Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
NieuweStart

NieuweStart

28-01-2015 om 09:47

Brugklas overdoen om sociaal emotionele redenen op een andere school kan dat?

Dochter is van januari 2003 en dus nog jong. Ze zit op een school op loopafstand van huis. Het was eigenlijk niet de school die wij hadden uitgezocht, als hij niet de buurtschool was. Het is een redelijk streng Christelijke school. Vooral het elke dag moeten bidden en 2 uur godsdienst per week staat dochter erg tegen. Ze vindt de sfeer op school niet leuk. Nu dochter echt ongelukkig is op school zien wij ouders in dat dit niet de juiste keuze is geweest. Dochter heeft wel een paar leuke vrienden maar zegt zich niet op haar gemak te voelen op school. Ze wil het liefst de brugklas overdoen op een andere school ondanks dat haar cijfers goed zijn. Ik heb met haar mentor hierover gesproken. Hij heeft gezegd dat als dochter dit aangeeft dan zou het wel eens beter voor haar kunnen zijn om de brugklas om sociaal emotionele redenen over te doen. De mentor vind het jammer dat dochter weg wil maar begrijpt het wel. Ook zegt hij dat dochter sociaal niet zo handig is en dat het moeilijk zal zijn om in een bestaande groep (2 VWO) je plek te vinden dan in een nieuwe groep (brugklas). Ik weet even niet wat te doen....
Het is zeker dat dochter naar een andere school gaat. Waar ik nog over twijfel is:
Zal de brugklas overdoen dochter helpen om zich wat zekerder te voelen?
Is het echt zo lastig om een plekje te vinden in een bestaande groep?
Als we er voor kiezen om het jaar over te doen is dit dan niet heel saai voor dochter, alles wordt herhaald.
Zal haar nieuwe school wel accepteren dat ze de brugklas daar overdoet of haar eerder aannemen als ze instroomt in 2 VWO.
Kan dochter wel goed inschatten wat goed voor haar is? Haar vader vindt het een slecht idee en zegt dat ze gewoon door moet naar 2 VWO. Wat is wijsheid?
Ik moet haar nu in gaan schrijven op de nieuwe school maar weet niet of ik haar voor de brugklas of 2 VWO volgend schooljaar in moet schrijven. Zal ze überhaupt wel een kans krijgen als ik haar voor de brugklas inschrijf? Toch maar inschrijven voor 2 VWO waar op dit moment geen plek is.... Over volgend jaar konden ze nog niks zeggen. Een andere geschikte school heb ik nog niet kunnen vinden. Graag hoor ik jullie mening. Weet even niet meer hoe dit aan te pakken.

ik zou

Nu gaan praten op andere scholen die je geschikt lijken en haar dan als er plaats is per direct over laten stappen. Het jaar is pas op de helft. Je merkt dan snel genoeg of ze haar plek in die groep vind of niet en kunt dan aan het einde van het jaar beslissen wat te doen (blijven zitten of door naar de 2e).

Mej. Griffel

Mej. Griffel

28-01-2015 om 09:54

2 vwo

Als het cognitief gewoon goed gaat is het niet nodig dat ze het jaar overdoet. Instromen in 2 vwo hoeft ook niet lastiger te zijn dan instromen in de brugklas. Ik ben ooit na twee jaar, vanaf 3 vwo naar een andere school overgestapt. Andere sfeer, andere kinderen, dat kan veel uitmaken.
Het blijft natuurlijk spannend, ik zou op meerdere 'paarden' wedden als ze nu nog niks kunnen zeggen.

Barvaux

Barvaux

28-01-2015 om 09:55

eens

Eens met Jippox, nu instromen op andere school als dat mogelijk is.

Verder: praat met school over de indeling van VWO2, komen daar kinderen van de havo bij die het goed gedaan hebben en gaan er kinderen van VWO1 naar havo? In dat geval wordt er dus toch al gehusseld en is VWO2 wel een optie.

Als het in haar karakter zit dat ze 'sociaal onhandig' is zal ze dat niet opeens gaan leren in een half jaar. Als je dan ook nog eens een heel saai jaar hebt zal het dat niet beter maken.

Mikke

Mikke

28-01-2015 om 10:04

Inderdaad

Nu proberen over te stappen, als er tenminste plek is op de andere school. En anders inzetten op 2 vwo, aangenomen dat hij cijfers geen reden tot zittenblijven zijn.

Het is toch geen probleem in een bestaande klas in te stromen, of denk je dat verhuizende kinderen altijd helemaal opnieuw beginnen? En hier op school worden klassen in de eerste 2 jaar behoorlijk gehusseld: er komen kinderen van havo bij, er gaan afgestroomde vwo-ers af en er worden weer evenwichtige klassen gemaakt.

'n Jaar overdoen omdat ze anders misschien geen aansluiting heeft is natuurlijk hartstikke zonde!

Evanlyn

Evanlyn

28-01-2015 om 11:04

wie zegt dat ze in een willekeurige brugklas betere aansluiting heeft dan in een tweede klas? Elke klas ia anders en heeft een eigen sfeer. Het blijft altijd een gok.

Moni

Moni

28-01-2015 om 11:05

Nieuwe school kan passende klas voor haar uitzoeken

Ze weten nu precies hoe de huidige brugklassen zijn. In de ene klas is meer ruimte voor sociaal onhandige kinderen dan in de andere klas.
Ik zou per direct overstappen naar een geschikte klas.

Creabea

Creabea

28-01-2015 om 11:37

eens

hier ging het wel om een basisschool, maar de nieuwe school van onze kinderen had voor onze oudste ook speciaal een klas (en meester) gezocht waarvan ze dachten dat die bij hem zouden passen, op basis van onze gesprekken. Oudste zat op de oude school in een heel onrustige klas met een flink aantal stoorzenders, en werd er weinig uitgedaagd. Nu zit hij in een klas met wat rustige -beetje nerderige- jongens waar hij leuk bij past en 2 jaar bij een leerkracht die zo'n beetje als hobby heeft om kinderen intellectueel te prikkelen Ook halverwege het jaar overgestapt, en daar blij om.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-01-2015 om 11:46

geen probleem

Het lijkt me juist in de 2e geen probleem. Dat is het jaar dat kinderen op- en afstromen. Klassen veranderen dan altijd.
De 1e overdoen terwijl de cijfers echt goed zijn is onzinnig.

Maar idd, waarom laat je haar nu niet overstappen?

Marie

Marie

28-01-2015 om 12:22

nieuwe indeling in tweede klas

Hier werden de VWO-klassen ook opnieuw ingedeeld in de tweede. Had te maken met wel/geen klassieke talen en op- en afstromen van leerlingen. Ze gaan daarom ook begin van schooljaar een week op schoolreis om elkaar te leren kennen.
Dus ik zeg - gewoon naar 2 VWO op een andere school.

Doen ze daar bij jullie ook aan "meeloopdagen" voor achtstegroepers? Wellicht dat ze met zo'n groep mee kan doen om de sfeer op bepaalde scholen te proeven?

En anders nu alvast overstappen? Of na de voorjaarsvakantie ofzo?

succes

NieuweStart

NieuweStart

29-01-2015 om 10:49

Bedankt en nog een vraagje

Aha ik ben overthuigd. Zo hebben ik en ook dochter het nog niet bekeken. Dochter is gerustgesteld doordat de samenstelling van de klas sowieso wat veranderd in 2 VWO. Fijn dit forum. Nu ben ik bezig de aanmeldformulier in te vullen en kom ik op de vraag op het formulier
Reden instroom .................................................................................................................( dit is de ruimte voor een antwoord)
Wat vul ik in. Het mag niet te zwaar klinken maar ook niet te licht. Ik weet het niet....
Iemand een idee? Ik wil niet dat door mijn onhandigheid dochter niet op deze school mag.

nieuwestart

Ben je op de school geweest waar je nu het formulier van invult? Ik zou namelijk eerst een persoonlijke afspraak maken (liefst met dochter erbij) en dan bespreken wat de redenen zijn dat je dochter niet 'past' op de huidige school en wat deze school dan anders te bieden heeft en of er plek is enz. En dan kun je later als je het formulier invult daar opschrijven: "zoals besproken met dhr/mw huppeldepup"

polletje piekhaar

polletje piekhaar

29-01-2015 om 11:30

reden instroom

Dochter vindt op huidige school weinig aansluiting door de niet passende levensbeschouwelijke sfeer wat haar sociale emotionele ontwikkeling niet ten goede komt. Op deze school verwachten wij wel goede aansluiting.

creabea

creabea

29-01-2015 om 12:37

er is toch een goede reden?

...dus waarom denk je dat je dochter mogelijk niet zou worden aangenomen op een nieuwe school? Volgens mij kun je wat je hebt genoemd in je eerste berichtje gewoon gebruiken als reden hoor.

Reden instroom.

Volgens mij wil de nieuwe school hier voornamelijk weten of je kind bijvoorbeeld verwijderd is van de huidige school of andere ernstige zaken.
Mijn antwoord zou zeer kort zijn :wegens gewenste schoolwisseling.

Eerst maar eens een mondeling gesprek en ze zullen vast informeren bij de huidige school. Er zijn op zich geen zwaarwegende redenen, cijfers van je dochter zijn goed en een wisseling van school is geen uitzondering.
Je wil nu alleen weten of er plek is in 2 vwo, ik zou een zeer beknopt formulier invullen en de uitnodiging eerst afwachten.

nu gaan kijken en overstappen na de voorjaarsvakantie?

Ik zou niet wachten tot na de grote vakantie, dat duurt lang als je neit op je plek zit en je toch wil wisselen. Ga praten op de nieuwe school en koijk of er mogelijkheid is om nu over te stappen of evt na de meivakantie. dan heeft ze niet de lange zomervakantie om zich druk te maken.

Anoniem

Anoniem

31-01-2015 om 13:43

Vorig jaar

Vorig jaar zat ik met mijn oudste in een soortgelijke positie. Oudste zat versneld in de brugklas, zat daar niet op de goede plek en we overwogen een schoolwissel en/of zitten blijven om sociale redenen.

Ik zie dat je nu eigenlijk al van het zittenblijven bent afgestapt, maar om antwoord te geven op die vraag, het is wel mogelijk. Of het wenselijk is voor jullie is natuurlijk wat anders. Een schoolwissel kan in ieder geval ook voor een heel andere omgeving zorgen, waardoor het sociaal ook zonder te blijven zitten beter kan gaan.

Zo zat oudste hier vorig jaar in een relatief 'oude' brugklas. Op oudste na, zaten er geen versnelde kinderen in die klas, ook zaten er nauwelijks najaarskinderen en juist wel veel kinderen die langer gekleuterd hadden of waren blijven zitten. Ook zaten er in deze klas relatief veel kinderen die uiteindelijk zijn afgestroomd (bijna 30%!). Tot slot betrof het hier een school met weinig flexibiliteit. Oudste voelde zich in deze klas echt niet thuis en dan lijkt het al snel sociaal onhandig.

Uiteindelijk is oudste deze zomer overgestapt naar een compleet andere school. Hier kwam oudste terecht in een veel jongere klas, ongeveer 20% van de kinderen in deze klas is versneld en daarnaast zitten er ook behoorlijk wat najaarskinderen in deze klas. Alleen dit is al een groot verschil. Tel daarbij op dat het type kinderen veel serieuzer is dan de kinderen in de klas van vorig schooljaar en dat de school veel flexibeler is en oudste voelde zich in deze klas meteen veel meer thuis, waardoor het ook sociaal een stuk beter gaat.

Tot slot wat anderen ook al zeggen, waarom wachten tot volgend schooljaar? Probeer of het eerder kan. Hier bleek na afloop van het schooljaar pas goed hoe het oudste opbrak om een jaar niet op de juiste plek gezeten te hebben.

Een dagje meedraaien met een eventuele nieuwe school zou goed kunnen werken. Ik zou dan echter niet voor meelopen met de groep-8 leerlingen gaan, maar een dagje in 1 van de huidige brugklassen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.