. Maar dit zijn de bekendste.

Phryne

Een tongpunt-r rolt, het is de r zoals die wordt uitgesproken in bijvoorbeeld het Spaans, Italiaans (Turijn uitgezonderd vziw), Turks, Indonesisch (daar rollen ze nogal nadrukkelijk) en tot voor kort ook standaard door mensen in de Kop van Noord-Holland en in het noorden en oosten van het land.

Iemand die bijvoorbeeld met een tongpunt-r spreekt is Gerrit Hiemstra (Fries, immers). Zoek maar op Youtube.

Groeten,

Temet

Kees Stip

Kees Stip heeft zich ooit over dit fenomeen gebogen:

"Ik ben", zo sprak de schildpad soepig
"Uw nieuwe radio-omroepig"
Ja, beste mensen, met een tong-r
Lijdt ieder bij de omroep honger

(ik citeer uit het hoofd, maar ik kon het niet checken via Google)

Groeten,

Temet

Li

Li

12-05-2017 om 10:46

oppas

Remedie: een Arabisch sprekende oppas in de babytijd. Hier rollen de rrr-en alle kanten op. En mama en papa kunnen het niet...

Li

Li

12-05-2017 om 10:47

Overigens

liet dochter mij ooit een filmpje zien van een talkundige die de R van d koningin had onderzocht. Hij deed dat omdat je normaal gesproken lastig onderzoek kan doen naar mensen die jaar in, jaar uit in dezelfde omstandigheden min of meer hetzelfde zeggen, maar Beatrix deed dat wel. Daaruit bleek dat ook zij door de jaren heen was afgedwaald naar een Gooise R.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-05-2017 om 10:55

Ik heb wel een rollende r maar ik begrijp nog niet wat die dan met je tongpunt te maken heeft. Ook in het logopediefilmpje lag de tong vrij roerloos in de mond
Mijn jongste kon het wel als ze er op lette, maar woordjes oefenen ging ook nog wel eens van 'rrrrrrrr lode loos'.

Phryne

Volgens mij kan je alleen maar een rollende r produceren door het puntje van je tong tegen je verhemelte te zetten. Althans, ik zou niet weten hoe het anders moet.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-05-2017 om 12:38

Mijn rollende r is een huig-r, kennelijk. Nou ja, hij doet het prima.

vlinder72

vlinder72

12-05-2017 om 13:40

Ook huig

Ik doe niks met mijn tong. Geen idee hoe mijn kinderen de r uitspreken. Nooit opgelet. Ik vind dat ook totaal niet belangrijk.

Hemf

Hemf

12-05-2017 om 14:53 Topicstarter

Ik ook niet

Áls hij hem maar uitspreekt.

Hoeik m uitspreek?

Eigenlijk geen idee wat voor een R ik zeg als-ie niet lukt. Ik vermoed een Leidse, gezien het feit dat ik niet gek ver van Leiden ben opgegroeid.

Tango

Tango

13-05-2017 om 14:44

Zoveel

Ik heb een kind dat een paar jaar logopedie heeft gehad, maar niet zozeer voor de r, als mee voor andere klanken. De r leerde hij ook pas laat en volgens mij mist hij er nog weleens eentje in een woord. Maar ik had dus werkelijk geen idee dat er zoveel soorte r-en zijn. Gooise, rollende, Leidse, huig-r. Maakt het uit dan welke je gebruikt. Als je hem maar zegt toch?!

Nee, het maakt niet uit

Het maakt inderdaad niet uit hoe je een r uitspreekt. Al heb ik bij mijn kinderen wel eens gemerkt dat die een nieuw woord verkeerd verstonden omdat de spreker de r bijna als een g uitsprak. Maar meestal zijn de woorden bekend en dan maakt het natuurlijk niets uit en is het hooguit een kwestie van smaak.

Groeten,

Temet

Haags Hopje

Haags Hopje

14-05-2017 om 09:41

Geen R

Ik spreek de R ook niet uit, meer als een G of een klank die ergens in de lucht blijft hangen. Puur hoe het hier wordt gezegd; ook de mensen die de nette variant spreken.
De rollende (punt tong tegen verhemelte)R kan ik wel maar dan moet ik erg opletten hoe ik alles uitspreek en dat zou onnatuurlijk klinken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.