Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Ben ik te streng?

Ik zit een beetje met een paar vragen in mijn maag.

Ik ben alleenstaande vader en heb de zorg over een zoon van 9. Nu vraag ik me soms wel af of ik te streng ben met bedtijden en tablet/xbox gebruik.

Mijn zoon moet om ongeveer 20:00/20:15 uur in bed liggen. En ik vind dat zelf niet echt vroeg. Ik weet dat er kinderen in de buurt zijn met wie hij speelt en die mogen later. Hij vind dat hij te vroeg moet. Is mijn bedtijd zo overdreven vroeg? Ik heb namelijk ook voor mezelf een paar uurtjes nodig. Werk fulltime. Ik heb veel voor mijn jongen over maar ook mijn eigen tijd heb ik wel nodig.

Ook wil ik het gebruik van tablet etc wat gaan beperken. Ik ben van mening dat een uur per dag meer dan genoeg is. Dit vind hij natuurlijk niet leuk maar ondertussen zit hij in groep 6 en is er ook huiswerk te maken. Daarnaast vind ik dat lezen of spelen met speelgoed ook belangrijk. Er is meer dan tablets.
Is een uur een acceptabele tijd?

Graag jullie mening.

saar

saar

12-10-2017 om 23:06

niet te streng maar

Ik zou eens goed gaan kijken naar je 'alleentijd'. Hoe lullig ook, die loopt af! Misschien kun je het nog een paar jaar rekken, maar de dag komt echt dat hij later naar bed gaat dan jij...
Dat moet je anders gaan organiseren, dus.
(Had ik veel moeite mee)
En ik zou je toch aanraden naar hem te luisteren, ongeacht wat andere kinderen mogen. Als hij het te vroeg vindt, zou ik proberen tot een compromis te komen. Wat is er nodig voor jou, opdat hij later mag? (Bijv fit wakker worden, af en toe later, wat dan ook)
Misschien kun je wb schermen ook ergens uitkomen waar jullie je beiden fijn bij voelen. Gezien zijn leeftijd is het langsaam overschakelen naar samen eruit komen. Vaak lastiger, maar wel bevredigender!
(En het is gelijk goede oefening in het onderhandelen voor hem. Moet hij toch leren! Alles wat hij nu leert hoeft hij straks niet meer te leren!

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2017 om 00:23

Te vroeg

Valt hij snel in slaap als hij in bed ligt, of ligt hij nog een tijdje in het donker wakker? Als hij elke avond wakker ligt of te vroeg wakker is, ligt hij te lang in bed.

Als je echt tijd voor jezelf nodig hebt, zou je kunnen afspreken dat hij nog een half uur op zijn kamer mag spelen (niet computeren dus) of lezen en dan in bed moet. Wij hebben ook heel lang half 9 aangehouden voor bedtijd, inderdaad omdat ónze avond dan begon. Maar je kunt hem niet verplichten om te gaan slapen als hij zijn behoefte korter is dan jouw verwachtingen.

Ik heb de mazzel dat mijn dochters al wat ouder waren toen internet zijn intrede deed in ons huis, een inbelverbinding in de huiskamer, waar ze maar kort op mochten. Nu zou ik op de leeftijd van jouw zoon ook wel paal en perk stellen aan de tijd die hij er per dag op mag.

Kaori

Kaori

13-10-2017 om 00:46

vergelijkbaar

Ik heb ook lang die tijd aangehouden maar wat mijn voorgangers ook al stellen dat is niet vol te houden qua bedtijden.

Hoe laat moet hij 's morgens zijn bed uit en hoe makkelijk wordt hij wakker zouden je uitgangspunten moeten zijn. Bij haar vader moet mijn dochter bv om 6:30 op staan om naar school te gaan, bij mij kan ze het rekken tot 7:50 (ze moet het zelf regelen), de wekker gaat om 7:15. Het zal je niet verbazen dat ze bij mij om 21:00 naar bed gaat, 21:30 licht uit (ze is 12) en bij haar vader dat het om 20:30 al begint met naar bed gaan.
Haar klasgenoten mogen ook later, andere cultuur, maar daar trek ik me niets van aan en in overleg zijn dochter en ik gaan schuiven.

Die schermtijd heb ik inmiddels losgelaten, ze hebben 'm nodig voor het maken van het huiswerk, dat staat online, ook op de lagere school idd. Verder gebruikt ze 'm bij het knutselen, het oefenen van acrobatiek en dansen. Spelletjes speelt ze nauwelijks.
Wel duidelijke afspraken wanneer hij niet gebruikt mag worden: aan tafel en in haar slaapkamer, hoewel ook dat schuift want ze luistert graag een meditatie voor het slapen gaan.
Je kunt er ook een samen-moment van maken: samen een filmpje kijken die hem interesseert of samen een spelletje doen. Het wegleggen blijkt dan een stuk makkelijker te zijn.

Ik snap je behoefte om even tijd voor jezelf te hebben, dat heb ik ook namelijk. Inmiddels zijn wij zo ver dat op vrijdagavond (mits geen toernooi op zaterdag) ik het wat heb los gelaten en ik dan in mijn bed de laptop neem terwijl dochter in de woonkamer tv kijkt. Ik woon gelijkvloers en mijn slaapkamer grenst direct aan de woonkamer.
Je zult ook merken dat ze zich meer op hun kamer gaan terugtrekken en dat is ook niet altijd gezellig.

Half a twin

Half a twin

13-10-2017 om 08:16

Soepel zijn

Mijn 12 jarige moet in principe om 20.45 in bed liggen om ook echt te gaan slapen. Twee dagen in de week redden we dat niet, dan heeft hij training en, omdat hij wegens zijn talent balt bij de junioren B traint hij ook op tijden die passen bij junioren B. Dan is hij pas om 20.45 thuis en werken we er aan hem zo snel mogelijk in bed te krijgen.
Mijn 15 jarige heeft geen opgelegde bedtijd van onze kant meer. Vanwege het vroege opstaan om naar school te gaan adviseren we haar wel om het op uiterlijk half 10 te houden. In de praktijk merkt ze zelf wel dat op tijd gaan slapen handig is. Er zijn dagen dat ze gelijk met haar broer onder de wol kruipt.
Vroeg naar bed mag op voorwaarde dat het huiswerk af is. Gisteravond was het voor dochter een latertje. De wiskunde in de digitale leeromgeving was zo lastig dat ze pas om 22.30 het licht uit kon doen.

Schermtijden wordt met de jaren steeds moeilijker strikt af te bakenen. De telefoon is de life-line met de klasgenoten voor overleg over groepsopdrachten, de vraagbaak over huiswerk. Als dochter gisteren om 21.00 (half uur voor "bedtijd") de telefoon uit had moeten doen had ze een reddend appje van een klasgenoot gemist en hadden zij en haar vader tot 00.30 aan het huiswerk gezeten. Om half tien was er een klasgenoot die erachter was gekomen hoe dat huiswerk gemaakt moest worden en hij deelde dat met de rest van de klas. Toen was het binnen drie kwartier gedaan.

saar

saar

13-10-2017 om 09:23

Hier andersom

Ik bemoei me er niet teveel mee, en het komt hier weinig voor, maar als huiswerk niet af is stimuleer ik juist tot slapen.
Huiswerk is wmb niet heilig, op tijd rusten wel.

Zomer

Zomer

13-10-2017 om 10:02

Makkelijk

Ik ben ook van de makkelijk. Hier hebben man en ik er nooit zo'n moeite mee gehad dat onze dochters er 's avonds bij zijn. Met oudste was het wel even wennen in het begin maar we hebben ze nooit eerder naar hun kamer gestuurd. Nu gaan we vaak tegelijk of jongste en ik gaan eerder. Ze zitten ook altijd in de huiskamer en dat vinden we gewoon gezellig. Heel af en toe ga ik even naar onze slaapkamer om mij terug te trekken. Wat schermtijd betreft. Ook daar zijn we makkelijk in omdat ze er zoveel verschillende dingen mee doen. Hier geen telefoon aan tafel en de telefoon gaat niet mee naar de slaapkamer. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat dit nooit een regel is geweest maar dat ze dat gewoon nooit hebben gedaan. En ja, dan hoef je niks te verbieden

Jesse_1

Jesse_1

13-10-2017 om 10:20

Deze jongen is wel wat jonger

Er reageren nu een aantal mensen met een kind die al 12 is, dan zit je toch al wel in een andere leeftijdsfase.
Voor 9 jaar vind ik jouw bedtijd en schermtijd zeker niet gek.
Qua schermtijd kan het bij sommige kinderen werken om het los te laten, maar andere kinderen hebben juist begrenzing nodig.
Kijk vooral naar je kind (ook voor de bedtijd) en of het bij hem past.

Mocht hij minder slaap nodig hebben en jij je rust beneden, geef hem dan de gelegenheid om op zijn kamer nog wat te lezen of te spelen tot een bepaalde tijd.

Half a twin

Half a twin

13-10-2017 om 10:43

saar ze wil juist vroeg naar bed

Op tijd rusten is zeker belangrijk, dochter slaapt graag, lang en veel. Die wil soms al om 20.00 naar bed, roepend dat ze zooooo moe is. In de hoop dat ik het goedkeur dat haar huiswerk niet af is.
Als het huiswerk af is mag ze eerder naar bed anders niet. Als het laat is en het gewone maakwerk is niet af dan vind ik rust ook belangrijker dan alle 20 sommen af. Alleen bij grote opdrachten die zwaar meetellen gaat ze wel eens lang door, zoals gisteravond.

Marit

Marit

13-10-2017 om 11:18

nee maar

het hangt wel van je kind af. Mijn dochter is 10 en moet doordeweeks om 8 uur gan slapen, kwart voor 8 tot 8 mag ze nog lezen met ee boek in bed. Maar zij heeft het echt nodig. 2 keer in de week is het krap vanwege de traiing, met douchen wordt het dan eerder 8 uur/ kwart over 8 en in het weekend wordt het meestal half 9. Maar zij heeft haar slaap dus ook wel echt heel hard nodig. Zoon (7) is meer een avondmens, die komt 's morgens zijn bed niet uit. Hij ligt er meestal om half 8 in. Qua tijd voor jezelf...daar zul je een weg in moeten vinden, maar dat zal idd steeds lastiger worden. Schermtijd heb ik niet zo vast, maar er wordt relatief weinig geschermd, zeker door de oudste (meisje). Ik vind je schermtijd ook niet raar, maar wel ben ik het eens met de voorgangers die schreven dat je steeds meer dingen in overleg gaat doen.

succes hoor

Marit

Mams

Mams

13-10-2017 om 11:33

Hier

Een zoon van 10 jaar die doordeweeks tussen 8 uur en kwart over 8 in bed ligt. Soms iets later (bv na trainen later thuis), soms iets eerder (als hij moe is of als hij de avond ervoor of erna later naar bed gaat). Zoon is er niet blij mee, maar wij vinden het nodig dat ie zo laat ligt. In slaap vallen gaat wisselend, maar we moeten hem op schooldagen bijna altijd wakker maken... en ja, wij hebben nu al bedacht dat hij over een tijdje minder slaap nodig heeft. Dan mag hij in bed nog wat langer lezen. Maar in principe willen we hem wel op een bepaalde tijd naar boven hebben. Ook omdat het hele bedritueel vrij veel tijd kost en we ook graag nog ff samen op de bank zitten 's avonds...

Beeldscherm is hier niet heel strak geregeld. iPod/tablet mag niet gebruikt voor het ontbijt en na het avondeten. Tussendoor wel. Geen vaste regels, als we vinden dat ie teveel op z'n beeldscherm zit vragen we of ie wat anders wil gaan doen. Gebeurt dat niet, dan leggen we het beeldscherm op een gegeven moment even weg. Idem met bepaalde apps. Als we dat ff genoeg vinden (bv filmpjes van die rare vloggers kijken op YouTube, dan zeg ik dat ie ff wat anders moet doen/kijken. Doet ie dat niet, dan gaat het beeldscherm uit en leggen we het weg. Hij mag het dan pas weer pakken met onze toestemming....

saar

saar

13-10-2017 om 12:20

Half a twin

Blijkbaar heeft je dochter veel rust/slaap nodig.
Op de langere termijn vind ik dat als ouder altijd belangrijker dan 'werk af'. Maar ja, ik zit sowieso niet achter huiswerk aan.
Goed naar je lichaam/ behoeften luisteren, een les die ze wat mij betreft niet vroeg genoeg kunnen leren.
(En ot, is ze niet ziek ofzo? Want dat is wel heel vroeg!?)

Half a twin

Half a twin

13-10-2017 om 12:32

Nee hoor niet ziek

Heeft op 3 dagen van de week een beetje ongelukkig rooster. Dagen totmen met het achtste uur dan zit ze tot 4 uur op school, moet nog 55 minuten naar huis fietsen (met flinke tegenwind wat langer) huiswerk maken, snel eten en dan trainen (2 dagen in de week). Staat 0m 6.30 fris en fruitig op als haar wekker gaat maar is in de avond gewoon echt moe. Recent nog nagekeken en ze is gezond.

Mona

Mona

13-10-2017 om 12:44

bedtijd

Bedtijd hangt er van af hoeveel slaap je kind nodig heeft en hoe laat je kind moet opstaan.

Een kind van 9 heeft ongeveer 11 uur slaap nodig. Maar dit kan per kind verschillen. Je moet dus ook goed kijken naar wat je kind nodig lijkt te hebben: hoe laat wordt kind 's ochtends uit zichzelf wakker, is dat vroeger of later dan nodig/gewenst? Is kind uitgerust of moe? etc.

https://www.oudersvannu.nl/kind/ontwikkeling/hoeveel-slaap-heeft-een-kind-nodig/

Als je weet hoeveel slaap je kind ongeveer nodig hebt, kun je aan de hand van de tijd dat kind moet opstaan, uitrekenen hoe laat kind naar bed moet gaan.

Naarmate een kind ouder wordt, heeft een kind minder slaap nodig. Een tienjarige heeft nog maar 10 uur nodig, gemiddeld.

En ja ik herken het, dat je 's avonds denkt: maar nu heb ik alleen-tijd nodig!

Je kan de bedtijd iets vervroegen en dan zeggen dat kind in bed nog een boek mag lezen tot een bepaalde tijd of tot dat kind moe is.

saar

saar

13-10-2017 om 14:32

HAT

Dat is ook wel pittig, ja.
Zou voor mij meer reden zijn slapen als prioriteit te hebben.
Maar hier dus andersom: soms stuur ik dochter naar bed terwijl ze vindt dat ze nog niet klaar is met school.
Jammer dan, moet je het anders organiseren of minder resultaat oid.
Slechter slapen is voor schoolprestaties sowieso funest.

Heel enkele keer ga ik mee erin (als ze zich erg zorgen maakt dat ze nog niet klaar is voor een toets bijv) en dan sta ik een uurtje eerder met haar op.

zomaareenpapa

zomaareenpapa

18-10-2017 om 12:11 Topicstarter

redelijke tijd dus

Hoi,

Dank voor jullie reacties. Heb het er op mijn werk ook nog even over gehad en de meeste collega's vinden inderdaad dat de tijd ik voor mijn zoon aanhoudt wel redelijk.

Komt bij dat hij doordeweeks om ongeveer 06:00 uur op moet staan vanwege de VSO. (Ben alleenstaande vader en kan helaas niet veel later beginnen of veel uren inleveren). In het weekend is het meestal 20:30 / 20:45 dat hij naar bed gaat.

Schermtijd beperk ik soms wel als ik merk dat hij geen of weinig zin heeft in huiswerk.

lieverdje

lieverdje

18-10-2017 om 23:15

volgens mij doe je het gewoon goed hoor

De bedtijden en schermtijden lijken mij heel redelijk. Onze jongens zijn 8 en 11 jaar oud en die hebben vergelijkbare tijden, alleen mogen ze (nog) minder op een tablet of computer. Niks mis mee, er is inderdaad meer in de wereld dan een computerspelletje. Die van 11 jaar gaat doorgaans wel rond 20.45 naar bed.

En dat je wat tijd voor jezelf nodig hebt 's avonds vind ik heel begrijpelijk.... het is wel zo dat die tijd steeds minder wordt tot het moment dat je kinderen het huis uit gaan volgens mij. Maar de kinderen gaan ook steeds minder aandacht vragen naarmate ze ouder worden; dat scheelt! Als jouw zoon de slaap gewoon nodig heeft, dan zou ik gewoon 20.00 uur als bedtijd (erin liggen) voorlopig aanhouden. Als hij nog niet echt moe is, zou je hem nog een tijdje kunnen laten lezen op bed. Leuk en nuttig voor hem ook nog, en jij hebt een iets langere avond voor jezelf!

Yaron

Yaron

19-10-2017 om 18:23

Hier hetzelfde

Dochter van 9 moet ook tussen 20 en 20.30 uur naar bed, mag dan nog wel een half uur lezen. Tablet of laptop voor spelletjes of filmpjes is meestal een uur. Laptop om te typen of wat op te zoeken hebben we geen limiet voor.

Beertje

Beertje

20-10-2017 om 09:43

Ik zie geen probleem...

Bij ons,

5 jaar moet om half acht gedoucht zijn en in bed liggen.
7 jaar kwart voor acht gedoucht en in bed altijd even de dag doorspreken met papa en uiterlijk acht uur slapen.
10 en andere 10 gaan beide om acht uur douchen en kwart over acht slapen.
12 gaat om half negen gedoucht naar bed en mag tot negen lezen. Dat is de enige lezer de rest geeft niks om verhalen en lezen.

Tablet, ja 5 jaar mag niet die gooit als het niet wint de tablet door de kamer. We zijn aan onze vierde tablet begonnen en hebben gezegd voorlopig niet meer.......

7 jaar heeft niet zo een goede vriendjes en heeft IT bij iemand op de tablet gekeken en "vieze"filmpjes. Die mag van papa maximaal een half uur onder redelijk toezicht op een tablet spelen.

10 en 10 doen veel muziek filmpjes kijken en verder vrij onschuldig ermee die mogen zelf een beetje kijken hoe lang. Dat komt verdeeld over de dag denk ik op 3 uur totaal in het weekeind. Doordeweeks maar maximaal een uur. Verder beneden voor tablet onderwijs huiswerk.

12 heeft onbeperkt toegang ivm tablet onderwijs vo. Dit mag op de eigen kamer. Gemiddeld is dat 3 tot max 5 uur per dag.

Wel mogen de kinderen na bedtijd niets meer op de kamer hebben liggen, geen tablet of de oudste geen telefoon.

Groetjes

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.