Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
nu niet

nu niet

11-11-2015 om 17:18

buurkinderen alleen thuis


Raar

Of het strafbaar is weet ik niet, maar raar vind ik het wel.
Als ik dan naar mijn eigen kinderen kijk, bijna dezelfde leeftijd, die durf ik nog niet een uurtje samen thuis te laten. Er zal maar iets gebeuren, dat vergeef je jezelf nooit!

Ik zou de boel in de gaten houden en ze inderdaad uitnodigen voor het eten of daar wat brengen.
Als de ouders thuis zijn zou ik ze toch vragen waarom ze hun kinderen alleen thuis laten.

Mussie

Mussie

13-11-2015 om 22:16

Nououou

Ik snap heus wel dat Flanagan het niet kwaad bedoelt maar 'je ontneemt de ouders een leermoment' schoot mij ook wel in het verkeerde keelgat hoor. Dat leermoment, wat hopelijk niet komt, gaat ten koste van de kinderen. Toen mijn zoon 7 was, brak hij een arm tijdens de pauze op school. Helemaal niet levensbedreigend, maar wat was hij zielig toen ik eindelijk op de eerste hulp in het ziekenhuis aankwam. En je kunt het mooi verpakken allemaal, maar een 7 jarige heeft gewoon iemand nodig die hem achter de broek zit om z'n tanden te poetsen, en hem daarna lekker in te stoppen etc. Schone kleding en magnetronmaaltijden zijn niet genoeg. Ik zou zeker een oogje in het zeil houden, en het advies van Thomas volgen. Dan ontneem ik de ouders maar 20 leermomenten, dat vind ik minder boeiend in dit geval.

Jamie

Jamie

13-11-2015 om 22:36

mussie

Precies dat leermoment begrijp ik nog steeds niet, ben blij dat ik niet de enige ben!

Sophia

Sophia

14-11-2015 om 12:54

Ik zal wel iedereen over me heen krijgen

en zeker AnneJ, maar ik zou in deze situatie een melding bij veilig thuis overwegen. Ik vind het verwaarlozing. En daarmee een vorm van kindermishandeling. Ik vind dat kinderen op die leeftijd zichzelf niet moeten hoeven redden en ook niet verantwoordelijk hoeven zijn voor jongere kinderen! Ik vind het onverantwoord omdat er calamiteiten kunnen zijn waarop kinderen van die leeftijd geen antwoord hebben.

Het feit dat vroegah meisjes al jong verantwoordelijkheid droegen voor jongere broertjes en zusjes vind ik in deze tijd geen argument meer. Dat was grotendeels in dezelfde tijd waarin sommige ouders hun kinderen van school haalden na de laatste klas van de lagere school. Omdat ze moeder moesten helpen in de huishouding, vader op de boerderij of de werkplaats, of omdat ze gewoon moesten gaan werken om het gezinsinkomen aan te vullen. Dat vinden we nu ook niet meer oké, kinderen moeten naar school. En niet verantwoordelijk zijn voor jongere broertjes en zusjes.

Sophia

Je snapt het niet Sophia

Ook al laten ouders hier steken vallen, dat valt in het niet bij de schadelijke effecten die kinderen en hun ouders ondervinden als 'kinderbeschermers' 'onderzoeken' gaan uitvoeren, met iedereen gaan roddelen, leugendossiers gaan vullen, rechtzaken gaan voeren waar het niet om redelijkheid en verbetering gaat maar om het diskwalificeren van ouders, niets wordt achterwege gelaten om te 'winnen' want anders is de rechter nietonder de indruk.
Er wordt van alles wat beweegt verdacht gemaakt en er rolt een OTS en/of UHP uit.
Ouders in de stress, groter risico op spanningen en ellende thuis, en bij uithuisplaatsing veel meer risico op geweld en misbruik.

Hoe kan zoiets nou helpen om kinderen 'veiliger' minder verwaarloosd te laten opgroeien?

Het helpt niet!
Dus doe normaal en spreek gewoon zelf met die ouders als je er wat van vind.
'kinderbescherming' het middel is erger dan de kwaal.
Een kind krijgt heus niets van een paar dagen zonder ouders.

Sophia

Sophia

14-11-2015 om 13:49

Tja AnneJ

Ik wist dat jij hierop zou aanslaan en met deze riedel zou komen.

Ik zal naïef zijn want ik heb niet jouw ervaring en ik zei ook dat ik een melding zou overwegen en niet dat ik hoe dan ook meteen zou melden. Dat zou van meer dingen afhangen. En het zou maar zo kunnen dat ik eerst een aantal andere dingen zou doen tov die kinderen en hun ouders. Maar ik zou het ook niet uitsluiten. In geval van verwaarlozing/mishandeling vind ik overigens het belang van de kinderen voorop staan. Wat schadelijk is voor de ouders hoeft niet per se ook schadelijk te zijn voor de kinderen.

En ik weet ook dat het hele 'kinderbeschermingsgebeuren' niet zo zwart slecht is als jij hier al jaren verkondigt. Er zijn horrorverhalen, dat is zeker, maar dat is niet het enige. En er rolt ook niet meteen een ots of een uhp uit een melding. Andere acties, echte hulp is echt niet alleen maar een fictie.

Sophia

Norm

Ik weet dat ik mijn kinderen op die leeftijd niet alleen thuis zou laten omdat ik weet dat ze te laat zouden komen en de juf dit zou opschrijven of de achtervang opgebeld zou worden omdat eentje de sleutel had vergeten. Ik hoefde niet bang te zijn dat ze drie dagen brood zouden eten want ze hadden al lang laten zien dat ze die activiteit ( magnetron of patatboer) wel beheersden. Maar ik vind dat je niet kan oordelen over anderen, zeker niet omdat je er niet woont en niet ziet hoe het daar werkt.

Ik ken ook ouders die 's ochtends vroeg naar hun werk gingen. Ik was verbaasd over de zelfstandigheid van hun kinderen, om jaloers op te zijn. Maar hun kinderen waren gewend en beheersen meer zelfstandigheid dan de mijne, deels omdat ik mijn kinderen voor was om hun hoofd te storen.

Met leermomenten bedoel ik niets meer dan er achter komen je kinderen op die praktische zaken te hebben overschat. Leermomenten zodat een ouder het de volgende keer anders gaat regelen.

Ik ben er alleen goed van bewust dat hoe mijn kinderen in elkaar steken, dit niets zegt over de kinderen van een ander. We meten snel een norm aan, die in lijn ligt met de norm die we zelf hanteren en die norm hanteren als de enige waarheid. Dat is best benauwend, dat een ander je gaat vertellen hoe je moet leven.
Toen mijn kind van 3 niet goed kon fietsen, zei ik ook niet tegen de moeder van een 3-jarig kind dat al op de weg meters voor zijn moeder reed, dat ik een melding zou maken omdat ik dat onverantwoord vond. Ik kende het kind en de ouder niet goed genoeg om er een mening over te hebben.

Voor de duidelijkheid, ik wil niet dat een kind 'valt' of dat iets fout gaat . Zoiets van een medeforummer denken, vind ik intriest. Ik doelde op het beheersen van zelfstandigheid en de overschatting maar ook gelijk het verschil in de kwaliteiten van kinderen omdat ik zowel naar mijn kinderen als naar andere kinderen keek.
Jammer dat op een forum een onderdeeltje zo uit zijn verband wordt getrokken, de rest negerend.

Sophie,

Is de situatie in dat gezin dan zo overduidelijk? Daarvoor is toch echt wel meer info voor nodig.
Ik hoop dat Bianca nog reageert. Wordt hier van een muis een olifant gemaakt, of bleef het bij een muis?

Sorry Bianca,

Bianca is niet de TS van dit draadje. Misschien dat ' Nu Niet' helderheid kan geven.

Sophia

Sophia

14-11-2015 om 14:12

Flanagan

Nee, dat is niet allemaal duidelijk, vandaar dat ik zei dat ik een melding zou overwegen, maar ook in de posting erna dat het zo maar zou kunnen dat ik eerst een heleboel andere dingen eerst zou doen. Ik weet wel bijna zeker dat ik in mijn afweging tot de conclusie zou komen dat ik eerst andere stappen zou ondernemen tov kinderen en hun ouders.

Maar mijn punt is dat ik de kramp van sommigen, dat een melding nooit een optie is, niet deel. Een melding vind ik iets zwaars, maar soms wel een optie.

Sophia

mirreke

mirreke

14-11-2015 om 14:22

Manman

er blijven drie kinderen drie dagen (en twee nachten waarschijnlijk) alleen thuis, waarvan de oudste 13 is. Bovendien is dit een gerucht. We weten van niets. Het is via via van iemand die dat van een van de kinderen hoorde. En zich later niet meer heeft gemeld. Dus waarschijnlijk, denk ik dan, was het loos alarm.

Maar:
Goh, wat een vreselijke ramp. Melden! en METEEN. VERWAARLOZING!!! Hoe durven ze...!

We zijn met z'n allen gek geworden geloof ik. Lijkt een beetje op die ouders in de VS die van alles en nog wat tot aan rechtszaken toe aan hun broek kregen omdat ze hun kinderen alleen naar een speelpleintje lieten lopen... Of die moeder die haar slapende! kind alleen in de auto liet zitten terwijl ze even een korte boodschap deed. Idem dito.

Laatst stond er ergens een leuk artikel over: het Westen is geobsedeerd door kinderen. In knack.be. Interessant leesvoer: http://pastebin.com/dwHtHFrR

Komt erop neer dat wij hier denken te weten hoe je moet opvoeden, we kinderen daardoor van alle kanten pamperen, wat juist NIET goed voor ze is!

Sophia

Sophia

14-11-2015 om 15:48

Pfffff

Nee Mirreke, we weten niets anders dan ts meldt en dus is het een discussie die grotendeels over aannames gaat. Maar zo gaat dat op een forum, we discussiëren over een situatie die we niet kennen aan de hand van aannames. En ook nog altijd eenzijdige informatie. Dat doe ik niet alleen, dat doe jij net zo goed. We gaan er even van uit dat de informatie klopt, anders hoeven we hier nooit wat te zeggen.

En voor de discussie doe ik even of de informatie van ts klopt en drie rustige kinderen drie dagen alleen thuis zijn in een rustige buurt. En nee, dan vind ik op mijn afstand dat dit geen goede zaak is. Dat zoiets idd lijkt op verwaarlozing en daarme vziw valt onder de definitie van mishandeling.
Dan kun jij vinden dat 13 jaar al heel wat is en dat het allemaal geen big deal is, maar ik zie dat anders. Vooral omdat er nog jongere kinderen bij betrokken zijn.

Maar goed, ik heb ook al gezegd dat ik meer dan hoogstwaarschijnlijk echt niet zo maar patsboem zou melden en eerst een andere weg zou bewandelen.

Sophia

Angela67

Angela67

14-11-2015 om 17:24

wat zou je de kinderen wensen

ik kan me niet goed voorstellen dat je bij een - in jouw ogen - onverantwoorde situatie onbekenden (AMK, jeugdzorg, whatever) een beter alternatief vindt dan zelf met buren of vrienden iets optuigen om de kinderen te ondersteunen/oogje in het zeil te houden. Het feit dat je de kinderen kent en dat zij jou kennen zou voor mij al een reden zijn om nooit onbekenden erbij te halen.

Stel ik kom in een situatie waar ik niemand persoonlijk ken en er ook geen mogelijkheid is om zelf meer informatie te verzamelen, om zelf iets van een helpende hand te bieden en de situatie is grimmig of ernstig, dan zou een melding misschien nog te overwegen zijn.

Maar ik moet er niet aan denken dat ik de kinderen van de overburen uit huis zou laten halen door onbekende jeugdzorgmedewerkers en dan de week erna doodleuk weer door de buurt wandelen als de ouders weer thuis zijn.
Dat is toch geen maatschappij waarin je wilt leven?

gr Angela

Emma

Emma

14-11-2015 om 19:31

Angela67

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat ouders met kinderen wegens ziekte een paar dagen na de start van het schooljaar pas weer in nl waren. Dat is keurig gemeld bij de school en bij vrienden die de post en de planten deden. Maar de buren dachten daar anders over en die hebben een melding gedaan bij het AMK. Gevolg: bij terugkomst vond de familie een batterij agenten en jeugdzorgmedewerkers aan de deur. Er is uitgebreid onderzoek gedaan en het is uiteindelijk allemaal goed afgelopen natuurlijk. Behalve dan dat deze mensen nu nog steeds niet weten wie de melding gedaan heeft. Buren schamen zich kapot mag je hopen, maar ik zou me bijzonder onveilig voelen in zo'n buurt. Ook voor de kinderen niet leuk spelen meer met buurtkinderen.
Kun je wel zeggen "voorkómen is beter dan genezen" of " neem het zekere voor het onzekere" maar dit is schadelijk. Nogmaals: loop gewoon naar je buren toe, help die kinderen een beetje en hou de hulpverleners erbuiten als je niet precies weet wat er aan de hand is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-11-2015 om 20:03

Vind ik ook

Ik zou er niet voor kiezen om ze alleen thuis te laten, maar wat is het nu voor moeite om even een paar dagen een oogje in het zeil te houden en een helpende hand toesteken.
En ik zou het ook even tegen de buren zeggen als ze weer thuis zijn. Niets meer en niets minder dan: goh lekker een paar daagjes samen weggeweest? Was het goed gegaan met de kinderen? Als er iets is mogen ze altijd hier aankloppen hoor!

mirreke

mirreke

14-11-2015 om 21:40

Misschien was er wel een calamiteit...

Een begrafenis of zo... Onverwachts...

Lekker een paar daagjes weg?, dat zou ik dus nooit zeggen...

creabea

creabea

15-11-2015 om 17:32

maar joh, 13 jaar!

Een kind van 13, dat zijn broertje van 7 en 10 (of 11?) moet verzorgen, 3 dagen lang, terwijl hij zelf ook naar school moet, huiswerk maken etc. Een kind van 7 is toch zeker niet zo zelfstandig dat het alles al zelf doet - ik denk aan goed je tanden poetsen, naar zwemles gaan, misschien moet het kind er elke dag aan herinnerd worden dat ie een schone onderbroek aankrijgt.... Ik heb zelf 2 kinderen in de leeftijd van het broertje/zusje van de oudste in het verhaal, en daar ben ik nog best veel tijd mee kwijt, alles met elkaar; en hier hebben de kinderen ook nog een vader. En op zich zijn onze kinderen toch redelijk zelfstandig, als ik om me heen kijk.

Het lijkt mij echt veel werk voor een 13-jarige, en bovendien zijn taak niet. Tegenwoordig is er nog een nieuw meldpunt (is een spotje van op de radio) waar je je zorgen kunt uitspreken - ik neem aan dat dat wat anders is dan een melding bij het AMK. Misschien is dat wat?

Nee Crea

" Een van de kinderen zei dat ze een familielied mogen bellen als er iets is"
Ze staan er niet alleen voor. Misschien komt dat familielid ook nog wel af en toe langs. Of vraag aan de kinderen of jij die eens even mag bellen.

Er is geen meldpunt waar je alleen advies invraagd. Wat denk je dat ze dan gaan adviseren?

Ik zou vooral de ouders goed waarschuwen dat ze een risico hebben gelopen op 'ingrijpen' door wat de omgeving er van vind.

En inderdaad, mogelijk was er een noodgeval, en zit jij ze nog eens een nieuw probleem te bezorgen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-11-2015 om 17:51

De toon Mirrekke

Kunt ook meteen met de deur in huis vallen, of vragen of ze een calamiteit hadden. Maar dan begin je verkeerd. Namelijk dat iemand zich moet gaan verantwoorden en zeggen dat het een snoepreisje was.
Door heel neutraal te vragen of ze lekker even weg zijn geweest, zonder dat al te blij te doen, biedt je de opening voor een gesprek. Ik denk dat ik dat neutraal kan vragen, als een informatieve, belangstellende vraag.

Jamie

Jamie

15-11-2015 om 18:01

creabea

Je vindt werkelijk dat het van belang is dat een kind gedurende 70 uur heel goed de tanden poetst en drie keer een schone onderbroek aan doet? In dat geval kun je kamp wel verbieden!

Die zwemles lijkt me ook niet van belang: dat zal heus wel geregeld zijn en een keertje niet kan ook.

Emma

Emma

15-11-2015 om 18:55

nu niet

TS, zijn de ouders inmiddels weer terug? Drie dagen zijn al lang voorbij.

creabea

creabea

15-11-2015 om 21:01

laat maar

ik ga weg bij dit forum. Zulke figuren als Jamie verpesten de sfeer behoorlijk.

Niet zo overgevoelig Crea

Het is maar ' papier'.

Week tegen Kindermishandeling

http://www.hetgezinsblad.nl/nieuws/42251/taskforce-roept-op-tot-actie-in-week-tegen-kindermishandeling/

Deze week is het week tegen kindermishandeling. Kan een moment zijn om aan de orde te stellen dat zelf helpen en zelf deskundige hulp organiseren belangrijk is. En ouders en kinderen te helpen die in het moeras van de jeugdzorg zitten.

nu niet

nu niet

18-11-2015 om 09:16

terug

Dank voor alle reacties! Ja, ik realiseer me wel dat we niet weten wat er nu preciesis gebeurt en of er nog meer achterwacht was, en dat ik uit emotie dingen in kan kleuren. En daar gaan we ook niet meer eecht achter komen, omdat we niet een goed contact hebben met de buren. Maar feit is wel dat het meisje mij op de stoep zei (ze is de enige in het gezin die mij weleens groet in het voorbijgaan, soms even een heel kort praatje) dat ze allen thuis waren voor 3 dagen en dat haar ouders op reis waren, niet in NL. Ik reageerde neutraal denkik, zo van goh.. en toen zei ze dat ze dat familielied konden bellen. Ik heb die dagen opgelet, de jongsten liepen samen naar school en ik zag de ouidste op de fiets naar school gaan. Gordijnen bleven dicht,en na die dagen gingen ze weer open en stond de auto er weer.
het is jammer dat het antwoord op de vraag of dit nu mager niet echt is, dat zou ik graag willen weten.

Vertrouwen

TS heb je nu wel wat meer vertrouwen in de opvoedkundige kwaliteiten van je buren, of nog steeds niet.
De kinderen kunnen blijkbaar goed met een wekker om gaan, klasse! ( ook aan de ouders).

Sophia

Sophia

19-11-2015 om 00:21

Ja klasse hoor Flanagan

De kinderen kunnen zo goed met een wekker omgaan. En verder is het volkomen gewoon te noemen dat ze met 13, 11 en 7 zichzelf moeten redden, terwijl hun ouders in het buitenland zijn. Echt klasse....

Sophia

Sophie,

Over je tweede zin in #59 ' En verder...in het buitenland zijn' deed ik geen uitspraak. Ik heb nergens aangegeven dat ik het normaal vond. Even voor de duidelijkheid, voor dat er woorden mij worden aangerekend die ik niet geschreven heb.

Sophia

Sophia

19-11-2015 om 18:04

Nee, dat klopt

Flanagan, maar door nu alleen te vragen naar het vertrouwen in de opvoedkundige kwaliteiten van de ouders en het prijzen van het feit dat de kinderen kunnen omgaan met de wekker (grote klasse), lijk je het initiële probleem (is het verantwoord dat drie kinderen van 13, 11 en 7 drie dagen alleen thuis zijn) te omzeilen of op z'n minst te bagatelliseren.

Sophia

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.