Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maike

Maike

07-06-2017 om 16:45

Centrum voor Jeugd en Gezin?


Li

Li

08-06-2017 om 15:57

meten, wegen en ogen testen

daar is natuurlijk niets mis mee, maar volgens mij doen ze dat niet meer op de baisschool en zeker niet meer op de middelbare school. Bovendien kan de huisarts dat ook allemaal doen.

Vesta

Vesta

08-06-2017 om 15:59

Ja dat doen ze op de basisschool, groep 2 en groep 7.
De huisarts doet dit niet standard, ze kunnen het wel, maar die hier in de stad verwijzen je daar echt voor naar het CJG omdat het niet in hun taken pakket zit. Alleen in uitzonderlijke gevallen nemen zij die monitoring taak op zich.

Li

Li

08-06-2017 om 16:02

maar

vullen jouw kinderen ook die rare vragenlijsten in?

Vesta

Vesta

08-06-2017 om 16:04

nee, of sociaal wenselijk, hoewel ik die van groep 7 niet eens zo heel gek vond. Dochter heeft 'm ingevuld mee naar huis genomen en we namen 'm mee bij het gesprek.

Waar ik wel over viel was dat het niet standard is dat de ouders bij het gesprek zijn. Dat wordt nu overigens in onze regio veranderd.

Ogentest

Bij beide kinderen heb ik dat toch echt zelf moeten laten uitzoeken. Het kwam er niet uit bij de 'schooldokter'. En beide kinderen bleken een behoorlijke afwijking te hebben. Wel tegen die kinderen melden dat de koemelkeiwitallergie (erfelijk hier) nu echt wel over was. Gelukkig konden we bij de huisarts voor alles goed terecht. Ook bij mijn 'slechte ervaringen' nog een hele steun geweest.

Donna

Donna

08-06-2017 om 16:10

Geen zorgen hoor!

Ook wij zijn tevreden afnemers van de zorg voor de kinderen en hoewel ik wel eens kritische geluiden hoor, gaan die nooit verder dan wat ergernis. Hier schrijven een aantal ouders met slechte ervaringen met jeugdzorg, maar daar heeft de oproep aan jouw kind niets mee te maken. Voor jou is het misschien goed de zaak eens vanuit een andere invalshoek te bekijken: twee expatvrouwen hebben een boek geschreven over de opvoeding van Nederlandse kinderen en zijn juist lyrisch over het zorgsysteem voor kinderen. Ik vind ze een beetje doorgeslagen in hun positiviteit, maar het leren zou kunnen helpen eea weer in het juiste perspectief gezien. Volgens mij heet het "The Dutch way". De moeders geven antwoord op de vraag waarom Nederlandse kinderen zo gelukkig zijn. Je kunt ook wel bedenken dat dit niet komt, omdat Nederlandse kinderen aan de lopende band door sadistische jeugdverpleegkundigen uit hun bedjes gerukt worden, omdat moeders de Nederlandse taal niet helemaal machtig zijn o.i.d. Zo schrijf je trouwens niet, mijn complimenten!

Dus, geen paniek hoor! Als je een afspraak niet ziet zitten, zeg je deze uiteraard af. En dat is dan dat.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

08-06-2017 om 16:11

Maike

Dat hebben ze lekker geregeld dan. Je moet toch zonder al teveel problemen een afspraak af kunnen zeggen?! Dan zou ik denk ik het contactformulier invullen. Dan komt het vast wel een keer terecht waar het zijn moet. Hun onbereikbaarheid is nu jouw probleem aan het worden en dat kan de bedoeling niet zijn.

Bij onze oudste heeft de huisarts op een gegeven moment de taken, incl. vaccinaties, van het consultatiebureau overgenomen. Contact met huisarts was prima, contact met cb was wat moeizaam en ons kind zag regelmatig een kinderarts, dus controle genoeg. Nooit problemen mee gehad. Werd door het bureau ter kennisgeving aangenomen en geaccepteerd. Onze huisarts had wel een goed contact met de cb-arts, dus misschien dat dat maakte dat het allemaal makkelijk overging, maar het kan dus wel.

Li

Li

08-06-2017 om 16:59

slechte ervaringen met jeugdzorg

Zelf geen ervaringen, maar we vallen wel in de categore met de vinkjes, dus ja ik ben op mijn hoede.

Wat ik zelf van Jeugdzorg heb gezien (gelukkig niet meegemaakt in mijn gezin) is dat ze vooral voor het laaghangend fruit gaan. Echt problemen oplossen en gezinnen helpen is hun ding niet. Daar heb ik een kind in de klas van mijn kind kapot aan zien gaan. Dan word je voorzichtig.

Maar in de meeste andere landen is het inderdaad geen haar beter, dat dan weer wel.

Eigen huisarts

Als er geen gillende spoed is is het ook beter om altijd een afspraak te maken met je eigen huisarts. Waarnemers staan iets verder van je af, hebben minder doorlopende verwachte band met jou. En krijgen ook allemaal zo'n meldcursus en de aansporing om daar nou eens gebruik van te maken.

Ogen- en orentest

Kun je overigens ook gratis doen bij een brillenwinkel en gehoorwinkel. Ook met kinderen.

nietes

Niet alle opticiens willen ogen testen van kinderen onder de 12 jaar. Dat verschilt vziw per regio, maar hier in Amsterdam-Osdorp is de consensus dat die leeftijdscategorie bij de orthoptist thuishoort. Mijn zoon van 11,5 is onlangs nog door een opticien geweigerd om die reden.

Groeten,

Temet

Tijgeroog

Tijgeroog

08-06-2017 om 19:43

Temet

Het wordt wat off topic, maargoed. Mijn opticien meldt ook altijd dat ze geen opengesteld bij de kinderen mogen doen, maar als ik zeg dat het alleen is om even te screenen of ze nog goed zien worden ze altijd zonder problemen gecontroleerd.

Daarnaast zou ik me niet te druk maken om die afspraak, en er niet te veel achter zoeken. Het gaat om meten, wegen, oren, ogen enzo, dingen die de huisarts niet standaard in de gaten houdt. En vaccinaties, maar het is allemaal niet verplicht. Als je naar de afspraak gaat en vertelt dat je het vaccinatieschema in land van herkomst volgt is dat geen probleem. Als je liever helemaal niet gaat en dat meldt is het ook geen probleem. Maar ik zou niet zo achterdochtig zijn, levert alleen maar onnodige stress op.

Milcham

Milcham

08-06-2017 om 20:41

Negen jaar

Negen jaar past in het vaccinatieschema in Nederland, hier is niets vreemds aan. Alle kinderen worden opgeroepen en het is aan de ouders of ze willen laten vaccineren en door wie. Wanneer CJG het doet is het gratis, bij de huisarts kost het wel geld. Gewoon telefonisch afzeggen, zoals al eerder gezegd staat het nummer op hun site.
Kan je in je moedertaal geen informatie vinden hoe om te gaan met meertaligheid en (vermeende) achterstand op school? Je kind zit een flink aantal groepen lager, dat lijkt me voor zijn sociale ontwikkeling niet zo wenselijk.
Complimenten voor je Nederlands!

Maike

Maike

08-06-2017 om 21:11

Milcham

Ik begin bij de laatste, misschien niet zoals het hoort.

Het vreemde hieraan vind ik dat het CJG zich niet introduceert maar meteen met een afspraak in huis valt (bijna letterlijk). Ik weet (wist) helemaal niet wie of wat het CJG is. Op mij kwam het over als een artsenpraktijk die zich zomaar aan ons opdringt, terwijl wij al voor een andere praktijk hebben gekozen. Vervolgens begrijp ik dat dat niet zo is, maar ontstaat de verwarring met CJG vs Jeugdzorg. Ik begrijp nu dat het twee verschillende instanties zijn en de stress is inmiddels ook wel weg.

Bedankt voor de complimenten, niet helemaal verdiend ben ik bang. Ik ben als jong kind wel in NL opgegroeid en heb ook wat NL geleerd, maar ik ben wel op halverwege basisschool niveau blijven steken en heb het ook niet echt goed bijgehouden wat schrijven en lezen betreft. Ik doe nu heel langzaamaan en kijk eerst veel dingen na voor ik op versturen klik, dan lijkt het heel aardig.

Maike

Maike

08-06-2017 om 21:30

Algemeen

Update:

De afspraak kwam mij hoe dan ook niet goed uit, aangezien er op het moment gasten in huis zijn die de dag na de afspraak samen met mijn oudste weer vertrekken. Dus al had ik belangstelling, dit werkte niet.

Ik ben vanmiddag blijven klikken op de CJG website en zag ineens een 'bezoekadres' dus ben ik daar even binnengelopen met het briefje met de afzegging. Die ligt nu in haar postvak en ziet ze keurig op tijd.

Toevallig was de receptioniste dezelfde als degene met wie ik telefonisch had gesproken. Dat ze niet kon afzeggen komt doordat het een eerste afspraak is die de jeugdverpleegkundigen zelf in hun agenda maken. Dat gebeurt ook bij pasgeboren babys. Later als ze bekend zijn gaat dat dan centraal. Keurig, is dat mysterie ook opgelost.

Door alle reacties hier heb ik nu een duidelijk(er) beeld gekregen van wat er gaande is. Zoals ik in het berichtje hierboven al schreef, het kwam op mij zo raar en opdringerig over doordat ik toch niet helemaal begreep wat het CJG eigenlijk is. Dat is me nu wel duidelijk, dus de stress is ook een stuk minder.

Ik blijf het wel wat vreemd vinden dat ze zomaar een afspraak maken waar ik niets van weet, maar zo moest ik ook erg wennen dat ik niet gewoon mijn gynacoloog kon bellen en afspreken, maar moet wachten tot zij me een datum sturen waarop ik mag komen.

Minder stress

Gelukkig dat je het nu wat overziet en de afzegging ook goed kwijt kon. Mochten ze toch nog langskomen dan kun je altijd melden dat je afgezegd hebt en bovendien komt het niet uit want je hebt gasten.
Jeugdzorg is een soort overkoepelende term die vroeger al niet de lading dekte want je hebt hele goede jeugdzorg instellingen op het gebied van ambulante ondersteuning, onderwijs, zorg voor tienermoeders, woonvoorzieningen voor gehandicapten enzovoort maar je had ook bureau jeugdzorg waar men als verwijzer dienst deed en zelf geen hulp verleende maar een soort toezicht hield.
En dan had je nog de kinder- en jeugdpsychiatrie waar je via de huisarts terecht kon.
Dat wilde men wat naar elkaar toe laten groeien en naar de gemeente doen. Het heet nu allemaal jeugdhulp. De echte voorzieningen, blijkbaar is het consultatiebureau op plaatsen in het CJG ingebouwd, vroeger was dit alleen van de plaatselijke GGD. En zat vaak in bij de huisartsenpost.
Het CJG was opgericht om lichte opvoedvragen te behandelen, zoals voor heen bureau jeugdzorg, maar daar gaan ouders vaak niet graag heen.
Nu is het anders. Je hebt het wijkteam waarin ook de woningbouw, maatschappelijk werk, schuldhulpverlening en net wat er locaal is samenwerkt. Je hebt het CJG blijkbaar op sommige plaatsen vooral gezondheidszorg. Elke gemeente mag dat nu zelf bepalen sinds alle jeugdhulp de verantwoordelijkheid van de gemeente is geworden. Behalve een enkele landelijke voorziening. Maar al die mensen schakelen ook met de zogenaamde 'beschermtafel' waar vaak de kinderbescherming ook al aan tafel zit.
Een zorg wordt dan ingebracht bij de beschermtafel en je bent zo opgeschaald.
Het kan allemaal als een zonnetje gaan maar je weet gewoon niet wie je voor je hebt en wat er in die hoofdjes omgaat zodat je beter wat voorzichtig kunt zijn. Want de meldcultuur is overal.

Maike

Maike

08-06-2017 om 22:16

Diversen

Vesta, bedankt voor uw reactie. Het werd me daardoor duidelijker wat het CJG precies is.

Donna, ook bedankt, voor hetzelfde. Ik zal op zoek gaan naar het boek!

Li, ik dacht dat het misschien een typfoutje was maar was niet helemaal zeker. Maar nu vraag ik me af wat de vinkjes en het laaghangend fruit zijn… ha.

Ik vind het off topic ook niet erg hoor, ik leer er alleen maar van. Maar ik ben wel blij dat we al dat soort testen nog voor vertrek ‘thuis’ hebben gedaan...

Maike

Maike

08-06-2017 om 22:32

AnneJ

Quote: "maar je weet gewoon niet wie je voor je hebt en wat er in die hoofdjes omgaat zodat je beter wat voorzichtig kunt zijn".

Nou, dit dus. Ik snap nu beter hoe het waarschijnlijk gegaan is en wat het CJG in of meer is, maar ik blijf op mijn hoede. Want instanties die zomaar afspraken maken vanuit het niets komen behoorlijk aggressief en almachtig over, misschien merkt men dat in NL niet zo omdat iedereen er aan gewend is?
In elk geval, de ergste ergernis en stress is weg maar ik wil ook niet echt iets met ze te maken hebben. Hopelijk is dat bij deze gelukt.

Li

Li

09-06-2017 om 11:41

Uitleg

Laaghangend fruit: wat je makkelijk kunt pakken. Dat zijn dus de ouders die netjes met alles meewerken, soms ook zelf om hulp vragen, en dan opeens hun kinderen kwijtraken omdat er een meningsverschil tussen ouders en instanties over de opvoeding ontstaat. Of ouders met een kind dat school weigert en waar geen passende school voor te vinden is.

Vinkjes: je zet vinkjes op een lijst als iets van toepassing is. In dit geval is de lijst een meldcode met zorgelijke signalen. Vinkjes komen bij: een kind met een stoornis, armoede, een alleenstaande ouder, een laagopgeleide ouder. Mag je zelf raden welk vinkje op ons van toepassing is .

School

Toch vraag ik mij af of school het CJG niet heeft ingeschakeld. Je geeft aan dat kind , bijna 9, in groep 4 zit. Je geeft ook aan dat hij een flinke achterstand heeft.
Voor een school is het heel goedkoop als de hulp via de gemeente (lees CJG) tot stand komt. Misschien willen ze hem eventueel aanmelden voor zomerschool?!, maar wordt dit via de gemeente ( lees CJG) georganiseerd.
Voor een school is er niets makkelijkers dan het doorschuiven van pijnlijke onderwerpen naar instanties als CJG.

Of het nu over onderwijs gaat of ouderenzorg, als betrokkene loop je tegen zoveel muren. Elke vorm van hulp of ondersteuning kost geld en hoeveel intakegesprekken dat wel niet met zich meebrengt. Alles om de kosten te verantwoorden. Vandaar dat ik mij afvraag hoe zeer de school hierin een rol speelt. Zij zijn namelijk gebaad bij een kind dat niet zoveel aandacht vraagt, als nu het geval. Als de gemeente zorg inschakelt en betaalt, heeft school een zorg minder.
---
Juist omdat het niet duidelijk is wanneer jullie Nederland weer verlaten, lijkt het mij berstandig om je kind aan te melden bij een school dat beter bij hem past. Misschien kan de gemeente of zelfs de ambassade hierin een belangrijke rol spelen. Alles in belang van het welzijn van je kind. Misschien is het haalbaar om via een wereldschool-principe je kind vrijstelling te geven van onderwijs op voorwaarde dat de ouders hun kind ondersteunen in een schoolprogramma dat de moedertaal hanteert.

Vroeger hebben wij ons kind dmv de wereldschoolprogramma, onderwijs gegeven omdat we wisten dat ons verblijf tijdelijk was. Kind ging daar ook naar school maar men was bekend met het feit dat de taal vooral op mondelinge basis aangeleerd moest worden. Misschien kan de ambassade van jullie land, jullie ter wille zijn. Misschien kunnen ze ook helpen aan betere of passende scholing voor jullie kind.

Eens wilden wij ons kind aanmelden bij een openbare school. Het onbreken van enkele vaccinaties ( ander programma dan de Nederlandse vaccinatieprogramma) deed roet in het eten gooien. We waren verplicht dit op heel hoog niveau aan te kaarten anders werd het kind geweigerd. Uitendelijk kregen wij op basis van godsdienstige redenen ( grote onzin want wel brm-prik) vrijstelling van de overheid!. Dus schakel de ambassade in.

In dergelijke gevallen is het belangrijk te weten waar het gevaar vandaan komt en hoe je die uiting van bezorgdheid kan omzeilen.

Afzeggen

Wees niet beschaamd om een afspraak af te zeggen wanneer deze op korte termijn gepland is. Daar heeft een instantie namelijk dagelijks mee te maken!,

Milcham

Milcham

09-06-2017 om 22:48

Flanagan

Ik geloof er niets van dat school CJG heeft ingeschakeld. Denk je nu echt dat een school gaat bijhouden wie zijn vaccinaties heeft gehad?
Kind is 9 dus is aan de beurt voor de vaccinatie. Nu blijkt dit kind nieuw te zijn, dus is er een kennismakingsbezoek. Toen mijn kinderen werden geboren had ik ook huisbezoek en toen ze 9 werden kregen ze een vaccinatieoproep. Bij TO valt het kennismakingsbezoek en de vaccinatie toevallig samen en het is op zijn Hollands, dwz nogal lomp en dwingend gecommuniceerd.

Milcham,

Tegenwoordig worden specifieke gegevens doorgegeven aan derden die daar indirekt mee te maken hebben. Zo wordt een ll die vaak spijbelt, niet meer door de school bij een lpa gemeld maar ziet de lpa dit ahv link via magister.
Zo ziet een lpa ook wanneer een ll vaker dan 3x in de maand ziek gemeld wordt. De ouders krijgen dan van de lpa een uitnodiging voor gesprek. Het gaat buiten school om, maar het verwerken in het systeem vindt wel via school plaats. Digitaal is er weinig safe.
Dus wanneer bij de gemeente zichtbaar wordt dat een kind geen vaccinaties heeft gehad, kan eenvoudig meer informatie over dit kind verkregen worden door via de gemeentelijke registratie, kontact op te nemen met de school. Als een kind op school ook matig presteert, heeft een instantie zoals CJG, meer troeven in de hand om ouders aan te zetten tot meewerken.
Toen ik vroeger zwanger was, ging ik naar een verloskundige en besprak wat in huis aanwezig was en of het bed reeds op klossen stond.. Er heeft nooit een huisbezoek plaats gevonden. Vandaar dat ik mijn twijfels uit over de gang van zaken.
Het komt wat wantrouwend over maar de school heeft in deze wel degelijk eigen belangen. En als je na gaat welke instanties allemaal betrokken zijn bij een ZAT-bespreking, merk je dat de lijntjes heel kort zijn Alleen besef je dat als ouder pas achteraf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.