Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Concentratie problemen groep 3

Concentratie tips voor kinderen?
Mijn zoontje (bijna 7 jaar) heeft heel erg veel moeite om zich te kunnen concentreren. Heb dit al een aantal keer op school gehoord maar daar deden ze er niks mee omdat zijn resultaten wel goed zijn en ze pas verder kijken als die er onder gaan lijden. Maar nu loopt mijn zoontje 5 weken bij een kinderfysio 1x in de week vanwege hypermobiliteit en daardoor moeite met schrijven. Dit is onder schooltijd en krijgt dan een schriftje mee waar de fysio in schrijft voor mij hoe het gaat. Nu staat daar van de 5x dat hij is geweest ook al 2x in dat de concentratie ver te zoeken was. En nu bij zwemles ook gesproken met zijn meester en die zei dat hij goed zwemt maar hij hem nu niet voor zijn b kan laten afzwemmen omdat het de eerste 20 min goed gaat en daarna zijn concentratie helemaal weg is en als hij dan zegt 1 baan schoolslag en 1 baan rugslag dam weet hjj na de baan schoolslag al niet meer wat hij verder moet doen. Dus begin me een beetje zorgen hier over te maken eerst hoorde ik jet alleen op school maar dacht komt vast door de grote klassen (30 kinderen) dat hij afgeleid raakt maar heb het dus deze week ook al 2x ergens anders gehoord. Iemand tips om de concentratie te verbeteren?

Moeilijk

Ik heb ook 2 van die afgeleide typetjes thuis. Het is zo jammer dat er maar weinig leerkrachten zijn die daar goed op inspelen. Mijn zoon heeft 1 jaar een juf gehad en die snapte het gelukkig wel. Hij mocht staan bij de uitleg zodat hij niet te wiebelig werd van het lange zitten en als de concentratie even ver te zoeken was, mocht hij iets wegbrengen of ophalen uit een andere klas. Of ze ging gewoon even met de hele klas 2 minuutjes bewegen. Het werkte geweldig voor hem. Ik denk niet dat je concentratie kunt leren. Zeker niet als het om dingen gaat die je liever niet doet. Waarschijnlijk kan jouw zoontje zich prima concentreren als hij iets doet wat hij wel leuk vindt. Maar misschien staan ze er op school wel voor open om een aantal trucjes te gebruiken waardoor het voor hem weer makkelijker wordt om zich op zijn werk te concentreren. Succes.

Petra

Petra

31-03-2017 om 23:15

lastig

Als je zoon zijn concentratie verliest, heeft zijn hoofd even rust nodig. Hij moet even alleen zijn met zijn gedachten. Tijd dus voor een actieve activiteit of een rustmoment. Daar zijn echt wel oplossingen voor hoor. Korte instructie en dan aan het werk, tangle mogen gebruiken bij instructie, en hoeveel moeite is het voor de zwemleraar om even te herhalen wat je zoon ook alweer moet doen??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.