Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Boekjes over dood gaan

Een familielid met kanker is uitbehandeld en heeft nog 3 tot 6 maanden te leven. Mijn dochter van 8 is best gevoelig. Hebben jullie tips of boekjes die haar kunnen helpen met het verwerkingsproces?

Voor mijn zoon van 6 heb ik een boekje die bij hem aanslaat, maar niet bij mijn dochter. Gaat over een uil die voelt dat er iets gaat gebeuren. Dan komt de ooievaar en die valt in slaap en wordt niet wakker. Dan vertellen ze verhalen over de ooievaar van vroeger. En weten ze dat de ooievaar dood is. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

26-10-2021 om 10:41

Ik weet een mooi boekje maar dat is eigenlijk voor na overlijden. Heeft hier goed geholpen. Ik loop met je mee heet het. 


Hopelijk lukt het jouw kindjes het overlijden een plaatske te kunnen geven.

Geen tips maar .
Het blijft een moeilijke materie, de dood.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

26-10-2021 om 10:45

Keetie schreef op 26-10-2021 om 10:41:

Ik weet een mooi boekje maar dat is eigenlijk voor na overlijden. Heeft hier goed geholpen. Ik zal je nooit vergeten heet het. 7,99 via bol. 

wij hebben de dichtbundel doodgewoon, met een variatie aan gedachten met thema dood, van goudvis tot moeder. 

Verder zag ik gister het boek de jongen en de gorilla (of zoiets), over een jongen die zijn moeder verliest en met de gorilla praat over zijn gevoelens. 

Misschien is kikker en het vogeltje wat? Die heb ik toen gelezen met mijn kinderen en die vonden dat erg fijn.

Mijn dochter van toen 9 las heel graag (meestal samen met mij) in een boekje waarin kinderen van verschillende leeftijden vertelden hoe het voor hen was rond het overlijden van een van hun ouders. Alleen is dat dus specifiek over vader of moeder die dood gaat, en dat is niet wat ik uit jouw bericht opmaak. Mocht je het willen weten dan ga ik wel op zoek naar de titel.

Dit is een heel mooi boek:

928x1200.jpg

Geeft ook handvatten om gesprekken aan te gaan en is geschikt voor alle leeftijden.

DeniseSamantha

DeniseSamantha

26-10-2021 om 14:23 Topicstarter

bedankt voor de reacties. Ik zal eens rond neuzen naar de opties die zijn genoemd

Kijk eens in de bieb. Daar is een hele sectie over de dood en afscheid nemen bij de informatieboekjes voor kinderen en ook bij de prentenboeken staat dat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.