Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Aagje

Aagje

28-10-2016 om 23:13

clubjes/verenigingen/sporten

Onze zoon is bijna 9 jaar en vindt heel veel dingen leuk om te doen. Sport maar ook bv toneel en dansen. Hij zit inmiddels op breakdance, muziekles en hockey. Vindt dat allemaal superleuk en draait overal lekker. Dansen en muziek is 1x per week een uurtje, hockey is 2x per week een uur trainen en twee keer per maand op zaterdag een wedstrijd. Best veel al, vinden wij.

Nu is hij gevraagd in het demo-team van de dansschool. Hij is zelf wild enthousiast ('dit wil ik al mijn hele leven! Hier wacht ik al jaren op') maar wij iets minder.... Want meedoen in het demoteam betekent wekelijks 1,5 uur extra dansles en daarnaast ook nog regelmatig meedoen aan wedstrijden of andere optredens. Wij twijfelen of dit niet te druk wordt voor hem. Ook omdat hij het op school best pittig heeft (zit in groep 5). Aan de andere kant gunnen we hem dit wel (het is natuurlijk ook best een opsteker dat hij uberhaupt gevraagd wordt, van de 425 kinderen op die dansschool zitten er maar 7 in het demoteam) en is zoonlief een mannetje dat zich niet heel makkelijk zelf vermaakt in zijn vrije tijd. Als er geen vriendjes of vriendinnetjes beschikbaar zijn om mee te spelen verveelt hij zich snel. Dus leuk ingevulde vrije tijd is voor hem juist ook fijn.

Wat vinden jullie? Proberen of gewoon niet doen? Hoeveel sporten/clubjes hebben jullie kinderen per week?

Jaina

Jaina

28-10-2016 om 23:49

Ja waarom niet

Hij wil zelf graag, hij kan zich niet goed alleen vermaken, het is echt zijn hobby... als jullie het logistiek kunnen doen zou ik het hem laten doen.
Mocht het te veel worden kan hij er altijd nog voor kiezen om bijvoorbeeld geen hockey meer te spelen.

Ik denk niet dat er een ideaal is aan hoeveel clubjes per week. Sommige kinderen hebben behoefte aan veel vrije tijd waarin ze eindeloos kunnen spelen. Andere kinderen zijn daar minder goed in. Sommige kinderen vinden sport en/of muziek het einde, andere kinderen gaan liever met lego spelen.

Mijn kinderen mochten altijd zoveel clubjes doen als financieel haalbaar was en logistiek rond te draaien. Toen ze heel klein waren deden ze daarom weinig en toen ze ouder en zelfstandiger werden meer.

Mijn jongste dochter speelt cello en rijdt paard. Mijn jongste zoon tennist. Mijn ene nichtje (woont bij ons) tennist, crossfietst en rijdt paard. Mijn andere nichtje (woont ook bij ons) zit op ballet en viool. Volgend jaar ligt het misschien allemaal weer anders.

Ja hoor

Hier ook een kind dat 4 keer per week een uur traint, scouting en muziek, zou wel meer willen, maar is logistiek niet haalbaar.

doen

Ik geef je wel gelijk dat het inderdaad wel heel veel is. Je zou nog eens met hem kunnen praten over dat hij dan wel minder vrije tijd heeft. School er niet onder mag lijden. Even kijken of het met hockey goed te combineren is. Maar als het iets is dat hij echt heel graag wil zou ik het doen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-10-2016 om 09:51

gewoon doen

Gewoon doen. Hij kan er alleen dan achterkomen of het teveel is. Je kunt beter spijt krijgen van iets dat je wel hebt geprobeerd, dan van iets dat je niet hebt geprobeerd. En hij hoeft toch geen contract te tekenen voor drie jaar ofzo? Komt tijd, komt raad, zei mijn oma altijd.

mijn kinderen

Wat de aantal verenigingen van mijn kinderen betreft. Ik heb een zoon 8 en dochter 6. Zoon zit op zangles dit doet hij 1 keer per week en judo 1 keer per week. Dochter zit op wedstrijddansen. Zij trainen 1 keer per week ook in de vakantie en hebben ongeveer 7 wedstrijden per jaar in het weekend. Dochter zit nu nog op zwemles en wil dadelijk op turnen.

Ik vind twee keer in de week meer dan voldoende, zodat ze nog wat vrije tijd overhouden om af te spreken en thuis te spelen. Maar stel dat 1 van mijn kinderen voor een wedstrijdteam gevraagd wordt en hij/zij wil dit zelf heel graag dan zou ik hier goed met mijn kind over praten en als het logistiek mogelijk is doen.

Pirata

Pirata

29-10-2016 om 10:06

doen

Hij wil het graag, dus doen!
Hij zit na school toch hopelijk geen extra schoolopdrachten te doen? Laat hem doen waar hij goed in is en plezier in beleeft. Tenzij hij heel weinig uithoudingsvermogen heeft, maar zo klinkt het niet.
Mijn 9-jarige zit ook op 3 verenigingen, plus muziekles. En hij overweegt nog op toneel te gaan. Alle activiteiten zijn leuk en gezellig, dus dat is allemaal gewoon vrije tijd. Alleen turnen is iets strenger en eisender.

Aagje

Aagje

29-10-2016 om 12:33

Vrije tijd

Zoon krijgt na schooltijd geen bijles ofzo, maar heeft wel wekelijks huiswerk wat hem vaak meer tijd en energie kost dan andere kinderen. Hij gaat ook nog 1 middag per week naar de bso.

Maar we neigden zelf al naar gewoon gaat uitproberen en jullie reacties bevestigen dit. We hebben met hem besproken dat wij twijfelen of het niet te veel/druk voor hem is (hij denkt zelf van niet trouwens) en dat we een tijdje willen proberen of het allemaal te combineren is. Als we zien dat het te veel is voor hem, of zijn huiswerk gaat eronder lijden dan gaan we de beslissing heroverwegen en kijken of hij ergens mee gaat stoppen.

Zoon is helemaal blij en kan niet wachten tot donderdag (dan mag hij voor het eerst meedansen in het demo-team. Ben benieuwd

Marjoleine64

Marjoleine64

29-10-2016 om 12:41

Doen, mits logistiek haalbaar

Dan zou ik het zeker doen! Onze jongste (nu 17) had toen hij 10 was (groep 6) ook voetbal (2x training plus competitie), muziek (wekelijks les plus zelf thuis oefenen en orkestrepetitie), judo (1x training, 2x/jaar een toernooi) en scouting (zaterdagmiddag, 2x/jaar een weekendkamp). De voetbal viel als eerste af (na de brugklas), daarna de judo (na de 3e) en afgelopen jaar pas de scouting (maar wel mee op kamp!). Hij is echt voor de muziek gegaan, zit nu (vast) in 3 orkesten (en wordt veel gevraagd als invaller) en heeft op hoog niveau les (vooropleiding conservatorium).

Oudste heeft het iets minder extreem gedaan, maar ook daar was het diverse clubjes naast elkaar, die één voor één afvielen. Daar bleef scouting en muziek (rockbandje) over, tot hij ging studeren. Ze komen er vanzelf achter wat ze het leukste vinden, en wat te veel is.

Voordeel hier was wel dat ze bijna alles (vanaf ca. 9 jaar) zelf konden fietsen in het dorp. Anders zou het logistiek niet haalbaar geweest zijn, het was nu al behoorlijk puzzelen met maaltijden soms.

lieverdje

lieverdje

29-10-2016 om 15:29

ander clubje stoppen dan

Je kunt toch altijd 1 van de andere activiteiten stoppen? Het is net wat iemand anders zei: het ene kind heeft veel behoefte aan eigen tijd thuis, en de ander vult het liefst in met activiteiten buitenshuis. Van beide heb ik er een hier

Taruh

Taruh

29-10-2016 om 16:54

doen

dochter hier heeft het ook gewoon druk omdat ze het leuk vind.
Zwemles omdat ze dat voor later nodig heeft. (ze weet al bijna 3 jaar wat ze wil worden) dan nog 4x trainen per week en gemiddeld 1 of 2 toernooien per maand die elk 2 dagen duren.

1,5 uur huiswerk per week en nog 1 nacht naar haar vader.
Er is nog prima ruimte om te spelen want de activiteiten zijn vaak na het avond eten.

Dat eten, dat schiet er wel eens bij in, dus wij zijn heel goed in snel en gezond, en opwarmen van een dag eerder.

Pirata

Pirata

04-11-2016 om 10:36

hoe vond hij het?

Als het goed is is je zoon gisteren geweest, hoe vond hij het?

Hier is mijn 9-jarige inmiddels met zijn 5e clubje begonnen (musical). Hij vind alles geweldig en heeft er de energie voor, dus het kan en mag. En er is nog genoeg tijd om met zijn vrienden af te spreken, want de meeste activiteiten zijn laat in de middag. Of zijn vrienden gaan er ook heen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.