Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mirjam

Mirjam

12-10-2014 om 00:31

Citotoets rekenen overdoen in groep 6 en als dit cijfer op scorelijst beland is dit een systeemfout?

Bij mijn zoon, vorig jaar groep 6, is de cito rekenen in januari over gedaan. Het hoogste cijfer zou tellen volgens de leerkracht. Dit heb ik gemeld bij de inspectie. Verder niets van gehoord maar toen ik eind van het jaar hoorde dat er wel iets mis was gegaan met deze toets, via een andere ouder , heb ik heel veel vragen waar ik geen antwoord op krijg.

Ik heb de directeur om opheldering gevraagd en die gaf aan dat inderdaad de tweede score van de overgedane toets , door een systeemfout, op de citoscorelijst is beland en dat deze scores zijn aangepast. Toen ik hem vroeg hoe hij achter deze fout is gekomen , gaf hij aan op aanraden van de inspectie, tijdens normaal inspectiebezoek. Ik heb hem wel een antwoord afgedwongen door te zeggen dat ik het antwoord wel weet en niet van spelletjes hou!

Op de scorelijst van januari is nu inderdaad een hogere score ingevuld bij cito rekenen toets en in juni op dezelfde toets van januari een veel lagere. In juni halen ze de scorelijst van januari eruit en wordt vervangen door een nieuwe met ook de scores van juni. Alleen ik heb ook die van januari omdat ik het gekopieerd had.

Toen ik dus uitleg ging vragen over deze scores bij de leerkracht wist die niets van deze aanpassing en ook de IB- er niet.
Bij navraag directeur wie de scores heeft aangepast geeft hij aan dat hij dat niet weet , dat wordt opgestuurd en passen ze niet zelf aan. Ik heb gebeld naar cito. Daar wordt het niet naar toe gestuurd in groep 6, ook niet naar de inspectie, en ook niet naar het overkoepelende orgaan van de school.
Van wat ik kan vinden op internet is het toch gewoon zo dat de school dit allemaal zelf regelt in groep 6?
En dit kan toch geen systeemfout zijn? Je voert toch gewoon de eerste of tweede score in?

Volgens hun dus niet bewust ingevuld. Van de inspectie krijgen we ook geen antwoorden. Heel vervelend.

Het zit me wel heel hoog want mijn zoon heeft voor de vakantie Zijn pluspunt werkboek mee naar huis gekregen en werkschriften van rekenen en bijna alles wat hij gemaakt heeft is fout. Niemand die dat heeft gezien. Ze moeten zelf hun werk nakijken maar mijn zoon is dyslectisch. Dus kan niet goed zelf nakijken. Zag alle cijfertjes duizelen. Hij heeft dus ook dingen goed gekrult terwijl het fout is, de juf heeft dit niet doorgehad. Ook had ze nooit tijd om hem te helpen en heeft hij een half jaar lang in ster 2 gewerkt, voor gemiddelde kinderen, terwijl hij in ster1 moest werken. De juf kwam hier vlak voor het einde van het jaar achter, heeft dit wel bij mijn kind gemeld maar niet bij mij.

Nu blijkt dat er ook een beleid is voor de methodetoetsen waar wij niet van op de hoogte zijn. Als kinderen onvoldoende scoren dan mogen ze toetsen overdoen omdat ze het anders zonde vinden van het remediëren.
Er is bij mijn zoon altijd een heel groot verschil tussen zijn methodetoetsen en de citotoetsen.
Hij scoort V- en op cito's en 7 ens op methodetoetsen. Dat snap ik nu dus wel.

Als we om de methodetoetsen vragen van vorig jaar zijn deze allemaal weggegooid en ook de cito januari, waar dus iets mis mee was, is weggegooid.

Kan dit zomaar allemaal??????? Wie kan mijn antwoorden geven. Wie zorgt ervoor dat de scores worden ingevuld op scoreformulier en wie past het aan als het fout is gegaan. Kan dit een systeemfout zijn? Kunnen ze 2 scores invullen van 1 toets? Dat het daardoor misschien fout is gegaan?

Help

Cito / methode

Grote verschillen tussen Cito en methodetoetsen zie je vaak. Meestal is Cito lager, dat vraagt meer inzicht/overzicht.
Loes

Mirjam

Mirjam

12-10-2014 om 07:21

verschillen methode toets en cito

Hoi Loes,

dat klopt inderdaad, je zit ook met het korte en lange termijn geheugen.
Maar wij hebben hulp gezocht voor onze zoon en heeft nu bijles en het blijkt ook gewoon dat hij het niet kan. Dus dat hij niet door zijn werkboeken heen kwam, klopt. Dan kan je toch geen ruime voldoende voor je methodetoetsen hebben ?
Hij kon niet optellen en aftrekken met honderdtallen , vermenigvuldigen ook niet , wist niet wat een breuk was en beheerst de tafels niet. Leert nu van het begin weer rekenen en gaat nu super.En krijgt nu 1 strategie aangeboden.

En als ze geen onvoldoendes op het rapport willen zetten kunnen ze dit wel bij ouders melden. En als het rapport altijd goed is wordt het kind toch ook niet gemotiveerd om er wat aan te gaan doen? En dan was bij ons kind al lang duidelijk geworden dat het niet met motivatie te maken heeft maar het echt niet kan.
Wij zijn ouders waarbij het niet uitmaakt op wat voor niveau hij uitstroomt. Maar dit moet wel een niveau zijn wat eerlijk bij hem past. Naar zijn kunnen. Dus niet hoger dan dat hij kan maar ook niet lager.

Mirjam

Barvaux

Barvaux

12-10-2014 om 08:20

maar

Maar wat is nu precies je probleem in het kort mbt je zoon?

Mijntje

Mijntje

12-10-2014 om 08:26

aangepast

Op 'onze' school zijn de cijfers van de citotoetsen met terugwerkende kracht aangepast. Waar kinderen in januari een (lage) A haalden, kan er nu een (hoge)B staan. Soms is het gelijk gebleven, maar soms is er een lagere score. Cito heeft z'n normen aangepast.
Wij hebben hier geen last van omdat zoon nu pas in groep 6 zit maar ik denk dat hier veel ouders wel van balen. En ik vraag me ook af of dit zomaar kan. Kennelijk.

En Mirjam, ik zou ook mijn vertrouwen hebben verloren hierin. Het is wel fijn om eerlijk te zijn over hoe een kind presteert. Nu wordt eea door jullie toedoen weer opgekrikt. Wel heel fijn dat het nu beter gaat!

Mirjam

Mirjam

12-10-2014 om 08:57

overdoen citotoets

Hoi Mijntje,

het gaat helaas niet over de A, B, C, D, E score. Daarvan weet ik dat dit is aangepast. Maar over de vaardigheidsscore die is veranderd. Dus de score die nog niet is omgezet in A,B,C,D,E

Hoi Barvaux,

mijn probleem is of ik voor de gek word gehouden.
Mag je zomaar vaardigheidsscores gaan veranderen? zonder dat ouders hier van op de hoogte zijn.
Mag er zomaar een rekenbeleid zijn waarbij methodetoetsen worden overgedaan, dus dezelfde methodetoets waarbij staat aangegeven welke deel ze onvoldoende hebben gemaakt. En deze toets na twee/drie dagen weer overdoen en in die tussen tijd even flink remediëren op de gedeelten die heel slecht zijn gemaakt.
Is het normaal dat voor de zomervakantie alles wordt weggegooid en wie regelt het invullen van de citoscores van het boekje naar het digitale systeem. Wie is hier verantwoordelijk voor?in groep 6 dan.
Ik hoop dat er ook leerkrachten onder ons zijn die me hier duidelijkheid over kunnen geven. Bij de inspectie, overkoepelend orgaan e.d. word ik verwezen naar de directeur en die geeft geen eerlijk antwoord.

Mirjam

Mirjam

12-10-2014 om 08:59

overdoen citotoets

De leerkracht en IB-er weten beide van niets.....

Onderwijsconsumentenorganisatie OCO

Mirjam, als de inspectie hun handen er van af houden, kan je je beter wenden tot een OCO. Niet dat ze de cijfers kunnen veranderen. Maar ze kunnen je adviseerden hoe verder te handelen. Het is ook prettig een onafhankelijk orgaan naast je te hebben. Hun kijk op zaken is die uit ervaringen opgedaan uit meerdere scholen en directeuren.

Een school die zo te werk gaat, haalt toch ook een relatief laag percentage juiste schooladvies. Dus dat een hoog percentage binnen 2 jaar niet meer op het niveau van het advies onderwijs krijgen.

Succes met het weg werken van de gegroeide achterstand. Uit ervaring kan ik je zeggen dat dit meer tijd nodig heeft dan als de school het kind meteen in de smiezen had. Ik heb daarom ook mijn bedenkingen over de kwaliteit van deze school.

Tante Tiny

Tante Tiny

12-10-2014 om 11:22

Over het overdoen van de methodetoetsen

Als een methodetoets door de hele klas slecht is gemaakt, dan is er niet goed les gegeven of er is een andere reden. Uitleg is misschien nooit begrepen of te weinig herhaald, veel onrust in de klas tijdens de toets, etc.
Kan gebeuren. Gelukkig zijn er toetsen. Zodat de leerkracht weet dat de stof nog eens gedaan moet worden. En natuurlijk sluit je die periode weer af met een toets om te controleren of het nu wel goed zit. Dat heet onderwijs.
Het lijkt me niet nodig dat een school de gemaakte methodetoetsen bewaart aan het eind van het schooljaar. Op de school van mijn kinderen werden deze gemaakt in het gewone rekenschrift. En alle schriften gingen eind van het school jaar mee naar huis.

Mirjam

Mirjam

12-10-2014 om 13:03

overdoen cito

Dank je Flanagan. Hier ga ik achteraan!En we zitten onder het gemiddelde met de eindcito op school en dit is te zien aan de uitsroom....

Tante Tiny, dat is ook zo hoor. Maar bij ons op school wordt dit structureel gedaan. En het is prima dat het gebeurt als je daar van op de hoogte bent. Wij krijgen nooit toetsen in te zien.Verder leren kinderen niet om een onvoldoende te halen, die gaan straks in het voortgezet onderwijs hard onderuit en moeten ineens dealen met onvoldoendes. En het kan ook zijn dat je de eerste keer toch al je best niet meer doet want je mag hem toch weer overmaken. En een leerkracht hoeft toch niet aan de toetsen te zien want een kind kan uit eindelijk kan, dat kun je toch zien aan al het werk wat ze gewoon maken.De stof komt ook weer terug in de werkboeken
Ik vind het allemaal maar heel erg vreemd.

Mirjam

Ik heb geen idee hoe het kan, maar ik ken ook een jongetje die het echt niet begreep en wel voldoendes op de methodetoetsen. Daarmee zijn de ouders heel lang 'gesust'. Inmiddels kijk ik zelf alleen nog maar naar de cito scores.
Loes

Cat

Cat

15-10-2014 om 16:15

overdoen toetsen

Lijkt me an sich niet verkeerd, als kinderen het op die manier leren.
Belangrijker lijkt me dat je zoon geen goed onderwijs lijkt te krijgen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.