Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
guera

guera

05-01-2015 om 11:09

Bijna 12 en slecht slapen

Ach het arme kind. Hoort het bij deze leeftijd dat kinderen zo moeilijk inslapen?
Hij is hartstikke moe, zit te gapen en valt bijna om. Om 21 uur gaat dan het licht uit (iets eerder naar boven voor nog een verhaaltje en kletspraatje), maar heel vaak komt ie er dan nog 2 x uit en slaapt nog niet als ik om 22.30 uur naar boven ga. Ik ben er helemaal klaar mee. Hij wordt er helemaal verdrietig van en meestal ben ik niet op mijn best als ik eindelijk zit s avonds. Ik heb dan gewoon geen zin meer in gedoe. Ik vind dat ie dan maar in bed moet liggen en dan rust ie toch uit. Schermpjes e.d doen we al een tijd niet meer voor bedtijd en als hij niet kans slapen mag hij ook niet in bed op een scherm. Hoort dit bij hormonale veranderingen? gaat hij te vroeg naar bed? Hoe doen jullie dit? toch beneden nog even laten zitten (kan ik gelijk niet meer mijn film kijken want niet geschikt voor kinderen... . Of zelf maar uitzoeken in bed. Ergens vind ik het echt sneu voor hem maar ik word ook helemaal kriegel ervan en reageer niet altijd even begripvol. Dus iemand herkenning of tips?

amg

amg

05-01-2015 om 11:22

suggestie

Beste Guera,
Uit jouw berichtje maak ik op dat dit nieuw is. Onze zoon is jonger en sliep jaren lang niet goed. De beschrijving die je geeft, is herkenbaar. Uiteindelijk zijn we overgegaan op het innemen van melatomine in een zeer lage dosering van 5 pilletjes per avond (op een site las ik dat een kinderpsychiater dit als minimale dosering gaf aan kinderen; hij begon met 30). Melatomine is een lichaamseigen stof die gewoon bij de drogist verkrijgbaar is. Je moet het een uur voor het slapen innemen, liefst altijd op dezelfde tijd. Sinds onze zoon dit gebruikt, slaapt hij. Als hij het een keer vergeet, lukt het weer niet. Hij wordt nu weliswaar vroeg wakker (uur of 6 meestal), maar nu tenminste uitgerust. We hebben er met z'n allen heel veel voordeel van.
Misschien is dit het uitproberen waard?

Tango

Tango

05-01-2015 om 11:26

Leeftijd

Hoort wel bij de leeftijd volgens mij. Ik zie het in ieder geval wel bij mijn dochter van 13 die ook ongeveer sinds die leeftijd niet meer naar bed is te krijgen 's avonds. Maar zij is dus niet extreem moe. Wel komt ze juist 's morgens moeilijk haar bed uit.
In bed een boek lezen kan helpen met in slaap vallen. Of een luisterboek luisteren. Misschien wel iets later naar bed gaan, 21.30 u. o.i.d. Mogelijk lukt het inslapen dan wel.

Half a twin

Half a twin

05-01-2015 om 11:28

Herkenbaar ja, tips niet echt

Bij onze oudste speelde dit ook zo de tweede helft van groep 8. Regelmatig langer wakker dan ikzelf. Nu in september gestart in de brugklas en iedere dag lang fietsen heen en terug en ze slaapt weer als een roos. Gaat vrijwillig naar bed, soms gelijk met haar broertje. Ik hoorde het ook wel van andere ouders met kinderen van bijna 12.
Geen zorgen maken gaat vanzelf weer over, als de brugklas straks begint.

Katniss

Katniss

05-01-2015 om 11:29

Pillen

Melatonine uitproberen zou ik altijd in overleg met de huisarts doen. Ik las laatst een artikel over compleet verstoorde slaappatronen door het zelf rommelen met medicatie. Het is niet ongewoon dat een puber moeilijk inslaapt. Hun bioritme loopt niet gelijk met het schoolritme.
Plus in bananen en warme melk zit ook melatonine, dus dat zou je ook kunnen proberen.

Tango

Tango

05-01-2015 om 11:30

Amg

Melatonine durfde ik dus niet te noemen omdat er veel forumgangers zijn die erg tegen zijn dit op eigen houtje te proberen. Maar was ook mijn gedachte hoor. 1 of 2 tabletjes van de drogist kan al helpen. Heel soms neem ik ze zelf ook in als ik onrustig ben of zo. Ik merk dat ik in ieder geval al rustiger in bed lig en dan komt de slaap ook vanzelf.
Zoon van 10 gebruikt het al een paar jaar. Zit nog steeds op een dosis van 1 tot hooguit 2 tabletten per keer. Maar echt als we het vergeten duurt het een uur tot anderhalf uur tot hij in slaap valt. Het werkt dus echt wel.

Katniss

Katniss

05-01-2015 om 11:42

Lichaamseigen

Volgens mij wordt vaak gezegd dat het een lichaamseigen stof is om het minder 'ingrijpend' te laten klinken. Het is inderdaad gewoon een hormoon. Lijkt me toch niet iets om zelf mee te gaan klooien bij een kind. Maar ja, ik ben geen arts Alleen een moeder van twee matig slapende kinderen. Mijn 15-jarige gaat om 22.30 uur naar bed, en negen van de tien keer is mijn 9-jarige dan nog wakker.

creabea

creabea

05-01-2015 om 12:23

ook gelezen

dus ik zou alleen aan de melatonine-pilletjes gaan na overleg met de huisarts. Verder vind ik zo'n luisterboek wel een aardige tip: vroeger had ik altijd een cassettebandje met liedjes die ik graag hoorde in bed. Ik had destijds ook wel een half uur tot een uur nodig om in slaap te vallen, maar ik vond het wel heel prettig om zo in bed te liggen luisteren. Ik luisterde ook wel eens naar een praatprogramma op m'n wekkerradio of naar smoothjazz, heel slaapverwekkend Misschien helpt het al als je zoon het fijn kan hebben in zijn bed, ook al slaapt hij niet direct?

Lezen in bed zou ik trouwens niet doen, dat lijkt me te 'actief'.

Barvaux

Barvaux

05-01-2015 om 12:28

zeker wel lezen

Veel mensen worden toch slaperig van het lezen met een vooral zwaar boek Luisterboek is een goede tip, je kunt ze lenen in de bieb.

Verder heb ik mijn kinderen al heel lang geleden geleerd hoe ze zich moeten ontspannen in bed. Eerst even veel bewegen met armen en benen tot ze moe en warm worden. Daarna beginnen bij je tenen: helemaal aanspannen en ontspannen, dan je enkels, onderbenen, bovenbenen, vingers, handen, onderarmen, bovenarmen, onderbuik etc. Leek me nogal zweverig maar het werkte prima en nog steeds ga ik daar naar toe terug als ze niet kunnen slapen.

Mijn jongste heeft precies wat ik had: niet in slaap kunnen vallen aan het eind van een vakantie of als je iets spannends moet doen de volgende dag. Hij is 13 en nog steeds lees ik hem dan voor, gisterenavond ook weer uit Dummy de Mummy. Het boek hebben we al ruim 15 mnd in huis en is nog niet uit want we pakken het alleen bij deze gelegenheden

Sukran

Sukran

05-01-2015 om 12:35

Herkenning

Hier een zoon van net 12, en ook kriegel als we 's avonds nog gedoe hebben. Geen problemen met niet naar bed willen maar gewoon niet kunnen slapen, dus veel te laat pas in slaap. Hij is wel moe, ook omdat hij altijd rond 6uur wakker is en dus hebben we iedere 3-4 weken een ziek kind want hij trekt het niet, te weinig slaap. Ook periodes waarin hij, als-ie dan slaapt, heel onrustig is, praten, woelen, groeipijn. Als dat aan de gang is, wordt hij 's nachts wakker en komt eruit om dat te melden. Pff. Ik ben tijdje geleden begonnen met ontspanningsoefeningen te leren (adem in-adem uit, span en ontspan tenen, voeten, etc) en daar zegt hij wel wat aan te hebben en hij doet ze ook als hij langer wakker ligt dan leuk is en soms doen we ze samen. Verder mag hij het licht weer aan doen en 10 min. lezen en dan weer proberen, maar hij mag niet meer van zijn kamer komen, wij gaan wel naar hem als hij roept. Omdat het tot nu toe periodes zijn die ook weer over gaan, lukt het me meestal wel om m'n geduld te bewaren maar ja, mamma is ook maar mens dus gaat wel eens minder goed . Meer sport en een late hap (bordje pasta) rond een uur of 8, dat lijkt ook te helpen.

Cat

Cat

05-01-2015 om 12:52

eerder?

Mijn eerste ingeving is hem eerder naar bed sturen, gewoon eens een poosje uitproberen. Omdat je aangeeft dat hij gaapt. (Haha, heb ik mijn kinderen geloof ik nog nooit zien doen helaas..)
Kan best zijn dat hij flink groeit en meer slaap nodig heeft, maar te vermoeid is om in slaap te vallen..
Lezen is overigens altijd goed, word je echt wel moe van.
Hier is slapen altijd zo'n issue geweest dat het geen probleem meer is als ze niet slapen, ze vallen ons er zeker niet meer mee lastig doorgaans, iedereen is het gewend.
Hier trouwens altijd luister cd, werkt goed.

Linda K

Linda K

05-01-2015 om 12:54

Vroeg?

Als ik kijk naar mijn kinderen, denk ik dat 21 uur misschien inderdaad erg vroeg is. 22.30 misschien ook nog wel. Het lijkt me de moeite waard om de bedtijd een beetje te variëren.

Hier lezen beide kinderen in bed. Bij oudste doet het echt wonderen. Lezen met net genoeg licht en bij het eerste signaal van moeheid boek weg en ogen dicht.

guera

guera

05-01-2015 om 13:37

echt lastig

Want hij is echt wel moe. Zegt hij zelf ook. Gaat ook graag en zonder problemen naar bed. Nog eerder dan om 20.30 u naar boven lijkt me wel heel vroeg. Ook voorlezen doen we nog altijd. Soms masseer ik hem als ik zelf zin heb maar heeft niet perse een beter effect anders zou ik het zeker elke dag doen. Ik heb nu ook gezegd dat hij meer naar buiten moet. Nu in de winter is de sport binnen, en op school veel binnen. Als hij thuiskomt gaat ie niet buiten spelen. Misschien dat dat ook scheelt. En misschien is het inderdaad nu een leeftijd ding aan het worden. Hij heeft hier nooit last van gehad tot ongeveer een klein jaar geleden. Toen ging het een tijdje wel weer ok en nu weer niet. Ik wil heel graag de avond even mijn eigen dingen kijken. In vakanties en weekenden staat er al genoeg kindermeuk op. Maar als ik criminal minds of iets opzet kan ie daar weer niet van slapen. Ik heb zelf echt een hekel aan boer zoekt vrouw of the voice, dat ga ik echt niet zitten kijken en na 22 uur zet ik ook geen film meer op. Dus ik word echt een beetje sjaggo ervan. Maar goed hij kan het ook niet helpen. Een luisterboek ga ik es proberen. Das een goeie tip.

Mieke

Mieke

05-01-2015 om 13:41

Warm genoeg

Zelf kan ik pas slapen als ik het echt lekker warm heb in bed.
Mijn oudste heeft dat ook en heeft een kruikje mee naar bed. Pas als de voeten en het lijf opgewarmd zijn, vallen wij snel in slaap.

goud

goud

05-01-2015 om 15:03

hier ook

Sneu voor hem dat hij zo moe is. Ik begrijp je ergernis over het feit dat je je privacy / je avond kwijt raakt.
Vind ik ook wel wat kort door de bocht; als kinderen ouder worden gaan ze later slapen. Dat kan lastig voor jouw activiteitenpatroon zijn maar daar kun je misschien wel wat op bedenken. Dochter van net 13 gaat om 21.00-21.30 naar bed. Slaapt ook vaak veel later.

Hij heeft er zelf ook zo'n last van. Kan hij in het weekend uitslapen? Dat scheelt hier enorm; als ze opp zaterdag of zondagochtend echt lang uit kan slapen is ze door de week minder moe. Bio ritme is veranderd. Slaapt rustig tot 12.00 uit in het weekend. (1 van de 2 dagen).

Als ze er zelf echt last van krijgt dat ze zo laat slaapt gef ik haar goudpapaver (fytotherapie). Ik heb het met de huisarts en apotheek besproken. Huisarts geeft liever geen melatonine hiervoor omdat de lange termijn werking bij kindergebruik nog niet bekend is. Bij ritalingebruik is het haast onomkoombaar zei hij. Maar bij tijdelijk slecht slapen aan de start van de puberteit geeft hij het liever niet. DE apotheek heeft uitgezocht of goudpapaver kwaad kan; gaf ook hieraan de voorkeur boven melatonine. Voor gebruik tot 4 weken. Daarna weer stop. Dochter neemt het nu incidenteel; bij ernstige vermoeidheid. Soms 1x per week, soms 1x per maand. Werkt hier prima naast ontspanningsoefeningen en warme melk.

Inie

Inie

05-01-2015 om 15:08

Wat hier hielp

was wandelen. Ik vond het vreselijk, maar de huisarts gaf de tip. Dus ging ik samen met kind om 20.00 uur een half uurtje wandelen, daarna ging hij lekker warm douchen, ik legde een warmwaterzak in zijn bed en het hielp. Het is wel zielig dat hij er zelf zo'n last van heeft.

creabea

creabea

05-01-2015 om 20:49

ha, dat wilde ik ook zeggen

omdat je net schrijft dat zoon zo weinig buiten komt. Even een avondwandelingetje (wij deden in de decembermaand aan 'kerstbomen gluren', kijken wat er bij de mensen voor kerstbomen in huis staan, dat is echt best lekker.

En een tv-programma opzetten voor je kind, daar zou ik niet aan beginnen inderdaad. Op vrijdag- of zaterdagavond samen een film kijken is misschien wel wat?

Melatonine

Ik zou ook melatonine proberen. Mocht je dat niet op eigen houtje willen proberen, maak dan eerst een afspraak met de huisarts.
Maar in lage dosering kan het op eigen houtje uitproberen geen kwaad omdat het een lichaamseigen stof is. Maar doet het juist goed. Het is toch sneu voor zo'n kind dat het slapen zo lastig gaat en je allebei geirriteerd raakt. En al die andere tips kunnen wellicht ook helpen, maar de makkelijkste eerste oplossing is volgens mij gewoon melatonine. En dat kan een tijdelijke kwestie zijn, probeer het gewoon een paar weken en als kind weer is uitgerust omdat hij eindelijk slaapt, bouw dan weer af en kijk hoe het dan gaat.
Succes.
Sanneke*

lisbeth

lisbeth

09-01-2015 om 09:41

hier ook

maar dan bij 10 jarige dochter. nu heeft die wel een geschiedenis van slecht slapen. nu is het echter weer extreem.
ze gaat rond half tien naar boven en komt dan gewoon niet in slaap. er zijn nachten bij dat ze om 2 uur nog wakker is. Vaak pak ik haar tussen ons in omdat ze dan beter lijkt te slapen.
ze krijgt nu ook melatonine, 4,5 mg. soms helpt het maar soms ook niet. Vandaag heb ik haar een dag thuisgehouden zodat ze kan bijkomen. een echte oorzaak van het slecht slapen hebben we tot nu toe nog niet kunnen vinden.

in overleg

mijn dochter had hetzelfde afgelopen jaar. We hebben van alles geprobeerd, ook de warme melk. ze fietst elke dag 2*45minuten naar school dus krijgt voldoende beweging, schermtijd was ingekort ach noem maar op. het werkte niet. uiteindelijk in overleg met de huisarts aan de melatonine gegaan. In het begin hielp het niet, daarna dosering wat verhoogd en het ging prima.

na de kerstvakantie zijn we het aan het afbouwen en het lijkt goed te gaan.

maar ik zou dit wel in overleg met de huisarts doen.

Evanlyn

Evanlyn

09-01-2015 om 10:27

er naast gaan liggen

Dat help hier vaak. En soms helpen een heleboel flauwe grappen, dan lacht hij en ontspant hij voordat hij gaat slapen. Hij ligt er namelijk vaak zo gespannen in en dan lukt het toch niet.

mama2

mama2

09-01-2015 om 10:33

Waaaaat

Serieus, 13 jaar en door de week om 22.30 pas naar bed? Tjee, dat zou betekenen dat zoonlief over 2,5 jaar later naar bed gaat dan ik....

Hier een 10 jarige met sinds een aantal weken een minder slaap patroon, is op de dag echt moe en kan slecht in slaap komen. Hier helpt lezen inderdaad en een lekkere warme kruik doet ook wonderen. Hier heeft hij het druk. Druk op school, veel huiswerk, 3x per week tennis training, 1x per week conditie....kijk daar eens naar. Hier gaat het e.e.a. de aankomende periode in een rustiger vaarwater om te kijken of het daar aan ligt.

lisbeth

lisbeth

09-01-2015 om 10:44

zo veel geprobeerd

warme kruik, warme melk. masseren, wandelen, meditatie, luisterboeken. ze fiets iedere dag twee keer een half uur naar school en terug en krijgt dus voldoende beweging.
ze slaapt al vanaf dat ze een kleuter is slecht. als 5 jarige was ze met regelmaat om middernacht wakker. Het enige wat we kunnen doen is zo'n periode uitzitten en haar af en toe in de ochtend wat extra uurtjes gunnen.

Astrid

Astrid

09-01-2015 om 11:48

tja dat is nu eenmaal zo

dat hoe ouder je kind wordt, hoe later het gaat slapen en hoe meer privacy je kwijt bent en ja, je kinderen kunnen op een gegeven moment later naar bed gaan dan jij. Niks nieuws lijkt me, bereid je maar voor

Niet kunnen slapen als je zo moe bent is heel vervelend, ik weet er zelf alles van.
Ik zou hem ook later naar bed laten gaan.
Daarbij zou ik hem ook laten lezen/tijdschrift met puzzels laten maken
of bijvoorbeeld een cd met klassieke muziek opzetten.
Mijn dochter werd daar altijd heel ontspannen van (leeftijd 6) en de kunstenares die ik ken zette altijd klassieke muziek op om de kinderen rustig te krijgen/houden. Als hij slaapt kun je het weer uitzetten. Gewoon zachtjes op de achtergrond.
Verder geen probleem van maken, want dan werk je het psychische stukje in de hand en wordt het een gewoonte die je zelf negatief beinvloedt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.