Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Bonus zoon en autisme


Kipspies

Kipspies

18-05-2022 om 18:37 Topicstarter

ik ga straks nog eens alle reacties lezen bedankt

Je kan met je partner praten, dat is de 1e stap.

Kipspies

Kipspies

18-05-2022 om 19:21 Topicstarter

Met mijn partner praat ik heel veel. Partner is geen planner, geen regelaar. Daarom deed ik dit in het begin veel.
Contact tussen hem en ex is ook niet zoals het moet zijn. Omdat ex heel veel eisen had mbt het ouderschapsplan, waar partner niet achter stond.
Partner wil graag verandering. Ofwel zijn zoon vaker hier en dan kortere momenten. Of iets anders, maar partner erkent dat dit zo niet gaat. Ex wil alleen maar vast houden aan het ouderschapsplan.
School is aangekaart, ex wil daar niks van horen. Overal is toestemming voor nodig.

Bedankt voor jullie tips. Ik ga kijken wat ik ermee kan doen.

Kipspies

Kipspies

18-05-2022 om 20:23 Topicstarter

Loezzie schreef op 18-05-2022 om 07:12:

het kan toch niet de oplossing zijn dat jij uit huis moet zodat je bonuszoon kan ontprikkelen?
Eerder schreef je dat hij vaak weer vrij snel naar zijn moeder wil. Mogelijk is hij dan ook overprikkeld.

Ik ken een gezin met 6 kinderen (samengesteld,), waarbij één van de kinderen ervoor koos om bij de andere ouder te gaan wonen en waarom? " Daar is het zoveel rustiger". Het kind gaat nog wel naar het samengestelde gezin, maar veel minder. En het gaat veel beter. Ondanks de structuur die er duidelijk was in het grote gezin waren er te veel prikkels.

De complicerende factor is wellicht ook dat jij in principe niet wordt betrokken bij de bonuskinderen, maar dat je er wel woont en dat de ex wil bepalen en minder lijkt in te zien wat kind nodig heeft. Op één of andere manier heeft dit mij het gevoel dat het nodeloos ingewikkeld wordt op deze manier.

Je man mag ook ook voor jou en jullie gezin opkomen. Zorg zelf voor informatie en kennis. Ga zelf op onderzoek uit. Kennis is macht. Er zal ooit een reden geweest zijn waarom onderzoeken gestart zijn. Benader deze organisatie en laat weten dat jullie vastlopen en dat jullie meer handvaten nodig hebben. Neem je voorbeelden mee en ga je inlezen. Er zijn zat mooie boeken van ervaringsdeskundigen te vinden

ik wens je sterkte, want uit je berichten blijkt wel dat je graag verbetering voor jezelf, je bonuskinderen en je gezin wil. Hier posten is een begin.

nog een ding, het kan best dat bonuszoon op verschillende plekken verschillend gedrag laat zien. Dit kan te maken hebben met verwachtingen, duidelijkheid, prikkels, tijd. Dus dat gedrag in de ene situatie meer voorkomt dan de andere is niet vreemd én het heeft ook met interpretatie te maken. Misschien zie jij dingen waar je 'last' van hebt en ervaart de ander dat niet zo omdat deze dat gewend is of omdat er een soort van routine is ontstaan. De enige manier om dit te achterhalen is om hierover in gesprek te gaan met alle betrokkenen. Ga eens informeren bij school hoe het gaat? Wat zien zij? Doe doet hij het op school? Wat kan beter? Speciaal onderwijs is echt geen heilig moeten hoor!

Nogmaals succes en hopelijk komt er uit het contact met ex een mooi begin om samen aan te gaan werken!

Bedankt Loezzie, hier kan ik wat mee.

Het kan zijn dat hij naast autisme ook verlatingsangst heeft of een hechtingsproblematiek. Staan vader en moeder open voor een eventueel onderzoek? Bij verlatingsangst zijn kinderen ook heel erg verdrietig en angstig om een geliefd persoon te moeten missen. Daar kunnen ze zelfs paniekaanvallen van krijgen. Wellicht mist de jongen zijn moeder heel erg tijdens de logeerpartijen.
En kinderen met autisme hebben vaak moeite met overgangen. De overgang van het ene huis/gezin naar het andere kan voor hem heel heftig zijn. En het is ook nog eens heel vaak. 
Zijn situatie is zó niet passend bij zijn beleving, heel sneu dit. Niet dat jij er iets aan kunt doen, TO. Het is al lief dat je erover nadenkt hoe je het voor hem beter kunt maken. Maar dat is echt een hele opgave, want iedereen zal zich aan moeten passen.

Kipspies

Kipspies

19-05-2022 om 07:17 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 18-05-2022 om 23:36:

Het kan zijn dat hij naast autisme ook verlatingsangst heeft of een hechtingsproblematiek. Staan vader en moeder open voor een eventueel onderzoek? Bij verlatingsangst zijn kinderen ook heel erg verdrietig en angstig om een geliefd persoon te moeten missen. Daar kunnen ze zelfs paniekaanvallen van krijgen. Wellicht mist de jongen zijn moeder heel erg tijdens de logeerpartijen.
En kinderen met autisme hebben vaak moeite met overgangen. De overgang van het ene huis/gezin naar het andere kan voor hem heel heftig zijn. En het is ook nog eens heel vaak.
Zijn situatie is zó niet passend bij zijn beleving, heel sneu dit. Niet dat jij er iets aan kunt doen, TO. Het is al lief dat je erover nadenkt hoe je het voor hem beter kunt maken. Maar dat is echt een hele opgave, want iedereen zal zich aan moeten passen.

Ik zeg weleens tegen partner. Het beste voor hem was als je bij zijn moeder gebleven was. Qua situatie. Natuurlijk is het onrealistisch want die relatie was al stuk voordat hij geboren is.

Ik heb gister nog een gesprek proberen te hebben met partner. Mijn partner stelt altijd alles uit. Vorige week met hem ophalen was hij ervan overtuigd dat het anders moet. Ik was dus toen al blij omdat ik dit al langer zie en aangeef. Ik snap het ook, het is lastig om het te zien bij je eigen kind. Maar nu zijn we weer een paar dagen verder en is het weer naar de achtergrond verdwenen. Mijn partner kiest er dan voor om er gewoon niet meer aan te denken. Dat werkt  natuurlijk niet, maar ik weet hoe hij is.

Gister dus een poging gedaan weer. Hij gaat nu met juf in gesprek over de voorbereiding als zoon opgehaald wordt door vader. Of ze hier meer aandacht aan wil besteden. En hij gaat een gesprek aanvragen om eens te peilen hoe het op school gaat. Verder wil hij kijken naar de vakanties. Hij wil zoon graag zoveel hier als zijn zus. Volle weken. Maar hij vraagt zich af of het niet beter is om zijn structuur voort te zetten met bso ed.

Natuurlijk is het beter om mbt bso hetzelfde aan te houden als bij de moeder. 

Kipspies

Kipspies

19-05-2022 om 08:05 Topicstarter

Viva-amber schreef op 19-05-2022 om 07:46:

Natuurlijk is het beter om mbt bso hetzelfde aan te houden als bij de moeder.

Ik bedoel in de vakanties dat hij hier is. Dat hij dan toch zijn vaste structuur aanhoud. Dus vakantie bso. We hebben dat vaker een dag gedaan en dat ging toen best goed.

Ik zou ook aanraden om als eerste stap met je man te kijken wat er bij jullie anders kan. De grote lijnen zal hij samen met zijn ex moeten uitzetten jij kan alleen bijdragen richting je man. Mails en ander contact tussen jou en ex zou ik niet aan beginnen en zeker niet op zoiets gevoeligs als een beperking bij hun zoon.

Concreet zou ik hoe het hoort zoveel mogelijk loslaten. Dus vaker tv laten kijken omdat het kan helpen te ontprikkelen. Naar buiten is weer een nieuwe omgeving binnen de "nieuwe" omgeving bij jullie waar hij steeds dus maar hele korte tijd is, waardoor het misschien voor hem voelt als een aaneenschakeling van nieuwe indrukken. Misschien eens proberen een vakantie thuis te blijven zodat hij goed went aan hoe het bij jullie is zodat het minder nieuw is. Wat ook stress kan geven is als dingen steeds op nieuwe plekken liggen. Zowel grote als kleine dingen een schaar die in de la hoort die dan weer op de eettafel ligt en dan weer op de salontafel. Probeer zoveel mogelijk vaste plekken voor spullen te hebben. Kijk ook goed naar waar hij rustig van wordt en van ontspant en probeer dat zoveel mogelijk te bieden. Uiteindelijk is er vanuit rust en vertrouwen veel meer mogelijk dan vanaf de onrust die hij nu ervaart.

Een reactie over dat de vader niet flexibel zou zijn, wat iemand hier roept: ik geloof er weinig van dat het iets op zou lossen als ouders voor co-ouderschap gaan. Het jongetje geeft duidelijk aan dat hij het liefst bij de moeder wil zijn. Dus veel vaker bij vader gaat hij niet trekken. 

Overigens snap ik wel dat de moeder het niet fijn vind dat jij bij de oudergesprekken bent. Jij bent niet zijn moeder. 

Ik lees van jou dat je het heel goed wil doen. Denk ook om jezelf, verlies jezelf niet uit het oog. 

Overigens denk ik niet dat moeder geen problemen heeft. Maar ik geloof eerder dat ze dat niet met jullie gaat delen. Ook omdat ze negatief op jou reageert. Wel denk ik dat het daar (nog)  het rustigst is en dat hij het daarom daar goed doet. 

Soms zie je als buitenstaander de dingen beter dan de ouders zelf, en dat lijkt me in dit geval zeker waar. 

Tuurlijk hoeft TS als stiefmoeder niet naar oudergesprekken. Maar haar partner zou wel moeten gaan. Om te laten zien dat het je interesseert hoe het met je kinderen gaat en om zo informatie uit eerste hand te krijgen.

Dit jongetje is al heel zijn leven slechts af en toe bij vader. De band met zijn vader is heel anders en vooral minder intensief dan met zijn moeder. 

Het is ook lastig om in te zien en te erkennen dat er problemen zijn met je kind. In die zin begrijp ik het gedrag van je man wel, maar het is geen oplossing.
Soms moet je echt even iets aan gaan en dat is echt niet altijd fijn of leuk en het kan ook echt wel verdriet en pijn geven, maar het is wel nodig.

Kipspies

Kipspies

19-05-2022 om 09:20 Topicstarter

Ik hoef ook niet bij ouderschap gesprekken te zijn. Dat mogen ze zelf regelen. Alleen in het verleden was het zo dat ik dan bijv bij een gesprek niet aanwezig mocht zijn, maar dat moeder er wel vanuit ging dat ik de kinderen opving en meeging naar bijv zwemles. En als het dan vervolgens niet goed ging op school aldus stiefdochter en ik besprak dat met vader, dan duurde het allereerst 3 weken voordat vader het met moeder besprak en daarna kreeg ik een lading kritiek van moeder. Evenals plannen. Vader is hier niet heel goed in. Moeder wilde dat ik dat ging doen. Prima, maar daarna kritiek omdat ze zich er niet in kon vinden en ik niks goed kon doen. Daar heb ik de grens getrokken. Ik doe het niet meer. Maar dan ook niks van dat.
Alleen heeft het nu invloed op mijn eigen welzijn en  ook dat van stiefzoon en dat moet anders. 

Kipspies

Kipspies

19-05-2022 om 09:32 Topicstarter

Maar goed, vader gaat nu wat stappen zetten richting school, allereerst.
Qua omgangsregeling heb ik geen idee meer waar we goed aan doen.
Wat ik wel weet is dat wij mede afhankelijk zijn van het inkomen van mijn partner. Ook zijn ex want we betalen een hele hoop alimentatie. We kunnen het niet veroorloven als partner bijv zijn vaste contract verruild door een tijdelijk contract en onderaan beginnen en dus minder loon.
Daarnaast is mijn partner iemand die intens geniet van zijn wisselende diensten. Als hij niet lekker in zijn vel zit, heeft dat ook invloed op het gezin. In die zin begrijp ik dat hij niet wil veranderen van werk.
Tevens is het ook nog eens zo dat wij meer opvang kosten hebben als hij veranderd van werk. Dit is ook weer van invloed op allerlei zaken. Het is niet zo zwart wit en ook geen onwil van vader.

We willen dus kijken naar wat wel kan. Maar dat is heel lastig te bepalen. Stiefzoon geeft aan te willen komen, maar niet slapen. 
Moeder wil dat hij hier wel slaapt.
Vader wil hem op deze manier niet meer van school halen in ieder geval. Dus dat moet anders, als in andere voorbereiding.
De weken vakantie hebben we gemerkt dat het 'niks' moeten voor hem niet goed gaat. Bij ons althans niet. Geen idee hoe het bij moeder gaat.
We hebben een paar vakanties terug hem 2 dagen naar de bso laten gaan, dit ging vrij goed. Hij kwam er blij vandaan en was hier ook vrolijker daardoor. Daarnaast deed vader dan iets leuks met zijn andere kind. En we deden iets leuks met ons vijven.

Punt is alleen dat wij die opvangkosten niet kunnen betalen. We krijgen geen toeslagen en betalen alimentatie. Moeder wil deze kosten ook niet telkens hebben aangezien het om tijd gaat die hij bij ons doorbrengt.

Ik denk dat misschien het inschakelen van een mediator kan helpen als jullie er met de moeder niet uitkomen. Als alles wat jullie opperen door de moeder wordt geblokkeerd, dan is er dus iets of iemand anders nodig. Die mediator kan ook een vertrouwd familielid zijn. Misschien een opa of oma, of een broer of zus van de moeder.
Fijn dat de vader contact met school intensiveert. Dat is zijn verantwoordelijkheid, en misschien kan er via die route iets in beweging worden gezet bij moeder.

Ik zie in ieder geval dat jij ontzettend je best doet. Dat is wel een compliment waard. Maar je man moet echt wat meer zijn best gaan doen hierin. Het gaat om zijn kinderen, om jullie nieuwe gezin. En hij is de enige die aan knoppen kan draaien. En ik snap ook wel dat dingen niet zwart-wit zijn en dat ander werk allerlei consequenties heeft. Maar er zal toch iets moeten gebeuren. Jullie kunnen niet alle problemen op het bordje van een 5-jarige leggen.

Krijgt de moeder nog partneralimentatie? En hoe is de kinderalimentatie bepaald? Is dat volgende de geldende normen, of is daar tussen de ex-partners zelf een afspraak over gemaakt? Want als er door je partner volgens de normen teveel betaald wordt, zou hij daar nog eens naar kunnen kijken. Moeder is meer gaan werken, dus het lijkt mij dat ze dan ook meer is gaan verdienen. Daar kan dan misschien meer bso van betaald worden.

Hebben jullie helder waarom zoon niet bij jullie wil slapen? Misschien valt daar nog wat in aan te passen aan jullie kant? Ik vind het zo specifiek, wel overdag willen maar niet slapen. Misschien hetzelfde bed als bij moeder thuis, of hetzelfde beddengoed? Hij is nog maar 5, dus het zal lastig worden, maar een coach of gezinsbegeleiding kan daar misschien bij helpen.

Kipspies

Kipspies

19-05-2022 om 10:41 Topicstarter

De alimentatie is een afspraak tussen de ouders. Ook dat wordt waarschijnlijk een heel ding bij moeder, maar dat moet dan maar.

Hetzelfde bed dat kan niet. Hij heeft  schuine muren bij ons en bij moeder een hoogslaper.
Maar we kunnen wel kijken of hierin nog iets te doen is. 
Overdag wil hij er wel zijn, maar ook dit vind hij lastig hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.