Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Cadeau eindfeest groep 8.

Mijn dochter uit groep 8 geeft aan het eind van het schooljaar een afscheids/ verjaardagsfeest voor de hele klas bij ons in de tuin. Een eventueel cadeautje hoeft wat mij betreft niet of in ieder geval niet qua bedrag wat normaal met een kinderfeestje wordt gegeven. Wat zou ze hierover in de uitnodiging kunnen zetten?

Ik zou dat alleen vinden als het enkel een afscheidsfeestje is.
Aangezien het ook voor haar verjaardag is, zou ik daar niks over in een uitnodiging zetten.  

niks...ik zou ook niet meer uitgeven aan het cadeautje.  Het is een feestje voor haar verjaardag.  Dan is een cadeautje toch leuk voor je kind? Ik zou als genodigde gewoon iets leuks voor klasgenoot kopen. Ik zou het raar vinden als er iets op de uitnodiging staat.

is het een verjaardagsfeestje? Dan nemen ze een kadootje mee

Is het een groep 8 afscheidsfeestje en geen verjaardagfeestje, communiceer dat duidelijk en ze nemen geen kadootje mee.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-04-2022 om 17:43

Eén van mijn kinderen hoeft al vanaf heel jong niks voor een verjaardag. Een kinderfeestje waar iedereen komt, is al een cadeau op zich. Een jaar nodigde kind de hele klas uit en zei tegen íedereen dat hij niks wilde. Echt niks. Mag jij raden hoeveel kinderen werkelijk niks gaven. 

"Mijn dochter uit groep 8 geeft aan het eind van het schooljaar een afscheids/ verjaardagsfeest voor de hele klas bij ons in de tuin. Een eventueel cadeautje hoeft wat mij betreft niet of in ieder geval niet qua bedrag wat normaal met een kinderfeestje wordt gegeven. Wat zou ze hierover in de uitnodiging kunnen zetten?"

Een cadeau hoeft van jou niet en dan moet je dochter daar wat over in de uitnodiging zetten? Wat vindt je dochter ervan?
Het is een beetje mistig want is het de bedoeling dat er helemaal geen cadeaus komen of alleen kleine cadeaus? Dat maakt het nog lastiger om te vermelden op de uitnodiging.

No presents, just presence.

Caroline80

Caroline80

13-04-2022 om 18:50 Topicstarter

niet_rechts schreef op 13-04-2022 om 17:43:

Eén van mijn kinderen hoeft al vanaf heel jong niks voor een verjaardag. Een kinderfeestje waar iedereen komt, is al een cadeau op zich. Een jaar nodigde kind de hele klas uit en zei tegen íedereen dat hij niks wilde. Echt niks. Mag jij raden hoeveel kinderen werkelijk niks gaven.

Niemand.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

13-04-2022 om 18:55

Caroline80 schreef op 13-04-2022 om 18:50:

[..]

Niemand.

Eentje. Ondanks groot protest van haar moeder, nam zij daadwerkelijk niks mee.


De rest had extra veel. Echt bedragen vanaf € 15 voor een kinderfeestje in de onderbouw. Een soort psychologisch dingetje waarschijnlijk: als je aanneemt dat je als enige wat geeft, geeft je wat extra. Of het dubbele van wat je normaal geven zou.

Kortom: als je belachelijk veel te veel wil krijgen, moet je zeggen dat je echt echt echt niks wil. 

Ik zou wel duidelijk aangeven of het feestje voor de verjaardag of voor het afscheid is.
Is het een verjaardag, dan zou mijn kind wat meenemen. Is het een afscheidsfeestje voor de klas, dan neemt ze niks mee, maar regel je dan met de klas een bos bloemen en een doos bonbons voor de ouders voor het beschikbaar stellen van de locatie voor het feest.

Bij een verjaardag is het het feestje van één iemand. Je kunt bij wijze van uitzondering een keer besluiten dat ze de hele klas mag vragen.
Bij een afscheidsfeestje is het het feestje van iedereen en is het raar als één iemand dan allemaal cadeautjes krijgt.

MamaE schreef op 13-04-2022 om 23:03:

Ik zou wel duidelijk aangeven of het feestje voor de verjaardag of voor het afscheid is.
Is het een verjaardag, dan zou mijn kind wat meenemen. Is het een afscheidsfeestje voor de klas, dan neemt ze niks mee, maar regel je dan met de klas een bos bloemen en een doos bonbons voor de ouders voor het beschikbaar stellen van de locatie voor het feest.

Bij een verjaardag is het het feestje van één iemand. Je kunt bij wijze van uitzondering een keer besluiten dat ze de hele klas mag vragen.
Bij een afscheidsfeestje is het het feestje van iedereen en is het raar als één iemand dan allemaal cadeautjes krijgt.

Dat ligt eraan. Ik heb de indruk dat het een combi is, dochter is jarig en omdat het aan het eind van het schooljaar valt, wordt het gelijk een afscheidsfeest (van dochter dus) waarbij de hele klas welkom is.

Als het een 'klasse-afscheidsfeest' is, dan neem ik aan dat iedereen al een (financiële) bijdrage levert. Dan is een cadeau niet nodig (behalve evt een aardigheidje voor de organisatoren/voor de overlast).

Groepskado

Het is altijd heel vervelend als de meeste met een kado komen maar sommigen niet. En bij een verjaardagsfeestje waarbij de hele klas uitgenodigd is - en sommige ouders je kind niet goed kennen - is dat helaas een risico. Sowieso is een risico dat de prijzen van kado's bij zo'n groepsfeest nogal uit elkaar lopen en dat kinderen gaan vergelijken.

Ik denk dat je in deze situatie prima kunt vragen om een groepskado: één groot kado namens de hele groep. Probeer het liefst een andere ouder bereid te vinden om bijdrages daarvoor in ontvangst te nemen en het kado te kopen. Je dochter houdt er een leuk kado aan over ipv 25 losse prullen, het scheelt de ouders/leerlingen die je kind niet goed kennen een hoop moeite dat ze niet zelf iets hoeven regelen, en degenen die niets bijdragen gaan op in de anonimiteit van "de groep".

Ik weet niet hoe je dat het beste kunt formuleren en of het verstandig is het beoogde groepskado (in prijscategorie 50 tot 100 euro) te noemen. Een specifiek kado noemen komt misschien over als bedelen, maar daardoor kunnen ouders wel uitrekenen dat 5 euro (x 20) eigenlijk al een hartstikke mooi bedrag is.

En sowieso voor zo'n groot feestje: geen individuele kado's uitpakken tijdens het feestje. Houd bij wat van wie afkomstig was, maar doe het uitpakken pas achteraf (zodat je niemand in verlegenheid brengt), en schrijf bedankbriefjes.

De vraag is ook; verwacht je van iedereen een bijdrage voor drinken en lekkers of neemt iedereen wat mee of betalen jullie dat voor de hele groep?
Bij een verjaardag regel je normaal gesproken iets te eten en te drinken voor je gasten, bij een klassenfeest doet iedereen een bijdrage (geld of zelf iets meenemen).
Wat je kiest maakt niet zoveel uit, maar ik zou wel zorgen dat de verwachtingen voor iedereen duidelijk zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.