Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Burn out

Bij mij is heel recent de diagnose burn out gemaakt. Hoe leg ik dit aan mijn kinderen uit? Ik heb al heel lang een zeer kort lontje en dat merken mijn kinderen zeker ook. Daarom wil ik ze graag vertellen wat er aan de hand is, maar wat vertel ik ze wel en wat niet en op welke manier? Iemand tips?

Vesta

Vesta

18-04-2017 om 14:25

leeftijd

hoe oud zijn je kinderen want dat maakt voor dit soort dingen heel veel uit. Hoe je het vertelt en wat je verteld.

horsie

horsie

18-04-2017 om 14:50 Topicstarter

Vesta

Het gaat vooral om de kinderen van 6 en 8 jaar. Die andere zijn al een stuk ouder. Die snappen het wel.

Rosalie

Rosalie

18-04-2017 om 16:48

hier

Ik heb weliswaar niet de diagnoe burnout, maar zit wel al 2 maanden overspannen thuis. Ook hier kort lontje en dergelijke, erg herkenbaar. Mijn kinderen zijn 7 en bijna 10. Ik heb ze uitgelegd dat ik 'overspannen', overwerkt ben. Te lang teveel doorgegaan en ook grenzen genegeerd heb. Dat kun je best wel met een voorbeeld uitleggen (als je te lang te vaak te laat naar bed gaat, ben je structureel moe). Ik heb ze ook uitgelegd dat nu het op is en dat ik ddat aan een aantal dingen merk. Dat ik minder dingen kan hebben, minder prikkels (denk aan: kan niet goed tegen lawaai, ik kan niet goed tegen veel mensen of tegen teveel tegelijk moeten doen en 's avonds tegen etenstijd is de koek een beetje op). Dan heb ik een kort lontje en dan word ik sneller boos als ze niet luisteren. Dat ligt dan grotendeels aan mij en niet aan hen en het helpt me als ze daar rekening mee kunnen houden. Ook bijv. door simpele dingen als niet stuiteren met een stuiterbal in de kamer waar ik ben (daar word ik nogal gek van op het moment).

Niet teveel tegelijk vertellen, ik heb kort eea verteld omdat ik thuis kwam te zitten en verder komen de vragen van zelf wel. Ik denk vooral belangrijk om als je boos geworden bent er nader hand op terug te komen. vervelend he, kwam hier en hier door. Sorry. Ze begrijpen echt best een hoop al op die leeftijd.

Sterkte, tis niet niks. Zorg dat je goeie hulp krijgt voor jezelf en dat je het accepteert dat het nu even niet anders is (been there done that, zoooo moeilijk, nog).

Liefs, roos

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.